Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Medlem

Kul om man reser mycket och behöver stark hårdvara var man än tar vägen.

För soffspelande hemma tycker jag dock att streaming fungerar såpass väl att det räcker med en Razer Kishi eller liknande i kombination med en mobiltelefon för en bra upplevelse.

Vet inte hur bra kvalité och hårdvara det är på Aya Neo och GPDs produkter, men Steams variant verkar ju vara ett billigare och mer säkert alternativ.

eld
Medlem
Skrivet av magicOLIVER:

Vet inte hur bra kvalité och hårdvara det är på Aya Neo och GPDs produkter, men Steams variant verkar ju vara ett billigare och mer säkert alternativ.

Sjukt mycket billigare.

en GPD win 3 går på närmre 8000-10000kr, och steamdeck verkar ha liknande performance.

Jag undrar om Valve säljer denna med minimal vinst för att driva in mer steam-användare.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Nja jag vet inte, linux med så låga specifikationer är inte så nice, man får nästan alltid lite sämmre prestanda när man kör windows spel i linux. Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Det finns många artiklar och videos för facket varit det motsatta. Jag har personligen inte gjort några tester.
Med proton funkar gaming bra på Linux nu för tiden. Krävs ofta lite handpåläggning. Med fokus på lite.
Men jag kör Linux över alla mina burkar nu. Och känner att jag inte missar något nu för tiden.

Medlem
Skrivet av ZF:

Bra, hoppas den får upp den utvecklingsfart på Linux-versioner som SteamMachines misslyckades med, och som Proton underminerade ytterligare.

Det hoppas jag med, men håller inte med om att proton sabbar. Jag tror att proton gjort att fler bytt till nix system. Och därför fått större marknadsandel. Utan proton skulle det fortfarande varit den gamla fördelningen. Just p.g.a att pleti och kleti inte kunnat spela sina spel.
Jag är ju själv en sån som bytte mycket p.g.a det går nu att spela mycket mer på nix.

Medlem

Eftersom jag har en hyffsat bra PC är jag lite tveksam till Deck. Älskar min switch men mest för dom få exklusiva titlarna som gjorde att jag köpte den, typ BotW och Smash.

Gillar verkligen portabla konsoler men tror det skulle kännas rätt surt att spela mina gamla steam-spel på en jämförelsevis skitdålig dator. Lägger hellre mina (framtida) pengar på en konsol med exklusiva spel som en ps5, antagligen.

Edit: Den kanske är jävligt nice för kids eller folk som inte har en ordentlig speldator dock!

Medlem

Ser otroligt intressant ut. Har följt ett antal liknande enheter från andra mindre bolag och just valt bort de eftersom att de saknar den där "finishen" som en etablerad aktör ofta erbjuder. Nu när det är Valve som står bakom produkten så kastar jag gärna tusenlapparna som krävs på de för att få en liten bärbar minidator att sitta med i soffan. Supertrevligt!

Medlem

Trodde aldrig att jag skulle vara intresserad av portabel Steam konsoll. Bra jobbat Valve! 👍

Switch har sina Nintendospel. Denna grunkan får väl ha Half Life 3 som exklusivitet.

Medlem

Ser ut som en modern Game Gear.

Spelar inte bärbart så inget för mig men roligt att Valve fortsatt satsar på hårdvara.

Medlem

Har alltid varit sugen på en Switch, men då endast två spel varit nått att ha för mig så har jag aldrig köpt en.
Men med denna och sedan ha alla spel jag äger för PC, ja nu snackar vi!!!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Nu blir jag än mer övertygad om att Nintendo kommer släppa en Switch Pro.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Klart mer intressant än Switch. Mer sånt här!

Medlem

Hur mycket den väger kommer vara av stor vikt(sorry), den ser rätt tung ut.. Jag kommer vänta på recensioner, men OM jag köper en blir det nog 256GB. 130 dollars för att slippa eMMC och få 256GB "helt OK" snabb lagring låter fine, men 120 buck mer för 256GB NVMe och nån form av vaselins-insmetat glas låter mindre lockande, men men. Vi får väl se när reviews kommer.

EDIT: Om det nu funkar som en PC kan man ju bara ha installerade spel på ett minneskort och flytta det spelet man vill spela till SSDn och ändra path i steam, right?

Medlem

Kan tänka den som min nya plugg-laptop. Har inte kollat ingångarna, men med usb-hub och plugga in en lätt portabel skärm, mus och tangentbord så lär den förena nytta med nöje för mig. 16 ram känns riktigt bra för priset. Grymt nyfiken är jag. 720P skärm är jag van med switchen för spel så det är okej.

Medlem

Näe, reser inte så mycket så detta vore ju bara slöseri för egen del. Det jag gillar med Switch som inte denna kan är att man kan lira två med varandra (utan extra tillbehör) något jag gjorde rätt mycket innan pandemin.

Geeks Gaming

Är extremt sugen. Men tråkiga är att den är 1500kr billigare på den amerikanska marknaden jämfört med EU :/

Skrivet av Rakoon:

Geforce now är väl streaming, är detta streaming också? Varför anser du det är konkurrenter?

