Klenare kylning i uppdaterad Playstation 5-modell

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Så fortfarande svalare än Xbox series då vilket inga klagar på deras tempraturer.

Men detta är ju internet i ett nötskal där allt ska dömmas ut utan fakta att det blir något sämre.

Det är väl ganska svårt att jämföra dem. PS5:an har utblås spridda längs konsolens kortsida medan Xbox Series X skickar ut all luft i en riktning så att den blir mer koncentrerad. Det intressanta är väl hur varma komponenterna är, inte kylluften. Grejen här är väl främst att nya PS5:an har mindre kylelement och att luften är varmare, och om det innebär varmare komponenter.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Att PlayStation 5 är het är inget nytt. Ett företag som har haft stora problem med kylning är det här det sista man gör.

Haha du är ju bara för rolig med ditt konstanta fanboyande. På vilket sätt har PS5 haft problem med värme? Eller du menar kanske att den är het som i att den är jätte populär? Fast med tanke på dina vanliga inlägg så tvivlar jag en hel del på det

Inaktiv
Skrivet av Neverwild:

Så fortfarande svalare än Xbox series då vilket inga klagar på deras tempraturer.

Men detta är ju internet i ett nötskal där allt ska dömmas ut utan fakta att det blir något sämre.

Internet klagade en hel del, folk fick ju för sig att series x gick så varm att kondensatorerna exploderade. Fanns lite lustiga fabricerade videos som lades upp. Skillnaden är att det är old news. Precis som det fallet kommer detta snart ha blåst över och vara glömt så snart tester visar att det inte spelar så stor roll.

Dex
Medlem
Skrivet av anon_118566:

Internet klagade en hel del, folk fick ju för sig att series x gick så varm att kondensatorerna exploderade. Fanns lite lustiga fabricerade videos som lades upp. Skillnaden är att det är old news. Precis som det fallet kommer detta snart ha blåst över och vara glömt så snart tester visar att det inte spelar så stor roll.

Haha ja den filmen någon gjorde med att deras Series X började ryka var ju rätt annorlunda. Fast det var dom själva som hade blåst in rök i konsolen. Vissa på internet har för mycket tid

Flakmonkey

Är lösningen sämre än den tidigare? Kanske, tills dess att vi får någon som faktiskt testar där det fungerar så vet vi inte. Det är ju dock inte lika viktigt som att det fungerar så pass mycket sämre att det påverkar livslängden på komponenterna på ett märkbärt sätt. Jag har emellertid svårt att se att Sony skulle göra en ny lösning och inte testa den tillräckligt mycket för att de ska vara säkra på att inte öppna upp sig för en RROD-situation.

Det jag däremot tycker att de skulle gjort bättre är att kommunicera ut det hela bättre. De hade ju den här superkrispiga filmen där de plockade isär en PS5, varför inte göra en likadan nu med den ny lösningen? Kan inte kosta alltför mycket att spela in en sån film och lägga upp på youtube. Tror att den typen av transparens bara är bra för deras och konsolens rykte, framförallt jämfört med skadan det gör att det här kommer ut på det här sättet när det blir en massa spekulationer.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Har du någon källa på ditt påstående att PS5 är svalare än Series X? Hittade snabbt ingen källa där det var enkelt att jämföra dem.

Digital Foundrys test utav konsolerna när dom kom.

eld
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Är lösningen sämre än den tidigare? Kanske, tills dess att vi får någon som faktiskt testar där det fungerar så vet vi inte. Det är ju dock inte lika viktigt som att det fungerar så pass mycket sämre att det påverkar livslängden på komponenterna på ett märkbärt sätt. Jag har emellertid svårt att se att Sony skulle göra en ny lösning och inte testa den tillräckligt mycket för att de ska vara säkra på att inte öppna upp sig för en RROD-situation.

Det jag däremot tycker att de skulle gjort bättre är att kommunicera ut det hela bättre. De hade ju den här superkrispiga filmen där de plockade isär en PS5, varför inte göra en likadan nu med den ny lösningen? Kan inte kosta alltför mycket att spela in en sån film och lägga upp på youtube. Tror att den typen av transparens bara är bra för deras och konsolens rykte, framförallt jämfört med skadan det gör att det här kommer ut på det här sättet när det blir en massa spekulationer.

Antagligen pga att enligt sony så får du exakt samma ps5'a, där du antagligen inte märker skillnaden om du inte vet något om den.

Båda pushar ut lika mycket värme i slutändan, och båda kör väl inom sina marginaler samt att spelmässigt så är båda exakt likadana, en revision helt enkelt.

Medlem

Tror nog detta är en smula överdrivet i det stora hela. Inte så mycket att bry sig om egentligen. Tror inte det kommer hända något med de nya modellerna alls.

Någon som har sett sin chans att gå viral bara.

Relax!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Att PlayStation 5 är het är inget nytt. Ett företag som har haft stora problem med kylning är det här det sista man gör.

Ihärdigheten i ditt korståg mot Sony är imponerande!

Medlem

Det jag upptäckte i helgen var att Call of Duty Vanguard Alphan fick min PS5a att gå VÄLDIGT varm.

Jag pluggade in mus och tangentbord i bakre portarna och när jag drog ur dom så var metallen på USB-kontakten verkligen jättevarm(gränsfall till att bränna sig). Det tyckte jag var lite anmärkningsvärt.

Medlem

Min ps5 digital version är helt tyst, Kan endast höra ett pytte litet tickande ljud om jag lägger örat till konsollen vid öppningen av grillen när ett spel som RDR 2 körs efter 4 tim av spelande. Från soffan 1m ifrån hörs inget alls så haft tur som fick en fin o bra maskin.

Fattar inte hur Sony har så feta problem med att göra sina maskiner helt fucking Tysta som microsoft gör med sina två puddingar. Massa som fått coild Whine och fläktar som kör på max. Dåligt som fan. Har en Series S oså som jag fick helt ny för 1800kr och den är helt knäppt tyst även om jag sätter igång värsta spelet o går fram med örat o lyssnar. Grymt jobbat och jag bugar åt Philli. Min första kryss låda föresten o hel nöjd.

Sony och deras ingenjör konst är sämst. Efter fem generationer och fortfarande kan de inte bygga en låda som e tyst för alla konsumenter.

Medlem

Känner igen det här.
När de första testerna på XSX och PS5 kom och det var och XSX var varmare vid utblåst så hävdade Sony fanboys att XSX gick för varm, hade dålig kylning. Den andra sidan hävdade att det innebar att XSX bara skyfflade bort den heta luften bättre.
Nu när det är tvärtom så är det XBOX fans som säger att nya PS5 är dålig medans Sony fanboys helt plötsligt insett att den nya versionen troligtvis bara är effektivare på att skyffla bort varmluft.
Fascinerande hur annorlunda det kan låta beroende på vilket ben man står.
Så länge den nya versionen inte har mer effekt så innebär det ju att den nya versionen får ut mer varmluft. Men absolut, det KAN ju även innebära att komponenterna inuti är varmare, men troligtvis inte


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Fast sony har väl inte gått ut officiellt med detta, eller? Försöker de få folk att avboka så att fler scalpers kan tjäna pengar?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Issue:

Känner igen det här.
När de första testerna på XSX och PS5 kom och det var och XSX var varmare vid utblåst så hävdade Sony fanboys att XSX gick för varm, hade dålig kylning. Den andra sidan hävdade att det innebar att XSX bara skyfflade bort den heta luften bättre.
Nu när det är tvärtom så är det XBOX fans som säger att nya PS5 är dålig medans Sony fanboys helt plötsligt insett att den nya versionen troligtvis bara är effektivare på att skyffla bort varmluft.
Fascinerande hur annorlunda det kan låta beroende på vilket ben man står.
Så länge den nya versionen inte har mer effekt så innebär det ju att den nya versionen får ut mer varmluft. Men absolut, det KAN ju även innebära att komponenterna inuti är varmare, men troligtvis inte

Sant. uppskattar din klara blick kring det hela. Jag är väl lite av en fanboy när det kommer till xbox eftersom jag äger, xbox one, xbox one s, xbox one x och xbox series x men jag äger också playstation 4 och playstation 4 pro och psvr. Denna gång väntar jag dock till playstation 5 pro och den nya psvr innan jag skaffar. Vi bör absolut alla ta det nyktra och se vad som händer, mer information lär följa. hoppas att det bara är ett mer optimerad fläktsystem som skyfflar ut mer varmluft. det hade varit idealt. ingen fanboy i så att man bör slänga sig på motståndaren dock


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Ny YLOD incoming
Känner det bara, att dom inte lär sig att det är dåligt att spara in på den viktigaste delen

Kommer bita dem i arslet


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så fortfarande svalare än Xbox series då vilket inga klagar på deras tempraturer.

Men detta är ju internet i ett nötskal där allt ska dömmas ut utan fakta att det blir något sämre.

Vet inte om detta är sant eller inte, men dock är det inte relevant hur den beter sig i förhållande till Xbox. Artikeln handlade om att de ändrat komponenter och det resulterade i att det är varmare vindar som lämnar maskinen (Playstation 5).

Generellt, när det kommer till teknik, så blir det sämre om temperaturer går upp. Är ett exempel på varför folk spelar på stationära PC istället för tex laptops och installerar vattenkylning etc...

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Går visst, du har bara dålig koll. Gå in på lite olika webbsidor och fyll i att du ska meddelas när dom kommer in i lager så får du tag i en. Jag hade ett tillfälle för några månader sedan men bestämde mig för att vänta och för drygt en månad sedan hade netonnet i lager så då köpte jag. Min polare har köpt 4 Ps5:or och sålt till vänner och familj (för inköpspris, inge scalping) och behållit en för sig själv, så jag tror inte det är så svårt. Förra veckan hade webhallen 50+ i lager.

Jasså ok, tack för tipset!

Medlem

Vore ju intressant om någon tech site/YT jämförde hur varma komponenterna blir.

Avstängd

Jag är nyfiken på en sak fz. När jag konsolbråkar blir jag avstängd flera dagar. Blir dom det i denna tråd med? Jag väntar med spänning!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vad är mest troligt?

A: Sony har testat den nya konfigurationen och kommit fram till att den ev. ökade temperaturen inte leder till nämnvärt ökad risk för krascher eller dramatisk minskad livslängd på konsollen.

B: Sony har enbart av ren snålhet bytt ut kylflänsen och chansar på att konsollen kommer fungera ungefär som förut.

Men visst har man för vana att vira in sin konsoll i en filt och förvara den på ett sätt som inte rekommenderas av tillverkaren så lär ju detta leda till ökade problem.

Det lär finnas ett alternativ C med:

Sony har testat den nya konfigurationen och kommit fram till att man sparar pengar, den blir varmare och och att den tekniska livslängden blir sämre, men att det konsollen kommer att hålla garantitiden ut…

eld
Medlem
Skrivet av fikabulle:

Det lär finnas ett alternativ C med:

Sony har testat den nya konfigurationen och kommit fram till att man sparar pengar, den blir varmare och och att den tekniska livslängden blir sämre, men att det konsollen kommer att hålla garantitiden ut…

Att köra spel och sen stänga av spelet gör mer skada på chipset än vad några fåtal extra grader någonsin kommer göra.

Medlem

Vissa får det att låta som att det kommer bli en massdöd av konsoler för att luften vid utblåset är några grader varmare.

Om marginalerna vore så små skulle det knappt gå att använda konsoler på varmare breddgrader eller under den varma sommaren vi hade här i år.

Xbox series X blåser ut varmare luft än en PS5 och var enligt Digital Foundry den varmaste konsolen de testat - betyder det att de kommer börja gå sönder i drivor snart? Självklart inte. Alla de nya konsolerna verkar ha gott om marginal när det kommer till kylning.

Redaktör

Tråd rensad från plattfomsbråk.

Skrivet av breahl:

Jag är nyfiken på en sak fz. När jag konsolbråkar blir jag avstängd flera dagar. Blir dom det i denna tråd med? Jag väntar med spänning!

Om man trots upprepade tillsägelser fortsätter göra det man ombads inte göra så händer det att man stängs av. Jag bad ju exempelvis dig sluta skriva ovidkommande inlägg häromdagen. Ändå skrev du nyss att spelutbudet till Xbox är "mycket mindre". Helt irrelevant i en diskussion om PS5-kylning, känns mest som flamebait. Därför togs den bort. Och vill du slippa avstängning bör du låta bli att skriva såna inlägg, för vi lägger mycket hellre arbetstiden på att skapa innehåll än att städa forumet.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Tråd rensad från plattfomsbråk.

Om man trots upprepade tillsägelser fortsätter göra det man ombads inte göra så händer det att man stängs av. Jag bad ju exempelvis dig sluta skriva ovidkommande inlägg häromdagen. Ändå skrev du nyss att spelutbudet till Xbox är "mycket mindre". Helt irrelevant i en diskussion om PS5-kylning, känns mest som flamebait. Därför togs den bort. Och vill du slippa avstängning bör du låta bli att skriva såna inlägg, för vi lägger mycket hellre arbetstiden på att skapa innehåll än att städa forumet.

Du svarade inte på min fråga. Blir alla i denna tråd avstängda med?


signatur

PS5 och inget annat.

Redaktör
Skrivet av breahl:

Du svarade inte på min fråga. Blir alla i denna tråd avstängda med?

Det är en sak mellan den som stängs av och moderatorerna.


signatur
Medlem

Sådana här trådar (innan de spårar ur till krysslåda vs. spelstation, d.v.s.) får mig att känna att det hade varit bra med mer undervisning i fysik i allmänhet, och termodynamik i synnerhet, i skolan. Även strömningsmekanik hade nog skapat en del insikt i hur kylning brukar fungera. (Ja, det finns ex. termoelektriska element också, men de är inte direkt lika vanliga i konsumentprylar. ^^)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Sådana här trådar (innan de spårar ur till krysslåda vs. spelstation, d.v.s.) får mig att känna att det hade varit bra med mer undervisning i fysik i allmänhet, och termodynamik i synnerhet, i skolan. Även strömningsmekanik hade nog skapat en del insikt i hur kylning brukar fungera. (Ja, det finns ex. termoelektriska element också, men de är inte direkt lika vanliga i konsumentprylar. ^^)

Ah, har inte läst mycket sånt alls. Eller har läst men inte lagt på minnet. Vad hade skett med värmen om man tagit bort ännu mer av kylflänsen inte bara 300g koppar utan ett rejält stycke till? Hade det påverkat värmen i konsolen eller utblåset? Är det inte även så att då PS5 inte har sitt utblås koncentrerat på ett ställe så bör tempen vid chipet vara det viktiga? Håller med de som säger att fler test behövs innan vi egentligen kan anta något.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ah, har inte läst mycket sånt alls. Eller har läst men inte lagt på minnet. Vad hade skett med värmen om man tagit bort ännu mer av kylflänsen inte bara 300g koppar utan ett rejält stycke till? Hade det påverkat värmen i konsolen eller utblåset? Är det inte även så att då PS5 inte har sitt utblås koncentrerat på ett ställe så bör tempen vid chipet vara det viktiga? Håller med de som säger att fler test behövs innan vi egentligen kan anta något.

Jag har inte läst så mycket som jag hade velat heller, men det är många aspekter som spelar in.

- Effektivitet vid värmeöverföring/värmeledningsförmåga, från källan, från krets/kretsar via eventuell heatspreader och värmeledningsmaterial så väl under som över en sådan, till det närmsta materialet i kylaren, och vidare ut genom hela kylaren (hur värmen sprider sig genom kylaren kan ju se lite olika ut, från ångkammare till heatpipes till bara en enkel kylfläns). Varje material har varierande värmeledningsförmåga baserat på vad det är för material/blandning/legering. Vissa andra aspekter (temperatur, tryck etc.) påverkar till viss del också.

- Kapacitet, en stor kopparklump kan ex. själv innehålla mer termisk energi än en tunn aluminiumbit. Något som gör att det kan ta längre tid både att värma upp (beroende på hur värmekällor och kontaktvägar från dessa ser ut, se ovan) och kyla ner (beroende på hur överföringen av energi bort från materialet ser ut).

Men värmeledningsförmåga och värmekapacitet behöver inte [trä som exempel, används bl.a. vid fastighetsbygge för att hantera uppvärmning och kylning - hittade inte på rak arm någon liknande tabell för metaller] vara direkt avhängiga varandra, det är en del som blandar ihop dessa.

I slutändan är det ju dessutom samma referensram för samtliga involverade delar, då alla befinner sig i vår planets atmosfär. Med tanke på att luft har förhållandevis låg värmeledningsförmåga i sammanhanget, och den enormt stora massa vår atmosfär utgör (gigantisk värmekapacitet med andra ord), så är det inte särskilt intressant att kika på för kylning av någonting vi tillverkar, men det är en kul mindf*** att tänka på, att det går att dra termodynamik tills referensramen blir vår atmosfär. ^^

- Värmeöverföringskoefficient (ΔT), temperaturen på värmekällan och det medium som ska avleda värmen påverkar förmågan att föra bort energi. Varmare luft som strömmar genom en kylfläns leder alltså bort mindre energi från värmekällan, då luften redan innehåller mer värmeenergi än kall luft hade gjort. Grovt förenklat, jag hade gärna läst mer om termodynamik själv!

Sen kommer vi också till det där med hur halvledare fungerar vid olika temperaturer, det är väldigt vanligt att vara "rädd" för specifika temperaturer på halvledare och produkter idag, medan även det är mer komplext än så. Det som är mest intressant är effekt och hur energin hanteras/överskott leds bort. Temperatur är mer en indikation på resultat av dessa.
Däremot kan det vara en större utmaning att leda bort större mängder energi, och/eller i varmare miljöer, givetvis.

Inser när jag suttit och brainfartat och ramblat på en stund att den engelska wikipediaartikeln för kylflänsar säger ungefär samma saker som jag plitat ner, fast aningen mer sammanhängande och förhoppningsvis mer lättförståeligt. Har även lite illustrationer som visar en del av principerna.
Men det är lite mer komplicerat än många tänker på. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En första snabbtitt av Digital Foundry på den nya modellen.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-hands-...

Medlem

De som tycker att ps5orna eller series X blir varma äger uppenbarligen inte ett rtx 3080 eller 3090, de jävlarna blir varma. Sitter ett 3080 i min burk och det var inte vidare skönt att spela på sommaren och är rätt skaplig på att värma ett rum under vinterhalvåret.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar