Achievements så som vi känner dem kommer slutligen till Epic Games Store
Achievements till EGS och BT-Audio till Switch. Framtiden är här.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Jag förstår inte varför människor vill ha plattforms-achivements? Jag blir bara irriterad på de störande popuperna. Det gäller knappt aldrig något faktiskt imponerande utan nästan enbart idiotiska saker som alla naturligt råkar göra.
Hade det varit mer som ett system för extra utmaning, och i spelet inte på DRM-plattformen, så hade det kunnat ge värde. Om jag till exempel spelar CIV V och ett achivment vore att enbart använda melee units i en domination-vinst så hade det kanske varit kul att testa. Nu är det mer "klicka på en knapp" eller "bygg ett visst wonder" osv...
Enda spelet jag bryr mig om achivements är i Guild wars 2. För där får man någonting för de(Gear, guld, gems, crafting mats). Men alla andra spel kan jag inte bry mig mindre om då det inte tillför något.
Jag förstår inte varför människor vill ha plattforms-achivements? Jag blir bara irriterad på de störande popuperna. Det gäller knappt aldrig något faktiskt imponerande utan nästan enbart idiotiska saker som alla naturligt råkar göra.
Hade det varit mer som ett system för extra utmaning, och i spelet inte på DRM-plattformen, så hade det kunnat ge värde. Om jag till exempel spelar CIV V och ett achivment vore att enbart använda melee units i en domination-vinst så hade det kanske varit kul att testa. Nu är det mer "klicka på en knapp" eller "bygg ett visst wonder" osv...
...eller vinn med en specifik ledare över en annan specifik ledare...så det är faktiskt inte bara "bygg ett wonder" osv.. Just Civ har 307 achievements där faktiskt en del kräver lite av spelaren. Men jag förstår vad du menar.
Edit: Company Of Heroes 2 har en woooping 452 achievements
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag tycker achievements är bra men tyvärr är det många utvecklare som inte förstått hur man skapar bra achievements.
Bra achievement är sådant som skapar en extra utmaning i spelet. Det ska leda till att man får något nytt kul att jaga som inte är del av hur man spelar spelet normalt sett. Dåliga achievements är sådant som är lätt att klara men bara tar tid eller helt vanlig progress i spelet (typ klara kapitel 1).
Jag har full förståelse för de som ogillar achievements när det typ bara är en störande popup som dyker upp när man spelar. Grattis du har dödat 10 fiender, här får du en pokal.
Äntligen. Jag gillar också achievments. Bra att de gick efter SONY hållet med Brons, Silver o Guld Trophy.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Äntligen!
För mig är achievements viktiga på många sätt.
1. Jag kan gå tillbaka och kolla på vad jag klarat i spelet.
2. Det ger mer spelvärde i extra saker att göra.
3. Det ger en känsla av bedrift.
4. I spel som annars saknar mål så kan achievements vara mål. Som i Civilization, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings etc.
Jag tycker achievements är bra men tyvärr är det många utvecklare som inte förstått hur man skapar bra achievements.
Bra achievement är sådant som skapar en extra utmaning i spelet. Det ska leda till att man får något nytt kul att jaga som inte är del av hur man spelar spelet normalt sett. Dåliga achievements är sådant som är lätt att klara men bara tar tid eller helt vanlig progress i spelet (typ klara kapitel 1).
Jag har full förståelse för de som ogillar achievements när det typ bara är en störande popup som dyker upp när man spelar. Grattis du har dödat 10 fiender, här får du en pokal.
Håller med. Tycker bra achievements är när det utmanar spelaren eller uppmanar spelaren att testa olika sätt att spela spelet.
Dishonored måste man exempelvis spela igenom storyn två gånger, en där man dödar alla och en där man inte dödar någon för att få alla. Kul tycker jag.
Men i Fortnite måste man spela 1000 matcher med andra spelare och bygga 500.000 byggnader i fortnite/story läget för att få alla vilket jag tycker är helt sjukt.
Om man dessutom får något ingame föremål är ju det riktigt nice.
PSN: MrOakenborn
Achievements var väll lite roligt, när man körde xbox360.
Idag bryr jag mig inte, man ser ibland man tar nån achievement i nått spel det kommer upp nånstans på skärmen, men jag kunde inte bry mig mindre.
Jag spelar spel för spelen, i te achievements.
Skämmigt att så pass många på FZ bryr sig om achievements.. vet är inga riktiga gamers brydde sig om det när jag växte upp.
Skämmigt att man inte får tycka olika enligt vissa.
ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index
Tycker det är kul med achievements men det är inget jag jagar in absurdum.
Samma här. Jag brukade jaga achievements i WoW visserligen, men inte så mycket annars. Ett undantag är platinum som jag tog i FF IX häromdagen, och det har ju några år på nacken.
För mig handlar det också om hur det presenteras. Achievements i Steam exempelvis, det är för mig helt ointressant.
Det är ytterst få achievements som är bra gjorda.
I de flesta spel hade varit bättre med max 3 achievements, nämnligen:
Completed the game on:
1. Easy
2. Normal
3. Hard
Istället för ”started the game”, ”finished tutorial”
Dessa två achievements är till mer glädje för utvecklarna än för spelarna.
_
Jag har platinum i Nioh och Dragon Quest Builders 2. Efter jag fått samtliga troféer känns det på något sätt tomt och tråkigt att spela. Trots att det finns mer innehåll och att göra i båda spelen… jag tycker att trofé-jagandet förstörde spelen. Det blev lite som ett tvång.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Achievements är bra om de är gjorda rätt.
Du klarade quest X eller Y som man måste göra för att ens kunna klara spelet är bara dumt.
Sure när man tar sista bossen eller klarar spelet så är en achievement trevlig.
Bättre om de har lite unika och sådant som gör att man måste gå utanför ramarna lite samt att de också ska ge något tillbaka inte bara en achievement(popup) som du får en gång och aldrig sen ser eller kommer ihåg du gjort.
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
Köper oftast spel till PS5 över PC enbart för få tillgång till trophies.
Så för mig får jag ut mer värde av ett spel att jaga achievments/trophies.
Så jag ser fram emot det, är det bra implementerat så kommer jag nog bara köpa spel från epic gamestore över typ steam.
[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]