Kvinnan som ställde frågor på Blizzcon 2010 kommenterar händelsen

Inaktiv
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Eftersom killar har den sämsta igenkänningsfaktorn över hur det är att vara det motsatta könet, kommer kvinnors problem alltid vara "deras" problem och sopas under mattan. Varför det fortfarande är så idag har att göra med att kvinnosynen inte progredierar i samma takt med vår moraliska och solidariska mognad. Vi kommer fortfarande köpa spel från dessa mansgrisar som styrs av någon allrådande chauvinism. Att ställa sig mitt i vägen för denna buande mob är starkt, jag tror inte en kille hade vågat att göra samma sak.

“Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding.” (Betty White)

www.goodreads.com/quotes/1125683-why-do-people-say-grow-some-...

Snicksnack.

Vad är problemet i detta fall? Vilken del av deras svar var hemskt och dåligt? De sitter knappast med förberedda svar till frågorna då det är en väldigt informell Q&A vilket förmodligen är varför det tar tid att få fram ett vettigt svar. Hon fick ju svar på hennes fråga: "we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely". Är inte det ett tillräckligt bra svar? De verkar ju till och med hålla med henne.

Hur menar du att kvinnosynen är dålig?

En kille hade absolut vågat göra samma sak, män går betydligt oftare än kvinnor emot gruppen. Sen buade de efter hon redan hade ställt sin fråga så förstår inte vad du menar med att hon ställde sig "mitt i vägen för en buande mobb", hon stod där och skrattade nervöst och gick sedan iväg.

Man säger grow some balls för att hög testosteronhalt är kopplat till högre risktagande.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Hade du inte slagits från en övermaktsposition hade nog din synvinkel varit något annorlunda

Fast det är ju inte synvinklar eller personliga perspektiv som ska avgöra sanningen av hur saker och ting ligger till. Om ett spel sexualiserar kvinnor men även så män, så ska inte det spelet få skit för att enbart sexualisera kvinnor för att en kvinna yttrar sig.

Skrivet av vbgbasse:

kommer aldrig glömma första tiden jag lirade wow. vi var ett kompisgäng som levlade ihop och runt level 45:ish så spelade jag och en annan tjejkompis ihop, båda som paladins. Vi gjorde nåt coolt chainquest som slutligen gav oss en fet chest-armor var. det var här vi reagerade! när jag satte på min chest så fick gubben så jäkla feta muskler och hur biffig rustning som helst, medans när tjejkompisen tar på samma chest så blir den slank som tusan, samtidigt som man givetvis ser magen med viss urringning, Jäkla konstigt det där med passform på kläder till män å kvinnor ^^

I båda fallen sexualiseras båda karaktärerna, vad är det konstiga. Menar du att den manliga karaktären ska se ut såhär så det blir jämställt? Män och kvinnor sexualiseras på olika sätt.

Medlem

Det känns som att det finns ett par underliggande problem,visst kan man agrumentera att kvinnliga rustningar anses var sexista dock är det märkligt att samma kvinna inte gör ett slag for att göra männens utseende i spelet mindre sexualla dvs minde 6 eller 8 pack osv eller mindre muskler.

Man kan samtdigt också nämna att WOW inte är realistikt över huvudtaget så att ens ta up den punkten att rustningar skall vara mer realistika i ett icke realistikt spel känns lite långsökt, om inget annat så låt kvinnliga designers göra kvinnliga rustningar och karkatärer medans männen gör dom manliga karaktärena och rustningarna eftersom det skulle nog fixa hela problemet gällande vilket kön som är över sexualliserat osv.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Rustningarna i WoW ser ju ut som skit oavsett om vi snackar manliga eller kvinnliga, heltäckande eller ej. Usch!

Finns en hel del hövligt snygga rustningar i wow så det stämmer inte alls

Medlem
Skrivet av nils45:

Fast det är ju inte synvinklar eller personliga perspektiv som ska avgöra sanningen av hur saker och ting ligger till. Om ett spel sexualiserar kvinnor men även så män, så ska inte det spelet få skit för att enbart sexualisera kvinnor för att en kvinna yttrar sig.

I båda fallen sexualiseras båda karaktärerna, vad är det konstiga. Menar du att den manliga karaktären ska se ut såhär så det blir jämställt? Män och kvinnor sexualiseras på olika sätt.

https://images.saymedia-content.com/.image/c_limit%2Ccs_srgb%...

Samma armor borde väl se likadana ut oavsett kön tänker jag med lite justerad passform.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Blir ju så när karlar skall bestämma, bara se på OS nu med bikinin

Medlem

Jag tycker att den här diskussionen har tagit en felvändning. Det diskuteras hurvida det kan vara mycket eller lite kläder på spelavatarer eller inte. När jag tycker vi ska diskutera hur hon (frågeställaren på konventet) blev bemött av Blizzardpanelen och hur män har behandlat kvinnor på Blizzard.
Stämmer det att en kvinna tagit livet av sig för hur hon blev behandlad har nog situationen varit mer än jävlig på det företaget.
Gör en riktig och viktig diskussion av denna tråden.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Det går säkert att vrida på mina ord några varv till, kärnpunkten kvarstår dock: det bör finnas en bättre dialog för vad vi som spelare vill ha i våra spel, och vi borde aktivt motarbeta synsättet som speglas av panelen i videon och av flera medlemmars inlägg i den här tråden.

Av publikens reaktion att döma, så verkar panelen veta precis vad deras kunder vill ha. Och vill du ha en påklädd karaktär i WoW, så går det. Vill du ha en halvnaken karaktär, så GÅR det. Härligt med valfrihet tycker jag.

Däremot spyr jag lite i munnen av panelens gubbskämt. Men det är rätt tydligt att han på förhand visste att majoriteten i publiken skulle gilla det. Det gick hem då. Skulle nog inte funka lika bra idag.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Snicksnack.

Vad är problemet i detta fall? Vilken del av deras svar var hemskt och dåligt? De sitter knappast med förberedda svar till frågorna då det är en väldigt informell Q&A vilket förmodligen är varför det tar tid att få fram ett vettigt svar. Hon fick ju svar på hennes fråga: "we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely". Är inte det ett tillräckligt bra svar? De verkar ju till och med hålla med henne.

Hur menar du att kvinnosynen är dålig?

Det hade varit fint om det var svaret, men du klippte medvetet bort en en större del av vad de sa.

Skrivet av anon_306295:

En kille hade absolut vågat göra samma sak, män går betydligt oftare än kvinnor emot gruppen. Sen buade de efter hon redan hade ställt sin fråga så förstår inte vad du menar med att hon ställde sig "mitt i vägen för en buande mobb", hon stod där och skrattade nervöst och gick sedan iväg.

Man säger grow some balls för att hög testosteronhalt är kopplat till högre risktagande.

Hon stog där och fick höra ett gäng sexskämt efter att ha blivigt utbuad av männen i publiken.

Att ta risk i detta tillfälle hade varit personen i panelen som sagt åt de andra att de gått för långt, det är precis det som saknades i företagskulturen på blizzard och är till och med dokumenterat.

När du är en del av den coola klubben så dras du lätt med i den grabbiga kulturen och även om du har en känsla av att något är fel så spelar du med.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Även jag som kille kan hålla med om att armour till kvinnliga avatarer i spel är helt uppåt väggarna.
Det märks att dom är skapade av män för män. (eller nja snarare för kåta tonåriga gamer killar)
Inte praktiska överhuvudtaget om det vore riktigt krig, det ska bara se sexigt ut.

Skrivet av kabukishaman:

Hade du inte slagits från en övermaktsposition hade nog din synvinkel varit något annorlunda

Ovidkommande, han har inte fel i sitt påstående. Eller är det OK med sexualiseringen av män, men inte kvinnor för de är underrepresenterade som gamers?

Skrivet av Cane:

Fräscht med rasism!

Eller hur? Både sexistisk och rasistisk. Vissa människor...


signatur

I drank what?

