Battlefield 2042

Inaktiv

haha jag kom precis in i betan och fattar inte ett dugg vad som händer, alla ser likadana ut så jag vet inte vem som är vem och HUD'en är värdelös. Det laggar precis i rätt tid när man möter en fiende, man glider omkring och jag kan inte få upp kartan.

EDIT: Och där kraschade det.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

"Episkt" är precis vad som är fel med dagens BF-spel. Ja, det är coolt första gången ett torn rasar ihop eller när en tornado drar in men efter ett par rundor blir det bara ett störningsmoment. Det mest klassiska exemplet är översvämningen på banan "Flood Zone" i Battlefield 4.

Önskar Dice hade haft cojones nog att spinna vidare på det som gjorde Battlefield 2 så bra. Metodisk, strategiskt och lagom långsamt gameplay utan en massa barnsliga tornados och "episka" ögonblick.

Håller verkligen med.
Det känns som att i och med (och efter) 4'an så skulle det allt med fokuseras på katastrofala väderförändringar och kollapsande byggnader. Sandstormar, snöstormar, orkaner, översvämmningar och hysteriska byggnadsexplosioner.

De har nojjat in sig riktigt ordentligt, men vägrar släppa taget om det som du, jag och säkert många andra ser som otroliga störningsmoment.
Det är väl ingen j*vel som tycker att det är kul att det kommer en sandstorm och man blir helt förblindad.
Liksom... vem tycker att det är kul?

"Åh, gud vad roligt! Nu ska jag flyga flygplan i dethär eländet och ser inte handen framför mig! Skojjjjigt!"

Knappast.

Medlem

Buggigt på PC, kan inte binda nånting till musens knappar. Visual bugs väldigt ofta i fältet också. Döda gubbar som står upp osv. Kan inte heller trycka upp stora kartan på M.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Buggigt på PC, kan inte binda nånting till musens knappar. Visual bugs väldigt ofta i fältet också. Döda gubbar som står upp osv

Beta... en gammal build desutom.

https://answers.ea.com/t5/General-Discussion-Feedback/Battlef...

Medlem

Har sett fram emot detta spelet så jäkla mycket. Var hemma som vanligt på lunchen och testade lite (höll på att komma sent tillbaka :-).
Är gammal pc spelare som gått över till konsol (PS5) på äldre dagar då jag e mer casual gamer idag.
Warzone har varit mitt spel sista 9 månaderna men har egentligen aldrig gillat COD utan BF och CS har varit det jag lirat innan.
Känslan är en blandning mellan Warzone ( rörelseschemat) och BF4 (gunplay) och det gillar jag skarpt.
Men vafanken #DICE ge oss mus och tangentbordsstöd även på konsol . Warzones stöd för detta var enda anledningen till att jag började lira det.


signatur

Fd PC spelare som nästan enbart lirar Playstation idag

Medlem

Okej, kul är det iaf! Mitt köp begär växte sig starkare.

Medlem

Njae, det känns som att Dice är vilse i försöket att hitta vad som är "hippt och modernt" just nu, istället för att fokusera på det som gör battlefield battlefield!

Det är bara att avvakta och hoppas att någon skapar ett mästerverk på bf portal...

Medlem
Skrivet av anon_79617:

haha jag kom precis in i betan och fattar inte ett dugg vad som händer, alla ser likadana ut så jag vet inte vem som är vem och HUD'en är värdelös.

Och det är det här som är problemet när man designar karaktärer istället för arméer... Allt blir svårt att urskilja!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

haha jag kom precis in i betan och fattar inte ett dugg vad som händer, alla ser likadana ut så jag vet inte vem som är vem och HUD'en är värdelös. Det laggar precis i rätt tid när man möter en fiende, man glider omkring och jag kan inte få upp kartan.

EDIT: Och där kraschade det.

Hade inga problem att veta vilka jag skulle skjuta. Är nog en vanesak bara.

Hade varit trevligt om dom hade haft tillbaka 32vs32 i vanlig conquest


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Spelat några timmar nu och det är riktigt skoj.

UI måste få sig ett lyft, vad om detta att man ska trycka space för allt? Vill kunna skala ner storleken på HUD:en ingame också, onödigt stor just nu.

Buggiga menyer när man ska bjuda in kompisar till ett party. Eller ah, buggit över lag i menyerna.

Stora kartan fungerar inte vilket gör att man inte riktigt får ett grepp om matchen i sin helhet eller hur man ska rotera.

Lik sin far omkring i hejdlös fart som en ragdoll på speed.

Oerhört svårt att se när man skjuter på folk i ADS med allt damm som far omkring oavsett vilken yta eller objekt kulorna träffar.

Är väl mest det här jag stört mig på men det finns mycket att jobba på till release.

Medlem

Om jag skaffar EA play kan jag börja spela spelet nu?

*EDIT* Det gick

Medlem

Diggar att dom kallar det för "Öppen Beta" när man måste betala för att testa det.

"-Har affärn öppet idag?"
"-Ja, om du pyntar 649:-."

