Forza Horizon 5

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Hjälp!!
Bar jag som tycker det är rörigt med de olika versionerna?!

Jag har gamepass nu (99:- i månaden), men vill ha premium edition. För då får man med två stycken DLCer och man får ett Welcome pack nu direkt som jag fattat det, vad det nu innebär. Väldigt lite information.

Om jag nu köper premium editionn, då bör jag säga upp mitt Xbox gamepass? Och om jag nu köper en Xbox konsol efter att ha köpt premium, kan jag då spela på både PC och konsolen i vardagsrummet utan att behöva köpa spelet igen?!

Sedan finns det något gamepass Ultimate, ingår Horizon 5 premium i den?!

Jisses Amalia, allt är så rörigt så detta är fan värre än när man skulle köpa Battlefield 3 en gång i tiden...
Tacksam för svar.

Vill du säga upp Game Pass? Annars kan du göra som jag och bara köpa uppgraderingen med expansionerna(och allt annat gött). Enkelt. Då får du spela imorgon.

Om du säger upp Game Pass kan du köpa premium. Det heter inte Ultimate tydligen.
https://twitter.com/Stallion83/status/1404417338535989256

Skrivet av Dex:

Ah ok. När jag tittar så ser jag inte Flight sim och Forza med där.

Du kikar på listan över alla spel och inte över spel släppta i år. Han syftade på denna:
https://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/year/...

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Hjälp!!
1. Bara jag som tycker det är rörigt med de olika versionerna?!

2. Jag har gamepass nu (99:- i månaden), men vill ha premium edition. Då ingår/får man med två stycken DLCer och man får ett Welcome pack med bilar nu direkt som jag fattat det, vad det nu innebär?!. Väldigt lite information kring bilarna osv.

3. Om jag nu köper premium editionn, då bör jag säga upp mitt Xbox gamepass?

4. Och om jag nu köper en Xbox konsol efter att ha köpt premium, kan jag då spela på både PC och konsolen i vardagsrummet utan att behöva köpa spelet igen?!

5. Sedan finns det något gamepass Ultimate, ingår Horizon 5 premium i den?!

Jisses Amalia, allt är så rörigt så detta är fan värre än när man skulle köpa Battlefield 3/Warcraft en gång i tiden...
Tacksam för svar.

1. Ja.

2. Med Game Pass får du hela grundspelet. "Vanilla"-versionen. Du kan dock välja att "köpa loss" Premium Edition och på så vis få tillgång till DLC. Oklart om det är all framtida DLC, men antar det.

3. Bör och bör. Om du inte har tänkt spela något annat än FH5 kan du ju göra det om du då tänker "köpa loss" spelet, alltså om du väljer Premium Edition. Kom ihåg att det "bara" är grundspelet som följer med GP.

4. Ja. Så länge du kör på profilen som du köpte Premium Edition med.

5. Nej. Game Pass Ultimate är om du vill ha möjlighet att spela även på PC/xCloud. All din progression sparas mellan de olika plattformarna.

Tog mig friheten att numrera dina frågor.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

2. Med Game Pass får du hela grundspelet. "Vanilla"-versionen. Du kan dock välja att "köpa loss" Premium Edition och på så vis få tillgång till DLC. Oklart om det är all framtida DLC, men antar det.

5. Nej. Game Pass Ultimate är om du vill ha möjlighet att spela även på PC/xCloud. All din progression sparas mellan de olika plattformarna.

2. Det kan komma framtida bilpaket och dylikt som står utanför det här. Det har hänt förr. Så det är inte "allt som släpps någonsin" även om det är nära inpå.

5. Det är även om du vill kunna spela online. Går det att ha både gold och game pass utan att det blir Ultimate? Sen ingår även EA Play i Ultimate. Så man kommer t.ex. få spela nya BF i tio timmar när det kommer.

