Jo, GTA-trilogin är tillbaka på pc, men spelarkritiken är inte nådig

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Tråkigt att valde att gå hela vägen fullt ut med denna release är verkligen inte en Definitive Edition i mina ögon. Man kan ju hoppas att de ändrar sig och öppnar upp för att sälja den tidigare versionen som nån slags "Legacy"-version.
Men om man går på SteamDBs grafer verkar intresset att spela GTA 3, VC och SA väldigt lågt.

Musiken som saknas i Definitive Edition är väl densamma som togs bort för många år sen i de digitala versionerna, så det var ju ingen överraskning.

Nåväl, spelen är ju inte omöjliga att få tag på annat håll.

Att de tre originalspelen just nu har sämre betyg än annars är garanterat på grund av downvote-bomben efter att Rockstar stämde skiten ut alla som fixat de gamla versionerna men plötsligt fick en bassäng av skit och böter från RS inför just den här launchen.

Inaktiv
Skrivet av Påskmust:

Såg den här på Reddit. Snacka om low effort.
https://i.redd.it/ekqnpxmhbuz71.png

Haha den lilla är ju inte ens en mutter längre

Medlem

Jag har två frågor till alla som är besvikna på denna remake. Varför är ni besvikna? Vad förväntade ni er?
Frågar för att jag är nyfiken på vad det är som kan ha blivit så fel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja den tidigare köpta licenstiden gick ut.

För vice city också?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Är inte mycket för recebsionsbombning men i detta fallet förtjänar dom det.

Hoppas innerligt att de känner detta i plånboken men antagligen inte.

Håller med, men när det används på rätt sätt så är det bra. Det blir tydligt för spelets skapare att folk är missnöjda. Men detta bör endast användas i extrema fall. Att en tillverkare tar bort något för att förnya en återkommande spelserie är inte en godkänd anledning.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har två frågor till alla som är besvikna på denna remake. Varför är ni besvikna? Vad förväntade ni er?
Frågar för att jag är nyfiken på vad det är som kan ha blivit så fel.

Du får ta dig en titt på alla de videos som visar hur ospelbar trilogin är i vissa sektioner. När jag köper ett nytt spel för 600 kr förväntar jag mig att regnet i spelet inte ska hindra mig från att se min karaktär och vart jag är på väg för att nämna ett exempel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Haha den lilla är ju inte ens en mutter längre

Hahaha, så mycket man får i dessa dagar.

Edit: Fast på andra sidan verkar det vara en mutter? Vad konstigt haha


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kris:

Du får ta dig en titt på alla de videos som visar hur ospelbar trilogin är i vissa sektioner. När jag köper ett nytt spel för 600 kr förväntar jag mig att regnet i spelet inte ska hindra mig från att se min karaktär och vart jag är på väg för att nämna ett exempel.

Kanske får göra det men egentligen ville jag veta vad folket på FZ tycker.
Vice City och San Andreas kanske är värre då för jag har tagit mig igenom ungefär halva trean och än har det funkat bra.
En gång föll jag genom marken men det är den största buggen hittills. Annars är mitt största klag att spelet flyter på dåligt i förhållande till grafiken.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Såg den här på Reddit. Snacka om low effort.
https://i.redd.it/ekqnpxmhbuz71.png

Tog de alla modeller i spelet och ökade antalet polygoner, utan att ens tänka på vad slutresultatet blir? Det ska ju uppenbarligen vara muttrar, men det ser mer ut som distanser nu.

Ero
Medlem
Skrivet av burkmopp:

Dessa nedröströstningsdemonstrationer känns som ett gäng "gamers" svar på när folk hjälper personer i nöd med "thoughts and prayers".

Ja, och nej.

Det får nog en hel del personer som kanske tänkt köpa att tänka om rejält.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Vad är det som händer.
Gta 0.9
Bf2042 2.5
CoD Vanguard 4.4

Bra höst 😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Såg den här på Reddit. Snacka om low effort.
https://i.redd.it/ekqnpxmhbuz71.png

Rund mutter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Kris:

Du får ta dig en titt på alla de videos som visar hur ospelbar trilogin är i vissa sektioner. När jag köper ett nytt spel för 600 kr förväntar jag mig att regnet i spelet inte ska hindra mig från att se min karaktär och vart jag är på väg för att nämna ett exempel.

Tyckte jag såg någonting om att det var samma svårighet att se regnet i originalet. Men jag ska kolla närmare om det stämmer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tyckte jag såg någonting om att det var samma svårighet att se regnet i originalet. Men jag ska kolla närmare om det stämmer.

Va? Inte ens i närheten av samma effekt som i originalet ju.
Kolla Digital Foundrys video.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tyckte jag såg någonting om att det var samma svårighet att se regnet i originalet. Men jag ska kolla närmare om det stämmer.

Även om det var ospelbart med regnet i originalet borde vi kunna förvänta oss en förbättring av det när de remastrar spelen. Det är ju inte ospelbart regn som får remastern att vara trogen originalet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tog de alla modeller i spelet och ökade antalet polygoner, utan att ens tänka på vad slutresultatet blir? Det ska ju uppenbarligen vara muttrar, men det ser mer ut som distanser nu.

Diverse algoritmer och ai upscaling på texturer vilket är bra i teorin men går man inte igenom allt så missar man detta.

De hade absolut behövt mer tid.

Inaktiv
Skrivet av Kris:

Även om det var ospelbart med regnet i originalet borde vi kunna förvänta oss en förbättring av det när de remastrar spelen. Det är ju inte ospelbart regn som får remastern att vara trogen originalet.

Tycker ju egentligen att de kunde ha haft kvar originalen i så fall och sen gjort något helt nytt med detta. Samma spel, men att inte ha fokus på att det samtidigt ska vara troget originalen.
Visst, då hade det säkert blivit en remake istället men hellre det.

Kommer trots kritik att bli kul att spela spelen på Switch och hoppas att det innan den 7 december har kommit en uppdatering som tar bort de jobbigaste buggarna.

På tanke på Switch versionen. Har hört från en recension att det kändes bättre att spela spelen bärbart än dockat.
Det känns ju lite synd.

Medlem

Folket som modade spelet gjorde ju ett så mycket bättre jobb.. varför anställde inte RS dom istället?

Inaktiv
Skrivet av Razuco:

Folket som modade spelet gjorde ju ett så mycket bättre jobb.. varför anställde inte RS dom istället?

Egentligen, och sen skapa en egen studio som har hand om remasters och remakes.

Medlem

Jag förväntade mig: 60 fps på alla versioner. Någon slags ”uphottad” grafik. Quality of lite förbättringar, så att det skulle kännas mer som en modern ui. Samt att all musik skulle vara med.

Inget av detta finns i den här releasen.

Medlem

En ganska populär teori är väl att studion låtit AI göra mycket av jobbet med att få texturer högupplösta då det är många texturer med text som nu är felstavade. Pinsamt.

Tycker nästan det mest provocerande är det här med moddar på PC. Det är givetvis jättebra för spelarna om eldsjälar kan ta fram vettiga versioner av spelen, men hur sjukt är det inte att folk som sitter och gör sådant gratis på sin fritid ska behöva fixa ett spel släppt av ett företag som dragit in tiotals miljarder kronor de senaste åtta åren?

Det är ren dumsnålhet också. Varför bad man inte moddarna om hjälp när man gjorde dessa remasters? Låt en studio "portera" spelen till Unreal Engine och låt sedan moddare fixa resten mot betalning. Det finns säkert flera som gärna skulle ställa upp mot ersättning.

Medlem

Wow Rockstar verkar verkligen ha blivit ett riktigt skit företag. Tråkigt, älskade RDR2. Arthur Morgan är en av mina favorit karaktärer någonsin, fäste mig verkligen vid honom. Varför satsar inte Rockstar mer på att göra spel av den kvalitén?

Det är nästan lite tragiskt när man tänker på vad de är kapabla till men de använder sig inte av det... Finns verkligen ingen gräns för greed tyvärr.

Snart får man väl höra hur de antastar och mobbar sina anställda också...

Säger inte att japanerna är felfria men känns som det finns så mycket mer själ och kärlek bakom de japanska stortitlarna jämfört med de västerländska.

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Varför bad man inte moddarna om hjälp när man gjorde dessa remasters? Låt en studio "portera" spelen till Unreal Engine och låt sedan moddare fixa resten mot betalning. Det finns säkert flera som gärna skulle ställa upp mot ersättning.

Det värsta är väl att vissa moddare på Twitter har skrivit att de har hittat sin kod i denna remaster
Kanske dags att folk inser att Take Two är några av de största svinen i denna industri.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Wow Rockstar verkar verkligen ha blivit ett riktigt skit företag.

Rockstar, Blizzard, CDPR, EA, Ubisoft, Konami... Listan över spelföretag som inte är vad de varit kan tydligen göras lång.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Folket som modade spelet gjorde ju ett så mycket bättre jobb.. varför anställde inte RS dom istället?

RenderWare (som de gamla spelen använder) är en ganska... bökig spelmotor (inte minst med dagens mått mätt), och det är egentligen rätt förståeligt att man vill frångå den - att man lyckas så otroligt dåligt med porten över till UE4 är dock rätt häpnadsväckande.

Hade väl kanske varit mer rimligt att använda en något mer lättdriven motor (Unity är rätt populär i det avseendet, givetvis har den sina baksidor också), och inte bara klistrat på toppmoderna UE4-features när man blandar in 20 år gamla assets, det blir (precis som Digital Foundry nämner) en ganska rejäl dissonans när spelet ser förhållandevis daterat ut och ändå har ordentliga problem med att drivas med någon som helst rimlig prestanda alls.

Moddare trollar inom hårdare ramar (då de inte portar spelet) än vad utvecklaren, med källkoden, har möjlighet att göra - men med tanke på slutresultatet kanske R* och Grove Street Games borde sneglat åt det hållet lite mer än de gjorde. Annat än för att köra cease and desist-taktiker då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag tänker att: Remasters är "poppis" och de som sitter på rättigheterna bara:

Att då behövs spendera pengar innan (här slutar de läsa) man får tillbaka det mångdubbla när man gjort ett bra jobb är ju en självklarhet.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Såg den här på Reddit. Snacka om low effort.
https://i.redd.it/ekqnpxmhbuz71.png

Med tanke på det hårda regnet i nya versionen, har väl regnet gjort dem runda.

Medlem
Skrivet av noyart:

För vice city också?

Yes, nästan mest för Vice CIty då de använde REJÄLT med musik där, speciellt med de extra tilläggspaketen.

Skrivet av Oakenborn:

Jag har två frågor till alla som är besvikna på denna remake. Varför är ni besvikna? Vad förväntade ni er?
Frågar för att jag är nyfiken på vad det är som kan ha blivit så fel.

Jag förväntade mig....

  • att vi skulle få en remaster där utföraren har kollat på vad spelare har gjort och försök förstå vad vi som spelare har saknat.
    Flera moddar har utökat kvalitén på texturer för både värld och fordon.

  • att vi skulle få majoriteten av buggar lösta som spelar/moddare fixat med egna "inoffciella patches". Saker som VC och Widescreen eller SA och smuts på bilar (räknar från de äldre spelen med den äldre spelmotorn)

  • att allmän Quality of life skulle öka. Te.x bättre kontroller stöd eller stöd för högre upplösningar

  • att bli lite (men inte mycket) positivt överraskad med kanske någon mindre ny addition. Te.x ett nytt vapen eller ny bil tillbaka tagen från te.x Beta? eller som en rolig referens till nyare spel (te.x VCS eller GTA IV).

Jag är besviken för....

  • att R* / T2 väljer att radera de äldre spelen från att köpas av nya spelare.

  • att R* / T2 väljer att ta in advokater för att jaga folk i det tämligen stora spelare/moddare som gör moddar, Detta sabbar bara för spelare.

  • att R* / T2 väljer att låsa GT:DE till enbart deras egna launcher

  • att man väljer en oerfaren studio för att "förbättra" något dem inte förstår. (karaktärernas "förbättring" är ett skämt och visuella designs är typ förstörda)

  • att det ryker fortfarande mer kvalité av spelet som släpptes för mer än 10 år sedan (med QA) än vad denna "nya" release gör.


signatur

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb på RSI
Sweumb Discord

Medlem

Någon nämnde att det tagit två år att ta fram det här. Det må så vara, men det känns som om studion har hittat en uppskalningsfunktion, tryckt på den knappen och sedan ansett jobbet vara färdigt. Man vill ju ha en fysisk kopia av trilogin av samma anledning som Big Rigs vore en rolig pjäs i hyllan, tyvärr.

Inaktiv

Det som jag är väldigt ledsen för när jag får mitt exemplar av Grand Theft Auto: The Trilogy: The Definitive Edition är att man kommer vara tvungen att uppdatera spelet när en uppdatering kommer.
Men detta gör ju att om typ 20 år när kanske dessa uppdateringar inte längre finns till Switch så kommer ju spelet vara näst intill ospelbart så länge som man inte har uppdaterat innan.

* Varför är jag säker på att det kommer en uppdatering?
För att jag hört att Rockstar arbetar på det och om jag inte hade hört det så hade jag förstått det ändå eftersom ett sådant här misslyckande från GSG kommer säkert kosta Rockstar en del med aktier som går ner med mera så då måste de rädda det som går så att förtroendet för Rockstar går upp igen.
Sen är jag väldigt säker på att de aldrig mer kommer anlita GSG i något framtida projekt.

Sen ska jag tillägga att jag inte tror att alla bugar kommer fixas utan endast de som Rockstar anser är värst.

123
Skriv svar