Min tanke vilar på det faktum att Geforce Nows användningsområde primärt handlat om att spela sitt Steam-bibliotek när man är borta från sin primära speldator.

Detta fyller det behovet på väldigt många sätt.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av lasselason:

Behovet av Switch kommer ju alltid finnas pga Nintendos spel.

Sant men för allt annat.
Jag spelar mycket av Nintendos egna spel men mest har jag en massa spel som Hades, Dead cells mm men skulle hellre ha såna spel på en bärbar Steam-enhet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kollat in och kollat runt.

Suget tilltar.
Då jag inte har en speldator så öppnar det för mer titlar. Det finns PC exklusiva titlar som jag är sugen på.

Sedan i ett normalläge reser jag väldigt mycket och hoppas på att göra det igen, då är denna perfekt.

Medlem

Heroes 3 bärbart? Jag är såld

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sant men för allt annat.
Jag spelar mycket av Nintendos egna spel men mest har jag en massa spel som Hades, Dead cells mm men skulle hellre ha såna spel på en bärbar Steam-enhet.

Ja det finns nog ett gäng som känner så, hörde de snackade om detta på Kinda Funny igår kväll, de var inne på att Valve inte räknar med att sälja 10 miljoner av maskinen utan att det är en något nischad produkt. Jag känner t.ex inget behov alls av denna maskin men förstår dem som gör det.

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Min tanke vilar på det faktum att Geforce Nows användningsområde primärt handlat om att spela sitt Steam-bibliotek när man är borta från sin primära speldator.

Detta fyller det behovet på väldigt många sätt.

Nej verkligen inte. Du kan använda din steamdeck tillsammans med geforce now, ett mycket bra komplement snarare. Verkligen inte konkurrenter på något sätt.

Medlem

Wow, jag säljer min Switch direkt!


signatur

Meep!

Medlem

Det känns ju som att de flesta på fz är pc-spelare så det här kanske inte är den vanligaste åsikten, men för mig som aldrig köpt en dyr gaming PC känns det här faktiskt mest lockande för att spela lite pc vid sidan om konsoller. Jag menar då inte i första hand den bärbara delen, utan att det går att enkelt docka den i en skärm. Men jag vet inte... det känns samtidigt som att det här är långt mycket mindre optimerat i termer av vad det är för en sorts produkt än exempelvis en switch. Jag förstår vad de menar när de säger att de i första hand är ute efter att lansera en ny produkt på pc-marknaden. Testa om det går att göra så här. Sälja en billig, färdigpaketerad pc som det går att spela moderna spel på. Just nu känner jag mig dock inte helt säker på vad det är de säljer. De behöver nog en bättre riktning i marknadsföringen. I alla fall om de hoppas på att konkurrera med konsoler, men igen... jag vet inte om de gör det.

Medlem

Någon som har erfarenhet av SteamOS. Skeptisk till hur väl det kan fungera generellt med Linux i grunden. Inte för att Linux är dåligt, men Windows är ju ändå primära OSet för gaming.

Medlem

Spelar nog hellre via gfn på mobilen med raszer kishi än att köpa dyrt skit

Medlem
Skrivet av Matthias:

Någon som har erfarenhet av SteamOS. Skeptisk till hur väl det kan fungera generellt med Linux i grunden. Inte för att Linux är dåligt, men Windows är ju ändå primära OSet för gaming.

Kan kolla här lite hur spelare har rapporterat hur stödet är (eftersom Proton är hur de kör spel i SteamOS som inte har linux stöd?)
https://www.protondb.com/

Valve har dock förhoppningsvis förbättrat detta i nya SteamOS 3.0 som Steam Deck ska köra på.

Edit:
Men sen kunde man ju kasta ut SteamOS on installera Windows och problemen med SteamOS och kompabilitet försvinner.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Intressant och kul utmanare! Spntana känslan är att vill jag spela mina steamspel på stationär PC. Fast vissa spel vore nice att köra portabelt

Hade dock varit mer sugen på en portabel Playstation eller Xbox.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Heroes 3 bärbart? Jag är såld

Du kan alltså bara spela på en BÄRBAR DATOR, som med de flesta spelen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Den kör SteamOS 3.0 (Arch-based), dvs deras LInux variant. De kör Proton för att emulera support för Windows-spelen, men det är väl en del spel som inte fungerar (kanske de med hård DRM som Ubisofts gamla spel).

En viktig detalj är att Proton är _inte_ en emulator. Den bygger på wine som vidarbefordrar anropen från Windows-koden till äkta anrop i Linux. Det betyder egentligen att du får en mer rak anrops kedja vilket inte lider av samma prestandaförlust som traditionell emulering lider av.

Emulering handlar om att man skapar (mer eller mindre) en virtuell maskin som översätter systemanropen till ngt vettigt. Det behövs inte med Wine som bara översätter användaranropen (system-space vs user-space). Man tar bort en enorm flaskhals kan man säga.

Wine har funnits vääääldigt länge nu och har mognat väldigt mycket sedan Valve plockade upp den för länge sedan och skapade Proton. Jag spelar väldigt mycket via den och kan intyga hur bra det numera fungerar.

Skriv svar