Komplett a160 Epic Gaming PC – en stilig och kompetent speldator

Robot
Komplett a160 Epic Gaming PC – en stilig och kompetent speldator

Är Komplett a160 Epic Gaming PC en episk speldator värd namnet? Fredrik går på djupet för att ge dig svaret!

#komplett


Avstängd

Var du så ivrig att recensera att du var tvungen att ta det utomhus i massa löv? Sjukt weird 🤣

Förutom det så var det en sjysst recension!

NuZ
Testpilot

Bra som alltid Fredrik!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det är roligt med dom här datorerna, dom skyltas på många olika ställen men finns inte att köpa pga komponentsbrist.
fungerar det som så att man ställer sig i kö?
Prioriterar Komplett och andra att sätta grafikkorten i "sina egna" datorer än att sälja korten styckvis ?

Man har ju sett datorer säljas ivälg som nya med utplockade grafikkort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är roligt med dom här datorerna, dom skyltas på många olika ställen men finns inte att köpa pga komponentsbrist.
fungerar det som så att man ställer sig i kö?
Prioriterar Komplett och andra att sätta grafikkorten i "sina egna" datorer än att sälja korten styckvis ?

Man har ju sett datorer säljas ivälg som nya med utplockade grafikkort.

Korten är öronmärkta för färdigbyggen, det är betydligt lättare att komma över en sådan här dator med tex 3070 eller 3080 än att få tag i ett 3080 separat.

Köpte själv min första färdigbyggda från komplett i år då jag inte fick tag i komponenterna separat för att bygga själv som jag brukar. Sjukt nöjd ändå, proffisionellt byggt och levererat, även om det kostade mer såklart.

Tyvärr har ju detta också nyttjats av oppurtinister som köper och river ut korten vilket gör det än mer otillgängligt.

Medlem

Usch va datorer (läs: grafikkort) blivit dyra. Tack för recension!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Usch va datorer (läs: grafikkort) blivit dyra. Tack för recension!

Minns när jag bokade RTX 3080 tror det kostade 8000-9000kr
Fick det aldrig och köpte ett RTX 3070 för 6000ist.
Undrar om priserna kommer komma ner till det igen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra påpekanden av processorn. Jag hitta en amd 5600 för 2900kr nu i somras. Så de pengarna kan göra skillnad på annat.
Men GPU känns så löjligt idag. Betalade 4000kr för gtx 1070 för 3 år sen och här då en 3060 för så många tusen mer? Jag byggde en speldatorn i år, men utan gpu, det är en allmän rekommendation om man inte kan vänta. I år ska inte vara året man måste maxa inställningarna på spelen. Man får en sån jävla buyers remorse nästa år annars.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Minns när jag bokade RTX 3080 tror det kostade 8000-9000kr
Fick det aldrig och köpte ett RTX 3070 för 6000ist.
Undrar om priserna kommer komma ner till det igen.

Kommer nog inte hända, du skulle ha behållt din order. Korten kommer ju fasas ur produktion nästa år hur som helst.

Företagskonto
Komplett.se

Woo! Fasen vad kul att du gillar vår dator @Shadee! Ett bra och grundligt test, snyggt jobbat 🔥🔥

Vi vet att det är svårt att navigera alla olika modeller, särskilt nu i dessa tider när tillgången sviktar fram och tillbaka och vi tvingas byta komponenter, mer eller mindre, på daglig basis för att kunna hålla våra datorer lagerförda.

Missa inte att vi har en eminent konfigurator där man kan anpassa datorerna efter eget tycke och smak. Alla komponenter som finns att välja är validerade och kvalitetssäkrade. Vi har ett helt team med tekniker som vars enda jobb är att testa och kompatibilitetssäkra alla möjliga konfigurationer av komponenter. Vi ger 100% garanti för att det du väljer fungerar.