Du vet säkert detta, men klargjorde bara lite.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

2. Det kan komma framtida bilpaket och dylikt som står utanför det här. Det har hänt förr. Så det är inte "allt som släpps någonsin" även om det är nära inpå.

5. Det är även om du vill kunna spela online. Går det att ha både gold och game pass utan att det blir Ultimate? Sen ingår även EA Play i Ultimate. Så man kommer t.ex. få spela nya BF i tio timmar när det kommer.

Du vet säkert detta, men klargjorde bara lite.

2. Så är det säkert. Ett senare bekymmer kanske man skulle kunna säga.

5. Här blev jag faktiskt själv lite osäker, haha. Jag tror man kan ha GP + Gold utan att det per automatik blir Ultimate. Frågan är varför man skulle vilja det då det knappt ens blir billigare...? Lite rörigt är det kanske trots allt.

Medlem

Reskinnat bilspel, en flygsimualator och ett crowd-fundat plattformsspel som ms köpte upp är knappast särskilt imponerande även om de får höga metacritic poäng.

Dex
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Reskinnat bilspel, en flygsimualator och ett crowd-fundat plattformsspel som ms köpte upp är knappast särskilt imponerande även om de får höga metacritic poäng.

Suck..... Att du orkar.... Och det säger jag som PS "fanboy".

Redaktör
Skrivet av lars_kongo:

Reskinnat bilspel, en flygsimualator och ett crowd-fundat plattformsspel som ms köpte upp är knappast särskilt imponerande även om de får höga metacritic poäng.

I beg to differ, framförallt med flygsimmen. Det är galet imponerande hur de fått något så krävande, både kontroll- och utseendemässigt, att flyga (höhö) på konsol. Även FH5 känns som något av ett tekniskt mästerverk på Xboxarna.


signatur
Medlem

"An Xbox Series X Masterpiece"

Digital Foundry släppte nyss en analys: https://youtu.be/fuB2MnG9sCE

Inaktiv
Skrivet av lars_kongo:

Reskinnat bilspel, en flygsimualator och ett crowd-fundat plattformsspel som ms köpte upp är knappast särskilt imponerande även om de får höga metacritic poäng.

Ja precis som ratchet till PS5 som bara är ett reskinnat nallebjörnsspel.

Medlem

Är det någon som har koll på hur det funkar ifall man köper spelet på Steam?

Funkar det som ett helt vanligt Steam-spel att bara dra ner till en mapp å köra, eller måste man ha någon Xbox Live Launcher som man måste ha igång samtidigt och ev länka till nåt MS konto osv?

Anledningen till att jag frågar är att jag testade GamePass på PC och det funkade fruktansvärt dåligt, dessutom lämnade installationerna massa mappar efter sig som va fulla med filer som va totalt omöjliga att få bort (eftersom de var låsta med massa rättighetsändringar).
Vill inte ha det scenariot på min dator igen...

Medlem

Nice, IGN gav det 10/10 och spelet lät som det var sjukt bra på recensionen.

Jag är ingen bilfantast men blir ändå lite sugen.
Spelade Sega rally 2 i en arkadhall för något år sedan och det vat väldigt roligt ändå.

Kanske blir en ratt framöver.

Lite tråkigt med buggarna som sagt, men det är väl sällan spel släpps fullständiga nu för tiden, så det kanske man får räkna med.
Förhoppningsvis så är det åtgärdat om några månader.

Hade gärna som vanligt sett VR stöd☺
Antar att GT kommer ha en fördel där.

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

"An Xbox Series X Masterpiece"

Digital Foundry släppte nyss en analys: https://youtu.be/fuB2MnG9sCE

Jesus, vad snyggt det ser ut. Jämförelsen med Horizon 2 får mig att verkligen längta till hur spel ser ut typ 2030.

Med detta och Halo blir det en bra månad för Gamepassabonnenter. Ser fram emot att testa Horizon 5 nästa vecka!

Ambassadör
Xbox

Man vet att det är riktigt jäkla bra när det orkar upp till en 4:a på FZ!

