Apple säger nej till att släppa tillbaka Fortnite till App Store

Robot
Apple säger nej till att släppa tillbaka Fortnite till App Store

Åtminstone tills domen inte kan överklagas, vilket kan ta fem år.

#Apple, #Epic-games, #Fortnite


Medlem

Säga vad man vill om Epic men Apple är inte ett dugg bättre i min bok. Gillar inte hur dom ska ha kontroll över allt i sitt stängda ekosystem.

Medlem

Båda två är lika griniga verkar det som. Dagis fasoner istället för att sammarbeta.

Medlem

Oavsett om Epic har en dold agenda bakom det dom gör så tar det inte bort dom positiva gärningarna dom gör för den fria marknaden just nu.

Det är lite som elon musk å hans tesla-bilar. Givetvis vill han promota miljövänliga lösningar sålänge det gagnar honom och hans affärsidé. Men det spelar ingen roll, då vi andra gynnas av detta fenomen genom bättre miljö. Same same.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Tycker det är lite rätt åt dom (Epic), ogillar båda parterna i denna situation.
Men Epic och Tim försökte konstant spinna detta som någon form av frihetskämpande och att dom ska hjälpa dom små utvecklarna osv, men det kom fram att det bara handlade om epic iaf. Under rättegången så frågade domaren ifall epic skulle gå med på en mer gynsam deal än 30% till epic om en gavs exklusivt till epic och ingen annan, Tim svarade Ja.

Medlem

I och med att Epic bröt mot avtalet och därmed gjort sig skyldig till kontraktsbrott så är det förståeligt att de inte får komma tillbaka. Det rätta hade varit att gå till domstol direkt i stället för att ta lagen i egna händer som en trotsig 3-åring.

Medlem

Allt är så förvanskat att det för en lekman är omöjligt att ärligt ta ställning till vilka fel som har begåtts av vem. Epic påstås ha gömt kod från Apple, vilket förvisso kan låta felaktigt, men det skulle ju vara gott att veta vad som avses med detta. Det måste ju vara skillnad på om det är något enskilt bibliotek som har glömt att inkluderas eller om det faktiskt fanns uppsåt och aktivt doldes kod som var relevant för domslutet.

Apple påstås ju sedan missbruka sin marknadsställning för att orättvist tvinga aktörer att förlika sig med deras villkor. Domen kom väl fram till att Apple har en ställning där dem förvisso har över 50% av intäkterna för inköp via mobil-spel, men där dem dock inte kommer upp i fulla 65% som krävs för att det ska räknas som att dem har ett monopol. Denna teknikalitet gör att en del av domsluten föll till deras favör, medan dem regelrätt skulle ha förlorat om dem hade haft en ännu större andel av marknaden.

För oss vanliga dödliga tycker jag att det verkar som att alla bara är förlorare här. Epic missar chansen att tillgängliggöra sin plattform, Apple förlorar intäkter och mac / IOS -gamers går miste om möjligheten att spela Fortnite.

Medlem

Mindre fortnite är bra, ingen är bäst.

****spel


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Unstable:

Allt är så förvanskat att det för en lekman är omöjligt att ärligt ta ställning till vilka fel som har begåtts av vem. Epic påstås ha gömt kod från Apple, vilket förvisso kan låta felaktigt, men det skulle ju vara gott att veta vad som avses med detta. Det måste ju vara skillnad på om det är något enskilt bibliotek som har glömt att inkluderas eller om det faktiskt fanns uppsåt och aktivt doldes kod som var relevant för domslutet.

Apple påstås ju sedan missbruka sin marknadsställning för att orättvist tvinga aktörer att förlika sig med deras villkor. Domen kom väl fram till att Apple har en ställning där dem förvisso har över 50% av intäkterna för inköp via mobil-spel, men där dem dock inte kommer upp i fulla 65% som krävs för att det ska räknas som att dem har ett monopol. Denna teknikalitet gör att en del av domsluten föll till deras favör, medan dem regelrätt skulle ha förlorat om dem hade haft en ännu större andel av marknaden.

För oss vanliga dödliga tycker jag att det verkar som att alla bara är förlorare här. Epic missar chansen att tillgängliggöra sin plattform, Apple förlorar intäkter och mac / IOS -gamers går miste om möjligheten att spela Fortnite.

Apple förlorar väldigt lite intäkter i slutändan, endast dom som skulle skapats ifrån Fortnite samt andra potentiella Epic spel.

Är mycket misförstånd online just nu angående vad det betyder iom att Apple måste tillåta länkar till externa betal metoder, att peka till betalmetoder utanför Apples eko-system betyder INTE att man kan kringå dom 30% som apple tar, man måste fortfarande betala dom till apple, domaren i fallet påpekade dock att detta kommer betyda jobbigare slit för apple att beräkna samt collecta allt.

Från nasdaq:
The court order did not specifically rule that the developers who keep consumers away from Apple's payment system will get to keep all the revenue from in-app subscriptions and other digital items. Instead, the judge observed, "Apple could still charge a commission on developers. It would simply be more difficult for Apple to collect that commission."

Medlem

Läckta court-documents bland mångmiljards företag är det nya "läckta twitter DM's"

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Oavsett om Epic har en dold agenda bakom det dom gör så tar det inte bort dom positiva gärningarna dom gör för den fria marknaden just nu.

Det är lite som elon musk å hans tesla-bilar. Givetvis vill han promota miljövänliga lösningar sålänge det gagnar honom och hans affärsidé. Men det spelar ingen roll, då vi andra gynnas av detta fenomen genom bättre miljö. Same same.

Vad är det som Epic gör för den fria marknaden just nu som är positivt menar du?

Bortsett från lägte avgifter för sålda spel vilket är bra för utgivare så har Epic inte gjort något positivt för konsumenten.
Minimerare valmöjligheter, tvingar in spelare från andra plattformar via uppköp av spel och utgivare till deras ekosystem.

Dem har gått så långt att dem sagt till utgivare av ett spel att pm ni inte tar vårt exklusivitetsavtal får ni inte sälja spelet på cår plattform överhuvudtaget.

Deras gratis spel (populärt att plocka absolut) så är det dags inte ens 2% av spelen som klickas hem som faktiskt startas och spelas. Dem ligger och samlar damm på folks konton för att dem var gratis.

I detta fall t.ex kom det ju fram att Epic inte alls brydde sig om att detta skulle gangna andra utvecklare utan att dem egentligen försökte få ett eget avtal som inte löd under apples normala krav.

Jag gillar inte varken Apple eller Epic men jag förstår absolut inte varför folk tycker att det Epic gör utanför detta fall med apple är positivt.

Medlem

RIP Fortnight, vi behöver nått nytt.

Medlem

Epic satsade högt, och förlorade


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

hatar fortnite jäkla trend som måste dö till slut... men epic kanske har gjort fel då får dom skylla sig själva ?

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Apple förlorar väldigt lite intäkter i slutändan, endast dom som skulle skapats ifrån Fortnite samt andra potentiella Epic spel.

Jag håller till fullo med om dina andra punkter. Men jag tycker nog att man får påstå att det handlar om mer än "väldigt lite intäkter", då det handlar om ett antal % av något som tidigare genererade över $700M, som dessutom hade haft potentiellt ännu mer tillväxt.

Apple förlorar, Epic förlorar, IOS Gamers förlorar ... Fortnite hatare vinner förvisso inget, men får väl utlopp för sin eventuella skadeglädje.

Medlem
Skrivet av Unstable:

Jag håller till fullo med om dina andra punkter. Men jag tycker nog att man får påstå att det handlar om mer än "väldigt lite intäkter", då det handlar om ett antal % av något som tidigare genererade över $700M, som dessutom hade haft potentiellt ännu mer tillväxt.

Apple förlorar, Epic förlorar, IOS Gamers förlorar ... Fortnite hatare vinner förvisso inget, men får väl utlopp för sin eventuella skadeglädje.

Självklart är förstås relativt iom vinster på 100 miljarder dollar 2020 osv, men dom verkar iaf tycka att förlusten av epics del av den vinsten är värd att kasta bort givet att dom tackar nej till att släppa tillbaka dom med samma förrutsättningar som innan allt. men 700m dollar e förstås inget att skratta åt.

Geeks Gaming
Skrivet av Påskmust:

Varför hatar ni Fortnite och varför måste det dö? Kan man inte bara låta bli att spela och låta andra ha kul? Jag hoppar själv in några gånger i veckan och kör challenges och tycker det är lagom lättsamt och underhållande. Spelar även tillsammans med mina barn och vi har alla roligt med det.

Om du tar bort de sista raderna som jag inte tog med så håller jag med.
Inte för att jag tycker att fortnite är kul men för att jag känner att jag inte behöver bry mig om vilka spel andra tycker är roliga

Det sista i ditt inlägg gör ju tyvärr det hela lite tråkigt, man får ju ogilla saker utan att andra ska sätta olika epitet på en

Medlem
Skrivet av Winzi:

Vad är det som Epic gör för den fria marknaden just nu som är positivt menar du?

Bortsett från lägte avgifter för sålda spel vilket är bra för utgivare så har Epic inte gjort något positivt för konsumenten.
Minimerare valmöjligheter, tvingar in spelare från andra plattformar via uppköp av spel och utgivare till deras ekosystem.

Dem har gått så långt att dem sagt till utgivare av ett spel att pm ni inte tar vårt exklusivitetsavtal får ni inte sälja spelet på cår plattform överhuvudtaget.

Deras gratis spel (populärt att plocka absolut) så är det dags inte ens 2% av spelen som klickas hem som faktiskt startas och spelas. Dem ligger och samlar damm på folks konton för att dem var gratis.

I detta fall t.ex kom det ju fram att Epic inte alls brydde sig om att detta skulle gangna andra utvecklare utan att dem egentligen försökte få ett eget avtal som inte löd under apples normala krav.

Jag gillar inte varken Apple eller Epic men jag förstår absolut inte varför folk tycker att det Epic gör utanför detta fall med apple är positivt.

Nu pratar vi väl specifikt om Apple och Epic och detta domstolsbeslut. Givetvis har alla stora bolag skit i bagaget, men bara för detta betyder väl det inte per automatik att allt dom gör på andra fronter är dåligt eller? Isåfall gör Volkswagen för alltid skitbilar efterdom miljöskandalen för snart 10 år sedan och dom har absolut inget att komma med i framtiden. Lite överdrivet, men du fattar poängen 😁

Jag håller med om de saker du specar, är dåligt av Epic, men det gör ju inte denna "goda" gärning sämre då det ruckar på hur man ser på marknaden. Genom denna förflyttning kan inte heller Epic själva neka speltillverkarna att ta betalt i sitt egna ekosystem då domen gissningsvis kommer bli styrande i andra domar också tänker jag? Det är hur det brukar funka iaf.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nu pratar vi väl specifikt om Apple och Epic och detta domstolsbeslut. Givetvis har alla stora bolag skit i bagaget, men bara för detta betyder väl det inte per automatik att allt dom gör på andra fronter är dåligt eller? Isåfall gör Volkswagen för alltid skitbilar efterdom miljöskandalen för snart 10 år sedan och dom har absolut inget att komma med i framtiden. Lite överdrivet, men du fattar poängen 😁

Jag håller med om de saker du specar, är dåligt av Epic, men det gör ju inte denna "goda" gärning sämre då det ruckar på hur man ser på marknaden. Genom denna förflyttning kan inte heller Epic själva neka speltillverkarna att ta betalt i sitt egna ekosystem då domen gissningsvis kommer bli styrande i andra domar också tänker jag? Det är hur det brukar funka iaf.

Ja, men i detta fall är det ju Epic som förlorade bortsett från att man kan gå genom sin egna betalningsfunktion, dock utan komma undan den avgift som försöktes undvikas.
Så som jag förstod utslaget så är dem tillbaka på ruta 1 då avgiften kvarstår oavsett vilket betalsystem du väljer.

Egentligen det enda konkreta som hände var att dem såg till att Fortnite och andra framtids mobilprojekt uteblir i upp till 5 år på IOS.

Så för mig har detta bara visat mer vilken hycklare Sweeny via sina tweets mot vad som lades fram som bevis.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du tar bort de sista raderna som jag inte tog med så håller jag med.
Inte för att jag tycker att fortnite är kul men för att jag känner att jag inte behöver bry mig om vilka spel andra tycker är roliga

Det sista i ditt inlägg gör ju tyvärr det hela lite tråkigt, man får ju ogilla saker utan att andra ska sätta olika epitet på en

Jag är själv ingen Fortnite-spelare, men hans avslut var en ganska bra beskrivning på hur de personer hen citerade framstår med sina inlägg.

Medlem

Tycker faktiskt Apple är rövhattar här.
Tänk på alla miljontals kids som vill spela.

Ska Eric sen stämma Apple för utebliven inkomst under dessa år? 😂

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ja, men i detta fall är det ju Epic som förlorade bortsett från att man kan gå genom sin egna betalningsfunktion, dock utan komma undan den avgift som försöktes undvikas.
Så som jag förstod utslaget så är dem tillbaka på ruta 1 då avgiften kvarstår oavsett vilket betalsystem du väljer.

Egentligen det enda konkreta som hände var att dem såg till att Fortnite och andra framtids mobilprojekt uteblir i upp till 5 år på IOS.

Så för mig har detta bara visat mer vilken hycklare Sweeny via sina tweets mot vad som lades fram som bevis.

Hur menar du nu? Hur hade Sweeny kunnat påverka domen så att epic skulle vinna mer? Tror inte Sweeny på förhand visste hur målet skulle gå. Nu gick det som det gick, och teoretiskt sett är inte längre apple en stängd plattform för tredje part för betala, samtidigt som epic inte fick som dom ville helt å hållet. Det känns som att alla fick lite grann som dom ville så alla borde ju vara glada 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Tycker det är lite rätt åt dom (Epic), ogillar båda parterna i denna situation.
Men Epic och Tim försökte konstant spinna detta som någon form av frihetskämpande och att dom ska hjälpa dom små utvecklarna osv, men det kom fram att det bara handlade om epic iaf. Under rättegången så frågade domaren ifall epic skulle gå med på en mer gynsam deal än 30% till epic om en gavs exklusivt till epic och ingen annan, Tim svarade Ja.

Håller helt med. Sånt bullshit. Dom vill ha särbehandling, så att dom kan tjäna mer pengar. Handlar inte om något annat.

Många använder detta som argument pga sitt ogillande av Apple. Men Google tog likaså bort Fortnite en tid från sin app store.

Allt är bara rent trams. Ska man använda någons plattform och dennes kundkrets får man betala en avgift. Så funkar det i alla andra branscher så varför skulle det vara annorlunda här.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du tar bort de sista raderna som jag inte tog med så håller jag med.
Inte för att jag tycker att fortnite är kul men för att jag känner att jag inte behöver bry mig om vilka spel andra tycker är roliga

Det sista i ditt inlägg gör ju tyvärr det hela lite tråkigt, man får ju ogilla saker utan att andra ska sätta olika epitet på en

Mjo, det är ju tråkigt för att det är sant. Det är väldigt barnsligt att hata på ett spel bara för att det är coolt att hata och ännu barnsligare att vilja ta något ifrån folk, främst barn, som dom tycker om så mycket och finner glädje i.

Hatet kring Fortnite har pågått så länge så det är bara tröttsamt att se dessa inlägg nu.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Hur menar du nu? Hur hade Sweeny kunnat påverka domen så att epic skulle vinna mer? Tror inte Sweeny på förhand visste hur målet skulle gå. Nu gick det som det gick, och teoretiskt sett är inte längre apple en stängd plattform för tredje part för betala, samtidigt som epic inte fick som dom ville helt å hållet. Det känns som att alla fick lite grann som dom ville så alla borde ju vara glada 😊

Nej Sweeny kunde inte påverka något, han trodde också säkert att han skulle vinna, annas hade zem inte gjort som dem gjorde.
Det jag nämde med Sweeny dock är hans tweets om hur dem gjorde detta inte för dem själva utan för att andra utvecklare som inte har samma ekonomiska styrka som Epic för att se till att dem kan få bättre vilkor.
Hans försök att får Epic att se ut som några hjältar när det sedan kom fram att dem hade försökt få fram ett specialavtal där den % apple tar skulle vara betydligt lägre, och hade detta gått igenom hade allt detta aldrig hänt. Så nör det gick i stöpet så förberedde dem allt istället och bröt sedan mot avtalet i vetskap om vad som skulle händs och startade stämmningen.

Nja visst är inte apples egna betalsystem längre ett krav så det är ju inte stängt så, men oavsett system som dem väljer så kommer apples avgift foetfarande komma där. Det är mer öppet än förr ja men inte mycket, men man får väl vara nöjde med den millimeter glänta i den tidigare helt stängda dörr detta gav.

Tycker det är lite sorgligt bara när ett skitföretag sitter och fördömmer ett annat när dem är lika ruttna dem.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Tycker det är lite sorgligt bara när ett skitföretag sitter och fördömmer ett annat när dem är lika ruttna dem.

Det tycker inte jag. Jag har ätit en jäkla massa popcorn ska'ru veta 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar