Robot
The Ascent

En läcker cyberpunkvärld som bländar även när sprickorna i fasaden framträder.

#neon-giant, #the-ascent


Medlem

Meh, jag hade inte kollat någe videos eller så i förväg men jag hade fått för mig att det var mer Diablostil på lootet, som det verkar nu så låter det ju inte speciellt intressant.. aja gamepass, kan ju testa det iaf.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Zymac:

Meh, jag hade inte kollat någe videos eller så i förväg men jag hade fått för mig att det var mer Diablostil på lootet, som det verkar nu så låter det ju inte speciellt intressant.. aja gamepass, kan ju testa det iaf.

Du bör absolut testa det. Men det är mer av en twin stick-shooter med vissa rollspelsinslag än ett Diablo-aktigt spel.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Du bör absolut testa det. Men det är mer av en twin stick-shooter med vissa rollspelsinslag än ett Diablo-aktigt spel.

Så spelet är alltså inte "endless" på samma sätt som Diablo, där tanken är att man ska fortsätta spela på högre svårighetsgrader för att hitta bättre gear och fortsätta levla upp? Man kör igenom The Ascent en gång och sen är det klart?

Medlem

Wow en 3:a, går man igenom recensionen så lät det mer som en 2:a.

Medlem

Kan inte bry mig mindre om story i såna här spel. Tycker oftast att det bara är tidsödande jox man bara trycker förbi. Men det där med begränsande av vapenuppgraderingar, oväntade barriärer och buggar låter jobbigt nog för mig att stå över detta tillsvidare. Karaktärsutveckling är bland det viktigaste för mig och finns det inte mycket att uppgradera och fippla med på den biten, ja, då är det inget jag brukar fastna för längre stunder eller kanske ens sätta mig in i till att börja med.

Vi får hoppas det åtgärdas lite längre fram för spelet i sig ser ju rätt intressant ut annars.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Så spelet är alltså inte "endless" på samma sätt som Diablo, där tanken är att man ska fortsätta spela på högre svårighetsgrader för att hitta bättre gear och fortsätta levla upp? Man kör igenom The Ascent en gång och sen är det klart?

Om så är fallet så stryks det direkt ur min lista iaf. Endgame är ju jätteviktigt om man ska sätta sig in i spelet ö.h.t. Levla är kul, men man har ju alltid endgame som mål, och då vill man ju inte att spelet ska ta slut när man väl kommer dit.

Medlem

Spelet verkar intressant men kommer nog avvakta ett ev köp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mortac:

Om så är fallet så stryks det direkt ur min lista iaf. Endgame är ju jätteviktigt om man ska sätta sig in i spelet ö.h.t. Levla är kul, men man har ju alltid endgame som mål, och då vill man ju inte att spelet ska ta slut när man väl kommer dit.

Ja jag känner spontant en viss irritation gentemot spelmedia som stort. Jag vet inte hur många gånger jag har hört spelet beskrivas som "Cyberpunk Diablo" av den ena spelskribenten efter den andra. Vad fan menar de med att spelet är likt Diablo om det inte är själva endgame-mekaniken? Menade de att spelet är som Diablo pga att det har isometrisk kamera eller vadå?

- "The Ascent är som Cyberpunk World of Warcraft!"
- "Varför då?"
- "Jo men du vet, man går upp i level och hittar loot. Precis som i WoW"

Skribent
Skrivet av Mortac:

Om så är fallet så stryks det direkt ur min lista iaf. Endgame är ju jätteviktigt om man ska sätta sig in i spelet ö.h.t. Levla är kul, men man har ju alltid endgame som mål, och då vill man ju inte att spelet ska ta slut när man väl kommer dit.

Det är som sagt mer action än rollspel. Man ska inte gå in och vänta sig ett Diablo-spel här. Det är ett actionspel med vissa rollspelsinslag, mest.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är som sagt mer action än rollspel. Man ska inte gå in och vänta sig ett Diablo-spel här. Det är ett actionspel med vissa rollspelsinslag, mest.

Tur att det finns på Gamepass då, så kan man testa iaf, ska ta o kolla vad Karak (ACG) har o säga också i väntan på att det låses upp, 3½ timme kvar

Edit: hans första mening är "The ascent is the most fun game i've played this year" såå försiktigt hoppful


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Zymac:

Tur att det finns på Gamepass då, så kan man testa iaf, ska ta o kolla vad Karak (ACG) har o säga också i väntan på att det låses upp, 3½ timme kvar

Ja, det är ju definitivt värt en chans om man har Gamepass.

Medlem

Det ser väldigt trevligt ut. För min del gör det inte så mycket att RPG delen är sämre, för jag vill ha något "enkelt och kul" just nu.
Sitter och väntar på release atm
Skill Up på YouTube har också en bra recension: https://www.youtube.com/watch?v=LIO20GvInok

Medlem

Det var ju tråkigt att höra, jag hade verkligen hoppats att spelet var mer av ett rollspel än ett actionspel. Oavsett så kommer jag att spela det ikväll, har sett fram emot det, jag hoppas det ändå blir till belåtenhet!

Skribent

Suverän recension, Joakim. Tycker det låter lovande med mycket action, så det ska bli kul att testa senare.

Medlem

Ja du skriver alltid bra, men det kan ju vara så att du fick en ja vilket skribenter oftast får en något pre launch kod. Så det kan hända att dom gör en dag 1 uppdatering, så då kanske buggarna ändrar sig. Fast det är nog krångligt att vara spelutvecklare , tråkigt att höra att fiender har högre level än dig på sido questsen. Fast jag ska nog ta en liten titt på det imorn.

Skribent
Skrivet av Isak19:

Ja du skriver alltid bra, men det kan ju vara så att du fick en ja vilket skribenter oftast får en något pre launch kod. Så det kan hända att dom gör en dag 1 uppdatering, så då kanske buggarna ändrar sig. Fast det är nog krångligt att vara spelutvecklare , tråkigt att höra att fiender har högre level än dig på sido questsen. Fast jag ska nog ta en liten titt på det imorn.

Jo, det är alltid lurigt det där med buggar. Man vill inte ägna en hel recension åt att klaga på en bugg som är borta några dagar efter release. Men samtidigt går det inte heller att ignorera dem när de påverkar helhetsupplevelsen. Men överlag har jag en ganska förlåtande inställning till buggarna. I det här fallet är det i kombination med en del tveksamma designbeslut som det blir frustrerande, mer än enbart buggarna i sig.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kul! Var lite rädd för att det skulle vara en flopp. Så verkar inte vara fallet. Blir att testa på Game Pass ikväll eller i helgen.

Medlem

Försöker få ihop det recensenten skriver här: Du kan även uppgradera vapnen du hittar, men antalet moduler är så pass begränsade att du bara kan maxa ett fåtal vapen, så det gäller att inte göra som jag och uppgradera de initiala vapnen. Spara på uppgraderingsbitarna tills du börjar hitta mer rejäla kanoner.

Med det som Kotaku skriver: Weapon upgrades are permanent — even if you sell the gun later on, the next version you pick up or buy will always be the most upgraded model.

Kan man få en mera detaljerad förklaring av hur det fungerar?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent
Skrivet av SID 6.7:

Försöker få ihop det recensenten skriver här: Du kan även uppgradera vapnen du hittar, men antalet moduler är så pass begränsade att du bara kan maxa ett fåtal vapen, så det gäller att inte göra som jag och uppgradera de initiala vapnen. Spara på uppgraderingsbitarna tills du börjar hitta mer rejäla kanoner.

Med det som Kotaku skriver: Weapon upgrades are permanent — even if you sell the gun later on, the next version you pick up or buy will always be the most upgraded model.

Kan man få en mera detaljerad förklaring av hur det fungerar?

