Arozzi Occhio – en lysande webbkamera med bra integritetsskydd

Robot
Arozzi Occhio – en lysande webbkamera med bra integritetsskydd

Robin testar Arozzis första webbkamera som ska skydda din integritet och där ljusproblem är ett minne blott.

#arozzi, #webbkamera


Inaktiv

Bra recension i stort men väldigt missvisande att du skriver "som inte går att hacka", för hacka går fortfarande. Skillnaden blir att om man nyttjar strömställaren/linsskydd så får de inte tillgång till ljud/bild.

Medlem

Jämförelsen mot c920 tror jag occhio har lite ljusare exponering än c920, den verkar hacka lite vid rörelser vilket brukar hända vid en viss grad. Därav att den kanske upplevs ljusare än c920. Vet att vid 30 fps med c922 och 1280x720 med en exposure på - 4 har jag för mig, så blir det visserligen ljust men det börjar lagga som på occhion i OBS. Har för mig brytpunkten är mellan - 4 och - 5. Värt att tillägga är att man kan behövs få fippla med "low Light compensation" då den också ändrar exposure utan att det syns visuellt i mjukvaran har jag för mig.

Edit*
Tänker alltså på denna meny

Värt att tillägga är att om man fipplar med både den och logitech ghub mjukvaran samtidigt så tar den mjukvaran man håller på med helt över webcamen utan att det syns i den andra. Ex ändrar jag exposure i mjukvaran på bilden ovan syns det inte i ghub på exposure om jag har det uppe samtidigt. Och tvärsom


signatur

The King is Back

Medlem

Allt går att hacka

Medlem

Så.... Det finns ingenting som gör att den inte går att hacka?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326114:

Bra recension i stort men väldigt missvisande att du skriver "som inte går att hacka", för hacka går fortfarande. Skillnaden blir att om man nyttjar strömställaren/linsskydd så får de inte tillgång till ljud/bild.

Så är det givetvis. Allt går alltid att hacka, men de kommer ju inte få tillgång till något i den så länge man kommer ihåg att använda "skydden" så att säga Sedan kan man alltid ta det steget längre och säga att förr eller senare lär man ju använda webbkameran och då de ju få tillgång att se allt just då, huruvida det gör något när man ändå tänkt använda den är ju en diskussion i säg.

Ska ärligt säga (som jag tar upp i texten) att jag inte vet hur vanligt det här att sådant här är ett problem, om det ens finns data på det.

Skrivet av FortuN:

Jämförelsen mot c920 tror jag occhio har lite ljusare exponering än c920, den verkar hacka lite vid rörelser vilket brukar hända vid en viss grad. Därav att den kanske upplevs ljusare än c920. Vet att vid 30 fps med c922 och 1280x720 med en exposure på - 4 har jag för mig, så blir det visserligen ljust men det börjar lagga som på occhion i OBS. Har för mig brytpunkten är mellan - 4 och - 5. Värt att tillägga är att man kan behövs få fippla med "low Light compensation" då den också ändrar exposure utan att det syns visuellt i mjukvaran har jag för mig.

Edit*
Tänker alltså på denna meny https://i.imgur.com/PnoO9Vm.jpg

Värt att tillägga är att om man fipplar med både den och logitech ghub mjukvaran samtidigt så tar den mjukvaran man håller på med helt över webcamen utan att det syns i den andra. Ex ändrar jag exposure i mjukvaran på bilden ovan syns det inte i ghub på exposure om jag har det uppe samtidigt. Och tvärsom

Osäker på vad du menar, så ber om ursäkt om jag uppfattar det du säger helt galet. Såvida jag inte är helt ute och cyklar så är ändringar jag gör i Logi Capture kvar när jag hoppar in i annat program. Det som kan hända är att jag måste starta programmet minst en gång (just för Logi Capture) för att inställningarna ska vara kvar.

Skrivet av puban:

Allt går att hacka

Så sant. Jag ser till att andra rubriken till något mer passande

Skrivet av Dunder:

Så.... Det finns ingenting som gör att den inte går att hacka?

I efterhand erkänner jag att det var klumpigt formulerat. Ändrade om så det passar lite bättre

Tack för att ni alla läste och kommenterade i alla fall!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

I efterhand erkänner jag att det var klumpigt formulerat. Ändrade om lite så det passar lite bättre

Tack för att ni alla läste och kommenterade i alla fall!

Det kanske var en lite väl dryg kommentar från min sida, men det skrivs allt för ofta från många nyhetssidor om spännande nya tech-produkter som är "omöjliga att hacka".


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Det kanske var en lite väl dryg kommentar från min sida, men det skrivs allt för ofta från många nyhetssidor om spännande nya tech-produkter som är "omöjliga att hacka".

Nej gud det tycker jag absolut inte. Bra att du skriver det tycker jag så får jag formulera mig på ett annat och bättre sätt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nej gud det tycker jag absolut inte. Bra att du skriver det tycker jag så får jag formulera mig på ett annat och bättre sätt

Framsidan visar fortfarande det gamla påståendet

Citat:

Robin testar Arozzis första webbkamera som ska vara omöjlig att hacka, och där ljusproblem är ett minne blott.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kyraal:

Framsidan visar fortfarande det gamla påståendet

Nuså!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fattar inte riktigt slutet av detta stycke: "I vanlig ordning ligger mute-funktionen för webbkameror i mjukvarunivå, samt att kameran inte har någon form av lock så det gör att dölja vilket gör mikrofonen är sårbar för hacking."

Men jag kanske bara är trött..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte riktigt slutet av detta stycke: "I vanlig ordning ligger mute-funktionen för webbkameror i mjukvarunivå, samt att kameran inte har någon form av lock så det gör att dölja vilket gör mikrofonen är sårbar för hacking."

Men jag kanske bara är trött..

Jag är ingen "hackare" och vet således inte hur allt sådant fungerar.

Men det jag menar är att sättet mikrofonen (och mikrofoner generellt som vi har på headsets/andra webbkameror) blir avstängd på är vid mjukvarunivå. Vilket gör den sårbarför att bli hackad då en hackare skulle kunna pilla med mjukvaran för att aktivera mikrofonen när den är tänkt att vara avstängd.

Med hårdvaruswitchen som är på denna kan de således inte bara slå på den, för strömmen är inte igång rent hårdvarumässigt.

Det andra är givetvis att man bara har ett linslock för bilden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eat
Medlem

Hur är det med fästet?
Jag sitter på en ganska tjock dell 30" och har lite problem med att dels de flesta kameror jag testat har lite svårt för tjockleken samt att jag behöver vinkla ned kameran då överkanten på min skärm sitter högt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eat:

Hur är det med fästet?
Jag sitter på en ganska tjock dell 30" och har lite problem med att dels de flesta kameror jag testat har lite svårt för tjockleken samt att jag behöver vinkla ned kameran då överkanten på min skärm sitter högt.

Jag skulle säga att den nästan här helt identisk med Logitech C920 Enda skillnaden är att det som håller fast kameran på skärmens baksida går att justera lite för att den ska sitta fast bättre. Svårt att förklara, men ganska så lik med den lilla skillnaden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension. Kanske skall ge den ett försök? Min senaste kamera har just dött sot-döden så tiden är den rätta.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

eat
Medlem

Köpte mig den version med lampa, mest för att den var dyrare, men delvis pga att jag har lite knepigt ljus i rummet.
Lite störande är det att lampan inte släcks när man inte har kameran igång, utan man måste tända/släcka den manuellt.
Hoppas man kan lösa detta i den kommande mjukvaran som enligt uppgift ska komma i mitten av Oktober.

1
Skriv svar