Om du är sugen på just den modell vi skickade på test så finns den såklart att köpa med ett par klick i vår konfigurator. Dock är grafikkortet inte tillgängligt längre, men vi har valt en bättre modell. Med dagens pris så sparar du en tusenlapp om du köper den "gamla" konfigurationen. Observera också att Battlefield 2042 försvinner om man väljer den här konfigurationen, då den koden är knuten till SSD-enheten från Western Digital.

Önskelistan hittar du här: https://www.komplett.se/wishlist/shared/dc28a6ca-2060-4514-8b...

Kötta på med frågor så svarar vi ✌
//Erik


signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Medlem
Skrivet av Komplett:

Missa inte att vi har en eminent konfigurator där man kan anpassa datorerna efter eget tycke och smak. Alla komponenter som finns att välja är validerade och kvalitetssäkrade. Vi har ett helt team med tekniker som vars enda jobb är att testa och kompatibilitetssäkra alla möjliga konfigurationer av komponenter. Vi ger 100% garanti för att det du väljer fungerar.

Kan tillägga här att Komplett i min erfarenhet oftast är bra att göra med vid de tillfällen någonting av någon anledning går fel.

Jag beställde en dator från dem i våras där det plockades och donades i sagda konfigurator innan köpet genomfördes.

En tid senare (innan datorn hade levererats) så visade det sig att konfiguratorn i fråga trots allt hade låtit mig koka ihop och beställa en dator som inte var fysiskt möjlig att bygga i verkligheten pga att antal tillgängliga portar i moderkortet inte räckte till för att trycka i alla komponenter som konfiguratorn hade låtit mig välja.

Kompletts lösning? De tryckte i lite dyrare prylar som gav samma funktionalitet på färre portar, utan att höja mitt pris.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Komplett:

Woo! Fasen vad kul att du gillar vår dator @Shadee! Ett bra och grundligt test, snyggt jobbat 🔥🔥

Vi vet att det är svårt att navigera alla olika modeller, särskilt nu i dessa tider när tillgången sviktar fram och tillbaka och vi tvingas byta komponenter, mer eller mindre, på daglig basis för att kunna hålla våra datorer lagerförda.

Missa inte att vi har en eminent konfigurator där man kan anpassa datorerna efter eget tycke och smak. Alla komponenter som finns att välja är validerade och kvalitetssäkrade. Vi har ett helt team med tekniker som vars enda jobb är att testa och kompatibilitetssäkra alla möjliga konfigurationer av komponenter. Vi ger 100% garanti för att det du väljer fungerar.

Om du är sugen på just den modell vi skickade på test så finns den såklart att köpa med ett par klick i vår konfigurator. Dock är grafikkortet inte tillgängligt längre, men vi har valt en bättre modell. Med dagens pris så sparar du en tusenlapp om du köper den "gamla" konfigurationen. Observera också att Battlefield 2042 försvinner om man väljer den här konfigurationen, då den koden är knuten till SSD-enheten från Western Digital.

Önskelistan hittar du här: https://www.komplett.se/wishlist/shared/dc28a6ca-2060-4514-8b...

Kötta på med frågor så svarar vi ✌
//Erik

Kul att ni på Komplett kommer hit och svarar på frågor.
Familjens äldsta dator, köpt från er med ordernummer 19045398. Den kallades då i35, 9 år gammal nu. Grafikkortet är utbytt mot ett 1050 då datorn krashade på varma sommardagar. Ramminnet är nu 16 gb istället för 8 gb. Är dessa gamla datorer värda att uppgradera mera, eller ska man byta ut dem när man vill byta upp sig? Mina funderar är om det blir obalanser mellan de gamla komponenterna och de ev nya grafikkortet / moderkortet.

Om jag köper ett nytt paket, prisnivå i stil med denna som var i detta test. Kan man spara pengar genom att ta ut hårddisken från den datorn jag nämnde ovan, för att då slippa köpa en ny windows licens? Eller är man i detta läget dum snål, för att den äldre hårddisken slöar ner. Det är en Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm. Och då enbart köpa en till sekundär hårddisk att använda för övriga saker än windowsinstallationen.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kommer nog inte hända, du skulle ha behållt din order. Korten kommer ju fasas ur produktion nästa år hur som helst.

Ja jag ångrar det idag men jag ville ju bara ha ett kort att spela med

Många kort från 20* generationen slumpades ju osv begagnat också. Dom lär nog ångra sig mest 😁


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Kul att ni på Komplett kommer hit och svarar på frågor.
Familjens äldsta dator, köpt från er med ordernummer 19045398. Den kallades då i35, 9 år gammal nu. Grafikkortet är utbytt mot ett 1050 då datorn krashade på varma sommardagar. Ramminnet är nu 16 gb istället för 8 gb. Är dessa gamla datorer värda att uppgradera mera, eller ska man byta ut dem när man vill byta upp sig? Mina funderar är om det blir obalanser mellan de gamla komponenterna och de ev nya grafikkortet / moderkortet.

Om jag köper ett nytt paket, prisnivå i stil med denna som var i detta test. Kan man spara pengar genom att ta ut hårddisken från den datorn jag nämnde ovan, för att då slippa köpa en ny windows licens? Eller är man i detta läget dum snål, för att den äldre hårddisken slöar ner. Det är en Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm. Och då enbart köpa en till sekundär hårddisk att använda för övriga saker än windowsinstallationen.

Kör man lite åt budget hållet, då kan man få flytta över sin lilla ssd med windows skulle jag tycka. Det finns inga tester idag som visar nyttan med att lämna sata ssd. Däremot inte lika framtidsäkert då spelbranschen verkligen börjar prata om snabbare laddningar o dess möjligheter. Nu finns ju konsoler med just de extra snabba hårddiskar.
Så nu när du pratar om en ny dator i 18K klassen, så kanske inte det allra bästa att vara dumsnål. Det är omöjligt att vara framtidssäker på alla fronter, så man måste väga ut efter ens egna behov.
Själv köpte jag en 2TB m.2 pcie4. Men jag varierar mycket i mitt spelande, o bara tänkte att praktiskt slippa fundera på att fylla på mer. Jag har en m.2 plats över o ingen sata-kontakt i användning idag. Enkelt o trivsamt tycker jag. Men inte helt det mest ekonomiska.

Inaktiv
Skribent
Skrivet av FryinRyan:

Var du så ivrig att recensera att du var tvungen att ta det utomhus i massa löv? Sjukt weird 🤣

Förutom det så var det en sjysst recension!

Gillar du inte mina trevliga höstbilder?

Skämt åsido så om man inte har tillgång till en studio eller vettig riktad belysning inomhus så får man mycket gratis av att ta bilder utomhus, och varför då inte åka iväg och ta med lite höstlöv så det blir färger från annat än syntetiska RGB-slingor.

Tack för komplimang!

Skrivet av lerb:

Bra recension! Men stämmer det verkligen att Control (DX12 Ray tracing medium) lirar i högre FPS i 1440p än 1080p? Samma sak med Hitman 3. Låter lurigt

Tack!

Bra fångat med FPSen! Ändrat. Det blir mycket siffror och termer och det är enkelt att råka blanda ihop eller skriva något fel här eller där så det är väldigt uppskattat att på ett trevligt sätt få felet påpekat så det kan ändras till det korrekta.

Skrivet av NuZ:

Bra som alltid Fredrik!!!

Tack

Skrivet av Fatmajk:

Usch va datorer (läs: grafikkort) blivit dyra. Tack för recension!

Tack

Skrivet av Wilfer88:

Bra påpekanden av processorn. Jag hitta en amd 5600 för 2900kr nu i somras. Så de pengarna kan göra skillnad på annat.
Men GPU känns så löjligt idag. Betalade 4000kr för gtx 1070 för 3 år sen och här då en 3060 för så många tusen mer? Jag byggde en speldatorn i år, men utan gpu, det är en allmän rekommendation om man inte kan vänta. I år ska inte vara året man måste maxa inställningarna på spelen. Man får en sån jävla buyers remorse nästa år annars.

5600X är en grym processor tycker jag, förutsatt att det är spel som är huvudsysslan vid datorn så där gjorde du ett bra köp. Det kostar att uppgradera nuförtiden som sagt men värt att notera är att det är en 3060 Ti, inte ett vanligt 3060. Ett 3060 Ti är ungefär 20 % bättre än ett vanligt 3060.

Många tycker som dig att det är värt att vänta med GPU, men frågan är om det blir billigare och mer tillgång nästa generation? Eller tänker du att man väntar till nästa generation och sedan köper den här generationen? Det blir garanterat billigare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Många tycker som dig att det är värt att vänta med GPU, men frågan är om det blir billigare och mer tillgång nästa generation? Eller tänker du att man väntar till nästa generation och sedan köper den här generationen? Det blir garanterat billigare.

De höga priserna beror på mining. När det slutar vara lönsamt att gräva fram kryptovalutor med gpu, så kommer korten kosta mer som de borde.
När det sker är svårt att säga, men jag hoppas i alla fall vi nått dit när AMD 7000 samt Nvidia 4000 serierna dyker upp.

Skribent
Skrivet av Lilagröt:

De höga priserna beror på mining. När det slutar vara lönsamt att gräva fram kryptovalutor med gpu, så kommer korten kosta mer som de borde.
När det sker är svårt att säga, men jag hoppas i alla fall vi nått dit när AMD 7000 samt Nvidia 4000 serierna dyker upp.

Möjligt. Kan även vara så att vi får vänja oss med de här priserna p.g.a. många andra anledningar som t.ex. inflation, frsktkostnader, brister på råvara m.m.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Möjligt. Kan även vara så att vi får vänja oss med de här priserna p.g.a. många andra anledningar som t.ex. inflation, frsktkostnader, brister på råvara m.m.

Fast det är inte alls en lika stor ökning. Kika på moderkort. De är inte höjda särskilt mycket du får b550 moderkort för ungefär samma priser som b350 korten låg vid 2017/18.
Ram
CPU
Och lagring är inte heller några galna priser på.
Grafikkorten kommer inte hålla denna prisbilden när det inte längre är värt att mina med dom. De har ju sjunkit tillbaka till normala nivåer efter de tidigare mining ruscherna.

Jag är även tveksam till att konsolerna skulle kunna hålla sina priser om. Grafikkortens rejäla överpris beror på frakt,inflation samt materialbrist det är troligtvis bara en liten del.

Företagskonto
Komplett.se
Skrivet av Akronym:

Kan tillägga här att Komplett i min erfarenhet oftast är bra att göra med vid de tillfällen någonting av någon anledning går fel.

Jag beställde en dator från dem i våras där det plockades och donades i sagda konfigurator innan köpet genomfördes.

En tid senare (innan datorn hade levererats) så visade det sig att konfiguratorn i fråga trots allt hade låtit mig koka ihop och beställa en dator som inte var fysiskt möjlig att bygga i verkligheten pga att antal tillgängliga portar i moderkortet inte räckte till för att trycka i alla komponenter som konfiguratorn hade låtit mig välja.

Kompletts lösning? De tryckte i lite dyrare prylar som gav samma funktionalitet på färre portar, utan att höja mitt pris.

Kul att höra det blev bra! Alla system är ju någonstans skapade av människor, och är input runt kompatibilitet knasigt blir output också knasigt - då kan det tyvärr bli fel, som du märkte. Men, skönt att det löste sig fint!

Skrivet av Johnhedlund:

Kul att ni på Komplett kommer hit och svarar på frågor.
Familjens äldsta dator, köpt från er med ordernummer 19045398. Den kallades då i35, 9 år gammal nu. Grafikkortet är utbytt mot ett 1050 då datorn krashade på varma sommardagar. Ramminnet är nu 16 gb istället för 8 gb. Är dessa gamla datorer värda att uppgradera mera, eller ska man byta ut dem när man vill byta upp sig? Mina funderar är om det blir obalanser mellan de gamla komponenterna och de ev nya grafikkortet / moderkortet.

Om jag köper ett nytt paket, prisnivå i stil med denna som var i detta test. Kan man spara pengar genom att ta ut hårddisken från den datorn jag nämnde ovan, för att då slippa köpa en ny windows licens? Eller är man i detta läget dum snål, för att den äldre hårddisken slöar ner. Det är en Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm. Och då enbart köpa en till sekundär hårddisk att använda för övriga saker än windowsinstallationen.

Skrivet av Wilfer88:

Kör man lite åt budget hållet, då kan man få flytta över sin lilla ssd med windows skulle jag tycka. Det finns inga tester idag som visar nyttan med att lämna sata ssd. Däremot inte lika framtidsäkert då spelbranschen verkligen börjar prata om snabbare laddningar o dess möjligheter. Nu finns ju konsoler med just de extra snabba hårddiskar.
Så nu när du pratar om en ny dator i 18K klassen, så kanske inte det allra bästa att vara dumsnål. Det är omöjligt att vara framtidssäker på alla fronter, så man måste väga ut efter ens egna behov.
Själv köpte jag en 2TB m.2 pcie4. Men jag varierar mycket i mitt spelande, o bara tänkte att praktiskt slippa fundera på att fylla på mer. Jag har en m.2 plats över o ingen sata-kontakt i användning idag. Enkelt o trivsamt tycker jag. Men inte helt det mest ekonomiska.

Till att börja med, Windows-licensen är "tyvärr" knuten till främst moderkortet. Så, att plocka med SSD:n kommer inte hjälpa där, Windows kommer oavsett skrika argt och i bestämda ordalag kräva aktivering.

Med det sagt skulle jag personligen hålla med ovan. Om du är beredd att investera rejält i en ny dator, passa på att få fräscha komponenter över hela linjen snarare än att överföra något som snart fyller 10 år. Jag tror det är värt i längden, helt klart. Du kan ju spana i konfiguratorn för maskinen vad som går att ändra - kanske kan du kompromissa lite med till exempel moderkortet för att få en större SSD-enhet in i samma budget? Det är du som väljer!

Förövrigt, var tvungen att kika din order och såg att du hade med den här besten i paketet. Ah, fina minnen ändå!

//Emil


signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Företagskonto
Komplett.se
Skrivet av Shadee:

Gillar du inte mina trevliga höstbilder?

Skämt åsido så om man inte har tillgång till en studio eller vettig riktad belysning inomhus så får man mycket gratis av att ta bilder utomhus, och varför då inte åka iväg och ta med lite höstlöv så det blir färger från annat än syntetiska RGB-slingor.

Kommentar från vår Sverige-chef under dagens morgonmöte, "vilka fina bilder!". Så folk tycker olika...

//Emil


signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Skribent
Skrivet av Komplett:

Kommentar från vår Sverige-chef under dagens morgonmöte, "vilka fina bilder!". Så folk tycker olika...

//Emil

Hälsa tillbaka och tacka för komplimangen

Testpilot

Bättre med skogs-PC än skogsporr..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag ångrar det idag men jag ville ju bara ha ett kort att spela med

Många kort från 20* generationen slumpades ju osv begagnat också. Dom lär nog ångra sig mest 😁

Haha ja asså, man kan ju se det som att du inte la lika mycket deg som en annan och istället kan köpa ett xx80 Lovelace kort om lusten faller på. De ryktas ju bli riktigt grisiga.
Sålde faktiskt mitt 2080ti för 5 lök men ångrar det inte direkt. Var svårt att förutspå att efterfrågan skulle vara så pass hög och att komponentbristen skulle leda till den här situationen, hade det istället funnits en helt okej mängd 3080s hade jag antagligen fått sälja mitt 2080ti för mindre än 5.000.

komplett? spyr lite i munnen


signatur

New life, New hope

Medlem

När jag ser gaming-PCs så blir jag bara påmind om hur jävla mycket man får för pengarna med en PS5/XSX

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

komplett? spyr lite i munnen

Får jag fråga varför ? Tycker dom har bra priser och grym support. Fick levererat 1 trasig ramsticka och dom skickade 2 nya utan att ens begära någon retur. Det kallar jag service

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kan tillägga här att Komplett i min erfarenhet oftast är bra att göra med vid de tillfällen någonting av någon anledning går fel.

Min erfarenhet är exakt den motsatta. Har svurit att aldrig beställa nånting stoet från dem nånsin igen.

Köpte en 65"-TV från dem för några år sen som strulade. Hade köpt uppbärning till lägenheten. När TVn väl strulade efter nån månad vägrade de hämta i lägenheten utan jag behövde ensam bära ner för upphämtning. Tillbaka från service lämnade de även utanför huset och jag fick återigen ensam bära upp den. Inte lätt med en 65"-tv i kartong. Självklart var det inte löst och de vägrade göra nånting annat än att ta in den på service tre gånger innan jag fick reklamera den. Behövde alltså konka tvhelvetet upp och ner fem gånger (tre ner, två upp) själv. Svor sen att aldrig köpa nånting från Komplett som är stort. Har även svurig att aldrig köpa en tv från Philips igen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Min erfarenhet är exakt den motsatta. Har svurit att aldrig beställa nånting stoet från dem nånsin igen.

Köpte en 65"-TV från dem för några år sen som strulade. Hade köpt uppbärning till lägenheten. När TVn väl strulade efter nån månad vägrade de hämta i lägenheten utan jag behövde ensam bära ner för upphämtning. Tillbaka från service lämnade de även utanför huset och jag fick återigen ensam bära upp den. Inte lätt med en 65"-tv i kartong. Självklart var det inte löst och de vägrade göra nånting annat än att ta in den på service tre gånger innan jag fick reklamera den. Behövde alltså konka tvhelvetet upp och ner fem gånger (tre ner, två upp) själv. Svor sen att aldrig köpa nånting från Komplett som är stort. Har även svurig att aldrig köpa en tv från Philips igen.

Komplett levererar väl inget själva de anlitar väl budfirmor, är väl postnord eller vilka de nu va som du får gnälla på?
Jag beställde TV från komplett för många år sedan och jag fick min tv levererad till lägenheten, ja in i hallen. Inget att klaga på för egen del.

Nu ligger det inte i närmsta framtiden men kan mycket väl tänka mig beställa en färdigbyggt dator från komplett när det väl blir dags för ny dator. Tappat lusten lite för att bygga själv, inte like roligt längre. Blivit lite lat med åren
Välskrivet test, tack för morgonläsningen tummen upp

Medlem
Skrivet av Gaara:

Komplett levererar väl inget själva de anlitar väl budfirmor, är väl postnord eller vilka de nu va som du får gnälla på?
Jag beställde TV från komplett för många år sedan och jag fick min tv levererad till lägenheten, ja in i hallen. Inget att klaga på för egen del.

Nu ligger det inte i närmsta framtiden men kan mycket väl tänka mig beställa en färdigbyggt dator från komplett när det väl blir dags för ny dator. Tappat lusten lite för att bygga själv, inte like roligt längre. Blivit lite lat med åren
Välskrivet test, tack för morgonläsningen tummen upp

Samma här, jag har köpte TV, Hörlurar och lite annat där igrån och aldrig haft problem med dem. Tvärt om så slutade en mikrofon på ett par hörlurar slutade fungera och jag visste inte om det var den löstagbara mikrofonen eller uttaget som pajade/glappade. Kontaktade dem och fråga vad jag skulle göra och dem skickade helt enkelt bara ut ett helt nytt komplett headset, behövde inte skicka tillbaka något.
Tog 3 dagar från dess att jag kontaktade dem tills jag hade dem nya lurarna hemma.

12
Skriv svar