Medlem
Project Zomboid

När du startar upp eller laddar ditt spel får alltid läsa denna textrad - "This is how you died" Frågan är inte om du kommer att dö, frågan är när du kommer att dö.

Project Zomboid har varit under utveckling och i early-access sedan 2013, en mindre evighet och många undrar om det någonsin kommer släppas. Utvecklarna The Indie Stone släpper regelbundna uppdateringar angående nästa stora uppdatering som bland annat kommer innehålla ett djupare crafting system och djur. Av bilderna vi sett kommer man kunna jaga rådjur, stöta på råttor i städerna samt leva livet som bonde och föda upp kor, grisar och höns. Men det är framtiden av spelet, hur är det nu då?

Project Zomboid må se simpelt ut, som Fredrik skrev ”The Sims 1-aktig grafik”, men bakom den enkla grafiken hittar du ett spel med fantastiska möjligheter att skapa sitt eget äventyr. Ska du smyga dig runt kvarteren och undvika de stora horderna med zombies och endast samla det du behöver för att överleva? Eller ska du hitta en bondgård utanför någon av de städerna i spelet och odla grödor och fånga djur med hjälp av fällor i skogen? Kanske väljer du att plundra vapenförrådet i en polisstation och sedan härja fritt. Egentligen spelar det väl ingen roll, du kommer ändå väl ändå att dö?

En bra början, ryggsäck och baseboll-trä, det kommer man långt med.

Spelet utspelar sig i Kentucky i början på 90-talet, en mystisk infektion - The Knox Infection som ger konstiga symptom och sprids snabbt i länet, militären kallas in och det tar inte lång tid innan samhället fallerar och det är upp till dig att överleva.
När du startar spelet har du fyra huvudsakliga lägen att välja – Apocalypse, Survivor och Builder och Custom Sandbox som vi kommer tillbaka till senare. Går nästan att översätta till skalan Hard-Easy. Första gången skulle jag nog rekommendera survivor, ens karaktär blir lite starkare och man kanske klarar sig lite längre.

Rural country

Efter detta får man välja startposition, någon av de fyra mindre städerna i Knox County, Muldraugh, Rosewood, West Point och Rosewood. Sedan ska du skapa din karaktär, du väljer ett yrke och sedan har du färdighetspoäng som du kan använda till att köpa fler färdigheter. Här kan du välja ett ge dig själv nackdelar för att få fler poäng och köpa fler färdigheter. Det är ett enkelt men ett välfungerande system, finns flera sätt att göra sin karaktär lite unik. Exempelvis kan du välja att göra din karaktär döv, som dels tar bort att ljud ifrån spelet men som också gör att du har svårare att ha koll på omgivningen. Ju större negativ påverkan desto fler poäng får du att handla för. Efter det får du skapa din karaktär och välja kläder.

Skulle bara kolla om det fanns något intressant i byggnaderna, fick lite sällskap

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder

Kläderna är ett utmärkt sätt att visa faktiskt hur djupa spelmekaniker det här spelet har. Först tänker man att kläder bara är kosmetiskt men vissa kläder ger mer skydd mot bett och rivningar. En jeansskjorta är bättre än en löparjacka men hittar du en skinnjacka är det ännu bättre. Lyckas du hitta ett kroppsskydd från en fallen soldat eller polis gör det ännu mer nytta. Lär du dig att sy kan du sy på extra skydd på dina kläder också. Sen kanske du har turen att hitta en skyddsmask och hjälm också, ger ännu mer skydd. Enkelt, bara ta på så mycket kläder du hittar och det är bättre eller?

Nejdå, spelet räknar ut din kroppstemperatur också. Om du spelar under de heta sommarmånaderna och har alla dessa kläder på dig så kommer du snabbt bli för varm och börja att svettas vilket påverkar din karaktär negativt, du blir långsammare och får sämre kraft i slagen.

Likaså på vintern kanske du råkar ut för en snöstorm och du har inte tillräckligt varma kläder, då är det bara att kura ihop sig inomhus, gärna framför en brasa. Stormen kommer säkert blåsa över till morgondagen, då kan du bege dig ut igen.

Spelet utspelar sig i USA så mängden vapen här är rätt så verklighetstroget?

Men nu har du skapat din karaktär och det är dags att överleva. Beroende på vilket yrke du har valt så startar du i olika byggnader. En polis startar förmodligen på den lokala polisstationen men vissa yrken startar i något hus någonstans i staden. Du startar alltid i ett tomt hus, det första du borde göra är att huka dig och börja stänga gardinerna så inte grannarna ser dig och väljer att besöka dig. Detta kan snabbt leda till att du också blir en zombie första minuterna.
Viktigast är att kunna försvara dig, så dags att börja leta efter vapen. Har du tur hittar du ett basebollträ, en kofot eller kanske rentav av kniv. I värsta fall får du nöja dig med en stekpanna eller en brödkavel. Finns mängder med vapen men nästan alla är baserade på vad man skulle kunna hitta i ett hus i Kentucky på 90-talet. Det är hammare, släggor, yxor, knivar och gitarrer. Vissa är tvåhandsvapen andra räcker en hand, då kan du hålla en ficklampa i andra handen också.

Ta fajten eller fly därifrån?

Till slut måste du lämna hemmets trygga vrå och bege dig vidare. Då kommer du stöta på zombies. Här kommer stridssystemet in, beroende på vapen och hur stark din karaktär är skadar du olika mycket, faller de ner av dina slag kan du enkelt avancera och ställa dig på zombien, då kan den inte resa sig och du kan slåss mot nästa. När det hotet är avvärjt kan du enkelt stampa ner den. En och en är de relativt enkla att besegra men zombies är uppenbarligen flockdjur, att stöta på en flock med dussin zombies är inte ovanligt.

Då kan det vara bättre att fly än att illa fäkta. Zombies reagerar på ljud och de ser, när de väl har sett dig hasar de fram mot din senaste position. Då kan du enkelt lura in dem i ett hus och fly ut genom ett fönster på baksidan för att sen smyga därifrån. Så länge du lever har du vunnit striden.

När du smyger runt i kvarteren stöter du säkert på en polisblockad där de gamla ägarna fortfarande hänger runt. I bakluckan hittar du ett hagelgevär och några askar med ammunition. Nu borde det bli enkelt tänker du och fyrar av ett par skott mot en mindre hord. Men din karaktär är ovan och missar de flesta utav skotten, du laddar om och fortsätter skjuta. Men från alla håll och kanter bara väller det fram horder av zombies, du har lyckats locka dem till dig från alla närliggande kvarter. Du springer snabbt därifrån.

Basala behov, mat, värme och kärlek... En brasa kanske duger?

Spelet är sen helt öppet för dig att tackla på det sätt du vill. Du kommer dock alltid att behöva äta och dricka. Vatten finns i kranarna och mat finns i kylen, bara att plundra allt du kan. Till slut blir maten dålig i husens kylar och då kanske du måste söka upp en affär eller få mat på annat sätt. När du söker igenom husen kommer du förmodligen hitta en stadskarta, där kan du enkelt se vart det finns mataffärer eller bensinmackar. Eller kanske en läkarmottagning, där finns det nog medicin.
Skadar du dig är det bäst att hitta någon form av desinficeringssprit och bandage för att tvätta och skydda såret. Hittar du inget bandage behöver du riva sönder dina kläder för att få trasor att bandagera sig med. Som tur är så kan man koka trasorna för att desinficera på det sättet.

Har du haft tur kanske du hittat en bil med nycklarna i som bara saknar bensin. Leta då upp en bensinmack och helst en bensindunk och fyll med bensin och ta dig tillbaka. Då har du en bil med utrymme i bakluckan att förvara det du samlat. Är ett däck trasigt så hitta en liknande bil och sno deras däck. Men då måste du hitta en domkraft och verktyg för att lossa däcket.

Fordon för alla tillfällen.

Till slut tar elen slut, vattnet i kranarna är tomma och maten i affären är dålig. Dags att tänka på att överleva på riktigt. Du har lärt dig snickeri genom att titta på utbildningstv som går första dagarna innan allt släcks ner och du bygger en regntunna som samlar in regnvattnet. Innan du kan dricka det måste det kokas, men du har ingen el? Antingen bygger du en brasa och kokar däröver eller så har du lyckats hitta en generator som du kopplar in i ditt hus och ger dig ström. Men den behöver bensin, och du har slangat bensin ur alla bilar i närområdet, då behöver du antingen hitta en till generator eller flytta din till bensinstationen så du kan fylla på mer. Har du plundrat hela staden kanske du kan ta dig vidare till nästa. Eller kanske du rentav följer motorvägen mot den stora staden Louisville, i början på epidemin hörde du på radion att militären satte upp karantäncenter och blockader. Radion har dock varit tyst senaste månaden, trots att du bytt batterier.

