Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Är extremt sugen. Men tråkiga är att den är 1500kr billigare på den amerikanska marknaden jämfört med EU :/

Är den?
Då är det bara beställa till Sverige och få den 1500kr billigare eftersom du räknar in Svensk moms och tull i deras pris annars är jämförelsen inte alls samma.

Nedan som exempel
256GB modellen - €549 eller ~5600 SEK | USD 529 eller ~4600 * 1,25 = 5750 SEK

Jag är sugen på 256GB modellen då eMMC inte är intressant så 64GB går bort direkt.
Behöver den inte men vill ha. Får se om en kan hålla sig eller inte


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Spel som är gjorda for t.ex. Xbox är anpassade för handkontroll och har därmed t.ex. aim assist. Hur fungerar det på Steam Deck där jag förmodar att man köper spel via Steam, spel som kan vara gjorda exklusivt för PC och därmed saknar aim assist?
Jag är helt väck när jag försöker lira FPS-spel med handkontroll utan aim assist ☺️

Medlem

Väldigt tråkigt att det blivit en vana att rycka på axlarna när Valve utannonserar någonting.

Medlem
Skrivet av alx242:

En viktig detalj är att Proton är _inte_ en emulator. Den bygger på wine som vidarbefordrar anropen från Windows-koden till äkta anrop i Linux. Det betyder egentligen att du får en mer rak anrops kedja vilket inte lider av samma prestandaförlust som traditionell emulering lider av.

Emulering handlar om att man skapar (mer eller mindre) en virtuell maskin som översätter systemanropen till ngt vettigt. Det behövs inte med Wine som bara översätter användaranropen (system-space vs user-space). Man tar bort en enorm flaskhals kan man säga.

Wine har funnits vääääldigt länge nu och har mognat väldigt mycket sedan Valve plockade upp den för länge sedan och skapade Proton. Jag spelar väldigt mycket via den och kan intyga hur bra det numera fungerar.

Läste om det och tydligen spelen med anti-cheat som har problem men att de jobbade på att lösa det. Får väl anta att de haft framgång också med tanke på vad de sagt hittils om Steam Deck.

Medlem

Bekymret som jag ser det är att jag sällan upplever att jag saknar handhållet.

Jag har alla andra plattformar så det enda jag saknar från det segmentet är Nintendos exklusiva titlar till Switch. Med Steam Deck får jag ju bara ett annat sätt att spela titlarna jag redan har på minst en plattform. Men var är det tänkt att jag skall spela dessa?

Är jag utomhus gör jag ju andra saker än att spela. Reser jag bort från hemmet (post-covid) gör jag det inte direkt för att spela. Ligger jag i sängen är det för oergonomikt. Sitter jag i soffan finns ju TV:n där istället. För att inte tala om hur opepp jag är på att behöva stirra på en lågupplöst 7-tumskärm som inte ens är OLED. Till och med Nintendo har ju gjort avbön på kassa skärmar vid det här laget.

Nu skall sägas att jag hoppade på så väl Steam controller som Steam Link när de släpptes och hade kanske orimliga förväntningar, baserade på Valves sales pitch. Verkligheten blev ju ett platt fall och de har samlat damm i en byrålåda sedan dess. Valve har onekligen en lång väg att vandra innan de återfår mitt förtroende för deras förmåga att kunna skapa bra hårdvara.

Men jag uppskattar att de i varje fall fortsätter försöka.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Läste om det och tydligen spelen med anti-cheat som har problem men att de jobbade på att lösa det. Får väl anta att de haft framgång också med tanke på vad de sagt hittils om Steam Deck.

Exakt, de flesta spel som inte fungerar just nu är beroende av ngn anti-cheat funktion som inte existerar på Linux. Enligt Valve har de ngt på g för just detta. Jag betvivlar inte att den kan leverera ngt med tanke på vad de gjort hittills för att spela spel på Linux med Proton.

eld
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bekymret som jag ser det är att jag sällan upplever att jag saknar handhållet.

Jag har alla andra plattformar så det enda jag saknar från det segmentet är Nintendos exklusiva titlar till Switch. Med Steam Deck får jag ju bara ett annat sätt att spela titlarna jag redan har på minst en plattform. Men var är det tänkt att jag skall spela dessa?

Är jag utomhus gör jag ju andra saker än att spela. Reser jag bort från hemmet (post-covid) gör jag det inte direkt för att spela. Ligger jag i sängen är det för oergonomikt. Sitter jag i soffan finns ju TV:n där istället. För att inte tala om hur opepp jag är på att behöva stirra på en lågupplöst 7-tumskärm som inte ens är OLED. Till och med Nintendo har ju gjort avbön på kassa skärmar vid det här laget.