Vi skriver väl om lite olika saker här. Men jag ska försöka förtydliga hur det funkar:
Du kan hitta uppgraderingsmoduler (ofta får man dem i samband med sidouppdrag) som du använder för att uppgradera vapnen. Då uppgraderas alla vapen av samma sort, så även om du säljer vapnet så kommer nästa likadana vapen du hittar att vara uppgraderat. Alltså om du uppgraderar din startrevolver så kommer alla likadana revolvrar att vara uppgraderade.
Men du kan aldrig nedgradera vapnen och få tillbaka uppgraderingsmodulerna så att du kan uppgradera något annat vapen istället. Och eftersom antalet är relativt begränsat så kommer en stor del av din arsenal att vara oanvändbar en bit in i spelet. Det finns ganska många olika vapen i spelet, men du får snåla en del med uppgraderingarna om du ska ha råd att uppgradera de senare vapnen.

Medlem

Digital Foundry gör en teknisk djupdykning.

Medlem

ACG har en ganska bra review med, jag känner mig taggad. Men utvecklarna har väl aldrig himlat om att det skulle vara diablo ? En twin-stick shooter med rpg element är det dock.

Medlem

Fasen va gött detta hade vart att panga med. Men så släpps det inte på PS5...

Medlem

Har spelat introt nu ~50 minuter, och en sak jag stör mig väldans på är WASD kontrollen då man använder tangentbord o mus, i menyn står det W=forward, S=backward osv. brabra det vill vi ha, men i själva verket är det W=uppåt på skärmen, S=neråt, dvs oberoende åt vilket håll karaktären är riktad, stör mig enormt på det. -vill ha så att W verkligen rör dig framåt, åt det håll du siktar och S bakåt osv... förhoppningsvis kommer det/finns det en fix.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Fasen va gött detta hade vart att panga med. Men så släpps det inte på PS5...

Finns en hel del liknande spel till playstation, främst då de spel som är utvecklade av Housemarque, som Alienation, Dead nation etc , men även andra guldkorn som exempelvis Helldivers.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Zymac:

Har spelat introt nu ~50 minuter, och en sak jag stör mig väldans på är WASD kontrollen då man använder tangentbord o mus, i menyn står det W=forward, S=backward osv. brabra det vill vi ha, men i själva verket är det W=uppåt på skärmen, S=neråt, dvs oberoende åt vilket håll karaktären är riktad, stör mig enormt på det. -vill ha så att W verkligen rör dig framåt, åt det håll du siktar och S bakåt osv... förhoppningsvis kommer det/finns det en fix.

Jag stör mig lite på att det inte är någon deadzone för kameran så karaktären kan röra sig lite utan att hela perspektivet påverkas vid minsta wasd. Blir så himla icke-smooth med m&k, lirar lite bättre med handkontroll.

I övrigt jävlig kul pang pang minus lite microstutter.

Medlem

Tittade på ACG Review. Ser rätt kul ut, blir ett köp om några månader när det är patchat ordentligt.

Medlem

Gillar spelet, lite småbuggit på sina ställen som fått oss att vara tvungna att starta om. Att invite under spelets gång inte fungerar är ett minus, speciellt då alternativet i menys under spelets gång finns där men inget händer.

Märktes att vi blivit ovana vid twinsticks dock för 2 av 3 i gruppen dog på första striden xD

Medlem

Har nu spelat ett par timmar och nej, det meshar inte med mig, det lider lite väl mycket av knökiga kontroller och dumåstedödaalltinnandetkommerinpåskärmenannarsblirduköttadomduinteharcoverochcoverärsåjävlatrist, +att att kartan e ju en katastrof.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Spelat en timme ungefär och jag gillar det. Var längesedan jag kände mig "hemma" i ett spel.

Enda problemet jag egentligen jag haft är att hitta inne i staden.

Men har inte hunnit sätta mig in tillräckligt, ska ge det många timmar imorgon efter jobbet när semestern drar igång!
Spelet kunde inte komma lägligare


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

123
Skriv svar