Kretsbrist kan bli kretsöverskott år 2023

Robot
Kretsbrist kan bli kretsöverskott år 2023

Storsatsningar ger resultat till slut.

#kretsbrist


Medlem

Hade varit nice med lite lägre priser. Tycker priserna på grafikkort har varit absurda det senaste.

Medlem

Men de riktigt stora satsningar som görs med nya fabriker i USA och Europa lär dröja längre. Undra hur det ser ut om 5år-7år om de redan 2023 börjar prata om överskott på komponenter. Dvs innan de riktigt stora satsningarna börjat ge effekt.

Medlem

Oavsett så har man efter mycket om och men kommit fram att 2 fabriker för hela världen är en aning lite, är väl tmc ? vet en till fabrik är på tapeten 2023+

Men så klart bra att man sprider tillverkning men det kanske leder till dyrare priser generellt vem vet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mer tillverkningskapacitet är ju välkommet men vi har ju sett i många år hur svårt det är att tillverka kretsar med den senaste och finaste tekniken, min oro är lite att visst, vi får fler tillverkare men de klarar bara av kretsar med flera års föråldrad teknik (nanometer, finfet, osv).

Allt behöver ju inte tillverkas på senaste teknik men hur gammalt är för gammalt och kommer de här nya fabrikerna klara av att tillverka på användbar teknik?
Håller tummarna och hoppas det blir bra.

Den så kallade "bullwhip" effekten.

Medlem

Undra vad nvidia lär skylla på då för att kunna kräma ut så högt pris som möjligt


signatur

The King is Back

Medlem

Så 2023 är året när jag skall uppgradera grafikkortet nästa gång? Check!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skrivet av vbgbasse:

Så 2023 är året när jag skall uppgradera grafikkortet nästa gång? Check!

Jag förstår inte varför du ignorerar översvämningarna som hände februari 2022?

Skrivet av FortuN:

Undra vad nvidia lär skylla på då för att kunna kräma ut så högt pris som möjligt

Att folk köper för priserna vi har idag antyder att folk är beredda att låta dagens priser bli morgondagens normala priser.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FortuN:

Undra vad nvidia lär skylla på då för att kunna kräma ut så högt pris som möjligt

Finns ju alltid naturkatastrofer som man kan skylla på.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Att folk köper för priserna vi har idag antyder att folk är beredda att låta dagens priser bli morgondagens normala priser.

Tyvärr. Tror dock många pc spelare i längden kommer försvinna ifall dessa priser skulle fortsätta. Flera av mina vänner är inte sugna på dessa svin höga priser när de får en fullpackad konsol för samma pris av ett grafikkort. Ska vara glad jag fick mitt 3080 för intro pris på 7.9.

Men om priserna ligger mellan 12-20k för ett hyfsat grafikkort så tror jag pc lär tappa många spelare tyvärr.


signatur

The King is Back

Medlem

Ska väl tillägga du måste inte ha det absolut snabbaste kortet på marknaden för att kunna spel i i typ 1080/1440 med bra ql inställningar.

Tycker man kan kräma på hyffsat bra med ett 2080ti eller om du köper helt nytt 3060/3070


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av FortuN:

Tyvärr. Tror dock många pc spelare i längden kommer försvinna ifall dessa priser skulle fortsätta. Flera av mina vänner är inte sugna på dessa svin höga priser när de får en fullpackad konsol för samma pris av ett grafikkort. Ska vara glad jag fick mitt 3080 för intro pris på 7.9.

Men om priserna ligger mellan 12-20k för ett hyfsat grafikkort så tror jag pc lär tappa många spelare tyvärr.

Man får lätt ett hyfsat grafikkort för under 10k. Både 3060 och 3070 räcker för de absolut flesta.

3080 och över som kostar det du säger, är inte hyffsat. Det är top tier.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ska väl tillägga du måste inte ha det absolut snabbaste kortet på marknaden för att kunna spel i i typ 1080/1440 med bra ql inställningar.

Tycker man kan kräma på hyffsat bra med ett 2080ti eller om du köper helt nytt 3060/3070

Så är det. Jag fick nöja mig med ett 3070 då inget 3080 fanns i lager när det var dags för uppgradering och det fungerar hyfsat i 1440p, önskar dock att jag hade fått tag i ett 3080. Men om man inte är torsk på hög framerate (vilket jag är) så kan man nog klassa det som ett jävligt bra kort. Allt beror på hur kinkig man är.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Skulle aldrig falla i mig att betala dagens ockerpriser för grafikkort. Kostar det 10k+ så ska det banne mig vara ett topklass kort som en 3090 eller ett snäppet lägre, superclockad med vattenkylning.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Att folk köper för priserna vi har idag antyder att folk är beredda att låta dagens priser bli morgondagens normala priser.

Skrivet av FortuN:

Tyvärr. Tror dock många pc spelare i längden kommer försvinna ifall dessa priser skulle fortsätta. Flera av mina vänner är inte sugna på dessa svin höga priser när de får en fullpackad konsol för samma pris av ett grafikkort. Ska vara glad jag fick mitt 3080 för intro pris på 7.9.

Men om priserna ligger mellan 12-20k för ett hyfsat grafikkort så tror jag pc lär tappa många spelare tyvärr.

Ja priserna lär väl ligga så högt som mine:ers är villiga att betala för att gå med tillräckligt mycket med vinst.
Prisutvecklingen senaste 10 åren har ju varit deprimerande.
Förut så var det att Nvidia inte hade konkurrens, nu så är det pandemi(ökad efterfrågan), kretsbrist, mine:ers och scalpers istället 🙁

Skrivet av Notumforce:

Ska väl tillägga du måste inte ha det absolut snabbaste kortet på marknaden för att kunna spel i i typ 1080/1440 med bra ql inställningar.

Tycker man kan kräma på hyffsat bra med ett 2080ti eller om du köper helt nytt 3060/3070

Jo precis, 2080ti är ju svin billigt och ger stabila frames i en upplösning som typ varit standard i 10 år.
Då snackar vi ändå om ett kort som är 3 år gammalt...

Jag vet inte om jag vågar tro på bra priser framöver, efterfrågan kommer fortsätta öka i och med att bland annat IOT och bilar vill ha mer och mer elektronik.

Ett område som tagit mycket stryk av detta är VR, eftersom att det krävs mycket prestanda för att det ska vara bekvämt och se bra ut.
120FPS i 4K med bra grafik är inte lätt att få till idag:/

Medlem

Det är nog naivt att tro att priserna kommer gå ner till "normala" nivåer även om kretsbristen tar slut.

AMD/Nvidia och alla 3:e parts tillverkare har nu vant sig med enorma produktmarginaler. Ingen kommer att vilja tumma på det så de kommer helt enkelt att strypa ner tillverkningen ifall de märker att sälj-takten börjar avta.

Marknadsmässiga konkurranskrafter existerar inte längre inom denna sektor så det kan man bortse från.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Man får lätt ett hyfsat grafikkort för under 10k. Både 3060 och 3070 räcker för de absolut flesta.

3080 och över som kostar det du säger, är inte hyffsat. Det är top tier.

Well tror 3080 klassas som high Tier kort. Är väll sudden att 3080 ti kanske är top men annars så är det ju 3090.

Hade personligen inte tackat nej till ett ännu starkare kort. Skillnaden mellan 3080 och 3090 var för liten för att motivera det mycket högre priset för mig. Gick från 2070 > 2070super till 3080 då 2070 enligt mig inte räckte. Lär väll bli 4xxx serien när den kommer nästa år. Vill kunna köra nya spel på högsta och samtidigt ligga i MINST 144hz. Helst 240 så min monitor kommer till användning men dagens spel klarar inte riktigt pressa det. Mestadels nu är det min 9900k som inte orkar driva hela vägen ut. Men ex f1 2021 med ray tracking kan jag ha drops ner mot 70 fps vilket jag ryser av utav bara tanken. Känns hemskt hehe

Warzone ligger cpun och blockar på tack vare den dåliga optimiseringen i det spelet. Ca 70% gpu usage. Kör 1440p förövrigt. Men som sagt 144 fps konstant och gärna lite överkant så man kan fps limita spelet. Nästan så rummet klarar värma upp hela huset när datorn sätter igång och får arbeta lite.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Det är nog naivt att tro att priserna kommer gå ner till "normala" nivåer även om kretsbristen tar slut.

AMD/Nvidia och alla 3:e parts tillverkare har nu vant sig med enorma produktmarginaler. Ingen kommer att vilja tumma på det så de kommer helt enkelt att strypa ner tillverkningen ifall de märker att sälj-takten börjar avta.

Marknadsmässiga konkurranskrafter existerar inte längre inom denna sektor så det kan man bortse från.

Är inte så säker på det iom att Intel snart ger sig in i GPU-kriget. Det + överflöd av kretsar kan faktiskt få ner priserna till vettiga nivåer. Inte som innan 2000-serien kanske, men vettigare än nu.

Medlem
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag förstår inte varför du ignorerar översvämningarna som hände februari 2022?

Skrivet av hannes.theorell:

Att folk köper för priserna vi har idag antyder att folk är beredda att låta dagens priser bli morgondagens normala priser.

Det som är det största problemet är att kretsarna är så få att det inte finns någon konkurrens mellan Nvidia och AMD som får sitt lager slutsålt på nolltid. Om kretsproblematiken löser sig så är jag rätt säker på att priserna kommer sjunka till normala nivåer, särskilt om Intel visar sig få till ett bra kort

Det kan dock dröja, men förhoppningsvis så är problemen lösta 2023.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Hade varit nice med lite lägre priser. Tycker priserna på grafikkort har varit absurda det senaste.

Hört talas om inflation? Detta är bara början.
En knippe bananer kostar strax under 30kr/kg och ägg kostar snart 3kr stycket.

Förvänta dig ingen stor prissänkning på nyare premium kort..

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Hört talas om inflation? Detta är bara början.
En knippe bananer kostar strax under 30kr/kg och ägg kostar snart 3kr stycket.

Förvänta dig ingen stor prissänkning på nyare premium kort..

Inflation är dock inte allt, man tävlar om hushålls displonibla inkomst.
Lånen har till exempel aldrig varit högre än nu, vilket påverkar hushållens vilja och möjlighet att lägga pengar på annat.
Förmodligen så köps det mycket elektronik på grund av coronan, man har alltså inte annat att lägga pengar på, som man skulle haft annars(resor, äta ute med mera).

Är inte marknaden villig att betala 10 000kr för ett grafikkort så finns det i många fall utrymme för att sänka marginalerna.

Medlem

Det är ett kretslopp!

Medlem
Skrivet av FortuN:

Tyvärr. Tror dock många pc spelare i längden kommer försvinna ifall dessa priser skulle fortsätta. Flera av mina vänner är inte sugna på dessa svin höga priser när de får en fullpackad konsol för samma pris av ett grafikkort. Ska vara glad jag fick mitt 3080 för intro pris på 7.9.

Men om priserna ligger mellan 12-20k för ett hyfsat grafikkort så tror jag pc lär tappa många spelare tyvärr.

Pc-spelare själv sedan mitten av 90-talet.. har kontinuerligt uppgraderat och köpt ny burk men kommer snart att skita i det, inte bara i. om åldern men att det är alldeles för dyrt.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Tyvärr. Tror dock många pc spelare i längden kommer försvinna ifall dessa priser skulle fortsätta. Flera av mina vänner är inte sugna på dessa svin höga priser när de får en fullpackad konsol för samma pris av ett grafikkort. Ska vara glad jag fick mitt 3080 för intro pris på 7.9.

Men om priserna ligger mellan 12-20k för ett hyfsat grafikkort så tror jag pc lär tappa många spelare tyvärr.

Samma pris som ett grafikkort är typ årets underdrift, du får ju typ 2st PS5 för priset av ett 3080 just nu. 😅

Skrivet av JonnyBOj:

Hört talas om inflation? Detta är bara början.
En knippe bananer kostar strax under 30kr/kg och ägg kostar snart 3kr stycket.

Förvänta dig ingen stor prissänkning på nyare premium kort..

Dom som är ekologiska eller frigående osv kan väl ofta ligga omkring 3,50 st

1
Skriv svar