Rykte: Bethesda öppnar en studio dedikerade till remakes och remasters

Medlem
Skrivet av erson:

Jesus vad många inte vet skillnaden på remasters och remakes 😂😂

Tror de flesta definitivt vet - jag vet att personligen är det remasters jag vill ha och inte remakes (dock skrev jag nog remake i mitt tidigare inlägg)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Bara positivt med remakes/remasters så länge de görs med kärlek imo. Förstår inte att några stönar varje gång en sådan annonseras.

Det finns så många spel jag inte hann spela, inte hade råd att spela eller hade fel konsol för att spela. Att idag ge sig in i en djungel av inofficiella patcher, hitta emulator, få det att lira med OS, avsaknad av modern QoL - det är en hög tröskel.

Fantastiskt att gamla mästerverk får en ny publik. Ökad popularitet kan också bana väg för nya spel i serien.

Väldigt intressant att det är så, trots att de utgör en droppe i oceanen av marknaden så blir det gnäll, förutom när det blir remakes på ens egna favvo spel förstås, då är det helt ok

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det var ny grafik på NES-spelen, vilket borde räknas som en remake.

Så var det ju. Men räknas det då inte som en remaster? Den eviga frågan^^.

Skribent
Skrivet av G4ruda:

Bara positivt med remakes/remasters så länge de görs med kärlek imo. Förstår inte att några stönar varje gång en sådan annonseras.

Det finns så många spel jag inte hann spela, inte hade råd att spela eller hade fel konsol för att spela. Att idag ge sig in i en djungel av inofficiella patcher, hitta emulator, få det att lira med OS, avsaknad av modern QoL - det är en hög tröskel.

Fantastiskt att gamla mästerverk får en ny publik. Ökad popularitet kan också bana väg för nya spel i serien.

Jag håller delvis med, både att det underlättar att kunna spel gamla klassiker och att det blir lite spelhistoria också som kan presenteras för nya spelare. Men jag tycker nog också gnället ändå oftast kommer när det inte är så mycket annat utannonserat. Tänker denna generation har ju varit väldigt trög hitintills och när det då utannonseras remakes/remasters från tidigare generationens spel kan jag förstå gnället. Vi vill ju ha nya spel till våra nya konsoler liksom!

Sen borde det finns någon form av regel när du får göra remakes/remasters. Ibland tycks det ju komma bara något år efter originalet släppets.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Så var det ju. Men räknas det då inte som en remaster? Den eviga frågan^^.

De gjorde ju om spelet från grunden, även musik är uppdaterad och hur Mario rör sig är annorlunda än i originalen (vet att purister ibland klagar på SNES-versionerna för just att de känns "fel"). Så det är inte bara en grafisk uppdatering av spelet, och då borde det ju vara mer en remake än remaster.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker inte detta rykte känns speciellt troligt, man kan redan spela Morrowind, Oblivion, Fallout 3 osv på nyare Xbox-konsoller med diverse förbättringar (högre upplösning osv).

KoP
Medlem

Kan säkert vara kul om man aldrig har spelat spelen dom ska göra remakes/remasters utav. Själv känns det lite meh.. har man väl ägnat 100-tals timmar åt att utforska varenda avkrok i deras spel finns det inte samma glädje att göra det igen (oavsett om spelet har remastrad grafik eller ej).

Skribent
Skrivet av KoP:

Kan säkert vara kul om man aldrig har spelat spelen dom ska göra remakes/remasters utav. Själv känns det lite meh.. har man väl ägnat 100-tals timmar åt att utforska varenda avkrok i deras spel finns det inte samma glädje att göra det igen (oavsett om spelet har remastrad grafik eller ej).

Jag vill bara ha ett Daggerfall där du inte riskerar att få en dungeon som har någon utgång!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag håller delvis med, både att det underlättar att kunna spel gamla klassiker och att det blir lite spelhistoria också som kan presenteras för nya spelare. Men jag tycker nog också gnället ändå oftast kommer när det inte är så mycket annat utannonserat. Tänker denna generation har ju varit väldigt trög hitintills och när det då utannonseras remakes/remasters från tidigare generationens spel kan jag förstå gnället. Vi vill ju ha nya spel till våra nya konsoler liksom!

Sen borde det finns någon form av regel när du får göra remakes/remasters. Ibland tycks det ju komma bara något år efter originalet släppets.