Döden behöver inte betyda slutet.

Spelet kanske känns överväldigande med alla olika mekaniker men det är upp till dig att tackla problemen. Säg att du är nöjd med din bas, du har lyckats odla mat och fyllt på förråden med vapen och ammunition men under din senaste expedition in i staden blir du övermodig och inträngd i ett hörn. När din karaktär skriker sina dödsrop och faller ned död och du blir besviken över att allt du samlat på dig är förlorat så kommer din karaktär resa på sig igen, han är nu en av dem. Och han bär på all utrustning. Här kan du välja att starta upp med en ny karaktär i samma värld, hitta din gamla karaktär och slå ihjäl denna zombie som en gång var du och ta tillbaka all utrustning. Du behöver öva upp dina färdigheter igen men utrustning har du i alla fall.

Skapa efter dina regler

Man kan välja att starta en custom sandbox, här är det du som väljer hur spelet ska vara. Finns ungefär 100-talet olika parametrar man kan välja, öka eller minska mängden med zombies, ska det öka mer ju fler dagar som går. Hur mycket mat och ammunition ska det finnas, ska elen och vattnet vara för evigt eller ska det vara slut när du börjar? Ska zombies kunna öppna dörrar, ska de vara starkare eller svagare? Ska de hasa sig fram eller vill du få en 28 Dagar senare upplevelse med zombies som springer? Ska de sprida smittan oavsett hur de skadar dig, eller bara betten? Eller ska du inte kunna bli infekterad överhuvudtaget? Är man ny spelare ska man akta sig att kanske ändra för mycket, det är lätt att ändra spelet och så inser man att det inte är kul. Men vill man att vartenda hus ska vara fullt med ammunition och vapen så gör så då. Du väljer din upplevelse.

Multiplayer och moddar, det som till stor del håller spelet levande.

Det här är inget du behöver göra själv heller. Det finns ett fullt fungerande multiplayer, det är lätt att bjuda in några nära vänner och göra den här resan tillsammans. Ni kan också välja att starta en server så är det lätt att bara logga in för en förrådsrunda. Eller så väljer ni att samla ihop en mängd med vapen och ammunition och rensa fängelset, eller kanske besöka ett varuhus?
Tröttnar man på samma gamla städer och fordon är det bara ta en titt på moddarna, det finns tusentals bra moddar och det utvecklas för fullt fortfarande. Finns enkla som lägger till en ’93 Ford Mustang som kan modifieras med förstärkta fönster och en kofångare med spikar eller större som lägger till stora städer med omgivande landsbygd. Letar man runt kan man säkert hitta en mod så att man kan starta naken på en strand!

Nu när jag skrivit recensionen så inser jag lätt vilket betyg det ska få. Det är ett toppenspel, kanske svårt att komma in i på grund av utseende men har man överseende för det och hittar det charmiga så har man många bra timmar framför sig. För mig är detta en 5a!

Project Zomboid
5
Mästerligt
+
Möjlighet att anpassa spelet hur man själv vill ha det och modscenen
+
Stämningsfull musik
-
UI och inventory-management
-
Isometriska vyn döljer ibland zombies
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Grym recension @lancelotswe , men du glömde ett stort plus i betygsättningen: ett av de bästa coop-spel som finns ute 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Chefredaktör

Tack för härlig recension! ❤️
Har faktiskt inte spelat detta men nu måste jag testa det

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för härlig recension! ❤️
Har faktiskt inte spelat detta men nu måste jag testa det

Ja gör det! Jag köpte spelet själv redan 2014, men har haft det liggande sedan dess, till juluppehållet. Detta är i min mening inget early access-spel då det har mer gameplay än många "klara" spel.
Jag personligen fick en sån där känsla tillbaka till dayz-mod till arma 2, 2013(?), men i detta fallet så är spelet typ klart. När man tittar på steamrecensionerna så e spelet tokhyllat, och detta av en anledning. Med det sagt så är spelet för de som tycker om rougelike-spel.

Jag uppfattar spelets start som svår. Det blir mycket lättare ifall du får för dig att lira detta i coop då ni lättare kan ta an 2-3 zombies samtidigt. Dessutom kan ni hjälpas åt att hålla koll, loota diverse fordon, hus, men också dela upp vilka skill man börjar med och vem som utvecklar de skills som behövs inom gruppen.

Att servern enkelt kan skräddarsys för just din och dina vänners upplevelse är ett jätte-plus. Även efter att servern startats upp så kan du ändra diverse parametrar. Tex så tog det 15 mIn att läsa en bok i original. Detta tyckte vi tog för lång tid, så det justerades under rundan till blott 30 sekunder.

Att hitta bra coop-spel är svårt överlag, men detta borde ligga bland topp 5 spel för just coop i min mening, tillsammans med sea of thieves 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Tycker du missade att ett minus är avsaknaden av NPC:er, har väntat på sk. "survivors" sedan 2013

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Grym recension @lancelotswe , men du glömde ett stort plus i betygsättningen: ett av de bästa coop-spel som finns ute 😀

Jag har faktiskt knappt spelat multiplayer men kan förstå det!

Skrivet av Nexiso:

Tycker du missade att ett minus är avsaknaden av NPC:er, har väntat på sk. "survivors" sedan 2013

Njae, svårt att sätta minus på något som inte finns. Just NPC uppdatering dröjer nog tyvärr men den stora crafting- och djuruppdateringen borde dyka upp ganska snart.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Aldrig för sent för en recension. Härligt incitament.

Nu är inte jag utvecklare själv. Men det vore helt klart intressant att höra dina ideér på utvecklingen av ”UI och inventory-management” som gav spelet ett minus från din sida. Nu var det ett bra tag sedan jag spelade zomboid men vad jag minns så hade de lyckats relativt bra med detta, i varje fall mycket bättre än många andra i liknande genre. Men kanske är man sargad genom åren av ständigt hopp om det ultimata systemet.🙃

Mitt minus hade hellre varit att det är rätt tradigt att sitta och läsa böcker/kolla TV i MP..

Minns inte heller några återkommande problem med den ”isometriska vyn”, tyckte allt kändes logiskt att det inte går att se fiender bakom ryggen eller bilar osv. Men jag kanske missförstår helt din kritik. Visst fanns det buggar men finns la moddar om du vill se igenom väggar.😄

Allt som allt trevlig recension som nämnt och helt klart välförtjänt betyg. Blir definitivt sugen på att ta upp zomboid igen inom en snar framtid. Vore kul om det kom en DLC med en annan karta. Kanske något varmt så istället för att behöva tänka på kyla(=mer skydd/armor) så måste man klä sig lätt(=mindre skydd/armor). Finns säkert redan mod för detta men bara en tanke.😄

Medlem

Suverän zombie/apokalypssimulator, som jag tyvärr spelar allt för sällan. Håller helt med att UI och inventorsystemet bör fixas till, annars ett kanonspel.

Testpilot

Har sänkt ett antal timmar i detta spelet tillsammans med ett gäng vänner och.. det är väldigt blandade känslor. Jag vill tycka om spelet, men det är väldigt svårt i längre utsträckning.

Ärligt talat är spelet inte speciellt bra i sitt grundutförande. UI och hur man hanterar föremål är väldigt klumpigt, spelet har väldiga problem med synkning mellan spelare (speciellt när man kör bil eller slåss) och det är väldigt träligt att ha spenderat kanske en timme med att läsa böcker och sedan dö för att man på något vis blev förgiftad av att ramla på ett staket (bildligt talat).

Turligt nog finns det en myriad av moddar som rådor bot på de flesta problemen, allt från innehåll till spelmekaniker. Det gjorde i alla fall för min spelgrupp att det gick från ett spel vi tänkte skippa framöver, till att åtminstone kunna köra i brist på annat. När spelet är roligt, då är det verkligen roligt. Tyvärr kan det gå väldigt långt mellan dessa stunder.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Trevlig recension! Blev ännu mer sugen på att spela det, men vill minnas att det var en hög inlärningskurva. Jaja, någon gång skall det spelas.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har sänkt ett antal timmar i detta spelet tillsammans med ett gäng vänner och.. det är väldigt blandade känslor. Jag vill tycka om spelet, men det är väldigt svårt i längre utsträckning.

