Kazunori Yamauchi förklarar varför Gran Turismo 7 kräver ständig internetuppkoppling

Medlem
Skrivet av 765RS:

Det handlar om pengar. Spelet är förmodligen upplagt så att du måste låsa upp bilar genom att vinna race i något karriärläge, vilket tar tid, och under tiden vill dom jättegärna att du köper lite bilpaket, finfina skins och förmodligen någon xp-boost osv. Allt det går de miste om ifall du kan ladda ner en 100% save.

Där ser man. Källa på det?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Soulless:

Alla är kanske inte bortskämda med det säkra och snabba nät vi har i sverige?

Men här sitter vi, på ett Svenskt forum och klagar om just detta.
Ibland förstår jag inte gnäll helt enkelt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Många höll med i mitt resonemang men sen har vi några som fortsätter älta, till er har jag en reflektion. Ni använder alltså aldrig onlinetjänster såsom netflix/hbo eller xbox gamepass eller vad det heter? Eftersom ni alltid saknar internet köper ni allt på skiva då istället eller?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är inte svårt att skilja singleplayer från multiplayer genom att ha två olika lägen, och detta har varit praxis inom spelbranschen sen begynnelsen. Och även om man kör med ett gemensamt system så är ju bilspel kanske den genre där man gynnas minst av att fuska, eftersom att man i de flesta spelen möter bilar av samma klass, och skicklighet väger betydligt mer i detta fall. Polyphony är bara ute efter att sälja mer av de mikrotransaktioner som de introducerade i GTS, och det är så uppenbart som det kan bli. Det är inte fusk så länge man betalar utvecklarna tydligen.

Ja 10 år sen separerade man sp och mp, nu är funktioner från sp och mp i spel så pass sammankopplade att det är hämmande att separera dessa. T.ex. laptimes som någon nämnde är en väsentlig del av spelet, du fattar väl att laptimes blir meningslösa när folk kan trixa med siffrorna. Du simplifierar så mycket utan att ta hänsyn till spelets uppbyggnad. I en tid där fusk har aldrig varit så vanligt som nu är det logiskt att ha always online. Då kanske du tycker de ska ha anti-cheat, ja men du har sett hur bra det funkar i alla competitive spel, totalt värdelöst. Sen självklart finns det en aspekt där PD vill sälja credits men om du har spelat tidigare Gran Turismo vet du mycket väl att det är inte i närheten att vara någon central del av spelet, speciellt påvisat när ekonomin har varit oförändrad sedan gamla GT spelen. Det finns situationer där always online är en obvious cashgrab men det är inte fallet här.

Medlem
Skrivet av Sweez:

Det finns ju dock ingen garanti att spelet får en sån patch, varken officiel eller o-officiel

Skrivet av Godofcheese:

Sånt kostar pengar och det slåss mot tanken att dom ska få mer pengar

Så tvekar starkt på det.

Återigen; kanske vänta med att klaga tills det faktiskt är aktuellt. Ingen vet om de patchar in Offline-stöd eller inte.
Om 5 år, om de säger att de ska lägga ner GT7 men nämner inget om offline-stöd; för all del, ta fram högafflarna då och hoppas konsumenter kan få igenom det. Men finns absolut ingen anledning att klaga om det nu när ingen vet.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

visserligen men om ditt internet går ner i några dagar då, då ska man inte kunna spela solo spel alltså?

Sen när går nätet ner i flera dagar?
På dom ca 20år jag haft internet så det aldrig gått ner mer än max en halvdag.
Har du ingen mobil ?
Det är ju ett icke problem.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Riktigt dåligt. Nej blir bojkott av både Sony och Gran Turismo 7 pga av detta.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Återigen; kanske vänta med att klaga tills det faktiskt är aktuellt. Ingen vet om de patchar in Offline-stöd eller inte.
Om 5 år, om de säger att de ska lägga ner GT7 men nämner inget om offline-stöd; för all del, ta fram högafflarna då och hoppas konsumenter kan få igenom det. Men finns absolut ingen anledning att klaga om det nu när ingen vet.

Bättre att klaga före spelet är släppt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bättre att klaga före spelet är släppt

Inte direkt. Om de redan har planer att patcha in Offline-stöd när de ska sluta supporta spelet så klagar du om ingenting egentligen. Det är därför som det är ingen vits att klaga om något man inte vet kommer ske.

Medlem

Misstänker att de flesta som är intresserade av GT 7 inte kommer att bry sig särskilt mycket över online-kravet, särskilt inte de ca 10 miljoner personerna som inhandlade GT Sports (vilket också var/är alltid online).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Personligen tycker jag argumentet "Jag vill kunna spela ett single-player spel offline" räcker utan förklaring. Det är ett starkt argument. Hade spelet drivit hela grafiken och så vidare genom molnet eller liknande kanske det hade varit ett dåligt argument. Att kräva "always online" kanske motverkar fusk men det känns som ett väldigt svagt argument för de som inte lirar multiplayer (minns själv att jag undvikit det när jag kört racing-spel).

Verkligen ett enda stort "meh" över kravet. Hitta en annan lösning. Jag förstår det som att de valt att gå den här vägen istället för att hantera problemen som med Gran Turismo Sport, där man fick upptäcka det i efterhand.

En simpel lösning för detta hade varit att ha två olika lägen där det ena sparar din data hos Polyphony Digital för multiplayer, och ett single-player läge som sparar din data offline. Eller bara ha två olika lägen där det ena har tillgång till nätet och den andra inte har det (men där multiplayer och single-player funkar även i onlineläget).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Sen när går nätet ner i flera dagar?
På dom ca 20år jag haft internet så det aldrig gått ner mer än max en halvdag.
Har du ingen mobil ?
Det är ju ett icke problem.

Gudrun, 2 månader, ingen 3g heller...
Per, 1 månad....

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Gudrun, 2 månader, ingen 3g heller...
Per, 1 månad....

Och att inte få spela vissa spel är det största problemet då?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Tror de vill minska den illegala försäljningen av save states som är big business i Japan.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Men här sitter vi, på ett Svenskt forum och klagar om just detta.
Ibland förstår jag inte gnäll helt enkelt.

Kanske för att andra personer tänker på mer än sig själva. Vissa förstår det potentiella problemet, andra är bortskämda och oförstående över vad som fortfarande 2021 inte är en självklarhet utanför sin egna lilla bubbla.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Och att inte få spela vissa spel är det största problemet då?

Absolut inte, var en skön avslappnad tid.
Men hade helt klart föredragit om jag kunde använda saker som jag köpt

Nu är ju detta bara exempel, man ska nog inte förutsätta att täckning och bredband funkar så bra som riksdagen lovar, och framförallt inte runt om i världen.

Men tråkigt om tillverkare gör att inte alla kan spela som har konsollen, ens om man bara vill spela sp.
Nu är det ju redan många spel som surar i sp utan uppkoppling dessvärre.

För mig blir det ändå en dealbreaker. Vill inte behöva tänka på att ha en uppkoppling när jag vill spela. Jag kan välja, många kan inte.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Återigen; kanske vänta med att klaga tills det faktiskt är aktuellt. Ingen vet om de patchar in Offline-stöd eller inte.
Om 5 år, om de säger att de ska lägga ner GT7 men nämner inget om offline-stöd; för all del, ta fram högafflarna då och hoppas konsumenter kan få igenom det. Men finns absolut ingen anledning att klaga om det nu när ingen vet.

Det är aktuellt då det redan drabbat andra spel.
Att de skulle få för sig att släppa en patch är dock väldigt långsökt, har de ens tagit upp den möjligheten någonstans?

Det finns många som vill spela spel som inte supportas längre eller titlar från studios som inte är verksamma idag.

Har svårt att se att detta handlar om något annat än att de vill ha full kontroll över IP:t.

Förstår inte heller fusk agrumentet, det är väl bara att inte synka offline tider med online tider, vad är problemet?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är aktuellt då det redan drabbat andra spel.
Att de skulle få för sig att släppa en patch är dock väldigt långsökt, har de ens tagit upp den möjligheten någonstans?

Det finns många som vill spela spel som inte supportas längre eller titlar från studios som inte är verksamma idag.

Har svårt att se att detta handlar om något annat än att de vill ha full kontroll över IP:t.

Förstår inte heller fusk agrumentet, det är väl bara att inte synka offline tider med online tider, vad är problemet?

Vilka spel går inte och spela idag, som inte är multiplayer? Jag kan inte på rak arm komma på några. Önskar att om man gör sådana påståenden att man listar med någon källa till det. Försökte snabbt googla men får bara upp multiplayer-spel.

Det är inte långsökt. Det är isf lika långsökt som att de inte kommer släppa en sån patch.

Det kan handla om mycket varför de har Always Online krav, troligen största anledning gällande sälja Save-filer i Japan.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Många höll med i mitt resonemang men sen har vi några som fortsätter älta, till er har jag en reflektion. Ni använder alltså aldrig onlinetjänster såsom netflix/hbo eller xbox gamepass eller vad det heter? Eftersom ni alltid saknar internet köper ni allt på skiva då istället eller?

Tjänster som Netflix och HBO har offline lägen. Kan vara riktigt bra om man åker ut till en sommarstuga eller ut på landet, med dålig eller begränsad uppkoppling.

Att kunna lira singelplayer offline tycker jag borde vara en självklarhet.

Men om personerna bakom GT7 och deras fanboys nu desperat vill ha ett sämre spel, får de väl ha det ¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Skulle det kunna vara så att online och offline-profilen är densamma? Dvs fuskande på offline = fördelar online?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tjänster som Netflix och HBO har offline lägen. Kan vara riktigt bra om man åker ut till en sommarstuga eller ut på landet, med dålig eller begränsad uppkoppling.

Att kunna lira singelplayer offline tycker jag borde vara en självklarhet.

Men om personerna bakom GT7 och deras fanboys nu desperat vill ha ett sämre spel, får de väl ha det ¯\_(ツ)_/¯

Hur är den sämre? För att de som inte har internet inte kan spela? Bra motivering

Om det nu skulle vara så att detta motverkar fuskandet och trixande med profiler och sparfiler, så är det ett bättre spel.

Kanske är bara jag, men åker jag till en sommarstuga så tar jag inte med mig mina konsoler. Har aldrig gjort det. Som mest tog jag med mig gameboy när jag var liten. Nintendo (NES/SNES etc), Sega, Playstation etc har alltid stannat hemma.

Medlem

Jag förstår inte problemet.
Kan man inte lösa det genom att ha save data lokalt och i molnet?

Spelar man lokalt får man göra vad man vill och spelar man online används data från molnet.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Men här sitter vi, på ett Svenskt forum och klagar om just detta.
Ibland förstår jag inte gnäll helt enkelt.

Nej en sak kan ju för bövelen inte vara dålig om den inte drabbar mig personligen

Medlem
Skrivet av Camlin:

Nej en sak kan ju för bövelen inte vara dålig om den inte drabbar mig personligen

Med den logiken så är exakt alla materialistiska saker dåliga, för det finns alltid en grupp som får negativt drabbade.

Konsol-priser. Ta fram högaffeln och låt oss gnälla på Sony/MS/Nintendo. Låginkomst-familjer har inte råd att skaffa konsoler då de behöver prioritera på räkningar och mat.
Priser på PC-komponenter. Ta fram högaffeln och låt oss gnälla på alla AIBs + nVidia/AMD/Intel.
Spel som kräver bra komponenter för att kunna flytta på någorlunda. Låt oss gnälla på alla spelutvecklare som inte kan skala ner grafiken så att spelen kan spelas på samtliga bärbara datorer som säljs idag.

Jag skulle kunna klaga på höga bostadspriser, priser på nya bilar, priser på diverse hobbyn som är dyra eller andra dyra saker som jag inte har råd med. Men istället för att klaga, så inser jag att jag inte är målgruppen för dem. Precis som det här; vet man att man har dåligt internet eller spelar ofta där man inte har internet, då är man inte designerad målgrupp för spelet.

Medlem

Visste inte ens att man kunde fuska på PS. Men jaja, gillar man inte läget är det väl bara låta bli att köpa?

Medlem

Tycker det är lite kul, hur fan kan folk tro att "online" är värsta brandväggen mot fusk :'D

Det kommer fuskas på dessa leaderboards, som på alla andra, sanna mina ord.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Visste inte ens att man kunde fuska på PS. Men jaja, gillar man inte läget är det väl bara låta bli att köpa?

Fast om man vill ha en trovärdig racer på PS5. Vad skall man köpa då? De har ju i princip monopol och kan därför göra precis vad de vill.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Med den logiken så är exakt alla materialistiska saker dåliga, för det finns alltid en grupp som får negativt drabbade.

Konsol-priser. Ta fram högaffeln och låt oss gnälla på Sony/MS/Nintendo. Låginkomst-familjer har inte råd att skaffa konsoler då de behöver prioritera på räkningar och mat.
Priser på PC-komponenter. Ta fram högaffeln och låt oss gnälla på alla AIBs + nVidia/AMD/Intel.
Spel som kräver bra komponenter för att kunna flytta på någorlunda. Låt oss gnälla på alla spelutvecklare som inte kan skala ner grafiken så att spelen kan spelas på samtliga bärbara datorer som säljs idag.

Jag skulle kunna klaga på höga bostadspriser, priser på nya bilar, priser på diverse hobbyn som är dyra eller andra dyra saker som jag inte har råd med. Men istället för att klaga, så inser jag att jag inte är målgruppen för dem. Precis som det här; vet man att man har dåligt internet eller spelar ofta där man inte har internet, då är man inte designerad målgrupp för spelet.

Nej, mitt inlägg var en åsikt om en annan persons förmåga att se att saker kan vara ett problem för andra även om du personligen inte har ett problem med det.
Du återkommer med att säga att du ska inte klaga på produkter pga att du tycker den är dyr.

Visst, är den tilltänkta kundgruppen den som bara sväljer och ser glad ut så kan ditt resonemang hålla.

Nu är det ingen som klagar på priset utan tvånget på konstant uppkoppling i ett singelplayerspel där förlorad kontakt med servern (inte alls ovanligt att det är pga servern och inte din egen uppkoppling) kan göra att du måste göra om exakt samma sak, eller att om du går ifrån datorn för att göra något blir kickad från servern pga inaktivitet osv.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur är den sämre? För att de som inte har internet inte kan spela? Bra motivering

Om det nu skulle vara så att detta motverkar fuskandet och trixande med profiler och sparfiler, så är det ett bättre spel.

Kanske är bara jag, men åker jag till en sommarstuga så tar jag inte med mig mina konsoler. Har aldrig gjort det. Som mest tog jag med mig gameboy när jag var liten. Nintendo (NES/SNES etc), Sega, Playstation etc har alltid stannat hemma.

Vad spelar det för roll om folk kan fuska i ett offline konto? Minns tiden fusk var inbyggda i spelet för att användas när man vill låsa upp något man inte orkar göra legit eller bara tröttnat på vanliga spelläget och vill skoja till det lite. Tex åka Volvo 240 eller gokart i 300kmh/h. Onlinekrav är för övrigt inte någon garanti att folk inte kan fuska. Kanske snarare bättre att låta de som vill fuska ge dem möjlighet till det via offlinekonto så det inte påverkar någon annan.

Behöver inte vara en sommarstuga, kan vara folk på landet och de utan stabil/bra uppkoppling, vilket fortfarande kan vara ganska vanligt i stora delar av världen. Kan även bli problem med folks bredband i stan. Och kan också bli problem från andra sidan om spelservern inte funkar.

Och har utvecklarna ingen end of life plan kommer det oavsett garanterat bli ett problem när servrarna stängs ner. Ingen förvänta sig kunna spela multiplayer men då men att inte kunna spela singleplayer alls via ett separat offlinekonto är bara ren smörja.

Medlem

Så det blir alltså som i MGS5 att om internetuppkopplingen strular mitt i ett game kan jag inte spara och måste spela om allt?

123
Skriv svar