Might and Magic-lika Songs of Conquest släpps snart i early access

Robot
Might and Magic-lika Songs of Conquest släpps snart i early access
Medlem

Ballt och intressant dioramaeffekt. Undrar hur dom inte kan bli stämda för plagiat dock, en hel del saker är lite väl lika.

Medlem

Likt och likt heroes, såg ut som de kopierat rakt av. Såg ut som de typ bytt lite modeller/utseende på gubbar bara. Känns som de verkligen dansar på gränsen till vad som är lagligt/anständigt.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ballt och intressant dioramaeffekt. Undrar hur dom inte kan bli stämda för plagiat dock, en hel del saker är lite väl lika.

Skrivet av Izuel:

Likt och likt heroes, såg ut som de kopierat rakt av. Såg ut som de typ bytt lite modeller/utseende på gubbar bara. Känns som de verkligen dansar på gränsen till vad som är lagligt/anständigt.

Motivera gärna vad som är plagiat och kopierat.

Det är en helt annan artstil med unika animationer. Gameplay mekaniker är väldigt sällan något man kan ha copyrights på och vad jag kan se så är varken animationer eller art-assets stulna eller kopierade från heroes 3. Det har unika mekaniker som bara finns i SoC dessutom.

Då återstår bara kod och eftersom att vi inte kan bevisa att något är stulet eller kopierat därifrån (varför man nu skulle vilja kopiera från ett så gammalt spel 2021) så kan man bara utgå ifrån att de blivit/är insperarade av heroes 2 och 3 vilket de sagt själva.

Anser ni att Duke Nukem, Doom och Quake kopierat eller är plagiat av Castle Wolfenstein?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Motivera gärna vad som är plagiat och kopierat.

Det är en helt annan artstil med unika animationer. Gameplay mekaniker är väldigt sällan något man kan ha copyrights på och vad jag kan se så är varken animationer eller art-assets stulna eller kopierade från heroes 3. Det har unika mekaniker som bara finns i SoC dessutom.

Då återstår bara kod och eftersom att vi inte kan bevisa att något är stulet eller kopierat därifrån (varför man nu skulle vilja kopiera från ett så gammalt spel 2021) så kan man bara utgå ifrån att de blivit/är insperarade av heroes 2 och 3 vilket de sagt själva.

Anser ni att Duke Nukem, Doom och Quake kopierat eller är plagiat av Castle Wolfenstein?

Jag skulle kunna dra upp en hög med exempel på hur lika assets på kartan är HoMM 3. Det betyder inte att dom är stulna rakt av, men extremt ”inspirerade”. Dock orkar jag inte göra det, utan det borde vara uppenbart för vem som helst som kört mycket HoMM 3. Andra har blivit stämda för mindre.

I ditt exempel är det betydligt större skillnader och dessutom samma utvecklare i 3/4 fall. Jag hade ju inte reagerat om det var New World Computing som gjorde detta spelet.

Medlem

Ser riktigt häftigt ut. Synd att det är Early Access och inte en skarp release. Alldeles för många spel som ligger i E/A just nu, och verkar förbli där i åravis.

Medlem

Det som ubisoft aldrig fattade, det fattar de här grabbarna. Man ser hur deras mål är ett renodlat, tillputsat "perfekt" Heroes men med tillgång till moderna grafiska effekter (men nogsamt utvalda efter behov. Allt ska inte med bara för att det är det senaste).

Hur grymt som helst. Det är det här som är styrkan med små självständiga utvecklare. De förstår vad gamers vill ha. Till skillnad från cyniska giganter som Ubisoft som nu i årtionden gjort Heroesfans nästan tröstlöst besvikna av uppföljare som aldrig hållit måttet.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jag skulle kunna dra upp en hög med exempel på hur lika assets på kartan är HoMM 3. Det betyder inte att dom är stulna rakt av, men extremt ”inspirerade”. Dock orkar jag inte göra det, utan det borde vara uppenbart för vem som helst som kört mycket HoMM 3. Andra har blivit stämda för mindre.

I ditt exempel är det betydligt större skillnader och dessutom samma utvecklare i 3/4 fall. Jag hade ju inte reagerat om det var 3DO som gjorde detta spelet.

Aah yes "jag har en hel hög med motargument men jag tänker inte säga något av dem" sure.... men du håller med om att det är inspirerat. Jag har spelat en hel del homm3 och kan se flera saker som inte är som i HoMM3 bl.a. sättet man bygger sin bas på som visas tidigt i trailern. Men du tänker kanske på att båda spelen har en guldgruva, eller tänker du på att det e turbaserat och att man samlar upp resurser och slåss mot mobs på overworld kartan? Att gameplay loopen är detsamma? Anser du att Kings Bounty snott från HoMM då de också delar många likheter?

Vad är de större skillnaderna då? Du säger att SoC är en kopia men kommer inte med några argument för varför, bara att du tycker att det är det. Irrelevant om Doom och Quake har samma utvecklare, Castle Wolfenstein kom först och har en helt annan. Du ser inga likheter mellan dom spelen alls menar du? För om SoC kopierar så gör de här spelen det med.

Annat exempel då. Har Ori and the Will of the Wisps kopierat från Hollow Knight. Finns folk som genuint tycker det i Hollow knight communityt när det kommer till vissa mekaniker bl.a. combat. Eller varför inte Dark Souls vs Lords of the Fallen/Nioh.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Aah yes "jag har en hel hög med motargument men jag tänker inte säga något av dem" sure.... men du håller med om att det är inspirerat. Jag har spelat en hel del homm3 och kan se flera saker som inte är som i HoMM3 bl.a. sättet man bygger sin bas på som visas tidigt i trailern. Men du tänker kanske på att båda spelen har en guldgruva, eller tänker du på att det e turbaserat och att man samlar upp resurser och slåss mot mobs på overworld kartan? Att gameplay loopen är detsamma? Anser du att Kings Bounty snott från HoMM då de också delar många likheter?

Vad är de större skillnaderna då? Du säger att SoC är en kopia men kommer inte med några argument för varför, bara att du tycker att det är det. Irrelevant om Doom och Quake har samma utvecklare, Castle Wolfenstein kom först och har en helt annan. Du ser inga likheter mellan dom spelen alls menar du? För om SoC kopierar så gör de här spelen det med.

Annat exempel då. Har Ori and the Will of the Wisps kopierat från Hollow Knight. Finns folk som genuint tycker det i Hollow knight communityt när det kommer till vissa mekaniker bl.a. combat. Eller varför inte Dark Souls vs Lords of the Fallen/Nioh.

Nej, mer att det inte är värt tiden att klippa och klistra bilder från HoMM 3 och från trailern bara för att bevisa för någon på Internet som med 99,9% sannolikhet ändå inte kommer ändra uppfattning. Det är löjligt att hävda att likheten sträcker sig till en guldgruva.

Kings Bounty och HoMM är skapat av samma person (Jon Van Cagenheim) så det var ännu ett dåligt exempel.

Edit:

Castle Wolfenstein, av Muse, är inte ett skvatt likt Doom och Quake. Det ser ut så här:

Det Wolfenstein du antagligen tänker på är gjort av Id, precis som Doom och Quake.

Medlem

HEROES of Might and Magic tack, tack.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tar gärna en kopia, ubisoft kan ju inte göra orginalen bra så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nej, mer att det inte är värt tiden att klippa och klistra bilder från HoMM 3 och från trailern bara för att bevisa för någon på Internet som med 99,9% sannolikhet ändå inte kommer ändra uppfattning. Det är löjligt att hävda att likheten sträcker sig till en guldgruva.

Kings Bounty och HoMM är skapat av samma person (Jon Van Cagenheim) så det var ännu ett dåligt exempel.

Men lägg ner... Du vill inte skriva eller försöka motbevisa mig men du fortsätter att envist stå fast vid att spelet är en kopia av HoMM3 och sure det delar många likheter med HoMM men att kalla det plagiat är rakt av fel.

Så du valde att ignorera det jag skrev efter guldgruvan, okay. Nämn en sak som du anser SoC har kopierat som inte är inom deras rätt och kom ihåg att Homm3 skaparen/ägaren äger inte genren.

Irrelevant om det är skapat av samma person, han äger inte rättigheterna till genren eller spelen så det var inte alls ett dåligt exempel och du valde att återigen ignorera hälften av det andra jag skrev för var två exempel till där. Om något så borde ju de som äger rättigheterna till HoMM stämt honom när han gjorde Kings Bounty med din logik.

Btw jag kan också klippa och klistra bilder från Doom och Duke Nukem så att de ser extremt lika ut, bevisar ingenting.

Medlem

Jag tycker också det är extremt mycket kopierat av de första tre Heroes of MM. Det är ju så uppenbart. Det ÄR ett Heroes of Might & Magic, bara med annat namn (o såklart lite annan story).

De här grabbarna vill göra det perfekta Heroesspelet som fansen har längtat efter och tjatat om i nära 20 år nu. "Ge oss bara ett nytt Heroes 3" skriver många när ett nyare Heroes kommit ut. Kopierat, plagierat, ja det tycker jag är rätt ord.

Sen tycker jag inte det är fel, för det tillåts att det kopieras mycket i gamingbranschen utan att det ger rättsliga efterspel. Och uppenbarligen vägrar Ubisoft själva göra ett äkta (nygammalt) Heroesspel så då känns det ju inte fel om nån annan försöker.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag tycker också det är extremt mycket kopierat av de första tre Heroes of MM. Det är ju så uppenbart. Det ÄR ett Heroes of Might & Magic, bara med annat namn (o såklart lite annan story).

De här grabbarna vill göra det perfekta Heroesspelet som fansen har längtat efter och tjatat om i nära 20 år nu. "Ge oss bara ett nytt Heroes 3" skriver många när ett nyare Heroes kommit ut. Kopierat, plagierat, ja det tycker jag är rätt ord.

Sen tycker jag inte det är fel, för det tillåts att det kopieras mycket i gamingbranschen utan att det ger rättsliga efterspel. Och uppenbarligen vägrar Ubisoft själva göra ett äkta (nygammalt) Heroesspel så då känns det ju inte fel om nån annan försöker.

Hade dock inte kallat ett spel med pixelgrafik för ett nytt Heroes. Visst, det har sin charm också. Men ingen ’värdig uppföljare’.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nej, mer att det inte är värt tiden att klippa och klistra bilder från HoMM 3 och från trailern bara för att bevisa för någon på Internet som med 99,9% sannolikhet ändå inte kommer ändra uppfattning. Det är löjligt att hävda att likheten sträcker sig till en guldgruva.

Kings Bounty och HoMM är skapat av samma person (Jon Van Cagenheim) så det var ännu ett dåligt exempel.

Edit:

Castle Wolfenstein, av Muse, är inte ett skvatt likt Doom och Quake. Det ser ut så här:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d6/CastleWolfenst...

Det Wolfenstein du antagligen tänker på är gjort av Id, precis som Doom och Quake.

Yep my bad du har rätt. Tänkte på Wolfenstein 3D, ber om ursäkt.

Medlem

Jag skulle kalla det för en väldigt tydlig homage
"imitation is the sincerest form of flattery"

Medlem

Kul! Riktigt roligt att de försöker efterlikna de tidigare heroes of might and magic-spelen :). Wishlistar och kikar på det igen när det väl släpps på riktigt

Medlem

Huruvida det råder plagiering eller inte, låter jag vara osagt. Det spelar för min del mindre roll, inspirationen är uppenbar och om de nu haft som mål att skapa en egen tolkning av HoMM3 är det kanske inte så konstigt.

Det ser ambitiöst, genomtänkt och mysigt ut.

Att spela "hot seat" är något särskilt, likaså "couch coop" eller "split screen". Något som det känns som att industrin mer och mer frångår, för att inte tala om LAN-möjligheter. Nu ska jag inte glorifiera svunna tider i alltför hög utsträckning.

En viss avsaknad infinner sig ändock.

God fortsättning på er!

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ballt och intressant dioramaeffekt. Undrar hur dom inte kan bli stämda för plagiat dock, en hel del saker är lite väl lika.

Skrivet av Izuel:

Likt och likt heroes, såg ut som de kopierat rakt av. Såg ut som de typ bytt lite modeller/utseende på gubbar bara. Känns som de verkligen dansar på gränsen till vad som är lagligt/anständigt.

Ni måste vara nya till spel. Alla spel är "plagiat" av något, många av de mest populära spelen genom alla tider är "plagiat" på spel som redan existerat sedan innan. Ingenting kommer att hända.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Ni måste vara nya till spel. Alla spel är "plagiat" av något, många av de mest populära spelen genom alla tider är "plagiat" på spel som redan existerat sedan innan. Ingenting kommer att hända.

Ja, vad skall hända liksom. Ett spel som följer samma formel, dessutom finns det knappt sådana här spel. De är som gjorda för indiescenen nuförtiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Ni måste vara nya till spel. Alla spel är "plagiat" av något, många av de mest populära spelen genom alla tider är "plagiat" på spel som redan existerat sedan innan. Ingenting kommer att hända.

Det är väl som att säga att alla böcker är plagiat och att alla filmer är plagiat. Det är bra mycket svårare att vara unik i dagens läge än för 20 år sedan. Men bara för att något påminner eller "lånar" något från andra spel så är det inte självklart plagiat. Det finns tusentals olika FPS spel i samma grundutförande som alla är snarlika men ändå väldigt olika.

Men spelet som vi talar om här är så snuskigt likt originalet ned på detaljnivå så man reagerar på det. Jag reagerar iallafall på det. Antar att det finns spel/mods som blivit nedstängda på grund av mindre än detta. Bilderna/videon kunde lika gärna vara en post på reddit där man visar samma spel i "ny grafik".

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jag skulle kunna dra upp en hög med exempel på hur lika assets på kartan är HoMM 3. Det betyder inte att dom är stulna rakt av, men extremt ”inspirerade”. Dock orkar jag inte göra det, utan det borde vara uppenbart för vem som helst som kört mycket HoMM 3. Andra har blivit stämda för mindre.

I ditt exempel är det betydligt större skillnader och dessutom samma utvecklare i 3/4 fall. Jag hade ju inte reagerat om det var New World Computing som gjorde detta spelet.

Utanför den här tråden med "experter" så är det ingen som tror det här är något som är grund för stämning. Finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Folk blir stämda för att de bryter mot upphovsrätt, vilket inte innefattar spelmekanik.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Utanför den här tråden med "experter" så är det ingen som tror det här är något som är grund för stämning. Finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Folk blir stämda för att de bryter mot upphovsrätt, vilket inte innefattar spelmekanik.

Löjligt påstående, det finns inte ”hundratals spel” som är så iögonfallande lika HoMM 3 som det här spelet.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Löjligt påstående, det finns inte ”hundratals spel” som är så iögonfallande lika HoMM 3 som det här spelet.

Jo, det finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Du som snackar om "iögonfallande", inte jag.

Det är väl bra att någon återupplivar genren men nej, du ser hellre att nya bolag blir stämda för att spelet är för likt deras inspirationskälla. Tur att juridiken inte reflekterar din åsikt.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Jo, det finns hundratals spel som är inspirerade av HoMM. Du som snackar om "iögonfallande", inte jag.

Det är väl bra att någon återupplivar genren men nej, du ser hellre att nya bolag blir stämda för att spelet är för likt deras inspirationskälla. Tur att juridiken inte reflekterar din åsikt.

Du slänger ut halmgubbar till höger och vänster men det faller jag inte för så lätt:

1) Ingen har ifrågasatt att HoMM har inspirerat andra spel, ifrågasättandet gäller att assets från HoMM 3 är nära på kopierade rakt av med mindre justeringar.

2) Ingenstans har jag påstått att jag inte vill se ett nytt HoMM eller att jag vill att denna studion ska bli stämd.

Bättre lycka en annan gång.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du slänger ut halmgubbar till höger och vänster men det faller jag inte för så lätt:

1) Ingen har ifrågasatt att HoMM har inspirerat andra spel, ifrågasättandet gäller att assets från HoMM 3 är nära på kopierade rakt av med mindre justeringar.

2) Ingenstans har jag påstått att jag inte vill se ett nytt HoMM eller att jag vill att denna studion ska bli stämd.

Bättre lycka en annan gång.

Nej, deras assets är inte kopierade rakt av. Det är en lögn.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Nej, deras assets är inte kopierade rakt av. Det är en lögn.

Du verkar ha problem med läsförståelsen så jag lämnar diskussionen därhän.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du verkar ha problem med läsförståelsen så jag lämnar diskussionen därhän.

Hej fadderullan,

Spelade HoMM 3 hd under många år i min barndom och detta är långt ifrån en kopia. Slå en snabb google på HoMM 3 och jämför sida vid sida med videon så ser du att den inte finns en ända asset som ens påminner om varandra förutom att det är samma genre.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Ser väldigt lovande ut, gillar dom äldre Might & Magic spelen.
Hoppas att musiken är lika grym.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du verkar ha problem med läsförståelsen så jag lämnar diskussionen därhän.

Säger detsamma eftersom jag enbart sa att det fanns hundratals spel inspirerade av HoMM (vilket du nu håller med om?) medan du istället läste in "hundratals spel som är iögonfallande lika HoMM".

Gameplay ser hursomhelst likt ut men deras assets är inte "nära på kopierade rakt av med mindre justeringar" som du påstår.

12
Skriv svar