Nintendo bekräftar 60 hz för Nintendo 64-spelen på Switch i Europa
Vissa titlar kommer dock med PAL-möjligheter.
#nintendo-64, #nintendo-switch, #nintendo-switch-online
Varför skulle man ens vilja spela i 50hz PAL
Rent skräp
Ingen som vill tror jag, eller har jag fel? Finns det nån fördel med det läget förutom möjligtvis nostalgi?
Varför skulle man ens vilja spela i 50hz PAL
Rent skräp
Det är därför det tar emot numer att spela på mitt original-snes, playstation etc. Blivit så bortskämd med 60hz i alla compimations etc så det är svårt att gå tillbaks. Vissa spel har dom dock optimerat för pal (Silent Hill och Blaster Master t.ex.) så dom håller samma hastighet (på bekostnad av ett par bildrutor men det är försumbart)
Ingen som vill tror jag, eller har jag fel? Finns det nån fördel med det läget förutom möjligtvis nostalgi?
Troligtvis finns det läget att välja på vissa spel för som du säger, nostalgi.
Eller att man helt enkelt inte vet bättre. Tänker på mig själv för några år sedan.
Varför skulle man ens vilja spela i 50hz PAL
Rent skräp
PAL har högre upplösning än NTSC.
PAL har högre upplösning än NTSC.
Men får man högre upplösning om man väljer PAL 50Hz på Switch?
PAL har högre upplösning än NTSC.
Mjo men majoriteten utav spelen för PAL hade ej högre upplösning och det var därför man fick svarta kanter.
Så det var 480i/50 Hz istället för 576i/50 Hz och då ett långsammare spel som följd av den lägre frekvensen.
Men får man högre upplösning om man väljer PAL 50Hz på Switch?
Det beror helt och hållet på spelet. Läs ovan citat.
EDIT: Kan ju tillägga att detta gällde samtliga konsoler/konsolgenerationer fram tills att vi frångick PAL/NTSC.
Så i realiteten försvann det med 360/PS3-generationen.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
(…)
Så i realiteten försvann det med 360/PS3-generationen.
Redan på Gamecube kunde man här i Europa välja mellan att spela i 50 eller 60hz i de flesta spel.
Redan på Gamecube kunde man här i Europa välja mellan att spela i 50 eller 60hz i de flesta spel.
Mjo men med 360/PS3 och HDMI så försvann upplösnings/frekvensskillnaderna mellan regionerna.
Hur många av spelen till Gamecube var native 576i/50 Hz och inte 480i/50?
Poängen är att upplösningen ofta var 480i oavsett som det var 50 eller 60 Hz (PAL60).
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch