Diskutera – Vilket spel vore den ultimata remastern/remaken?

Medlem
Skrivet av Bardy73:

Ypperliga val, jag hade missat Might and Magic serien, jag skulle gärna se 7-9 där också. Legend of Faergheil hade jag nästan glömt bort helt och hållet.

6:an är kanske det bästa som någonsin gjorts, jag spelar den åtminstone ett par ggr varje år.
Utöver de spelen jag nämde kan jag även nämna Buck Rogers, Phantasy III - Wrath of nikademus, Realms of Arkana triologin, Star Flight, Fate - gates of dawn, Stonekeep, Eye Of The Beholder spelen, Questron 2 bland spel jag vill se remake/remaster på...helst med så lite ändring på dess gameplay som möjligt fast med dagens grafik/ljud. Men listan kan bli hur lång som helst - vill dock nämna att samtliga av spelen jag nämnt redan finns i min ägo till c64/amiga/pc, i min ständigt växande bigbox samling (finns fler, men pallar inte kolla hyllan vilka jag missat)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

PS1-spelet Threads of Fate släpptes aldrig i Europa och är relativt okänt för att vara från Square, men jag gillar spelet oerhört mycket, det är så underbart charmigt och den själviska huvudpersonen prinsessan Mint är så dråplig. Jag skulle väldigt gärna se en remake på Threads of Fate med ny grafik som fortfarande är relativt trogen det charmiga originalet, och så klart att det släpps här i Europa!

Ett annat PS1-spel från Square som aldrig släpptes i Europa är Chrono Cross. Skulle gärna se en remaster på det, liknande andra PS1-remasters dom släppt tidigare i år som Legend of Mana och SaGa Frontier. Ett av dom absolut mest älskade spelsoundtracken någonsin, och vi i Europa har aldrig fått ta del av det, suck.

Medlem
Dark omen!

Warhammer dark omen!
Inte lika pilligt som de nya total war, och ändå rackarns medryckande kampanj. Om jag nu minns rätt

Medlem

Warlords Battlecry 3 Remake hade varit fet najs


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Många bra förslag... men ni har ju helt missat Hellgate London!

Medlem

Jag tycker det är snålt med nya arkadracing titlar. Wipe out eller framförallt en remake på Ridge racer type 4

Medlem

Jag hade gråtit av lycka ifall en remaster på Hidden & Dangerous med expansion och uppföljare skulle remastras.

Medlem

Vagrant story
Chrono trigger
Adventure of Lolo
Kid icarus (nes)
Max Payne 1 & 2

Medlem

Överlag har jag inte så jättemycket intresse till just remakes, men det kan absolut vara en positiv sak ifall man vill pigga upp minnet till nya titlar som ska släpppas, speciellt då just kontroller har utvecklats en hel del och vissa spel gör det då svårt att överhuvudtaget kunna spelas. Rdr 1 är ett jag skulle vilja se få en upphottning till nya generationen, av någon outgrundlig anledning så spelade jag aldrig igenom det när det väl begav sig (körde faktiskt igenom tvåan detta år för första gången trots att jag haft det från releasen, de snabba laddningstider på ps5'an gjorde sitt).

Samt är det ju en trevlig sak för yngre (tyvärr kan hag ej räknas dit) att få uppleva äldre titlar som varit riktigt bra. Ett problem som man dock kan ha till remakes är att resurser som egentligen kunde läggas på nya titlar går förlorad.

Inaktiv

Rätt svar är Parasite Eve av Square.

Medlem

Flåt, men kan inte hålla mig till ett förslag.

En total remake på Mega Man. First-person ala Metroid Prime.

Bloodborne, där räcker det dock gott med en remaster.

Super Mario 64 i Odyssey-motorn

Final Fantasy 6 ala FF7:Remake

Silent Hill

Symphony of the night, 4k räcker


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Djupt anti remaster men remake är en annan femma.

GTA: Vice City (remake)
Quake (remake)
Boiling Point (remake)
Neverwinter Nights (remake)
Final Fantasy VII (remake med copy paste på combat, story från orginalet)
G-Police (remake)
Empire Total War (remake)

Vill ha samtliga dessa så trogna orginalet som möjligt avseende spelmekanik etc, men i samtliga fall grym modern grafik och vissa fall rejäl buggstädning.

Medlem

Lazer squadron från amiga 500 tiden. Eller anarchy online med dagens teknik hade varit riktigt coolt.

Medlem

Shadowrun (snes versionen)
Det mesta som Shiny gjorde (Giants Citizen Kabuto, Sacrifice, mm.)
Hade sagt Symphony of the Night men nu har vi ju Bloodstained som är minst lika bra (kanske inte grafiskt).

Medlem

Sacrifice.
Shadow of the horned rat.

Och alla gamla RTS

Medlem
Medlem

Metal Gear: Solid Snake

RHK
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En redig nyversion av Stunt Car Racer med multiplay borde kunna bli bra.

Vem äger egentligen rättigheterna till Stunt Car Racer?
Är det Geoff Crammond?

Medlem

Svarar som jag alltid gör på denna fråga: GTA 4 från 2008 skulle jag dö av lycka om R* gjorde en total remake på. Jag är även intresserad av en billigare remaster. Vore kanon att kunna lira spelet på min PlayStation 4 eller PS5.
Ett stycke mästerverk!


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Redaktör
Skrivet av RHK:

Vem äger egentligen rättigheterna till Stunt Car Racer?
Är det Geoff Crammond?

Har inte en aning.


signatur
Medlem

Jag säger bara "Super Mario RPG" vore fantastiskt med modern grafik och samma charmiga med nytt innehåll

Medlem

jak and daxter & Sly

Medlem

"Syndicate" från 1993.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Rings of Power
Buck Rogers
Ultima Online

Ultima Online, ja tack! Så otroligt bra skill-och craftingsystem, paragonsystemet var också helt sjukt bra. Att ingen gjort en nyare uppföljare är konstigt, testade såklart Kingdom Reborn men nja, det var nåt som saknades. Det är dags att anlita Mr British för en remake igen:) Efter Tabula Rasa och Shroud of the Avatar så kanske han är sugen på revansch!

Medlem

Instämmer med tidigare förslag på:

Paradroid
Moonstone
International Karate alt. The Way of the Exploding Fist

De gamla fighting spelen var grymma i sin enkelhet.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem
Avstängd
Skrivet av Gesturr:

Ultima 7, med moderna strider

exakt.. moderna strider och en motor som flyter på mjukt.. fan, skulle nästan kunna spela om bara ifall det fanns ett sätt för motorn att scrolla mjukt.

Ultima Underworld 1 eller 2
Thief 1,2,3
- dessa gärna i VR....

gamla c64 och amiga spel.. nej tack, jag tycker bara inte det översätter bra, du får ett annat spel bara.. om man menar samma spel med modern grafik, nä, ärligt talat, så bra är inte spelmekaniken att de rivaliserar moderna spel.

Medlem

Finns otroligt många gamla spel man skulle vilja se nyversioner av.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Lazer squadron från amiga 500 tiden. Eller anarchy online med dagens teknik hade varit riktigt coolt.

Laser Squad släpptes faktiskt på PC med (även en uppföljare vid namn Laser Squad Nemesis)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Skulle gärna se en del äldre spel återkomma med nya kläder. Dagens spel har en tendens att vara så onödigt komplicerade att det är svårt att sätta sig in i dem. När man inte har möjlighet att lägga mycket tid så känns det ganska oöverkomligt att t ex starta The Witcher 3 (har bara sniffat lite på 2:an). Gamla spel hade en enkel spelmekanik som gjorde det lättare att spela i korta sessioner, ha långa uppehåll och kunna återkomma utan att ha bekymmer med hur man gjorde eller vad man höll på med.
Exempel på simpla spel som skulle vara kul att pröva igen fast med dagens grafik:
Paperboy
Ikari Warriors
Monty Mole
Boulder Dash
R-type
1942
Listan kan göras lång. Gemensamt är att alla är okomplicerade och lämpar sig bra för korta spelsessioner.

Skriv svar