Medlem

Snälla dra ner tiden så flyg inte får counter mesasure efter 5sek.. ett skämt, hinner knappt ladda raket så har dem fått tillbaka counter.. kul
Just nu så kör dem över allt och alla..

Inaktiv
Skrivet av LARRYLUKE:

Hade inga problem att veta vilka jag skulle skjuta. Är nog en vanesak bara.

Hade UI't varit tydligare hade det nog inte varit några problem. Men tycker det var svårt att se när man blir lite stressad.

Medlem
Skrivet av Razken:

Diggar att dom kallar det för "Öppen Beta" när man måste betala för att testa det.

"-Har affärn öppet idag?"
"-Ja, om du pyntar 649:-."

Tror det är gratis för alla på fredag. Så det som kallas "Open Beta" börjar inte förrän på fredag.

Medlem

Hittills inte ett fan av denna release,.. börjar tröttna på alla dessa fps lir,..

Medlem
Skrivet av Razken:

Diggar att dom kallar det för "Öppen Beta" när man måste betala för att testa det.

"-Har affärn öppet idag?"
"-Ja, om du pyntar 649:-."

Det är öppen beta - typ...det blir på fredag för alla. Detta är bara att ge de som redan köpt spelet lite förtur... men jag förstår vad du menar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ungefär som ja gissade känns de otajt, fullt me gimmicks, och är inte heller särskilt snyggt.
Även UI:t känns plottrigt.

Var genuint sugen på ett nytt bf efter ett par års R&R och hoppades de skulle komma med något häftigt. Men sedan reveal-trailern har hypen bara dött mer o mer.

Fruktansvärt UI och HUD, vad är det med utvecklare idag att menyer ska se ut som placeholders från en tidig alfa-prototyp?
Det var likadant i BF1/BF5. Feta fyrkanter med svinful font, lägg även till någon extremt äcklig cyan-neon i det här. I paritet med menyerna från eFootball 2022, man får andnöd bara av att ändra sens.

Varför kan man inte chatta?
Varför funkar inte "M" för kartan?
Varför funkar inte "N" för att zooma mini-map?
Varför massa hjärndöda AI?
Varför kan man inte ställa in rudder på musen som det var tidigare spel? Fullkomligt omöjligt att manövrera helis och flyg. Vem har någonsin använt musen för att rolla i flyg?

"Tab" knappen som vanligtvis visar statsen ser ut att föreställa en skräckscen, förstår ingenting av vad den visar.
Flyter något fruktansvärt dåligt på alla inställningar, oavsett 144 fps eller 60 fps. Tearings och microstutter så man blir åksjuk, trots vsync på, gsync etc.

Igen, hur kan man släppa en sån fruktansvärd UI och hud, ser ut som något från Xbox 360 med 400% UI scaling. Ush

Inaktiv

Nu hände nåt.
Spelet blev extremt mycket lättare.
Tror typ alla i servern jag var i ersattes av AI.

EDIT:
Nej det här blir nog tyvärr en refund för mig. UI:t är för hemskt och alla ser likadana ut.
Problemet med att se vem som är fientlig är för stort. Vet inte om det är för att jag är färgblind kanske. Provade att slå på färgblindhetsläget men det hjälpte noll. Den lilla grå (eller vad det är för färg) pricken som markerar friendlies försvinner mot den liknande färgade himlen.

Medlem

Mycket blandade åsikter om detta när man kollar FZ och övriga nätet
Ska bli kul att testa på fredag. Jag vill att det ska vara kul är enda en gammal BF räv.
Men dom senaste BF spelen har inte lyckas hålla mitt intresse uppe nån längre tid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Intressant att se vad ni tycker om det! När man bara har någon timme på sig färgas man nog av just de upplevelserna man har just då - men bottom line för mig är att jag hade kul, och vill spela mer.

Instämmer för övrigt med de som klagar på HUDen - den ljusblåa allierad-färgen försvinner så himla lätt mot en ljus himmel eller något ljussken, och när alla soldater kan se ut lite hursomhelst är det rätt avgörande att skilja fiende från vän. Oftast är det okej för mig, men ibland råkar man runda ett hörn och hinner inte se om det är en fiende eller vän innan man har ett anlete fyllt med bly. Eller om man kör på hardcore mode som jag föredrar - sätter en salva i vad som sen visar sig vara en kompis. Halo-alphan som var öppen häromdagen hade lite samma problem (Spartans är inte låsta till röd/blå, utan kan ha olika färger) - men där markeras fienderna tydligt med röda outlines och sköldar. I BF:s fall hjälper det ju inte heller att det är 128 olika prickar på kartan...

Skrivet av SystemIDentifier:

Provade att köra en timme och är väl inte superimponerad såhär långt. Sedan kommer jag väl såklart köpa det, eftersom jag köpt alla BF-spel sedan BF2, eftersom jag är en sucker.

Det bra:
- Det är najs att kunna modda sitt vapen och the fly, enkelt och smidigt
- Änterhaken gav mer vertikalitet vilket var skoj, men kändes inte så BF.
- Att få en tornado i röven gav adrenaliin

Det mindre bra:
- Hade extremt mycket screen tearing (PS5)
- Hade extremt mycket grafiska glitchar (PS5)
- Rörigt och stökigt UI
- Buggig vehicle call-in
- Väldigt stor karta även med 128 spelare, mycket spring och lite pang pang
- Saknar command-rosen, man kan inte tacka för återupplivning
- Tornadojäveln var dock väldigt irriterande, när man plötsligt inte kunde ta sig till det mål man sprungit åt en kvart
- Väldigt svårt att få revive att funka klokt, slutade mest med att man stod och plockade upp vapen istället för att återuppliva sin kamrat

Som uppvärmning inför BF2042 så köpte/laddade jag hem BF4, BF1 och BFV igen och spelade väl framförallt BF4 och BFV. Jämförelse med dem känns det väldigt otajt, grafiskt sett är det ingen superförbättring. Jag är glad för att dom sköt på releasen, för just nu känns spelet väldigt ofärdigt. Sedan vet man såklart inte hur gammal build betan är ifrån heller.

Är nyfiken på era åsikter och kommentarer.

Håller med om en del här. Särskilt kommunikation lämnade en del att önska inser jag nu - svårt att tagga fiender eller platser tydligt.

Det grafiska hade ingen wow-faktor för mig, men det är en beta och det brukar också ske mycket just i slutet på utvecklingen, så jag väntar med att döma den biten tills slutprodukten kommer. Betan är någon månad gammal, tydligen ska det ha skett en hel del sedan dess (säger utvecklarna iaf).

Men din poäng med mycket spring och lite pang-pang är jag också lite rädd för. Men Jag tror att för mig kan det personligen, precis som för en del andra här i tråden, kan Battlefield Portal bli det mest intressanta och spelade.

Medlem

Har testat några rundor nu på PC och jag är kluven. Ena stunden så är det actionfyllt och pampigt, och ljudet är ju som pricken över i:et. Ljudnissarna på DICE vet vad de gör. Men allt det roliga försvinner så fort man sätter sig i ett fordon. Helikoptrarna har en väldigt konstig flygkänsla, och de är för klena. Man kan tömma helikoptern på bly och raketer rakt ner i en squad, men dör de? En om man kanske har tur. Och pga den klumpiga styrningen så är det ju omöjligt att vara gunner.

Det är inte spel som jag kommer köpa, men när det dyker upp på Game Pass genom EA Play så kommer jag nog ge det ett nytt försök.

Skribent
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Fruktansvärt UI och HUD, vad är det med utvecklare idag att menyer ska se ut som placeholders från en tidig alfa-prototyp?
Det var likadant i BF1/BF5. Feta fyrkanter med svinful font, lägg även till någon extremt äcklig cyan-neon i det här. I paritet med menyerna från eFootball 2022, man får andnöd bara av att ändra sens.

För att man ska spendera så lite tid i menyerna som möjligt, och så mycket i spelet?
Skämt åsido, jag tycker det är viktigt med estetiken i ett spel, men det blir för mycket av det "coola" i BF:s menyer - skulle inte säga nej till lite

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Varför kan man inte chatta?
Varför funkar inte "M" för kartan?
Varför funkar inte "N" för att zooma mini-map?
Varför massa hjärndöda AI?
Varför kan man inte ställa in rudder på musen som det var tidigare spel? Fullkomligt omöjligt att manövrera helis och flyg. Vem har någonsin använt musen för att rolla i flyg?

Hade också problem med att binda nya keys, det borde vara en beta-grej. Fordon i allmänhet tycker jag har varit en svag punkt hos BF i många år - känslan i landfordonen känns som en tvål på en blöt gräsmatta, typ. Så jag föredrar infanteristriderna (och mindre, mer koncentrerade maps).

Avstängd

Jag är/var rätt hajpad, men gårdagens nyhet om censurerad chatt gjorde mig opepp. Blir nog inget köp nu.

Medlem
Skrivet av General White:

Jag är/var rätt hajpad, men gårdagens nyhet om censurerad chatt gjorde mig opepp. Blir nog inget köp nu.

What, vad menar dom med censurerad chatt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

1/10 får denna beta herregud vilken tråkig/dålig känsla i vapnen,fordonen spel känslan finns verkligen inte där i betan.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Hahaha detta är nog det sämsta fps jag någonsin spelet

Medlem
Höga förhoppningar men ack å ve

Det sämsta BF to date. Trodde inte det var möjligt att göra ett sämre BF än BFV och BF1 men Dice har sannerligen lyckats.
Nätkoden är under all kritik, allting rubber-bandar som in i, och vapnen med tillhörande sikten är bara rent skräp.
BF4 är och kommer förmodligen för alltid att vara det bästa i serien tätt följt av BFBC2.

NI som ändå finner detta nya BF "bra" och/eller "roligt", grattis och hoppas ni kommer få många timmar nöje.

Skriv svar