Duktigt hypad nu, det ser vansinnigt roligt ut och ikväll blir det åka av!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"An Xbox Series X Masterpiece"

Digital Foundry släppte nyss en analys: https://youtu.be/fuB2MnG9sCE

Kul, tekniskt mästerverk och det spel med högst betyg i år. Playground Games har gjort det igen. Ser sjukt mycket fram emot vad de kan göra med Fable!

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Man vet att det är riktigt jäkla bra när det orkar upp till en 4:a på FZ!

Duktigt hypad nu, det ser vansinnigt roligt ut och ikväll blir det åka av!

Vi är inte IGN så ett högt betyg ska faktiskt betyda nåt.

Du älskade väl FH4 har jag för mig? Enjoy 5:an.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi är inte IGN så ett högt betyg ska faktiskt betyda nåt.

Du älskade väl FH4 har jag för mig? Enjoy 5:an.

Haha, ja FH4 blev lite oväntat ett av mina favoritspel genom tiderna.

Trevlig recension för övrigt!


signatur

Jump in.

Medlem

Är inget bilspels fan, men ändå äger jag massa forza spel. Väntar oftast tills musik licenserna går ut så de ska sluta säljas, då brukar de bli lagom pris. Blir väldigt casual körande i dem ibland.

Gnällkuk

Är spelet inte släppt ännu? Händer inget när jag klickar på Play-knappen.

Nvm. Svaret är nej... jävligt glasklar info.

Xbox-appen

MS Store


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är spelet inte släppt ännu? Händer inget när jag klickar på Play-knappen.

Nej, det släpps 8/11

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Har man införskaffat premium add-on så får man redan köra den 5e november. Och eftersom min konsol befinner sig i Nya Zeeland (not) så kan jag köra om cirka 3h.

Går det köpa bara en upgrade till premium? Hittade själv bara Premium utgåva för runt 900kr men känns onödigt köpa grundspelet när den finns på game pass.

Medlem

Efter att ha läst er, samt ett par andras, recension blev det ett köp av premium-utgåvan på steam Inte spelat FH sedan trean, och det älskade jag.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Går det köpa bara en upgrade till premium? Hittade själv bara Premium utgåva för runt 900kr men känns onödigt köpa grundspelet när den finns på game pass.

https://www.xbox.com/sv-se/games/store/forza-horizon-5-premiu...

Har du Gamepass får du även 10%

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"An Xbox Series X Masterpiece"

Digital Foundry släppte nyss en analys: https://youtu.be/fuB2MnG9sCE

Det här kan vara det snyggaste spelet jag någonsin sett, och då är det open world samt cross-gen.
Längtar tills imorgon när jag får uppleva det på min Oled C1 bara hoppas att det lever upp till all hype.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tack, hittade och köpte precis innan du länkade
Konstigt dock att det inte går köpa upgrade genom själva xbox-konsollen utan bara på hemsidan.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Tack, hittade och köpte precis innan du länkade
Konstigt dock att det inte går köpa upgrade genom själva xbox-konsollen utan bara på hemsidan.

Jag köpte premium paketet genom konsollen


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Horizon är en av de bästa racingspelen ( om inte DET bästa ) , visst att GT finns på PS men personligen tycker jag att FH serien är bättre. Ett få spel som jag saknar till PS.

Redaktör
Skrivet av Hcz:

Låter bra för FH4(MS) ska ratt funka dugligt men inte fullt ut. FH4(Steam) är en katastrof.
Jag har en G29a och det går inte att köra vettigt i Steam-versionen.

Har ingen lust att skaffa ett till FH-spel som inte går att köra med ratt ordentligt.

