Snart!™ Hazard Zone i Battlefield 2042 avtäcks på torsdag

Medlem
Skrivet av Molotov:

BF har alltid varit MP för mig.
Det där med BFV påverkade väll inget gameplay, det var väll singleplayer? Som alltid varit ett ointressant sidospår för BF (Förutom bad company serien, men då tog man sig inte på så mycket allvar.)

Så upplevde jag det också, singleplayer och den initiala marknadsföringen med reveal trailern var riktigt dåliga.
Men MP var riktigt bra i BFV med många bra förbättringar och nya bra funktioner.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tom Henderson nämner att spelet har haft en strulig produktion och "identitetskris".

Värt att nämna är ju att Tom Henderson har "rätt" i ungefär 25% av alla hans claims.

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Man nästan skäms för att vara Svensk, hur alla dessa designbeslut kunde godkännas hos Dice kommer jag aldrig förstå.

Hahahaha, årets överdrift?

Medlem
Skrivet av IMSG:

Även om komponentbristen blir bättre om några år kommer inte priserna bli lägre än idag. Prisökningen mellan nya generationers grafikkort kommer inte blir lika kraftig framöver men fortfarande aningen dyrare eftersom tekniken går framåt och korten blir kraftfullare.

Nvidia kommer säga typ ”5000-serien är 60% bättre än föregående generation, allt detta för bara 1000 kr mer än föregående generation, BRA VA!?”

Nja, där tror jag du har lite fel. Priserna är extremt urspårade i enlighet med den klassiska marknadseffekten på bristvaror. Så fort kretstillverkarnas egna fabriker är i bruk med högre konkurrens, kommer vi sannolikt se en ekande prisjustering. Och var det gäller efterfrågan från krypto-gemenskapen, är det enbart en tidsfråga innan kommersiella produkter särskilt framtagna för det ändamålet dyker upp och tillfredsställer behoven.

Storföretagen vet precis hur de skall balansera priset på sina varor med rätt volym.. Dagens prissättning med volymer motsvarande innan pandemin hade knappast varit ekonomiskt gynnsamt.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Håller med, fann ingen möjlighet till taktik alls. De har fått större kartor att kännas som Operation Metro vad gäller hur hektiskt det är... och det är inget för mig. Vill man spela en springa-skjuta-dö shooter där man inte behöver tänka kan man ju likaväl spela Call of Duty.

Har aldrig förstått mig på påståendet att "då kan man lika bra spela CoD".

Jag provade CoD för några månader sedan och även om Battlefield har skiftat lite nu till ett snabbare shooter spel så kan man enligt mig inte bara hoppa över till CoD bara för det. Hela känslan av skjutandet i CoD är gigantisk skillnad, fruktansvärd recoil på mer eller mindre alla vapen om man jämför med Battlefield. Om man tycker att "slide" mechanic i Battlefield är drygt så ska man ju verkligen inte spela CoD där folk hoppar och skjuter samtidigt, trickshots etc. Spelen är två olika världar inom FPS-genren.

Jag hatar inte på CoD, det är ett spel som många älskar. Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan gå från Battlefield till CoD bara för att några förändringar påminner om ett annat spel.

Medlem

Spelet ser ut som COD, känns som COD beter sig som COD.

Fyfan.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Har aldrig förstått mig på påståendet att "då kan man lika bra spela CoD".

Jag provade CoD för några månader sedan och även om Battlefield har skiftat lite nu till ett snabbare shooter spel så kan man enligt mig inte bara hoppa över till CoD bara för det. Hela känslan av skjutandet i CoD är gigantisk skillnad, fruktansvärd recoil på mer eller mindre alla vapen om man jämför med Battlefield. Om man tycker att "slide" mechanic i Battlefield är drygt så ska man ju verkligen inte spela CoD där folk hoppar och skjuter samtidigt, trickshots etc. Spelen är två olika världar inom FPS-genren.

Jag hatar inte på CoD, det är ett spel som många älskar. Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan gå från Battlefield till CoD bara för att några förändringar påminner om ett annat spel.

Jag menar helt enkelt att om man drar ner ett spel till den nivån som de gjort här, så kvittar det lite vad man spelar. CoD är otroligt simplistiskt, man springer... man skjuter... man dör. Rinse and repeat. Vapen recoil och sånt är också otroligt enkelt.

Säger inte heller att det är något fel på det, CoD spelen kan absolut vara kul en stund, problemet är bara att jag förväntar mig mer av den här spelserien. Battlefield har aldrig varit någon militär simulation direkt, men de tidigare spelen krävde ändå en hel del strategiskt tänkande. Hur man valde att anfalla en flagga, eller hur väl man utnyttjar klasserna/fordonen/etc, det är sånt som avgjorde en match. Känns inte alls som det är så nu.

Ska man spela ett spel där man bara kan zona ut och stänga av nöten en stund, så fungerar CoD perfekt. Personligen känner jag inte att jag behöver fler såna spel.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tom Henderson nämner att spelet har haft en strulig produktion och "identitetskris".

https://gamingintel.com/battlefield-2042s-troubled-developmen...

Även lite på Twitter:
In other news, the theory that #Battlefield2042 started as a Battle Royale is true, although I'm not sure how far in development it was changed to a more "traditional" Battlefield.
The inspiration from CoD was there, but Apex was a BIG inspiration.

"A pretty bold statement to claim - But evidence can be provided if you're a journalist that covers this type of info."

https://twitter.com/_Tom_Henderson_/status/144792248701519053...

Sen vet man inte hur mycket av detta stämmer, men om det nu gör det, så låter det inte inte allt för roligt.

Battlefield är ju bland de största spelen i sin genre. Varför skulle de ta inspiration från andra spel när de själva ligger (låg?) på topp? Varför ändra på ett vinnande koncept och återuppfinna hjulet på nytt?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Nja, där tror jag du har lite fel. Priserna är extremt urspårade i enlighet med den klassiska marknadseffekten på bristvaror. Så fort kretstillverkarnas egna fabriker är i bruk med högre konkurrens, kommer vi sannolikt se en ekande prisjustering. Och var det gäller efterfrågan från krypto-gemenskapen, är det enbart en tidsfråga innan kommersiella produkter särskilt framtagna för det ändamålet dyker upp och tillfredsställer behoven.

Storföretagen vet precis hur de skall balansera priset på sina varor med rätt volym.. Dagens prissättning med volymer motsvarande innan pandemin hade knappast varit ekonomiskt gynnsamt.

Problemet är väl att vi gejmers inte är marknaden för GPU:er längre utan det är just "krypto-gemenskapen" (bra term där). Det har gjorts försök tidigare med ASIC som minear fortare än grafikkort men det dog ut när krypto-marknaden blev skakig och kom aldrig tillbaka. Tror inte att det kommer göras seriösa försök så länge tillverkarna drar in sina pengar, jag menar det har redan gjort vid tillfällen men inte gett någon effekt. Senast är Nvidia som genom mjukvara försämrade effektiviteten med upp till 50% för Ethereum men det tog nån dag så fanns det en workaround.

En vacker dag kommer krypto-marknaden "krascha" igen vilket gör att grafikkorten kortsiktigt blir lite billigare men då investerar miners kraftigt inför att marknaden studsar tillbaka. Vips så är tillgången lika dålig som idag och vi har ett moment 22.

Jag hoppas självklart att jag har fel men det har gått ganska många år nu och anledningarna avlöser varandra varför priserna stiger så har inga större förhoppningar om en prisbild likt 2016/17 och bakåt. Jag är lyckligt lottad då jag kan köpa kort på mitt företag som sen betalat tillbaka sig väldigt fort och därigenom njuta av gejming som en bieffekt.

Medlem

Dom här teorierna om att det började som ett BR skulle ju förklara en del saker.

Jag spelade betan och hade kul. Däremot var den ju på tok för buggig och saknade ju saker som karta (därav att man verkligen kan börja fundera på BR ryktena, det vore ju helt sjukt om dom även trots en ”gammal” build inte hade en fungerande karta….).
Och detta menar jag alltså med antal dagar kvar till släpp, har svårt att se hur dom ska lyckas polera allt på den korta tiden.

Hur som helst så är jag inte lika inkörd på hur ”BF ska kännas” som somliga här verkar vara.

Själv tycker jag bara det är nice med lite förändring, annars kan man ju likaväl fortsätt spela den generation av spelet man trivs med.

Medlem
12
Skriv svar