Nu skall sägas att jag hoppade på så väl Steam controller som Steam Link när de släpptes och hade kanske orimliga förväntningar, baserade på Valves sales pitch. Verkligheten blev ju ett platt fall och de har samlat damm i en byrålåda sedan dess. Valve har onekligen en lång väg att vandra innan de återfår mitt förtroende för deras förmåga att kunna skapa bra hårdvara.

Men jag uppskattat att de i varje fall fortsätter försöka.

Problemet med Valve är inte att de skapar dålig hårdvara, det är väl att de skapar hårdvara som många inte behöver.

Steam controller blev ju den bästa lösningen att spela alla sorters spel, även de där man behöver tangentbord och mus, men de flesta behövde inte detta då de antingen spelar med sin gamepad eller mus och tangentbord. Och många spelar bara på sina konsoller med sin gamepad.

Precis som med det bärbara, folk köpte ju inte en switch för att de älskar att spela på resande fot, de köpte den som du sa för zelda och mario, den råkade bara vara portabel.

Men jag tror att det här är som när de försökte steam machines, fast mycket bättre. För folk som aldrig spelar pc-spel så kan de köpa en enda grej och börja spela direkt, de behöver inte leta upp en av hundra olika steam machines och sen behöva köpa skärm, tangentbord och mus till, eller undra ifall de behöver en steam controller.

Går vi efter Valve Index så har jag ingen tvekan över hurvida de kan skapa hårdvara längre.

Medlem
Skrivet av daver:

Väldigt tråkigt att det blivit en vana att rycka på axlarna när Valve utannonserar någonting.

Du kanske gör det men för oss andra är det allt annat än en axelryckning. Internet har fullständigt exploderat av hype.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Det har de: "It runs SteamOS 3.0, which is based on the Arch Linux distribution with a KDE Plasma 5 desktop, rather than the Debian base used on earlier versions of SteamOS."

eld
Medlem
Skrivet av Kixo:

Du kanske gör det men för oss andra är det allt annat än en axelryckning. Internet har fullständigt exploderat av hype.

Det är lite av ett meme som gått så långt att folk tycker det är verklighet, när de faktiskt den senaste tiden släppt ett nytt halflife, en egen vr-hjälm, och nu bygger vidare stödet för steam machines, steamOS, och steam controller vilket folk fortfarande tror att de gett upp på.

Medlem

Intressant om man vill reservera. Har man inte gjort ett köp ipå Steam innan juni 2021 får man vänta till söndag. Med andra ord kan inte resellers göra massa nya konton och boka dem från idag.

"Why is my account not able to place a reservation until Sunday?
We are aware of potential unauthorized resellers, and as an additional safeguard to ensure a fair ordering process, we’ve added a requirement that the reserver has made a purchase on Steam prior to June 2021 for the first 48 hours of reservation availability."

KoP
Medlem

Valve konsolifieras. Nästa steg: Ebjuda sina tjänster på Xbox och Playstation?

Medlem
Skrivet av KoP:

Valve konsolifieras. Nästa steg: Ebjuda sina tjänster på Xbox och Playstation?

Det är inte en konsol. Det är en bärbar gaming PC med ett inbyggt desktop-OS som man kan köra med mus+tb och extern skärm. Det går att addera egna tillbehör via USB och det går till och med att installera om den med Windows om man nu vill det.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemet med Valve är inte att de skapar dålig hårdvara, det är väl att de skapar hårdvara som många inte behöver.

Steam controller blev ju den bästa lösningen att spela alla sorters spel, även de där man behöver tangentbord och mus, men de flesta behövde inte detta då de antingen spelar med sin gamepad eller mus och tangentbord. Och många spelar bara på sina konsoller med sin gamepad.

Precis som med det bärbara, folk köpte ju inte en switch för att de älskar att spela på resande fot, de köpte den som du sa för zelda och mario, den råkade bara vara portabel.

Men jag tror att det här är som när de försökte steam machines, fast mycket bättre. För folk som aldrig spelar pc-spel så kan de köpa en enda grej och börja spela direkt, de behöver inte leta upp en av hundra olika steam machines och sen behöva köpa skärm, tangentbord och mus till, eller undra ifall de behöver en steam controller.

Går vi efter Valve Index så har jag ingen tvekan över hurvida de kan skapa hårdvara längre.

Steam controller var kass när det gällde att simulera mus/tangentbord. Otroligt bökig lösning. Håller med dig om att det var som att sparka in en öppen dörr, för bättre lösningar fanns redan tillgängliga. Min förhoppning var att den skulle kunna ersätta tangentbord vid soffspelande, men det fungerade alldeles för dåligt.

Men du har helt rätt gällande Index. På så vis är har de ju en uppåtgående trend. Hoppas att detta landar väl också, även om det riktar sig till en helt annan (yngre?) målgrupp.

eld
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Steam controller var kass när det gällde att simulera mus/tangentbord. Otroligt bökig lösning. Håller med dig om att det var som att sparka in en öppen dörr, för bättre lösningar fanns redan tillgängliga. Min förhoppning var att den skulle kunna ersätta tangentbord vid soffspelande, men det fungerade alldeles för dåligt.

Men du har helt rätt gällande Index. På så vis är har de ju visat på en uppåtgående trend. Hoppas att detta landar väl också, även om det riktar sig till en helt annan (yngre?) målgrupp.

Alltså, bortsett från riktig mus så finns det ju inget bättre alternativ än steam controller, en joystick har inte samma precision som plattorna på steam controllern.

Problemet var ju att musen var bättre att vara mus än plattan, och en joystick är bättre på att vara joystick än plattan, steam controllern vill vara allt, något som är väldigt svårt att lösa.

Inaktiv

Bra för ungar i baksätet tänker jag, kanske inget de ska släpa till skolan som en Gameboy dock.
Sedan 3g och smartphones uppfanns har jag själv aldrig haft ett sug för bärbart spelande. Slött internetscrollande underhåller mig tillräckligt.

International
Man of Mystery

,,och där kraschade Steams butik


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Kräver att man handlat efter Juni för att förboka idag eller? Upptäckte att jag inte var ensam med detta enligt Reddit.
Jag får vänta då mitt konto från 2003 som handlar ett antal spel varje år, duger inte eftersom jag inte handlat på det sedan April, förutom Humble Bundle


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Gillar att de kräver att man handlat efter Juni för att förboka idag.
Jag får vänta då mitt konto från 2003 som handlar ett antal spel varje år, duger inte eftersom jag inte handlat på det sedan April, förutom Humble Bundle

Aha det är därför jag inte kunde boka, vart hittade du den informationen? Mitt konto är från 2009 (möjligen tidigare vet ej hur man kan se) med hundratals köp. Men senaste köp var kanske i april, inte tillräckligt för Steam uppenbarligen.

Medlem

Tycker vi väntar på "Epic Deck" istället. 😬

International
Man of Mystery
Skrivet av Taskman:

Kräver att man handlat efter Juni för att förboka idag eller? Upptäckte att jag inte var ensam med detta enligt Reddit.
Jag får vänta då mitt konto från 2003 som handlar ett antal spel varje år, duger inte eftersom jag inte handlat på det sedan April, förutom Humble Bundle

Det var väl före juni 2021 man skulle handlat, så inte alla scalpers kan skapa en miljon steamkonton och shoppa loss


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Matthias:

Aha det är därför jag inte kunde boka, vart hittade du den informationen? Mitt konto är från 2009 (möjligen tidigare vet ej hur man kan se) med hundratals köp. Men senaste köp var kanske i april, inte tillräckligt för Steam uppenbarligen.

Jag handlade en hel del under sommar-rean, jag kan inte beställa någon heller... "Servers busy"

Det är antingen rävspel från Valve, eller så är det ett jäkla tryck!

Medlem

Kan bekräfta att det gick att förboka premiummodellen.

eld
Medlem

verkar ju stå "Expected order availability: Q1 2022" så december-releasen ser ut att vara fullbokad på mitt och topp-modellen

Medlem
Skrivet av eld:

verkar ju stå "Expected order availability: Q1 2022" så december-releasen ser ut att vara fullbokad på mitt och topp-modellen

Var står det? I deras FAQ stod det att de planerar för att börja skeppa i december 2021.

Skrivet av serdyllon:

Var står det? I deras FAQ stod det att de planerar för att börja skeppa i december 2021.

eld
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Var står det? I deras FAQ stod det att de planerar för att börja skeppa i december 2021.

direkt på beställningssidan som det skrevs där uppe.

Faq'en säger:

"We are aiming to start sending order invitations by December 2021. We will make every effort to convert all reservations to orders but we are not able to guarantee availability."

Så jag gissar på att december blev totalt fullbokat

Medlem

Sådärja, mellanversionen reserverad

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du kan alltså bara spela på en BÄRBAR DATOR, som med de flesta spelen.

Haha, japp. Har faktiskt varit sugen på en bärbar dator nu ett tag. Men vill inte lägga för mycket på det, då jag redan har en stark stationär dator. Tänker att man kanske kommer undan prismässigt jämfört med en laptop i samma prisklass?

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Det var väl före juni 2021 man skulle handlat, så inte alla scalpers kan skapa en miljon steamkonton och shoppa loss

Stämmer; var en bugg där den säger "Your account is to new" och att man får vänta 48hr.
Efter att ha laddat om sidan sådär 100ggr eller så kunde jag beställa och har bokat en 256GB för Q2 (Bokade 20:59)

Nöjd ändå för om den inte duger kan jag avbeställa när de första får sina och recensioner trillar in


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skriv svar