Vad jag förstått det som så har i princip samtliga remakes / remasters gjorts vid sidan av och inte haft någon påverkan på övrig utveckling. Vill du att nya spel skall släppas oftare så är det försäljning av skins, dlcs, ingame store, samma spel till nya konsoler etc som du bör bestrida istället

Blev också nyfiken på vilka remasters du tänker på som släppts något år efter orginalet, kan ej komma på några.

Skribent
Skrivet av abso:

Vad jag förstått det som så har i princip samtliga remakes / remasters gjorts vid sidan av och inte haft någon påverkan på övrig utveckling. Vill du att nya spel skall släppas oftare så är det försäljning av skins, dlcs, ingame store, samma spel till nya konsoler etc som du bör bestrida istället

Blev också nyfiken på vilka remasters du tänker på som släppts något år efter orginalet, kan ej komma på några.

Jo, jag förstår också att det nog är olika team, men jag kan förstå att folk ginar över det ändå om det inte kommuniceras hur de jobbar.

Ja jag tänker kanske mer på spelen som får ny-releaser på PS5 och Xbox Series X. Terminator Resistance t.ex. fick en ny uppdaterad version som nog kan anses som remaster. Spelet släpptes 2019 och nya versionen släpptes 2021.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Soulless:

Mmm…Jag har egentligen inget emot det heller men det är väldigt mycket remakes o reboots just nu.

Det är ju liten risk och en bra möjlighet för nya yngre spelare att uppskatta en spelserie 👍 men denna diskussion återkommer alltid efter att en ny konsolgeneration startat.

Medlem

Remake Oblivioooooooon!


signatur

Memento Mori

Medlem

Visst älskar jag Morrowind men jag tror om en Remake hade skett av spelet så hade inte resultatet blivit likt det som folk förväntar sig. Personligen tror jag att Oblivion vore en mer passande kanditat för en remake.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Visst älskar jag Morrowind men jag tror om en Remake hade skett av spelet så hade inte resultatet blivit likt det som folk förväntar sig. Personligen tror jag att Oblivion vore en mer passande kanditat för en remake.

Den stora frågan vid en Oblivion-remake är huruvida de ska behålla de komiskt dåliga rösterna eller inte?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad det är för fel på motorn? Faktumet att motorn inte kan hantera fysiken per automatik genom att kalkylera det ordentligt gentemot FPSen som spelet renderas. Det är som att säga att det var inget fel på spelmotorerna som gjorde spel ospelbara ifall du hade för bra CPU förr i tiden... Tror att även Unity och Unreal Engine gör fysikkalkyleringar automatiskt utan att bli påverkad om du spelar på 30fps eller 300fps, utan att utvecklaren behöver gå in och ändra om det (om de inte vill lägga till eller justera något).
Sen "Det är bara hur de har använt den som är problemet."; det är dem själva som har byggt motorn från första början. Jag tvivlar starkt på att de under spelutvecklingen kodade in att fysiken ska gå sönder vid fps som är högre än 60...

Gällande försvara Bethesda; min kommentar var "Roliga nyheter, hoppas de fixar så att man kan spela i högre än 60 fps om de skulle göre remasters på vilket TES-spel som helst. Även Skyrim får trasig fysik om man försöker spela över 60 fps, vilket är dumt om man sitter på en 144hz skärm och inte vill låsa FPSen i Nvidias kontrollpanel..."; och får tillbaka i svar "Meh, fixa mods så löser det problemet.".
Det för mig låter som att man försvarar företaget.

Då du inte verkar läsa mina inlägg innan du svarar så delar jag den här videon i sedvanlig ordning när det är diskussioner om Bethesda:

Ps. Fysikmotorn som du tagit upp flera gånger är Havok och görs av företaget med samma namn.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De gjorde ju om spelet från grunden, även musik är uppdaterad och hur Mario rör sig är annorlunda än i originalen (vet att purister ibland klagar på SNES-versionerna för just att de känns "fel"). Så det är inte bara en grafisk uppdatering av spelet, och då borde det ju vara mer en remake än remaster.

Ok. Då har vi rett ut det:). Kungsamling hur som, speciellt versionen med Super Mario World <3.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Då du inte verkar läsa mina inlägg innan du svarar så delar jag den här videon i sedvanlig ordning när det är diskussioner om Bethesda:

https://youtu.be/jqymg_prARI

Ps. Fysikmotorn som du tagit upp flera gånger är Havok och görs av företaget med samma namn.

Om du tror att jag inte läste dina inlägg (vilket jag gjorde innan jag svarade), vad får dig och tro att jag skulle då titta på en person som har svårt att komma till poängen med han försöker få ut i 26 minuter? 9 första minuterna så pratar han inget om något som är relevant till vad jag har skrivit, och överlag så spelar det ingen roll för mig om det är Creation Engine eller Havok eller om det är något annat engine som driver fysiken, det ändrar inte min poäng som var att detta är bra nyheter ifall det betyder att de kan ta bort begränsingen eller köra på en helt annan motor.

Om du ville bara korrigera mig om att felet är inte Creation Engine motorn som folk klagar på utan det är Havok som är ett separat motor de använder i samband med Creation Engine så hade du bara kunnat skriva det, istället för att länka en onödig video.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Ok. Då har vi rett ut det:). Kungsamling hur som, speciellt versionen med Super Mario World <3.

Ja de tär fan den ultimata 2D-Mario-samligen. Blev aldrig bättre än så


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av abso:

Vad jag förstått det som så har i princip samtliga remakes / remasters gjorts vid sidan av och inte haft någon påverkan på övrig utveckling.

Inte någon påverkan på övrig utveckling? Schyst då kan de ju trolla fram 200-300miljoner dollar och 100 duktiga utvecklare att skapa en riktigt saftig remake av Daggerfall under 5-7 års tid och göra liknande för Morrowind, Fallout 1&2 när de ändå är igång. För varför snåla, om nu pengar, duktig personal och tid inte är ett problem? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Normalt hade jag annars tyckt att det vore bättre om de stora spelbolagen satsade mer på nya AA-projekt, som i längden hade kunnat resultera i originella, nyskapande och intressanta titlar, som haft chansen att ge oss nästa stora spel-serie i klass med Elderscrolls och Fallout. Men sådana projekt verkar tyvärr behöva förhålla sig efter verkligheten. Där tid, pengar och resurser inte går att trolla fram hux flux och måste konkurrera med alla andra potentiella projekt. Förutom remakes/remaster, deras budget och resurser kan man hämta från Narnia ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Shamanfox:

Remakes har existerats sen SNES-tiden. Mario All-Stars anyone? Det har alltid kommit remakes och remasters, det är inget nytt fenomen. Det enda nya är att folk hoppar på "the hate train" och klagar högt om det, även om remasters/remakes inte påverkar dem över huvud taget.

Ah ah, ja men då kanske en remake av ett spel likt Daggerfall inte är så resurskrävande som jag tror. För ni vet, att göra Super Mario Bros 1-3 till SNES...

Är ju typ samma sak som att göra en remake av ett openworldspel med modern grafik...

Dvs 6 månader och en handfull utvecklare borde vara tillräcklig att återskapa Daggerfalls 209,331km2 i nextgen grafik

Yaaay
\(。々°)/

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om du tror att jag inte läste dina inlägg (vilket jag gjorde innan jag svarade), vad får dig och tro att jag skulle då titta på en person som har svårt att komma till poängen med han försöker få ut i 26 minuter? 9 första minuterna så pratar han inget om något som är relevant till vad jag har skrivit, och överlag så spelar det ingen roll för mig om det är Creation Engine eller Havok eller om det är något annat engine som driver fysiken, det ändrar inte min poäng som var att detta är bra nyheter ifall det betyder att de kan ta bort begränsingen eller köra på en helt annan motor.

Om du ville bara korrigera mig om att felet är inte Creation Engine motorn som folk klagar på utan det är Havok som är ett separat motor de använder i samband med Creation Engine så hade du bara kunnat skriva det, istället för att länka en onödig video.

Problemet är att jag har tagit upp alla de här sakerna flera gånger redan, men du tycks ändå inte förstå. Därför delade jag en video i hopp om att det skulle vara tydligare. Vilket det uppenbarligen inte var, så det finns ingen mening att fortsätta den här diskussionen.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ah ah, ja men då kanske en remake av ett spel likt Daggerfall inte är så resurskrävande som jag tror. För ni vet, att göra Super Mario Bros 1-3 till SNES...
https://pbs.twimg.com/media/Erqa1PMU0AEKTR-.png

Är ju typ samma sak som att göra en remake av ett openworldspel med modern grafik...
https://images-cdn.9gag.com/photo/a73PKMA_700b.jpg

Dvs 6 månader och en handfull utvecklare borde vara tillräcklig att återskapa Daggerfalls 209,331km2 i nextgen grafik

Yaaay
\(。々°)/

Jag förstår inte? Vad har resurser med saken att göra att Remakes/Remasters har gjorts ända sen SNES-tiden?

Medlem

Jerk Gustavsson från Machine games har börjat snacka om ett "re-imagination of Quake 1" så jag gissar på det har med detta att göra.
https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3525au/hey_riama_im_je...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte någon påverkan på övrig utveckling? Schyst då kan de ju trolla fram 200-300miljoner dollar och 100 duktiga utvecklare att skapa en riktigt saftig remake av Daggerfall under 5-7 års tid och göra liknande för Morrowind, Fallout 1&2 när de ändå är igång. För varför snåla, om nu pengar, duktig personal och tid inte är ett problem? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jag prata givetvis om de som kommit hittills, börjar man ge sig på nyare mycket större spel än tex SC,WC3, C&C, D2 etc kommer det givetvis börja krävas bra mycket större resurser, antog att folk förstod detta men kanske inte var självklart.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja de tär fan den ultimata 2D-Mario-samligen. Blev aldrig bättre än så

Den mest ultimata samlingen någonsin kanske? Oavsett genre ;).

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Den mest ultimata samlingen någonsin kanske? Oavsett genre ;).

I det fallet så hävdar jag att Orange Box håller den titeln!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag förstår inte? Vad har resurser med saken att göra att Remakes/Remasters har gjorts ända sen SNES-tiden?

För att de flesta remakes och troligtvis även remasters idag kräver en jädra massa mer pengar, utvecklare och tid, än en relativt simpel NES>SNES remake. Det är ju bara fånigt att ta upp Super Mario All Stars, när det idag kan kräva runt 100-200 miljoner dollar och åratal av utvecklingstid för vissa remakes likt RE 2/3 och FF7.

Skrivet av abso:

Jag prata givetvis om de som kommit hittills, börjar man ge sig på nyare mycket större spel än tex SC,WC3, C&C, D2 etc kommer det givetvis börja krävas bra mycket större resurser, antog att folk förstod detta men kanske inte var självklart.

Skulle snarare säga att när man pratar om spel likt Daggerfall, Morrowind eller Oblivion, är det självklart att en remake med ny modern grafik kommer bli svindyr, likt senaste remakes av FF och RE-spelen. Alternativet vore då om Bethesda bara tänkte göra något billig remaster cashin. Oavsett ser jag ingen vinning här, antingen kommer de spendera massiva summor på nostalgiwank, eller pissa bort några miljoner på lama remasters, som troligtvis kommer bli sämre än dagens moddade-versioner.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

3an är väl det bästa spelet som bethesda gjort på Fallout. Spela det enbart med VAT systemet, det var syftet från början.

Må så vara, men jag föredrar fyrans pang-pang. Minns dock treans story och alternativen att påverka den som otroligt mycket bättre, även om jag aldrig körde klart det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Missat massor i Oblivion och försökt ta upp det flera gånger, men det känns bara gammalt...så en remaster där hade jag gärna sett.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För att de flesta remakes och troligtvis även remasters idag kräver en jädra massa mer pengar, utvecklare och tid, än en relativt simpel NES>SNES remake. Det är ju bara fånigt att ta upp Super Mario All Stars, när det idag kan kräva runt 100-200 miljoner dollar och åratal av utvecklingstid för vissa remakes likt RE 2/3 och FF7.
Skulle snarare säga att när man pratar om spel likt Daggerfall, Morrowind eller Oblivion, är det självklart att en remake med ny modern grafik kommer bli svindyr, likt senaste remakes av FF och RE-spelen. Alternativet vore då om Bethesda bara tänkte göra något billig remaster cashin. Oavsett ser jag ingen vinning här, antingen kommer de spendera massiva summor på nostalgiwank, eller pissa bort några miljoner på lama remasters, som troligtvis kommer bli sämre än dagens moddade-versioner.

Men... Antingen så läser du mitt inlägg grovt fel, eller tar det ur sammanhanget och börjar diskutera/argumentera något som jag inte har sagt något om?

Jag svarade tillbaka till en som skrev "Går vi in i en era av remakes?", varpå jag svarade att Remakes och Remasters har gjorts sen SNES-tiden, så det är inget nytt fenomen.

Ingenstans försöker jag jämföra Mario All-Stars med Daggerfall, eller försökt påstå att det skulle vara lika lätt eller resurskrävande. Så jag förstår verkligen inte vad du försöker få utav min kommentar?

Medlem
Skrivet av Jozo:

I det fallet så hävdar jag att Orange Box håller den titeln!

Nej! Jag håller icke med. Icke! ^^

Det är en bra samling det med men för min del solkades den ner något av att konsolversionen var usel. Åtminstone i början.

Skriv svar