Medlem

Även om jag som man ibland kan tycka att den här sortens feministiska frågor kan vara lite löljiga ibland (man måste skilja på spel och verklighet) så måste jag säga att panelens svar är sjukt omogna. De fnissar som tonårsbarn trots att de själva är 30-40 bast utan att ta frågan seriöst. Skulle aldrig vilja jobba i en sån arbertskultur.

Medlem

Panelens svar var extremt oproffessionellt.

Däremot så håller jag med en tidigare inlägg; det är spelskaparens vision. Och den visionen, så länge inte är olaglig, ska inte behövas strypas eller ändras för att tillfreda alla, eller vara så PK som möjligt. Gillar man det inte så köper man det inte. Lite som hur mycket fokus och kritik som lades på Teras spel och hur armorn såg ut på deras kvinliga karaktärer. Skulle inte vara förvånad om det spelet sexualiserade männen också, bara att ingen klagade på det.

Tittar vi på WoW idag där man kan transmogga sin utrustning så såg jag flera som spelade manliga karaktärer som gjorde armorn osynlig för överkroppen, dvs man såg bara byxor och skor. Men ser inga som klagar på det. Även andra spel som lättklär manliga karaktärer så är det ingen som klagar på det...

Medlem

Har jag spelat samma WoW som alla andra? Vilka rustningar är det vi talar om? Sitter faktiskt och funderar hårt på vilka sets som skulle visa hud i en överläggande nivå?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av FryinRyan:

Finns en hel del hövligt snygga rustningar i wow så det stämmer inte alls

Stämmer och stämmer. Det är enkom en smakfråga.

Medlem

Kommer ni ihåg att Activisions första reaktion på "skandalen" var att det skulle bli "in game changes" trots att ingen pratade om det och allt handlade om diverse problem med arbetsmiljön och företagskulturen?

Anledningen till det är att företag är väldigt rädda för samhällstillvända ungdomar som läst på högskolan om "maktstrukturer" men har väldigt lite intresse för hur företag styrs eller har ens varit på en riktig arbetsplats.

Dessa kan man lätt köpa genom att skapa en buffer av woke, som Disney gjort med Marvel, Star Wars och andra IPn de äger. Byt kön och hudfärg på dina karaktärer och ingen frågar dig hur din arbetsmiljö är.

Activision kommer att sprinkla lite Skittles över sina spel, det kommer att hyllas som "banbrytande" och det här tråkiga kommer att vara glömt om nåt år.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Har jag spelat samma WoW som alla andra? Vilka rustningar är det vi talar om? Sitter faktiskt och funderar hårt på vilka sets som skulle visa hud i en överläggande nivå?

Haha undrade just varför ingen tagit upp detta, vilka sets är det de pratar om? Att panelen hantera frågan dåligt kan jag hålla med om men att beskriva de flesta rustningar i wow som en underklädeskatalog känns väldigt missvisande.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Det verkade vara många som blev träffade dock. Påståendet syftar inte på rasism, enbart att många drar med argument som den överrepresenterade gruppen vita män brukar slänga sig med. Såå många inlägg som förenklar och tar sitt manliga perspektiv som den givna utgångspunkten utan att höja blicken och försöka ta ett annat perspektiv och problematisera sitt egna utgångsläge.

Så vad är lösningen? Manliga karaktärer i spelet är också "sexiga" då dem har six pack samt stora biceps och tillhör "vältränade". Sen är det knappt något set i spelet som är "sexigt". I bästa fall visas magen, men eftersom du kan transmoga i princip alla delar så kan man "ur ett kåt perspektiv" ta bort armor delar av kroppen.

Gamers normen associeras väl inte riktigt som vältränade även fast det nog finns många "gamers" som också är fit. "Feta"gamers" skall väl också känna sig "representerade" eftersom det är så viktigt idag att kunna bli representerad i en fantasivärld där folk skjuter eld ur händerna.

Medlem
Skrivet av abso:

Haha undrade just varför ingen tagit upp detta, vilka sets är det de pratar om? Att panelen hantera frågan dåligt kan jag hålla med om men att beskriva de flesta rustningar i wow som en underklädeskatalog känns väldigt missvisande.

Frågan hon ställer i klippet syftar väl mer på olika kvinnliga karaktärer i spelet, som Sylvanas och Jaina.
Sen är väl boob armour fortfarande en grej, fast inget jag tänkt på i just wow direkt

Redaktör

Tråd rensad på ett par brandfacklor.


signatur
Medlem
Skrivet av TheRob:

Så vad är lösningen? Manliga karaktärer i spelet är också "sexiga" då dem har six pack samt stora biceps och tillhör "vältränade". Sen är det knappt något set i spelet som är "sexigt". I bästa fall visas magen, men eftersom du kan transmoga i princip alla delar så kan man "ur ett kåt perspektiv" ta bort armor delar av kroppen.

Gamers normen associeras väl inte riktigt som vältränade även fast det nog finns många "gamers" som också är fit. "Feta"gamers" skall väl också känna sig "representerade" eftersom det är så viktigt idag att kunna bli representerad i en fantasivärld där folk skjuter eld ur händerna.

Jag tycker att diskussionen har hamnat fel. Rustningars utformning i spel är inte det intressanta, en gubbsjuk panel och en osund företagskultur är vad diskussionen bör handla om.

Medlem

Jag tycker att det här klippet framför väldigt bra hur det är i de flesta spelen trots allt.

https://www.youtube.com/watch?v=-vI5tdORhC0

Medlem
Skrivet av Bawzan:

Frågan hon ställer i klippet syftar väl mer på olika kvinnliga karaktärer i spelet, som Sylvanas och Jaina.
Sen är väl boob armour fortfarande en grej, fast inget jag tänkt på i just wow direkt

Det stämmer, lite off topic där men en googling på hur tex Jaina såg ut 2010 och jämförelsen med Victoria secret är fortfarande rejält överdriven.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Så vad är lösningen? Manliga karaktärer i spelet är också "sexiga" då dem har six pack samt stora biceps och tillhör "vältränade". Sen är det knappt något set i spelet som är "sexigt". I bästa fall visas magen, men eftersom du kan transmoga i princip alla delar så kan man "ur ett kåt perspektiv" ta bort armor delar av kroppen.

Gamers normen associeras väl inte riktigt som vältränade även fast det nog finns många "gamers" som också är fit. "Feta"gamers" skall väl också känna sig "representerade" eftersom det är så viktigt idag att kunna bli representerad i en fantasivärld där folk skjuter eld ur händerna.

Just gällande det här vet jag att de intervjuade Marianne Krawczyk som är en av författarna som arbetade på God of War och även var med att ge input till Kratos utseende, "I like strong sexy men". Liknande kommentar kom även ifrån en kvinna som arbetade med Gears of War när de frågade henne om de planerade på att ändra designen på Fenix, "Don't you wanna play a strong good looking muscular character?". Problemet är inte kommentarerna i sig, problemet är om det hade varit åt andra hållet för då hade hela jävla internet kokat över. Hyckleriet är extremt. Designen på karaktärer ska inte spela någon roll, om du inte gillar det så kan du spela något annat, problemet hos Blizzard är allt annat som har hänt på deras kontor. Att Blizzard svarade så där på en QA på Blizzcon bryr jag mig inte om alls. Det är deras företagskultur som är problemet, inte att de gillar en viss design av karaktärer. Samt att de flesta tjejer jag känner som spelar wow gillar designen av karaktärerna. Men smaken är som baken gällande design, men det ursäktar inte hur Blizzard har behandlat sina kvinnliga anställda.

Medlem
Skrivet av abso:

Det stämmer, lite off topic där men en googling på hur tex Jaina såg ut 2010 och jämförelsen med Victoria secret är fortfarande rejält överdriven.

Vad jag har förstått från andra källor så var det Alexstrasza som Xantia hade i åtanke med sin Victoria Secrets kommentar. Lite konstigt, då Alexstrasza är ju faktiskt en drake, och hennes klädsel fyller då enbart en kosmetisk funktion, liksom för alla andra av WoW's drakar.

eld
Medlem
Skrivet av TheRob:

Så vad är lösningen? Manliga karaktärer i spelet är också "sexiga" då dem har six pack samt stora biceps och tillhör "vältränade". Sen är det knappt något set i spelet som är "sexigt". I bästa fall visas magen, men eftersom du kan transmoga i princip alla delar så kan man "ur ett kåt perspektiv" ta bort armor delar av kroppen.

Gamers normen associeras väl inte riktigt som vältränade även fast det nog finns många "gamers" som också är fit. "Feta"gamers" skall väl också känna sig "representerade" eftersom det är så viktigt idag att kunna bli representerad i en fantasivärld där folk skjuter eld ur händerna.

Helt ärligt talat? Känns som folk här sitter och argumenterar för sexualiserade kvinnor i spel när spelindustrin redan gått vidare, till och med blizzard har gått vidare och är absolut mer kreativa än att slänga bikinirustning på kvinnorna i sina spel, de går själva efter den kritiken som de många år tidigare skrattade bort i en panel.

Vad det hela handlade om var att videon visade att blizzard hade en väldigt tydlig grabbig atmosfär som JAB kände till, mycket som tillförde till att sexuella trakasserier kunde ske utan nolltollerans, saker skyfflades under mattan när blizzard moderniserade sig för att vara mer inkluderande.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Det hade varit fint om det var svaret, men du klippte medvetet bort en en större del av vad de sa.

Jag klippte ut det seriösa svaret de gav henne. Här är hela referatet:

Xantia: I love what you guys have done with World of Warcraft. I love the fact that you have a lot of very strong female characters. However, I was wondering if we can have some that don't look like they've stepped out of a Victoria's Secret catalogue.

Panel X : What do you mean?
Panel Y : Which catalogue would you like them to step out of?
Panel Z : Yeah...
Panel: Could you see Sylvanas looking any other way? Right, so...we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely. So yeah, we'll pick different catalogues. *nickar*
Xantia går iväg.
Panel till panel: Hey Alex, what catalogue is that Tauren female coming out of?
Panel: Not one you'd read.
Panel: Yeah.
Panel: Sexy sexy cow business.

Så min fråga kvarstår, vilken del av svaret var dåligt och hemskt?

Skrivet av eld:

Hon stog där och fick höra ett gäng sexskämt efter att ha blivigt utbuad av männen i publiken.

Att ta risk i detta tillfälle hade varit personen i panelen som sagt åt de andra att de gått för långt, det är precis det som saknades i företagskulturen på blizzard och är till och med dokumenterat.

När du är en del av den coola klubben så dras du lätt med i den grabbiga kulturen och även om du har en känsla av att något är fel så spelar du med.

Ett gäng sexskämt? Vilka sexskämt var det?
När de fumlade efter ett bra svar försökte någon i panelen vara lustig och frågade vilken katalog hon ville att karaktärerna skulle komma ifrån om inte Victoria's secret.
Och sedan när hon hade gått skämtade någon i panelen med någon annan i panelen om vilken katalog Tauren kommer ifrån(då de är typ tjurar och den mentala bilden av en sådan katalog blir ganska rolig).

Det var ingen som gick för långt, alltså fanns det ingen mening eller vilja att säga till någon att de hade gjort det.

Sådana här informella Q&A är alltid cringe, kolla på Minecon cringe compilation. Blir ofta cringe när de som utfrågas nästan är lika socialt awkward som de som ställer frågorna.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag klippte ut det seriösa svaret de gav henne. Här är hela referatet:

Xantia: I love what you guys have done with World of Warcraft. I love the fact that you have a lot of very strong female characters. However, I was wondering if we can have some that don't look like they've stepped out of a Victoria's Secret catalogue.

Panel X : What do you mean?
Panel Y : Which catalogue would you like them to step out of?
Panel Z : Ya...
Panel: Could you see Sylvanas looking any other way? Right, so...we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely. So yeah, we'll pick different catalogues. *nickar*
Xantia går iväg.
Panel till panel: Hey Alex, what catalogue is that Tauren female coming out of?
Panel: Not one you'd read.
Panel: Yeah.
Panel: Sexy sexy cow business.

Så min fråga kvarstår, vilken del av svaret var dåligt och hemskt?

Ett gäng sexskämt? Vilka sexskämt var det?
När de fumlade efter ett bra svar försökte någon i panelen vara lustig och frågade vilken katalog hon ville att karaktärerna skulle komma ifrån om inte Victoria's secret.
Och sedan när hon hade gått skämtade någon i panelen med någon annan i panelen om vilken katalog Tauren kommer ifrån(då de är typ tjurar och den mentala bilden av en sådan katalog blir ganska rolig).

Det var ingen som gick för långt, alltså fanns det ingen mening eller vilja att säga till någon att de hade gjort det.

Sådana här informella Q&A är alltid cringe, kolla på Minecon cringe compilation. Blir ofta cringe när de som utfrågas nästan är lika socialt awkward som de som ställer frågorna.

Informella? Det var en officiell Q&A Panel där de representerar företaget.
Vad som var oproffessionellt? Att de förlöjligar hennes fråga genom att snickra och skratta, och frågar tillbaka "Vilken katalog vill du att vi ska ta dem ifrån?", som var oseriöst sätt att behandla frågan. Man ska inte besvara en fråga med en dryg motfråga tillbaka. De i panelen visste mycket väl vad hon menade; hon ville ha representativa karaktärer (Jaina, Sylvanas etc) som ser mer vardaglig ut.

Tittar man mer än bara skriptet på vad som sades, och tar till deras ansiktsuttryck och tonval i åtanke, så är det uppenbart att de förlöjligade hennes fråga med flit. Det var inte "oj, vi vet inte hur vi ska svara" situation.
De fumlade inte efter ett bra svar. Ett "That's a good question, we will take it into consideration" hade räckt. Även de själva har gått ut och sagt att deras svar var långt ifrån ett bra svar. Jämför deras svar till den mot frågan de fick efter gällande Druid-formerna. "Vi har experimenterat med det, det är svårt men vi ska fortsätta försöka". Det var rakt på sak, och tog frågan seriöst.

Hur tror du hon kände sig när hon kunde inte få ett respektabel svar tillbaka? En som spelar deras spel och betalar för deras produkter? Man ser i videon att hon ser väldigt obekväm ut både från svaret hon fick, och hur publiken agerade baserad på panelens svar. Inte direkt så du vill behandla dina betalande kunder som är orsaken till att du kan faktiskt sitta i en panel och svara på frågor.

Medlem
Skrivet av Esri:

Just gällande det här vet jag att de intervjuade Marianne Krawczyk som är en av författarna som arbetade på God of War och även var med att ge input till Kratos utseende, "I like strong sexy men". Liknande kommentar kom även ifrån en kvinna som arbetade med Gears of War när de frågade henne om de planerade på att ändra designen på Fenix, "Don't you wanna play a strong good looking muscular character?". Problemet är inte kommentarerna i sig, problemet är om det hade varit åt andra hållet för då hade hela jävla internet kokat över. Hyckleriet är extremt. Designen på karaktärer ska inte spela någon roll, om du inte gillar det så kan du spela något annat, problemet hos Blizzard är allt annat som har hänt på deras kontor. Att Blizzard svarade så där på en QA på Blizzcon bryr jag mig inte om alls. Det är deras företagskultur som är problemet, inte att de gillar en viss design av karaktärer. Samt att de flesta tjejer jag känner som spelar wow gillar designen av karaktärerna. Men smaken är som baken gällande design, men det ursäktar inte hur Blizzard har behandlat sina kvinnliga anställda.

Håller med helt.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Jag tycker att diskussionen har hamnat fel. Rustningars utformning i spel är inte det intressanta, en gubbsjuk panel och en osund företagskultur är vad diskussionen bör handla om.

Där är vi eniga, men märkte att folk allt mer börja prata om "transmogs" i spelet samt huruvida det är sexism eller ej

Medlem

Faktum är att detta är något som inte bara drabbar kvinnliga karaktärer. Manliga karaktärer "sexualiseras" precis lika mycket. Manliga karaktärer springer för farao runt med tvättbrädor och gigantiska biceps i nästan varenda spel. Faktiskt ofta i spel där kvinnor är med och står för designen. Vad konstigt, eller hur? 😉

Skriv svar