Ärligt talat är spelet inte speciellt bra i sitt grundutförande. UI och hur man hanterar föremål är väldigt klumpigt, spelet har väldiga problem med synkning mellan spelare (speciellt när man kör bil eller slåss) och det är väldigt träligt att ha spenderat kanske en timme med att läsa böcker och sedan dö för att man på något vis blev förgiftad av att ramla på ett staket (bildligt talat).

Turligt nog finns det en myriad av moddar som rådor bot på de flesta problemen, allt från innehåll till spelmekaniker. Det gjorde i alla fall för min spelgrupp att det gick från ett spel vi tänkte skippa framöver, till att åtminstone kunna köra i brist på annat. När spelet är roligt, då är det verkligen roligt. Tyvärr kan det gå väldigt långt mellan dessa stunder.

Jag har varit med om syncningen i spelet nån gång. Jäkligt störigt, men som tur e har det endast hänt mig 1 gång på 10 h och det släppte efter 5 min. Detta bör dock fixas till!

När det gäller detta med progress och förlusten av dessa vid död, så behöver du inte ens ladda hem moddar för att minimera denna förlust ifall det är något som sabbar känslan för er. Dessa inställningar kan nämligen ändras i serverns grundutförande. Tex så ändrade vi direkt hur lång tid det skulle ta å läsa en bok från "1" till "0.1". Detta betyder att tiden ändras från 15 min till 30 sekunder då vi inte ser nån mening med att bara glo på gubben som läser. Man kan också ändra xp-multiplyern i serverinställningarna så att man snabbt kan levla tillbaka sina yrken. Dock är detta en varningens finger: när man väl lyckats levla yrken, byggt sin bas och fått upp sin drömfarm; vad finns då kvar att göra i spelet? I min värld så är det målet med spelet, men resan dit är den viktiga delen. Om det inte finns några risker med att dö, så tappar även spelet sin rougelike-stämpel och således även anledningen till varför hjärtat ligger i halsgropen och varför spelet har såna episka tillfällen. Det är iaf varför jag spelar spelet och varför jag tycker om tex spel såsom dont starve.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Spelar det just nu med kusin och det är oerhört roligt och nervigt ibland, mycket roligare när man är flera, moddar som lägger till "Makes sense" saker är något vi kör med, te.x kunna öppna konservern med en kniv/skruvmejsel m.m.


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Redaktör
Ponny

Det här spelet börjar verkligen äta sig i mitt medvetande. Tack för din grymma recension, @LancelotSwe! Steam Deck-verifierat också. Men kanske blir knepigt med moddar...?


signatur

En Bamseponny av folket

ELF
Medlem

På tal om moddar så ska nämnas att i stort sett alla tyvär bara finns på steam.

Men annars jäkligt grymt spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Whizzzy:

Aldrig för sent för en recension. Härligt incitament.

Nu är inte jag utvecklare själv. Men det vore helt klart intressant att höra dina ideér på utvecklingen av ”UI och inventory-management” som gav spelet ett minus från din sida. Nu var det ett bra tag sedan jag spelade zomboid men vad jag minns så hade de lyckats relativt bra med detta, i varje fall mycket bättre än många andra i liknande genre. Men kanske är man sargad genom åren av ständigt hopp om det ultimata systemet.🙃

Mitt minus hade hellre varit att det är rätt tradigt att sitta och läsa böcker/kolla TV i MP..

Minns inte heller några återkommande problem med den ”isometriska vyn”, tyckte allt kändes logiskt att det inte går att se fiender bakom ryggen eller bilar osv. Men jag kanske missförstår helt din kritik. Visst fanns det buggar men finns la moddar om du vill se igenom väggar.😄

Allt som allt trevlig recension som nämnt och helt klart välförtjänt betyg. Blir definitivt sugen på att ta upp zomboid igen inom en snar framtid. Vore kul om det kom en DLC med en annan karta. Kanske något varmt så istället för att behöva tänka på kyla(=mer skydd/armor) så måste man klä sig lätt(=mindre skydd/armor). Finns säkert redan mod för detta men bara en tanke.😄

Hade faktiskt svårt att hitta några minus. Den isometriska vyn funkar för det mesta men man ser absolut inget precis ovanför trappan eller nere i trappan. Sen kan små buskar/träd gömma zombies helt bakom. Likaså bensinmackar kan vara lite farliga.

Likaså med UI, tycker det fungerar, men blir lite segt med vissa saker, typ flytta kroppar, vattna, odla grödor och hantera fordonsbitar. Men att loota och leta i olika lådor fungerar bra.

Skrivet av Yatagarasu:

Har sänkt ett antal timmar i detta spelet tillsammans med ett gäng vänner och.. det är väldigt blandade känslor. Jag vill tycka om spelet, men det är väldigt svårt i längre utsträckning.

Ärligt talat är spelet inte speciellt bra i sitt grundutförande. UI och hur man hanterar föremål är väldigt klumpigt, spelet har väldiga problem med synkning mellan spelare (speciellt när man kör bil eller slåss) och det är väldigt träligt att ha spenderat kanske en timme med att läsa böcker och sedan dö för att man på något vis blev förgiftad av att ramla på ett staket (bildligt talat).

Turligt nog finns det en myriad av moddar som rådor bot på de flesta problemen, allt från innehåll till spelmekaniker. Det gjorde i alla fall för min spelgrupp att det gick från ett spel vi tänkte skippa framöver, till att åtminstone kunna köra i brist på annat. När spelet är roligt, då är det verkligen roligt. Tyvärr kan det gå väldigt långt mellan dessa stunder.

Jag stänger för det mesta av att jag kan bli infekterad, dör jag så dör jag men gillar inte 25% chans att bli infekterad om du blir riven exempelvis. Likaså respawns har jag stängt av.

När man hittar och gör sina egna mål blir det riktigt roligt! Tror med nya crafting systemet kan det bli roligare också.

Skrivet av Lippen:

Spelar det just nu med kusin och det är oerhört roligt och nervigt ibland, mycket roligare när man är flera, moddar som lägger till "Makes sense" saker är något vi kör med, te.x kunna öppna konservern med en kniv/skruvmejsel m.m.

Exakt, jag har väl runt 300 moddar just nu, största delen är tillägg på kartor och fordon men har runt 30-tal gameplay moddar, exempelvis Common Sense som du nämner. Jag aktar mig för för stora vapenpaket, det kan lätt rubba balansen i spelet.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här spelet börjar verkligen äta sig i mitt medvetande. Tack för din grymma recension, @LancelotSwe! Steam Deck-verifierat också. Men kanske blir knepigt med moddar...?

Vet faktiskt inte hur Steamdecken är med moddar, men grundspelet är kul också. De första 50 timmarna spelade jag utan moddar och hade några riktigt roliga tillfällen som jag håller högt upp på av mina spelupplevelser.

Skrivet av ELF:

På tal om moddar så ska nämnas att i stort sett alla tyvär bara finns på steam.

Men annars jäkligt grymt spel.

Så är det nog, men det är ett smidigt system med moddar.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Fin recension! Håller med om betyget fullständigt. Jag köpte Project Zomboid för en månad sedan och har redan lyckats klämma in 100 timmar. Fruktansvärt beroendeframkallande spel.
Kör nuvarande med ca 100 mods, en hel del map-mods som lägger till flera nya städer på vanilla-kartan samt Npc-mod så att apokalypsen inte känns lika ensam

Medlem

Du och din välskrivna recension... Jag köper det väl när jag kommer hem ikväll då! Har tänkt på det hela dagen och varit sugen att testa.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

E det på sin plats å försöka få upp en gemensam server för gemensam aktion månntro? 🤔


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

E det på sin plats å försöka få upp en gemensam server för gemensam aktion månntro? 🤔

Jag är absolut intresserad av det

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag har den tråkiga tendensen att bara bli sugen på att spela Cataclysm (som har ännu djupare spelmekanik och ännu drygare inventorysystem) när jag ger mig på Zomboid. I coop är det dock starkt!

Kul, målande recension! Om du vill ha någon form av feedback så ser jag gärna mer inflikningar om vad du tycker, vad du värdesätter (och inte).

Medlem

https://discord.com/invite/A8fctfWc

Jag insåg att det inte fanns nån officiell svensk discord för project zomboid, så jag slängde upp en så att det skall bli lättare för spelare att söka andra spelare 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Jag har den tråkiga tendensen att bara bli sugen på att spela Cataclysm (som har ännu djupare spelmekanik och ännu drygare inventorysystem) när jag ger mig på Zomboid. I coop är det dock starkt!

Kul, målande recension! Om du vill ha någon form av feedback så ser jag gärna mer inflikningar om vad du tycker, vad du värdesätter (och inte).

Tack för feedbacken, ganska självklart när man tänker, kände att det blev så långt så missade det!

Hört talas om det spelet men har inte gett mig på det


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

rug
Medlem

1. Läs inspirerande recension och köp spelet
2. Starta spel
3. Spendera nästa 4 timmar med att dö upprepade gånger utan att ens ha överlevt 8 timmar in-game-tid...

Men kul är det!

Medlem
Skrivet av rug:

1. Läs inspirerande recension och köp spelet
2. Starta spel
3. Spendera nästa 4 timmar med att dö upprepade gånger utan att ens ha överlevt 8 timmar in-game-tid...

Men kul är det!

Lägg därtill att testa det i coop och du lär älska det änmer 😁

Vi kör igång en runda ikväll vid 21 om folk är intresserade. Gammal som ny spelare är välkommen. Dock bör man kört igenom tutorial en på 10 minuter så att man förstår basic. Jag själv kan absolut inte allt, men det räcker att förstå hur man rör sig, slår ihjäl zombies och hur man äter och dricker. Resten löser vi allteftersom 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

En fråga till er som är insatta: På bild nummer två i recensionen så är väggen "genomskinlig" så att man kan se allt som finns i rummet. Är detta en mod eller en inställning som jag har missat? När jag går mot en vägg blir den inte genomskinlig och jag ser inte ett smack. Får gissa mig fram till vad jag ska klicka på och liknande...


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

En fråga till er som är insatta: På bild nummer två i recensionen så är väggen "genomskinlig" så att man kan se allt som finns i rummet. Är detta en mod eller en inställning som jag har missat? När jag går mot en vägg blir den inte genomskinlig och jag ser inte ett smack. Får gissa mig fram till vad jag ska klicka på och liknande...

Bild nr 2 är full med döda zombies ute på en asfaltsyta? I annat fall så får jag känslan att du endast skall se det som inte täcks av föremål, så jag uppfattar att ditt spel fungerar som det ska. Det är iaf så mitt spel beter sig 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

En fråga till er som är insatta: På bild nummer två i recensionen så är väggen "genomskinlig" så att man kan se allt som finns i rummet. Är detta en mod eller en inställning som jag har missat? När jag går mot en vägg blir den inte genomskinlig och jag ser inte ett smack. Får gissa mig fram till vad jag ska klicka på och liknande...

Låter konstigt, så ska det inte vara. Trodde det var så från start, måste vara en inställning. Antar att du menar tredje bilden.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Låter konstigt, så ska det inte vara. Trodde det var så från start, måste vara en inställning. Antar att du menar tredje bilden.

Mycket riktigt, det var tredje bilden på alla vapen som jag menade. Jag drog bara igång direkt igår efter köpet och tänkte inte så mycket på det, men ska nog testa några timmar idag igen så får vi se om det är skit bakom spakarna eller bara en inställning som jag inte har.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Bild nr 2 är full med döda zombies ute på en asfaltsyta? I annat fall så får jag känslan att du endast skall se det som inte täcks av föremål, så jag uppfattar att ditt spel fungerar som det ska. Det är iaf så mitt spel beter sig 🙂

Menade bild tre visst... svårt att räkna på fredagar. Det var en av anledningarna till att jag dog så mycket för jag kunde inte se zombisarna när dom var mot väggen som var närmast kameran så att säga utan den var bara statisk. Måste se om det är någon inställning eller bara jag som inte greppat alla kontroller än.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Nu har vi blivit några stycken randoms som skall köra ikväll runt 21. Nya som gamla spelare. Är det nån mer som är sugen på å vara med så e det bara å droppa in på discorden som jag poatade innan 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar