Det taktiska rollspelet Gloomhaven tar klivet ut ur early access

Robot
Det taktiska rollspelet Gloomhaven tar klivet ut ur early access

Den digitala varianten av det hyllade brädspelet är nu redo.

#Flaming-fowl-studios, #Gloomhaven, #nyhetstips


Medlem

Har spelat en hel del i Early Access och det är riktigt bra spel. Har även spelat orginal bordsvarianten mycket inkl Jaws of the lion och ser fram emot frosthaven när den väl släpps. Datorversionen är riktigt bra och väldigt likt tabletop versionen även om vissa grejer har dom fått ändra lite på. Men i det hela ett otroligt bra spel, dock slår det inte att sitta tillsammans med vänner runt bordet med en kall öl eller sju en lördag...

Medlem

Det har väl funnits länge på tabletop simulator?

Detta kanske är enklare att hantera?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tänk detta, lite öl och en hel ledig helg!

Medlem

Det ser väl okej ut.

Jag får en magkänsla om att det digitala spelet inte kommer leva upp till samma nivå av underhållning och stämning som bordsspelet. Då har jag inte spelat bordsspelet, bara hört alla prata om det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det ser okej ut.

Jag får en magkänsla om att det digitala spelet inte kommer leva upp till samma nivå av underhållning och stämning som bordsspelet. Då har jag inte spelat bordsspelet, bara hört alla prata om det.

Självklart är det inte samma grej, men jag som har flera brädspelsvänner som bor långvägars bort så är det perfekt. Och en bra tolkning utav bordsspelet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har väl funnits länge på tabletop simulator?

Detta kanske är enklare att hantera?

Jo det har funnits lika länge som gloomhaven, dock så är Tabletop Simulator jobbigt med för mycket saker att hantera. Hade det varit lika enkelt som bordsversionen så hade det varit annorlunda. TTS fungerar bra när det inte är för mycket komponenter att hålla koll på imao.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har väl funnits länge på tabletop simulator?

Detta kanske är enklare att hantera?

Versionen i tabletop simulator är mycket buggig och kräver mycket mer av spelarna.
Den här versionen är hundra gånger bättre.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Versionen i tabletop simulator är mycket buggig och kräver mycket mer av spelarna.
Den här versionen är hundra gånger bättre.

Buggig? Jag körde igenom i stort sett allt innehåll i gloomhaven på TTS och den var felfri sånär som några småsaker som var lätt åtgärdade och inte blev aktuella förrens långt in i spelet. Men jag gissar att du testade några av de nyare scriptade versionerna istället för den äldre oscriptade versionen?

Jag testade iaf det nya datorgloomhaven igår, bara de första två uppdragen förvisso, och ja, det var ju gloomhaven i datorspelsform, det vad jag kunde döma så var det samma kampanj och innehåll som bordsspelet, på gott och ont.
För mig som redan kört det i bordsform på TTS så kändes det gammalt och redudant, och ärligt talat så kändes det klumpigt och svårhanterligt, fast det kan ha berott på att jag körde singleplayer med 3 karaktärer när det egentligen inte är designat för det.

Det fysiska spelet kräver mycket från spelarna, både brädspelsvana, vilja att sätta sig in i regler, förberedelser/undanplockning och framför allt myckey tid. Något som ofta är positivt för många inbitna brädspelsvargar, men nog skrämmer bort många andra.
TTS-versionen tar ju bort mycket av kraven på förberedelser och tid i utbyte mot att lite av charmen av ett IRL- brädspel också försvinner. Och för många är det ju bra svårt att avsätta 4-6 timmar (exklusive restid) en gång i veckan i 40-80 veckors tid för att köra en gloomhavenkampanj, medans att fixa 2-3 timmar framför datorn med TTS nån gång i veckan är ganska lätt ordnat.

Jag misstänker att det här datorgloomhaven leder till att nya grupper av spelare kommer att kunna spela gloomhaven. Dels sådana som inte är några större brädspelare, men däremot datorspelare. Men även många som aldrig kunnat fixa en gloomhavengrupp varken IRL eller på TTS.

Men för mig, och jag gissar många andra i liknande sits, som redan kört igenom nästan hela Gloomhaven, så fanns det inte mycket spelglädje att hitta dock. För när man redan vet vad som kommer härnäst, och hur man skall spela de olika karaktärerna, och hur man tacklar alla fiender, så försvinner ju det mesta av det intressanta i spelet. Jag önskat att de gjort en alternativ kampanj istället för att lägga in samma gamla.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jo det har funnits lika länge som gloomhaven, dock så är Tabletop Simulator jobbigt med för mycket saker att hantera. Hade det varit lika enkelt som bordsversionen så hade det varit annorlunda. TTS fungerar bra när det inte är för mycket komponenter att hålla koll på imao.

Det beror väl iofs på hur väl det är implementerat. Antar att det finns flera olika implementationer också.
Har sett flertalet andra invecklade spel som funkar utmärkt på TTS.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det beror väl iofs på hur väl det är implementerat. Antar att det finns flera olika implementationer också.
Har sett flertalet andra invecklade spel som funkar utmärkt på TTS.

Själv tycker jag kontrollerna är alldeles för bulkiga och man gör ofta fel kommando när man skall vända/vrida osv. Men jag har inte kört så mycket TTS så jag fått in vanan kanske.

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag kontrollerna är alldeles för bulkiga och man gör ofta fel kommando när man skall vända/vrida osv. Men jag har inte kört så mycket TTS så jag fått in vanan kanske.

Ja, det är en del att vänja sig vid, helt klart


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Spelet var kul tills man insåg att det tvingar en att spela specifika karaktärer på vissa kartor. Slutade spela efter det. Avskyr sådant. I övrigt är det okej.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Buggig? Jag körde igenom i stort sett allt innehåll i gloomhaven på TTS och den var felfri sånär som några småsaker som var lätt åtgärdade och inte blev aktuella förrens långt in i spelet. Men jag gissar att du testade några av de nyare scriptade versionerna istället för den äldre oscriptade versionen?

Jag har använt TTS en hel del för många olika skaer, men den version som jag testade för rätt länge sedan var väldigt buggig och kanske inte var färdigt. För vi hade enorma problem och saker och ting gick inte som det var tänkt.
Jag har spelat igenom Gloomhaven kampanjen två gånger i det riktiga brädspelet, Jaws of the Lion en gång, samt kickstartat och väntar med spänning och förväntan på Frosthaven.
I våran spelgrupp bokstavligen älskar vi datorversionen, och då har vi visserligen inte spelat kampanjen utan Guildmaster Adventure, och lagt ner en bra bit över 200 timmar och tycker fortfarande att det är roligt.
Med det sagt så är det naturligtvis trevligare att spela "på riktigt", men då vi alla är äldre med familjer är det enormt mycket svårare att få till dessa spelträffar, och då är datorversionen en enormt bra surrogat framför allt i pandemitider.

1
Skriv svar