Årets spel? Forza Horizon 5 har åtminstone årets klart högsta snittbetyg

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag visste det! Tyckte att det var helt orimligt att TLOU2 fick så höga betyg, det är såna som du som alltså sitter och ger spel högre betyg än de förtjänar!

Man får väl hoppas de som skriver recensioner som yrke är lite mer subjektiva.

Nu är ju TLOU2 värd höga betyg.
Ett av dom bästa spelen som gjorts genom tiderna.

Inaktiv

Inte testat än men bara det att de har lyckats göra ett av de snyggaste spelen hittills trots cross-gen med xbone är vansinnigt imponerande. Säkert välförtjänta betyg.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Apollo:

Exakt det jag menar. Men nu är det tvärtom, majoriteten av människor som är intresserade utav bilspel eller Forza kommer ju att lämna ett positivt omdöme. Så självklart kommer spelet att ha ett högt snittbetyg.. men ska det få titeln som årets spel för det?

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/510/176/e33....

Den logiken går ju i så fall att applicera på alla spel med höga betyg.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har så trevliga vänner så att jag efter en liten tweet igår fick en Forza 5 premium-nyckel, installerat på Boxen snart ska vi GASA!
Hype!

signatur

i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag visste det! Tyckte att det var helt orimligt att TLOU2 fick så höga betyg, det är såna som du som alltså sitter och ger spel högre betyg än de förtjänar!

Man får väl hoppas de som skriver recensioner som yrke är lite mer subjektiva.

Nu handlar ju inte det här om fz specifikt. Artikeln handlar opencritic/metacritic betyget. Jag har aldrig påstått att recensenten inte är subjektiv, det jag försökte förklara för er var att ingen är 100% objektiv i en bedömning och därför färgas betyget av recensenters egna intresse. Det är oundvikligt och inget jag personligen stör mig på. Jag ör inte heller den som går i taket pga betyg då det bara speglar vad recensenten tyckte, vilket inte behöver stämma överens med min åsikt.

Skrivet av Dex:

Poängen alla menar är ju dock att det gäller ju alla spel och genrer. Varför skulle detta gälla för bilspel, men inte roguelike /Returnal) t.ex.? Det är klart att det har stor betydelse vem som gör en recension, men som sagt så varför skulle det vara speciellt för bilspel?

Va inte så defensiv, jag tog ju fotboll som exempel. Sa aldrig att det var specifikt för bilspel.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Fast blir ju samma sak om folk som ogillade roguespel skulle recensera Returnal och folk som ogillar Marvel och 3e person skulle recensera Guardians.
Vad än det är för genre så går det alltid hitta folk som ogillar den, onödigt om dom recenserar dom spelen.
Skulle inte sätta mig personligen på att recensera tex Just dance, skräp enligt mig, skoj för dom som gillar det.
Om man däremot gillar genren så bestämmer man ju utifrån sina erfarenheter. Gillar tex open world men skulle gett Far cry 6 ganska lågt eftersom det är för likt föregångarna och buggigt. Inte så att man automatiskt ger ett spel bra betyg bara för att man gillar genren.
Hade forza varit dåligt hade ju recensenterna gett det sämre betyg även om de gillar bilspel.

Jag har aldrig varit ett fan av rpg eller roguelike men tyckte att Returnal och även The Witcher 3 var helt fantastiska spel som gjorde det värt att spela igenom. Guardians var jag skeptisk till men blev förvånad över hur bra det var. Vad jag försöker säga är att antingen gillar man Forza/bilspel eller så gör man det inte, och dom som inte gör det kommer knappast att vara intresserade i att köpa spelet eller lämna en recension för den delen, som jag t.ex. Kriterierna för ett årets spel ska inte vara baserade på hur mycket en (jag citerar någon annan här) "nischad-marknad" tycker om ett spel men av innovation, story och nytänk. Forza är inte mer innovativt än FIFA, det är same shit för varje ny version som släpps med lite förbättringar här och där (ibland). Forza är ett BRA spel för sin genre, absolut, men att kalla det årets spel för hela spelindustrin är överdrivet, om inte det är årets bilspel dom menar, för där finns knappt nån konkurrens heller.

Skrivet av Ruffles:

Den logiken går ju i så fall att applicera på alla spel med höga betyg.

Exakt. Tänk dig att Fortnite skulle bli "årets spel" haha. Please.

Medlem

Jag tror ni missar min poäng jag försöker framföra: ett spel ska inte kunna få titeln "årets spel" bara för att alla som älskar en specifik/nischad genre tyckte om ett spel från den genren... kraven för att bli ett årets spel ska vara högre än så och Forza uppfyller knappast dom kraven. Om Forza får titeln som årets spel kommer större delen av alla gamers att undra "Ett bilspel? Aha ok...?".

Medlem
Skrivet av Apollo:

Jag har aldrig varit ett fan av rpg eller roguelike men tyckte att Returnal och även The Witcher 3 var helt fantastiska spel som gjorde det värt att spela igenom. Guardians var jag skeptisk till men blev förvånad över hur bra det var. Vad jag försöker säga är att antingen gillar man Forza/bilspel eller så gör man det inte, och dom som inte gör det kommer knappast att vara intresserade i att köpa spelet eller lämna en recension för den delen, som jag t.ex. Kriterierna för ett årets spel ska inte vara baserade på hur mycket en (jag citerar någon annan här) "nischad-marknad" tycker om ett spel men av innovation, story och nytänk. Forza är inte mer innovativt än FIFA, det är same shit för varje ny version som släpps med lite förbättringar här och där (ibland). Forza är ett BRA spel för sin genre, absolut, men att kalla det årets spel för hela spelindustrin är överdrivet, om inte det är årets bilspel dom menar, för där finns knappt nån konkurrens heller.

Om man ska väga in story så skulle ju många kategorier av spel inte ha någon chans. Ex bilspel.
Är spelet bra, är det roligt att spela och fungerar bra utan en massa buggar? Är svaret ja på de tre punkterna tycker jag absolut ett spel kan nomineras sen om det väljs eller ej är en annan fråga.

Citat:

Exakt. Tänk dig att Fortnite skulle bli "årets spel" haha. Please.

Vore ju underligt eftersom det funnits ute i flera år. Men fz utsåg pubg till årets spel när det var populärt.

Medlem

Vilken tramsig och trött diskussion. Gäsp.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Om man ska väga in story så skulle ju många kategorier av spel inte ha någon chans. Ex bilspel.
Är spelet bra, är det roligt att spela och fungerar bra utan en massa buggar? Är svaret ja på de tre punkterna tycker jag absolut ett spel kan nomineras sen om det väljs eller ej är en annan fråga.
Vore ju underligt eftersom det funnits ute i flera år. Men fz utsåg pubg till årets spel när det var populärt.

Varför skulle ett bilspel inte kunna ha en bra story?

Skrivet av r4v3nl0rd:

Vilken tramsig och trött diskussion. Gäsp.

Vilken tramsig kommentar, låt folk snacka om vad dom vill, detta är ju ett forum...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu är ju TLOU2 värd höga betyg.
Ett av dom bästa spelen som gjorts genom tiderna.

Och det är uppenbart det här också eftersom det också har höga betyg. Sen är det ju olika genrer och därför svårt att jämföra så klart.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Varför skulle ett bilspel inte kunna ha en bra story?

Klart det kan ha en bra story men knappast rimligt att lägga särskilt mycket fokus på när det kommer till ett bilspel. Jag har nog aldrig spelat ett bilspel för storyn om man bortser från Bygg bilar med Mulle meck.

Finns det förresten någon "årets spel" som motsvarar typ Oskar för film eller är det bara att muta någon hemsida som fz sen kan man sätta den stämpeln på spelet?

Medlem

inte förvånad då forza horizon 4 var riktigt jävla bra, rekommenderat till alla, spec dom med ratt

signatur

//monster

Inaktiv

Det är ytterst sällan "årets spel" enligt interwebbz och mitt årets spel sammanfaller. Det är bara inse att folk gillar olika

Edit: Har ju inte testat detta än så ingen kritik mot FH5 än så länge.

Medlem

Verkar ju helt klart förtjäna sina höga betyg och det är ju klart ett bilspel kan bli året spel. Varför skulle bilspel undantas? Undlig logik som försökt framföras i denna tråd såhär långt.

Medlem
Skrivet av Emsa:

det är ju klart ett bilspel kan bli året spel.

Ja, eller hur? Två bilspel till och med. 😉

signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Emsa:

Verkar ju helt klart förtjäna sina höga betyg och det är ju klart ett bilspel kan bli året spel. Varför skulle bilspel undantas? Undlig logik som försökt framföras i denna tråd såhär långt.

Ingen som har sagt att ett spel orienterat kring bilar inte kan bli ett årets spel. Personligen tycker jag inte att Forza uppfyller kraven för att bli ett såkallat "årets spel" eftersom att det saknar innovation, story och nytänk. Det är samma spel i nytt skal med snyggare grafik och nya miljöer, wow. Artikeln försöker också säga att högt snittbetyg är lika med årets spel... men som jag har sagt tidigare, detta är ett spel som intresserar folk som tycker om att spela en bilsimulator och inget mer än det. Så vi kan väl hålla med om att det är årets bilspel men knappast årets spel. Need for Speed hade åtminstone en story så det är inte omöjligt att bjuda på en unik berättelse bara för att det har med bilar att göra.

Medlem

Det är ju inte ofta Racingspel vinner men det händer, 90% FPS spel känns det som,
alla simulatorgejmers bara: -Meh!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Game_of_the_Year_awards

signatur

i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Apollo:

Ingen som har sagt att ett spel orienterat kring bilar inte kan bli ett årets spel. Personligen tycker jag inte att Forza uppfyller kraven för att bli ett såkallat "årets spel" eftersom att det saknar innovation, story och nytänk. Det är samma spel i nytt skal med snyggare grafik och nya miljöer, wow. Artikeln försöker också säga att högt snittbetyg är lika med årets spel... men som jag har sagt tidigare, detta är ett spel som intresserar folk som tycker om att spela en bilsimulator och inget mer än det. Så vi kan väl hålla med om att det är årets bilspel men knappast årets spel. Need for Speed hade åtminstone en story så det är inte omöjligt att bjuda på en unik berättelse bara för att det har med bilar att göra.

Fast detta spel har ju också en story? Och jag kan inte avgöra om det blir årets spel. Det gör väl den stora massan? Vad du och jag tycker är egentligen oväsentligt. Du borde försöka ta dig till av andras intryck.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Fast detta spel har ju också en story? Och jag kan inte avgöra om det blir årets spel. Det gör väl den stora massan? Vad du och jag tycker är egentligen oväsentligt. Du borde försöka ta dig till av andras intryck.

Tvärtom, våra åsikter spelar roll. Det är ju så spel får sina betyg och eventuella awards. Jag tycker inte att Forza är värdigt ett årets spel och det är min åsikt. Aldrig sagt att det är ett faktum som alla måste acceptera. Tror det är många som tycker likadant men dom slösar inte sin tid på att diskutera Forza eller ens bry sig om spelet som jag gjorde vilket jag ångrar nu i efterhand. Jag vill tillägga att det finns spel som jag ogillade men som jag verkligen förstod varför det blev ett årets spel, som till exempel The Last of Us 2.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Jag tycker inte att Forza är värdigt ett årets spel och det är min åsikt.

Har du ens spelat det?

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Har du ens spelat det?

Sett tillräckligt och har testat varenda Forza spel hittills och tyckte dom var tråkiga. Inget emot att köra bil i spel, men utan story eller något annat som håller mig fast så blir det enformigt och meningslöst.. för mig personligen.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Tvärtom, våra åsikter spelar roll. Det är ju så spel får sina betyg och eventuella awards. Jag tycker inte att Forza är värdigt ett årets spel och det är min åsikt. Aldrig sagt att det är ett faktum som alla måste acceptera. Tror det är många som tycker likadant men dom slösar inte sin tid på att diskutera Forza eller ens bry sig om spelet som jag gjorde vilket jag ångrar nu i efterhand. Jag vill tillägga att det finns spel som jag ogillade men som jag verkligen förstod varför det blev ett årets spel, som till exempel The Last of Us 2.

Våra åsikter spelar ingen roll på så sätt att det är ändå den stora massan i sig som spelar roll, varav spelet har fått väldigt höga betyg. Snittet så att säga.
Det är ju det du inte verkar vilja inse. Därav att du behöver vidga vyerna lite. Det kanske inte är årets spel för dig men låt det vara det för andra om dom tycker det?

Medlem
Skrivet av Apollo:

Sett tillräckligt och har testat varenda Forza spel hittills och tyckte dom var tråkiga. Inget emot att köra bil i spel, men utan story eller något annat som håller mig fast så blir det enformigt och meningslöst.. för mig personligen.

Jag brukar inte uttrycka mig om spel jag inte spelat.
Här får man förlita sig på andras åsikter och recensioner i så fall (som är väldigt höga).

Medlem

Vadå? Ett bilspel kan inte bli årets spel för att alla inte spelar/gillar bilspel? Det finns många exempel på spel som blivit årets spel fast jag personligen inte har något intresse att spela dem. T.ex. The Witcher 3 och Zelda-spel.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Våra åsikter spelar ingen roll på så sätt att det är ändå den stora massan i sig som spelar roll, varav spelet har fått väldigt höga betyg. Snittet så att säga.
Det är ju det du inte verkar vilja inse. Därav att du behöver vidga vyerna lite. Det kanske inte är årets spel för dig men låt det vara det för andra om dom tycker det?

Återigen, den såkallade "stora massan" här är ju folk som gillar denna specifika genre av bilsimulator, knappast en större del av alla gamers. Så kanske du som borde vidga vyerna och fatta att ett spel för en nischad-marknad kanske inte borde bli årets spel för hela spelindustrin om det inte erbjuder något mer än att bara vara en bilsimulator.

Och sen är jag väldigt skeptiskt mot alla dessa tidiga omdömen, låter ju nästan som att Microsoft har pröjsat folk i ett desperat försök att hypa sitt exklusiva spel (kan man ens kalla det exklusivt om det finns på PC?). Varför så mycket snack om årets spel när folk inte ens har hunnit testa det?

https://www.metacritic.com/game/xbox-series-x/forza-horizon-5

"Forza Horizon 5 features all the content from the previous game and bumps the fun of this Horizon title. The game looks stunning and the gameplay is the same casual fun of Forza Horizon. The replayability of this game makes it outstanding and deserving of a perfect score."

Medlem

Logiken verkar gå så här; jag gillar inte det här spelet, därför kan det aldrig bli GOTY.

Medlem

Snarare: Jag tycker om detta spel och därför måste det bli årets spel trots att det inte erbjuder något unikt och är same old.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Återigen, den såkallade "stora massan" här är ju folk som gillar denna specifika genre av bilsimulator, knappast en större del av alla gamers. Så kanske du som borde vidga vyerna och fatta att ett spel för en nischad-marknad kanske inte borde bli årets spel för hela spelindustrin.

Och sen är jag väldigt skeptiskt mot alla dessa tidiga omdömen, låter ju nästan som att Microsoft har pröjsat folk i ett desperat försök att hypa sitt exklusiva spel (kan man ens kalla det exklusivt om det finns på PC?). Varför så mycket snack om årets spel när folk inte ens har hunnit testa det?

https://www.metacritic.com/game/xbox-series-x/forza-horizon-5

"Forza Horizon 5 features all the content from the previous game and bumps the fun of this Horizon title. The game looks stunning and the gameplay is the same casual fun of Forza Horizon. The replayability of this game makes it outstanding and deserving of a perfect score."

Nämn ett spel som "en större del av alla gamers" gillar.

Varför håller du på och målar in dig i ett hörn? Säg att du inte gillar MS/Xbox istället, vi fattar det! Det är okej att tycka så!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Logiken verkar gå så här; jag gillar inte det här spelet, därför kan det aldrig bli GOTY.

Njae. Tror du har fel. Folk som säger att spelet inte kan bli GOTY har inte ens spelat spelet.
Logiken verkar mer vara: det här är ett spel från MS och jag är en Sony fanboy, därför är det här spelet dåligt och MS har köpt recensenterna

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Skriv svar