Så, nu har jag testat både FH4 och FH5 med två rattar, CSL DD och Thrustmaster T300RS (har ingen G29:a här tyvärr). Jag uppfattar det som att FH5 har aningen bättre känsla, lite mer liv i force feedbacken. I FH4 kändes det mest som att FF-motorn i T300-ratten brummade lite. Och båda rattarna i båda spelen lämnar en del att önska, många krockar ger inget FF-utslag alls, exempelvis. Men jag tyckte som sagt att känslan från däcken var lite mer aktiv i FH5. Det ska dock sägas att jag testat väldigt kort, så det är mest känslan det handlar om. Det verkar vara exakt samma settings i båda spelen, och båda kräver att man binder vissa kontroller själv - spelen fixar det inte automatiskt.

Sen ska det sägas att inget av spelen har särskilt bra rattstöd eller FF jämfört med t.ex. Dirt Rally 2.0 och Assetto-liren. FH är i grund och botten byggda för gamepad, som funkar extremt bra i dem. Rattstöd känns påklistrat i efterhand, och åtminstone jag kör faktiskt hellre med gamepad. Men ratt funkar givetvis bra om man låter bli att jämföra med de bästa spelen på området, det är ju ändå en annan känsla än att styra med spak.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så, nu har jag testat både FH4 och FH5 med två rattar, CSL DD och Thrustmaster T300RS (har ingen G29:a här tyvärr). Jag uppfattar det som att FH5 har aningen bättre känsla, lite mer liv i force feedbacken. I FH4 kändes det mest som att FF-motorn i T300-ratten brummade lite. Och båda rattarna i båda spelen lämnar en del att önska, många krockar ger inget FF-utslag alls, exempelvis. Men jag tyckte som sagt att känslan från däcken var lite mer aktiv i FH5. Det ska dock sägas att jag testat väldigt kort, så det är mest känslan det handlar om. Det verkar vara exakt samma settings i båda spelen, och båda kräver att man binder vissa kontroller själv - spelen fixar det inte automatiskt.

Sen ska det sägas att inget av spelen har särskilt bra rattstöd eller FF jämfört med t.ex. Dirt Rally 2.0 och Assetto-liren. FH är i grund och botten byggda för gamepad, som funkar extremt bra i dem. Rattstöd känns påklistrat i efterhand, och åtminstone jag kör faktiskt hellre med gamepad. Men ratt funkar givetvis bra om man låter bli att jämföra med de bästa spelen på området, det är ju ändå en annan känsla än att styra med spak.

Tack för den informationen Tomas.
Jag får pröva själv och se om det är värt böket att spela FH5 med ratt då.

Jag har kört tidigare FH spel med gamepad och det har fungerat utmärkt. Jag hoppas bara på lite mer inlevelse när man kör med ratt.

Förmodligen kommer det lite rekommendationer från andra användare hur man ska ställa in en CSL DD för att få så mycket ut av den i FH5. Dom försök jag har gjort med FH4a har inte känts värt det. Lättare med gamepad i 4an och inte mycket extra inlevelse heller med ratt tyvärr.

Redaktör
Skrivet av Erunas:

Tack för den informationen Tomas.
Jag får pröva själv och se om det är värt böket att spela FH5 med ratt då.

Jag har kört tidigare FH spel med gamepad och det har fungerat utmärkt. Jag hoppas bara på lite mer inlevelse när man kör med ratt.

Förmodligen kommer det lite rekommendationer från andra användare hur man ska ställa in en CSL DD för att få så mycket ut av den i FH5. Dom försök jag har gjort med FH4a har inte känts värt det. Lättare med gamepad i 4an och inte mycket extra inlevelse heller med ratt tyvärr.

Inga problem! Vinsten med ratt är lite bättre kontroll (större styrutslag med ratt än en liten, liten spak), men annars funkar gamepad som sagt fenomenalt (som i alla Forza). Stoppa in ratten och testa, det kostar ju inget. Men jag hade verkligen inte köpt en ratt enkom för detta spel.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Du hittde väl nån att fusk-vinna mot i fyran, det är därför du gillar den.

Var inte det Motorsport? Finns det ens splitscreen i fyran?


signatur
Skriv svar