Mitt e-post meddelande till Postnord efter deras nya ändringar i måndags.

Inaktiv
Mitt e-post meddelande till Postnord efter deras nya ändringar i måndags.

Hej!
Vad håller ni på med?
Fick veta att ni från och med i måndags hade börjat ”hänga med i utvecklingen” och börjat lämna paket utanför ytterdörren istället för att göra som förr där ni ringde på och om ingen öppnade lämnade det till ett utlämningsställe.

Nu är det så att vi har problem med stölder i vårat område, så jag är glad att jag är arbetslös så att jag såg att brevbäraren bara lämnade paketet.
När jag talade med honom så sade han också att han tycker detta är vansinnigt dåligt eftersom paketet då ligger öppet men att han inte kan göra något åt det eftersom han måste följa det han fått order om.

Så nu undrar jag, varför? Varför lämnar ni ett system som var säkert och bra till ett annat där man kan riskera att bli av med paketet om man inte är hemma.
Idioti heter det med andra ord.

Postnord svarade:

Hej,
Tack för ditt mail.

Det är enbart frakttjänsten "Varubrev" detta gäller för.
Om du inte vill att vi hänger försändelsen på din dörr/brevlåda så kan du be dina avsändare använda andra fraktalternativ.

Skulle du uppleva problem med tjänsten rekommenderar jag att du skickar in feedback till oss via denna länk: https://www.postnord.se/kundservice/lamna-en-synpunkt

Medlem

Postnord verkar ha som målsättning att bara bli sämre och sämre, så den här galenskapen passar dem utmärkt.

Ska bli intressant att se vad de kommer på för lustig ursäkt för att inte leverera paket nu när "ingen var hemma" inte längre är relevant

Medlem
Skrivet av superlim:

Postnord verkar ha som målsättning att bara bli sämre och sämre, så den här galenskapen passar dem utmärkt.

Ska bli intressant att se vad de kommer på för lustig ursäkt för att inte leverera paket nu när "ingen var hemma" inte längre är relevant

Har aldrig varit med om att postnord drar ”Ingen var hemma”-lögnen, känns mer som någonting som står i UPS förarinstruktioner för att hinna med dagens leveranser.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Har aldrig varit med om att postnord drar ”Ingen var hemma”-lögnen, känns mer som någonting som står i UPS förarinstruktioner för att hinna med dagens leveranser.

Jag kan räkna minst 8 ggr när Postnord har gjort det i år. Jobbar hemma, så jag vet ju att de inte ens försöker. Kan även lägga till att brevbäraren har lagt paket i fler brevfack vid minst 4 tillfällen. Och vid kontakt med kundtjänst är det ju som att prata med en vägg. De ber om ursäkt, och sedan blir det ditt problem att kontakta säljaren. De tar aldrig ansvar för något.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har en vän som jobbade hos dem tidigare, och det är ju bara skräckhistorier man får höra från anställda också. Verkar inte vara ett roligt företag att ha att göra med vare sig utifrån eller inifrån.

Medlem

Har faktiskt aldrig haft problem med PostNord. Kanske nåt enstaka paket som tagit en dag extra nån gång.

Har dock aldrig beställt något större och fått det levererat med PN. Tänker till exempel tvättmaskin eller spis eller dylikt. Kanske är det då folk får problem mer frekvent?

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag kan räkna minst 8 ggr när Postnord har gjort det i år. Jobbar hemma, så jag vet ju att de inte ens försöker. Kan även lägga till att brevbäraren har lagt paket i fler brevfack vid minst 4 tillfällen. Och vid kontakt med kundtjänst är det ju som att prata med en vägg. De ber om ursäkt, och sedan blir det ditt problem att kontakta säljaren. De tar aldrig ansvar för något.

Beror troligen mer på vilken chaufför som kör ut, då jag själv aldrig varit med om det under alla år som jag handlat med hemleverans, med hundratals leveranser totalt sett, alltifrån mindre paket till halv/hel pall (har även jobbat hemma under senaste 7 åren). Bor dock på lite mindre ort, så kan hända att det är mer vanligt i lite större storstäder.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

En bekant till mig beställde en vara och postnord skulle leverera. Först var det ingen information alls om att paketet var på g och helt plötsligt fick han ett sms att paketet var framme och lämnat utanför porten.
Problemet är att han bor mitt i centrum och porten är ut mot storgatan.

Han ringde upp postnord och frågade vad i hela ******* de sysslar med men fick bara ett nonchalant svar om att postnord inte kan ta ansvar för omgivningen.

Inaktiv

I appen får man ju välja om man tillåter postnord att lämna paket även om man inte är hemma. En "friskrivning" från deras sida.

UPS däremot... Sett bilen åka förbi utan att stanna utanför fönstret varefter ett meddelande om "försök till leverans har genomförts.". Det kan man bli upprörd över.

Skribent
Skrivet av matt76:

Bor dock på lite mindre ort, så kan hända att det är mer vanligt i lite större storstäder.

Det är nog inte helt orimligt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Inaktiv

Något av det värsta var när en person som vi känner på Irland skickade en present till vår dotter som inte kom fram.
Vi kontaktade Postnord som sade att de aldrig hade tagit emot paketet och den bekanta kontaktade posten på Irland som kunde bevisa att Postnord tog emot paketet i Stockholm men efter det var paketet borta.

En annan sak var också en gång när vi hade handlat på nätet och vi fick ett tomt paket där Postnord hade lagt i en lapp där det stod: att paketet var trasigt, men om något fattas ska man kontakta Postnord.
Vi kontaktade Postnord och någon vecka senare fick vi ett nytt paket från Postnord där det vi hade beställt fanns men förpackningen det hade legat i var uppbruten.

Förutom detta har jag inte haft något att klaga på innan detta med att bara lägga paket utanför ytterdörren.

Redaktör
Skrivet av anon_118566:

UPS däremot... Sett bilen åka förbi utan att stanna utanför fönstret varefter ett meddelande om "försök till leverans har genomförts.". Det kan man bli upprörd över.

Vi satt på Kungsgatan i Stockholm för några år sen. Jag fick meddelande i stil med att det hade varit omöjligt för budet att parkera rimligt nära oss. Tittade ut och såg massa tomma ytor på gatan... Det är nåt trasigt med vissa budföretags servicevilja.


signatur
Medlem

Postnord har fungerat helt klanderfritt hos mig. Som en klocka kommer de alltid i början av det angivna tidsintervallet.

UPS däremot misslyckas på något vänster varje gång.
Bästa var när jag var hemma från jobbet hela dagen för att ta emot TVÅ kollin som skulle gå med samma bil.
Fick en avisering om misslyckad leverans då jag inte varit anträffbar. Ändå stod ena kollit utanför min dörr medans det andra gick till utlämningsställe.

Medlem

Postnord har alltid funkat klockrent för mig i alla fall. UPS däremot, som andra sagt, fullständigt ljuger om att ha försökt leverera varenda gång. Och dessutom har de valt att lägga sitt uthämtningsställe flera kilometer längre bort än alla andra leverantörer.

Skulle kunna betala extra för att slippa UPS.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Skulle just påpeka hur Postnord nästan alltid fungerat bra, men UPS knappt fungerat felfritt en gång...
Men ovan hann före


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Delar samma uppfattning, Postnord har jag aldrig haft problem med men däremot DHL och liknande.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Postnord har fungerar felfritt för mig i många år, men den nya killen som delat ut posten hos mig dom senaste månaderna verkar vara lite lat. Den senaste tiden så har det hänt flera gånger att jag behöver gå till mitt postombud för att hämta ut småpaket som lätt hade fått plats i mitt brevfack men av någon outgrundlig anledning "gick inte att dela ut". Men det är ingen stor grej då jag bara bor 200m från postombudet, men det tar ju en dag extra innan jag får det så det är lite trist när det är något man ser fram emot.

Men dom är fortfarande ljusår bättre än alternativen.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Postnord har fungerar felfritt för mig i många år, men den nya killen som delat ut posten hos mig dom senaste månaderna verkar vara lite lat. Den senaste tiden så har det hänt flera gånger att jag behöver gå till mitt postombud för att hämta ut småpaket som lätt hade fått plats i mitt brevfack men av någon outgrundlig anledning "gick inte att dela ut". Men det är ingen stor grej då jag bara bor 200m från postombudet, men det tar ju en dag extra innan jag får det så det är lite trist när det är något man ser fram emot.

Men dom är fortfarande ljusår bättre än alternativen.

Så vad tycker du om deras nya regler som kom i måndags då?
(Tänkte eftersom mitt meddelande som jag skickade till Postnord handlade om det)
Är det bra enligt dig att de nu istället har börjat som Earlybird att lämna paket utanför ytterdörren när det inte får plats i brevlådan?

Som vår brevbärare sade till mig idag så tar de bara kort på paketen så att det finns bevis på att de har lämnad de.
Men fortfarande så kan ju någon då under dagen se det och ta paketet om man kanske inte är hemma.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Så vad tycker du om deras nya regler som kom i måndags då?
(Tänkte eftersom mitt meddelande som jag skickade till Postnord handlade om det)
Är det bra enligt dig att de nu istället har börjat som Earlybird att lämna paket utanför ytterdörren när det inte får plats i brevlådan?

Svårt att uttala mig om det då jag inte har någon erfarenhet av det, men jag tror inte jag skulle ha något emot det. Den enda personen som skulle se paketet vid ytterdörren är min 75-åriga granne och det känns osannolikt att hon skulle stjäla det.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Svårt att uttala mig om det då jag inte har någon erfarenhet av det, men jag tror inte jag skulle ha något emot det. Den enda personen som skulle se paketet vid ytterdörren är min 75-åriga granne och det känns osannolikt att hon skulle stjäla det.

Ja, jo då för din del är det ju bra.
Inte så kul för oss som bor på markplan bara.
Men vår hyresvärd ska snart glasa in och sätta kodlås utanför hos oss, så då lär det ju bli bättre, men just nu är det ju bara skit.

Gnällkuk

Visste inte att PostNord hade sin kundservice här på forumet, men man lär sig något nytt var dag!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visste inte att PostNord hade sin kundservice här på forumet, men man lär sig något nytt var dag!

Precis vad jag tänkte skriva

Hursomhelst har jag bara testat hempaket de senaste två-tre åren och det har fungerat bra förutom en gång då de sa att jag inte var hemma fastän jag visst var det.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Visste inte att PostNord hade sin kundservice här på forumet, men man lär sig något nytt var dag!

De fick detta mail innan jag lade upp det här.
Lite dumt annars

Trodde det var underförstått men jag ändrade rubriken till e-post meddelande istället för meddelande.

Inaktiv
Har fått svar:

Hej,
Tack för ditt mail.

Det är enbart frakttjänsten "Varubrev" detta gäller för.
Om du inte vill att vi hänger försändelsen på din dörr/brevlåda så kan du be dina avsändare använda andra fraktalternativ.

Skulle du uppleva problem med tjänsten rekommenderar jag att du skickar in feedback till oss via denna länk: https://www.postnord.se/kundservice/lamna-en-synpunkt

Gnällkuk
Skrivet av anon_326145:

De fick detta mail innan jag lade upp det här.
Lite dumt annars

Trodde det var underförstått men jag ändrade rubriken till e-post meddelande istället för meddelande.

Jaha, nej det kopplade inte jag iaf


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Jaha, nej det kopplade inte jag iaf

Såg att det var en till som inte förstod det så det var väl bra att jag ändrade rubriken lite

phi
Medlem

Gud så skönt om så är fallet. Jag föredrar att de lämnar paket vid dörren (byggnaden jag bor i är rena Fort Knox) än att drar lögner om att de försökt leverera paket och så slipper jag svänga förbi Coop efter jobbet när jag ska hämta ut paket.

Tummen upp!

ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi satt på Kungsgatan i Stockholm för några år sen. Jag fick meddelande i stil med att det hade varit omöjligt för budet att parkera rimligt nära oss. Tittade ut och såg massa tomma ytor på gatan... Det är nåt trasigt med vissa budföretags servicevilja.

Det hänger nog ihop med företagets vilja att betala de som faktiskt levererar.

Hade jag haft alternativet mellan att spara 3 timmar per dag på service, eller helt enkelt dumpa merparten av lasten på närmaste postkontor eller mack, så hade valet varit lätt.

Redaktör
Skrivet av ZF:

Det hänger nog ihop med företagets vilja att betala de som faktiskt levererar.

Hade jag haft alternativet mellan att spara 3 timmar per dag på service, eller helt enkelt dumpa merparten av lasten på närmaste postkontor eller mack, så hade valet varit lätt.

Ja, jo. Men det borde handla om överlevnadsinstinkt också: när det som nu finns många aktörer att välja bland är det ju dumt att vara den som alla tycker är skräp. Jag skulle aldrig anlita UPS, förmodligen få andra i den här tråden också.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jo. Men det borde handla om överlevnadsinstinkt också: när det som nu finns många aktörer att välja bland är det ju dumt att vara den som alla tycker är skräp. Jag skulle aldrig anlita UPS, förmodligen få andra i den här tråden också.

Eftersom den dåliga servicen inte direkt drabbar den som anlitar fraktbolagen, så blir i det här fallen konkurrensen bara en förvärrande faktor.

Alla ska ha lägsta möjliga frakt, helst gratis som nu även Webhallen började med. Och du måste anlita någon av dem. De bra avtalen för det måste tas någonstans ifrån antar jag.

123
Skriv svar