Ett nytt Civilization tycks vara under utveckling

Robot
Ett nytt Civilization tycks vara under utveckling

Dags att börja planera för världsherravälde igen.

#Civilization, #Firaxis, #Sid-Meier


Medlem

Hoppas man går mot mera realistisk grafik och skippar distriktsystemet, gillar verkligen inte de där två sakerna.

För mig är det som att 6an knappt kom ut =D Spelat i 100 timmar, det är som att "testa" spelet när det kommer till civ.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Antar att de måste bemöta Humankind med något, då det verkar vara lite av en "Civ-dödare" just nu. Gillade aldrig sexan lika mycket som femman, så hoppas de går tillbaka lite till det stuket.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sexan var en besvikelse, om jag får ett Civ-sug (vilket jag får väldigt ofta) så dras musen till Civ 4 eller 5 automatiskt!

Skribent
Skrivet av Jozo:

Sexan var en besvikelse, om jag får ett Civ-sug (vilket jag får väldigt ofta) så dras musen till Civ 4 eller 5 automatiskt!

CIv 4 ❤


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Jozo:

Sexan var en besvikelse, om jag får ett Civ-sug (vilket jag får väldigt ofta) så dras musen till Civ 4 eller 5 automatiskt!

Samma här, tror jag har startat max två kampanjer i sexan. Femman håller fortfarande utmärkt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hoppas man går mot mera realistisk grafik och skippar distriktsystemet, gillar verkligen inte de där två sakerna.

För mig är det som att 6an knappt kom ut =D Spelat i 100 timmar, det är som att "testa" spelet när det kommer till civ.

Kan bara instämma, jag gillade en hel del grejer från sexan (distrikt och diplomatin kändes bättre) men grafiken drog ner känslan för spelet. Krigandet i femman kändes också mer impaktfullt på någe vänster. Nåja hoppas och tror att de går tillbaka till lite mer realistisk grafik. Det var ju en av utvecklarna som skapade en mod till spelet som gjorde spelets kartor mer realistiska, minns inte anledningen bara att det hände. Väljer att tolka det som att de själva inser felet i att de valde Disney grafik (närmsta jämförelsen jag kan komma på).

Jag har spelat över 3000 timmar Civ V men bara försökt några gånger med sexan. Jag tyckte grafiken var för jobbig, inte bara icke estetiskt tilltalande men svår att tyda. Jag ser ofta screenshots från sexan på Reddit men det är knappt så jag lyckas se vad som avbildas.

Jag hoppas de gör en tydlig grafisk stil på sjuan. Detta kan bli bra.

Halvhype.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av johanAndersson:

Jag har spelat över 3000 timmar Civ V men bara försökt några gånger med sexan. Jag tyckte grafiken var för jobbig, inte bara icke estetiskt tilltalande men svår att tyda. Jag ser ofta screenshots från sexan på Reddit men det är knappt så jag lyckas se vad som avbildas.

Jag hoppas de gör en tydlig grafisk stil på sjuan. Detta kan bli bra.

Halvhype.

Haha, håller med. Spelat de tidigare spelen i serien en hel del men hoppade sexan och när jag kikar screenshots eller gameplay på youtube etc så ser det bara förbannat kladdigt ut.

Medlem

Har 20 timmar i Civ VI grundspelet som jag köpte för fullpris. Rätt besviken faktiskt. Inte köpt några expansioner trots reor. På tisdag släpps Humankind, hoppas det är bra. Väntar på recensioner och spelarintryck, inget förköp.

Ni som har lirat både Civilization och Europa Universalis, vilken är bäst?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag har spelat över 3000 timmar Civ V men bara försökt några gånger med sexan. Jag tyckte grafiken var för jobbig, inte bara icke estetiskt tilltalande men svår att tyda. Jag ser ofta screenshots från sexan på Reddit men det är knappt så jag lyckas se vad som avbildas.

Jag hoppas de gör en tydlig grafisk stil på sjuan. Detta kan bli bra.

Halvhype.

Gillar du gamla stilen finns det en grafikmod av en grafiker från Firaxis, där grafiken blir mer lik 5:an. Spelet blir sjukt mycket snyggare imo!

Skrivet av Espresso_Bengt:

Ni som har lirat både Civilization och Europa Universalis, vilken är bäst?

Helt, helt olika. Ingen poäng att jämföra om vi inte vet vad du söker.

Medlem

Dom hade nån free trail nån gång och jag kom inte riktigt överens med distrikt grejerna, kändes konstigt att behöva planera flera hundra turns i förväg.

Inaktiv

Hoppas det blir ett steg tillbaka, mer likt femman än sexan. Gillade inte alls distrikten.

Medlem

Lirat Civ 5 i ett par hundra timmar, likaså med Civ 6.
Civ 6 var ett bra grundspel, men expansionerna var absolut skräp. Spelet är helt klart bättre utan dem.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ni som har lirat både Civilization och Europa Universalis, vilken är bäst?

Instämmer i det som sades innan, de är verkligen helt olika typer av strategispel på världsskala. Den ena är i realtid, den andra är turordningsbaserad (till att börja med), du fokuserar inte så mycket på mänsklig historia som du fokuserar på resurshantering och politisk influens i Europa Universalis enligt min erfarenhet. Men någon annan får gärna förklara mer i detalj, jag har bara lirat båda lite och polare har lirat båda mer.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Har ingen som helst hype på ett nytt Civilization efter fiaskot (enligt mig) med Civ VI. Skulle dom ta några steg tillbaka och göra ett nytt spel i samma stil som Civ V så skulle jag vara väldigt intresserad.
Men mest troligt bygger dom ju vidare på Civ VI och därmed är denna spelserie, som varit en favorit för mig, totalt död.

Medlem

Jag ogillade 6:an först, men nu har jag 700timmar i det. Tyvärr var man tvungen att köpa alla expansioner för att det skulle bli riktigt bra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av johanAndersson:

Helt, helt olika. Ingen poäng att jämföra om vi inte vet vad du söker.

Skrivet av Proximately:

Instämmer i det som sades innan, de är verkligen helt olika typer av strategispel på världsskala. Den ena är i realtid, den andra är turordningsbaserad (till att börja med), du fokuserar inte så mycket på mänsklig historia som du fokuserar på resurshantering och politisk influens i Europa Universalis enligt min erfarenhet. Men någon annan får gärna förklara mer i detalj, jag har bara lirat båda lite och polare har lirat båda mer.

Ok! Gotcha.

Låter som jag har förstått det, CIV är ett spel om samhällsuppbyggnad från de första grundläggande aspekterna av det typ medans
EU är politik och krig mera.

Medlem

Frågan är hur suget kommer vara när det väl släpps. Tycker att Humankind för tillfället ser grymt mycket bättre ut, på alla vis.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ok! Gotcha.

Låter som jag har förstått det, CIV är ett spel om samhällsuppbyggnad från de första grundläggande aspekterna av det typ medans
EU är politik och krig mera.

Pretty much.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ok! Gotcha.

Låter som jag har förstått det, CIV är ett spel om samhällsuppbyggnad från de första grundläggande aspekterna av det typ medans
EU är politik och krig mera.

Jag brukar beskriva EU, Heart of Iron och alla andra av Paradox strategispel lite som Rollspel i strategiformat. Med det menar jag att du i princip "rollspelar" länderna nästan som karaktärer. Det politiska spelet är mycket viktigare än att kriga sig fram.

Spelar du t.ex. Sverige i HOI, mitt under det brinnande Andra Världskriget, så är ju inte det första du direkt gör att försöka samla en armé och ge dig på Tyskland. Det kommer aldrig gå, utan då handlar det mer om politiskt spel och att överleva som ett litet land mitt kaosen.


signatur

"Writer and Fighter"

Jag, å andra sidan fullkomligt älskar Civ Vi (och håller femman lika högt) och känner ett sug lagom till varannan helg. Har köpt spelet tre gånger (PC, Switch och PS4) och älskar kontrollen du har över distrikt och wonders. Känslan när man får till ett riktigt bra distrikt, där du bygger det bästa världsundren och får alla dom bästa personerna är oslagbara. Skillnaden mellan alla ledare är större än tidigare vilket gör det ännu roligare att variera med vem man spelar som och försöka utnyttja ens fördelar till det yttersta.

Personligen tycker jag grafiken är smått jävla perfekt. Förstår inte riktigt argumentet med "barnslig grafik"? En smula generaliserad från tidigare, visst. Men jag har svårt att se att det skulle vara en game breaker.

Finns absolut sämre aspekter med spelet, så som spionage, trade och world goverment. Spionage och trade är smått plottrigt att behöva sätta upp hela tiden och frågorna i world govorment är tråkigt orelevanta.

Sen, jag håller Civ V lika högt som Civ VI. Men det kändes även som man perfekterade gamla CIV-formulan i och med den titeln och en stor del innovation var nödvändigt för att inte bli förmycket "same but different".

Och det är lite så jag känner inför sjuan nu. Civ VI har kört sitt egna koncept så långt man kunnat och "perfekterat" den. Och kan nu samexistera med CIV VII, så som Civ V har gjort och kommer fortsätta göra. Så Civ VII bör göra något helt annat än tidigare titlar, annars kan man lika gärna spela dom.

Sen hur Civ VII kan/ska innovera är en annan fråga.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Ok! Gotcha.

Låter som jag har förstått det, CIV är ett spel om samhällsuppbyggnad från de första grundläggande aspekterna av det typ medans
EU är politik och krig mera.

Civilization är som ett digitalt och ett aningen mer komplext brädspel. Enkelt att lära sig, svårt att bemästra. Tar några timmar att ta sig till ett av sluten.

Europa Universalis är en historiesimulator i ett gis-program med en dungeon master som kastar in lite random händelser i bland. Har uppskattningsvis en 1000-timmars upplärningssträcka som kräver massor med förklarande youtube-klipp. Mer en simulator att leka runt i och kanske ha ett eget mål. Typ bilda ett enat Irland eller mer avancerade mål som världsherravälde under Tyska Orden.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Dom ska nog anställa ett gäng AI-rävar för det var det största problemet. Släpper dom ett civ med en riktigt grym AI istället för trötta datormotståndare som måste fuska så löser dom för mig det största problemet.
Tyckte 6an var helt okej. Men jag antar att det är många som spelar själva mot datorn och efter ett tag blir det rejält tröttsamt

Medlem

Jag hade önskat mig en ny utgåva av colonization
Det vore jäkligt spännande och se hur de skulle kunna förvalta den delen av Sid’s spel

Medlem

"Would you defend our cities wiht haystacks, noble leader?

Build city walls first, and other improvements later!"


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ok! Gotcha.

Låter som jag har förstått det, CIV är ett spel om samhällsuppbyggnad från de första grundläggande aspekterna av det typ medans
EU är politik och krig mera.

Nu frågade du inte om Crusader Kings men om du är intresserad av storstrategi så är det en ypperlig start.

Jag har kört Paradox spel i massa år men nya CK är väldigt lätt att komma in i för att komma från dom. Nog deras bästa spel enligt mig.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Jag, å andra sidan fullkomligt älskar Civ Vi (och håller femman lika högt) och känner ett sug lagom till varannan helg. Har köpt spelet tre gånger (PC, Switch och PS4) och älskar kontrollen du har över distrikt och wonders. Känslan när man får till ett riktigt bra distrikt, där du bygger det bästa världsundren och får alla dom bästa personerna är oslagbara. Skillnaden mellan alla ledare är större än tidigare vilket gör det ännu roligare att variera med vem man spelar som och försöka utnyttja ens fördelar till det yttersta.

Personligen tycker jag grafiken är smått jävla perfekt. Förstår inte riktigt argumentet med "barnslig grafik"? En smula generaliserad från tidigare, visst. Men jag har svårt att se att det skulle vara en game breaker.

Finns absolut sämre aspekter med spelet, så som spionage, trade och world goverment. Spionage och trade är smått plottrigt att behöva sätta upp hela tiden och frågorna i world govorment är tråkigt orelevanta.

Sen, jag håller Civ V lika högt som Civ VI. Men det kändes även som man perfekterade gamla CIV-formulan i och med den titeln och en stor del innovation var nödvändigt för att inte bli förmycket "same but different".

Och det är lite så jag känner inför sjuan nu. Civ VI har kört sitt egna koncept så långt man kunnat och "perfekterat" den. Och kan nu samexistera med CIV VII, så som Civ V har gjort och kommer fortsätta göra. Så Civ VII bör göra något helt annat än tidigare titlar, annars kan man lika gärna spela dom.

Sen hur Civ VII kan/ska innovera är en annan fråga.

Då är jag inte ensam om att tycka att sexan är jäkligt bra! Håller helt med om både det positiva och negativa!

12
Skriv svar