Härmed proklamerar jag 2021 som backloggens år!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Härmed lägger jag kampanjen i Titanfall 2 till handlingarna. Det kändes lite blasé under de första uppdragen, men tog sig och blev riktigt bra till slut. Jag är glad för att jag bet mig kvar och gav det en chans. Fantastiskt gameplay!

Precis mitt intryck när jag lirade. Först var intrycket "att vad är det som var så speciellt?" men det tog sig verkligen senare! Mycket trevliga banor som var en riktig behållning. Dock så tog det roliga slut således lite fort när det väl hade tagit sig.
Synd att serien verkar var lite i limbo för tillfället.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Gen
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vad tyckte du om spelet? Det är årets backloggspel för min del.

Frågar du mig så föredrar jag "1a" och "2an" men 3an var också väldigt bra. Sen var det lite spännande att det var öppen värld och allt.

Medlem

Tre spel avklarade i november: Adam Wolfe, ett Hidden Object-spel med bra tempo men kasst slut; Divinity: Original Sin, 100-timmarsspelet som började bra men jag fann mig ogilla mer och mer ju längre jag spelade; och Orwell: Ignorance is Strength som känns som en sämre version av föregångaren men ändå är okej överlag.

Som synes inte den roligaste månaden för mig, men förhoppningsvis blir slutrakan i december lite bättre!

Avklarade spel 2021: 33
Avklarade spel från backloggen: 32
Antal köpta spel 2021: 2

Ambassadör
Xbox

Uppdateringsdags igen då. Utöver Forza Horizon 5 som slukade mycket tid så har även Call of the Sea, Unpacking, DEEEER Simulator, The Procession to Calvary och Townscaper klarats ut. Just nu spelas det mest Halo, så tveksamt om det blir så mycket mer i år.

Däremot inköpt en del som lagts till backloggen: Far Cry 6, Metro Exodus + Expansioner, FH5 2 kommande expansioner.

Avklarade spel 2021: 38
Från backloggen: 19
Från Xbox Game Pass: 19
Antal köpta spel: 7


signatur

Jump in.

Gen
Medlem

Last of Us 2 klart. Spelet verkar vara en vattendelare, 50% gillar det och 50% hatar det. Jag tyckte det var bra förutom att det kunde slutat lite tidigare. Ska köpa RE8 och försöka hinna klart det innan året är slut. Eventuellt hittar jag något med i backloggen men vi får se.

Pågående:
Resident Evil Village (PC)

Näst på tur:

Avklarade:

Last of Us 2 (PS5)
BroForce : Expendabros (PC)
Far Cry 6 (PC)
Forza Horizon 5 (PC)
Metroid Dread (Switch)
Ghost of Tsushima (PS5)
Shadow Warrior 2 (PC)
Quake : Dissolution of Eternity (PC)
Kena : Bridge of Spirits (PS5)
Quake : Scourge of Armageddon (PC)
Quake (PC)
Horizon : Zero Dawn (PS5)
Control : AWE (PC)
Control : Foundation (PC)
Control (PC)
Crash Bandicoot 3 (PC)
Crash Bandicoot 2 (PC)
Ratchet & Clank : Rift Apart (PS5)
The Ascent (PC)
Final Fantasy VII Remake (PS5)
The Outer Worlds (PC)
Grim Dawn : Forgotten Gods (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : The Two Colonels (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : Sam's Story (PC)
Uncharted 4 : A Thieves' End (PS5)
Uncharted 3 : Drake's Deception (PS5)
Diablo 3 (PS5)
Uncharted 2 : Among Thieves (PS5)
Uncharted : Drakes Fortune (PS5)
Astro's Playroom (PS5)
Minecraft Dungeons (PS5)
Killzone : Shadow Fall (PS5)
Last of Us Remastered (PS5)
Crash Bandicoot 4 (PS5)
inFamous : Dying Light (PS5)
inFamous : Second Son (PS5)
Ratchet & Clank 2016 (PS5)
Axiom Verge (PC)
Max Payne 3 (PC)
CoD: BOCW Campaign (PC)
Ryze : Son of Rome (PC)
A Plague Tale : Innocence (PC)
Resident Evil 3 Remake (PC)
DOOM64 (PC)
Cyberpunk 2077 (PC)

Avklarade spel 2021: 46
Avklarade spel från backloggen: 33
Antal köpta spel 2021: 10
Antal prenumerationsspel 2021: 1

Testpilot

En uppdatering från min sida också. Har rullat på bra under året, även om vissa spel som AC Odyssey verkligen tog sin lilla tid. Startade igång Wolfenstein II i går och hoppas hinna klart med det innan året är slut.

Har även spelat lite BF 2042 och tänkte fråga er när är man "klar" med det?

Avklarade spel i år:

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey - Legacy of the First Blade
Assassin's Creed Odyssey - The Fate of Atlantis
Assassin's Creed Odyssey - The Lost Tales of Greece
Code Vein
Cyber Shadow
Cyberpunk 2077
Desperados III
Disco Elysium
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition
Empire of Sin
Football Manager 2022
Forza Horizon 5
Golden Axed: A Cancelled Prototype
Horizon Zero Dawn - Complete Edition
Metroid Dread
NHL 21
Ori and the Will of the Wisps
Peaky Blinders: Mastermind
Rain of Reflections
Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard - Not a Hero
Sable
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider: The Forge DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Grand Caiman DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Nightmare DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Path Home DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Pillar DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Price of Survival DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Serpent's Heart DLC
Star Wars: Battlefront II (2017)
Super Smash Bros. for Wii U
Vampire: The Masquerade - Shadows of New York
Warhammer: Vermintide 2
Wolfenstein: The Old Blood
Yakuza 3
Yakuza 4
Zone of the Enders: The 2nd Runner MARS

28 stycken spel (exklusive DLC).

Medlem

Uppdatering från mig också! Tycker jag har varit duktig i år och klarat ut en stor del av spel från backloggen. Ska försöka bli klar med FFXII och CP2077 innan året är slut och under julledigheten blir det MHW: Iceborne expansionen, får se hur det går har hört att den är svår.

Pågående:
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Cyberpunk 2077

Näst på tur:
Monster Hunter: Iceborne
Halo Infinite

Avklarade:

Metro: Last Light Redux
Monster Hunter: World
Unpacking
Resident Evil Village
Watch Dogs 2
Yakuza 0
Ori and the Will of the Wisps
Nier: Automata
Chrono Cross
Shenmue I & II
Shenmue II
Phoenix Wright: Ace Attorney
Grand Theft Auto: San Andreas
Batman: Arkham City - Harley Quinn's Revenge DLC
Batman: Arkham City - Catwoman DLC
Batman: Arkham City GOTY
Dragon Quest Builders 2
Super Mario Sunshine
Celeste
SUPERHOT
Her Story
198X
Fahrenheit
Two Point Hospital
Star Wars Jedi: Fallen Order
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Ratchet & Clank
Dragon Quest Builders
Halo: The Master Chief Collection (Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2: Anniversary, Halo 3, Halo 3: ODST, Halo Reach och Halo 4)
Streets of Rage 4
Monster Train
River City Girls
My Friend Pedro

Avklarade spel 2021: 35
Avklarade spel från backloggen: 27
Antal köpta spel 2021: 1


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Måste bara säga att det är otroligt hur flitiga vissa av er är, runt 30 avklarade spel på ett år? Hur lyckas ni? Jag pluggar och tycker att jag har mycket tid över, men ändå. Skulle tro att jag landar på runt 8-9 avklarade spel totalt det här året och då känner jag ändå att jag lirat en hel del...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mutumba:

En uppdatering från min sida också. Har rullat på bra under året, även om vissa spel som AC Odyssey verkligen tog sin lilla tid. Startade igång Wolfenstein II i går och hoppas hinna klart med det innan året är slut.

Har även spelat lite BF 2042 och tänkte fråga er när är man "klar" med det?

Avklarade spel i år:

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey - Legacy of the First Blade
Assassin's Creed Odyssey - The Fate of Atlantis
Assassin's Creed Odyssey - The Lost Tales of Greece
Code Vein
Cyber Shadow
Cyberpunk 2077
Desperados III
Disco Elysium
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition
Empire of Sin
Football Manager 2022
Forza Horizon 5
Golden Axed: A Cancelled Prototype
Horizon Zero Dawn - Complete Edition
Metroid Dread
NHL 21
Ori and the Will of the Wisps
Peaky Blinders: Mastermind
Rain of Reflections
Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard - Not a Hero
Sable
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider: The Forge DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Grand Caiman DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Nightmare DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Path Home DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Pillar DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Price of Survival DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Serpent's Heart DLC
Star Wars: Battlefront II (2017)
Super Smash Bros. for Wii U
Vampire: The Masquerade - Shadows of New York
Warhammer: Vermintide 2
Wolfenstein: The Old Blood
Yakuza 3
Yakuza 4
Zone of the Enders: The 2nd Runner MARS

28 stycken spel (exklusive DLC).

Hehe, ja ett Assassin's Creed-spel tar sin lilla tid Jag körde Origins i år. Ser fram emot Odyssey!

Vad det gäller rena MP-spel så räknar jag dem inte, har de ingen kampanj så är det bara tidsfördriv för min del.


signatur

Jump in.

Testpilot
Skrivet av greb1989:

Måste bara säga att det är otroligt hur flitiga vissa av er är, runt 30 avklarade spel på ett år? Hur lyckas ni? Jag pluggar och tycker att jag har mycket tid över, men ändå. Skulle tro att jag landar på runt 8-9 avklarade spel totalt det här året och då känner jag ändå att jag lirat en hel del...

Ja, lite flit krävs nog för att hålla ett bra tempo. I mitt fall är det inte jättemånga av spelen som tog mycket tid. Det var nog AC Odyssey, Horizon Zero Dawn, Shadow of the Tomb Raider, Dragon Quest 11 och Cyberpunk som tog mycket tid. I Cyberpunks fall spelade jag även en del i december förra året. Annars är det lite MP-spel och indietitlar som inte tar långt tid att klara av.

Har ganska lätt att fastna och "köra på" dessutom är det kul att klara av spelen Disco Elysium exempelvis bara flög tiden med när jag spelade det. Cirka 20 timmar kändes som bara fem-tio timmar.

Skrivet av Mortaigne:

Hehe, ja ett Assassin's Creed-spel tar sin lilla tid Jag körde Origins i år. Ser fram emot Odyssey!

Vad det gäller rena MP-spel så räknar jag dem inte, har de ingen kampanj så är det bara tidsfördriv för min del.

Kul! Det är roliga spel men det är som att äta på buffé man blir väldigt mätt efteråt och kanske känner sig lite skamsen haha. Jag har även Valhalla i backloggen men det får vänta lite.

Ja, synd att de inte fanns en kampanj. Blir nog att spela lite mer och sen bedöma när jag känner mig nöjd.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Löfbergs lila:

Tearaway Unfolded

Detta ser man inte ofta att någon har spelat! Vad tyckte du? Har du spelat det första på PS Vita?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Löfbergs lila:

Det är magiskt bra! Spelade aldrig originalet till PS Vita. Bara sett en Vita öht 1 gång i mitt liv, i en butik. Tänkte testa men laddningstiden på demot tog så lång tid att jag hann gå därifrån innan det började....

Kul att höra! Tror inte så många har testat det, tyvärr. Originalet är fantastiskt eftersom det utnyttjar alla funktioner som PS Vita har. Jag beundrar verkligen Media Molecules fantasi. Unfolded är samma spel fast lite omgjort och med en del tillägg, och det är ungefär lika bra. Fast jag tycker att PS Vita-versionen blir mer intim genom kameran.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare

Sådärja! Pillars of Eternity avklarat! Hade dock missat hur man tog sig till expansionen, så den är kvar, men grundspelet är avslutat, även om jag nog avslutar det helt igen när jag även klarat The White March.
Otroligt bra stämning, story och intriger. Sämre combat, men tur är väl det. Annars hade det blivit minst en omspelning av det här. Men känner mig relativt färdig, även om det inte alls är segt att köra igenom nytt content i det.
Ser fram emot tvåan om 25 år när jag kommit ikapp.

Antal avklarade spel 2021: 23
Antal avklarade spel från backloggen: 16
Antal avklarade omspelningar: 5
Antal avklarade nyspel: 2
Antal köpta spel: 3
Värde: -12
Antal strukna spel: 6

Och ifall någon undrar, ja, även 2022 kommer att utropas till backloggens år!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Är det här ett fenomen som de facto stressar er, eller känner ni genuin glädje i att kunna "bocka" av spel?

För ibland tänker jag så här, jag spelar de spelen som är meant to be. Ibland blir det helt enkelt inte av att man spelar vissa spel... får för mig att det här med en enorm backlog kan stressa många ändå.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av socialarbetaren:

Är det här ett fenomen som de facto stressar er, eller känner ni genuin glädje i att kunna "bocka" av spel?

För mig är det både och. Det var väldigt roligt under det första halvåret när det rullade på bra och jag kunde bocka av titel efter titel som legat länge och väntat. Sedan ropade jag hem några retrospel på Tradera och började ligga på minus. Då, när höstens storspel dessutom närmare sig, började jag bli stressad. Och så ska det förstås inte vara. Spel ska vara kul och avkopplande. Till saken hör att jag har två små barn hemma som jag har huvudansvaret för p.g.a. min frus jobbschema, så min tid är extremt begränsad (max en timmes spelande per kväll).

Så mitt backloggens år 2022 kommer bli snällare, jag kommer exempelvis att räkna bort retrospel bland nyinköpa titlar när jag summerar avklarade respektive nya spel. Men i grunden gillar jag upplägget att klara av fler gamla spel än antalet nyinköp. Jag har redan en lista på närmare 20 spel som jag kommer ge mig på under 2022.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av socialarbetaren:

Är det här ett fenomen som de facto stressar er, eller känner ni genuin glädje i att kunna "bocka" av spel?

För ibland tänker jag så här, jag spelar de spelen som är meant to be. Ibland blir det helt enkelt inte av att man spelar vissa spel... får för mig att det här med en enorm backlog kan stressa många ändå.

Personligen är det mest en fråga om resurshantering. Kommer det ett nytt spel jag vill spela gör jag givetvis det - men om jag inte tänker spela det just nu så finns det ju ingen anledning att köpa det heller.
Så det är ett sätt att begränsa inköp av sådant som jag ändå inte "behöver".

Dessutom älskar jag att stryka spel ur backloggen och åtminstone 90% av spelen som finns där är ju sådant jag VILL spela.


signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av keffkebab:

Dessutom älskar jag att stryka spel ur backloggen och åtminstone 90% av spelen som finns där är ju sådant jag VILL spela.

Precis. Det handlar lite om perspektiv, egentligen. Antingen blir backloggen en kvarnsten om halsen som blir betungande eller så väljer man att se på sin backlogg och utbrista: "Se så många bra spel jag har här, vilken privilegium att kunna spendera hela året med att gå igenom dessa i stället för att bara köpa nytt."


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Precis. Det handlar lite om perspektiv, egentligen. Antingen blir backloggen en kvarnsten om halsen som blir betungande eller så väljer man att se på sin backlogg och utbrista: "Se så många bra spel jag har här, vilken privilegium att kunna spendera hela året med att gå igenom dessa i stället för att bara köpa nytt."

Exakt! Innan jag proklamerade 2019 som backloggens år tyckte jag att det var jättejobbigt. En stor del av det första året med. Men nu är det för mig bara en frihet och skön känsla att ha alla dessa spel jag kan spela!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tänkte hoppa på nu i Januari, men undrar lite hur ni ser på exempelvis Gamepass? Epics gratisspel etc? Räknar ni in dem eller hur gör ni?

Medlem

Jag är lite orolig att 2022 också proklameras som backloggens år. När är kommer året där vi bara fyller på?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av greb1989:

Jag tänkte hoppa på nu i Januari, men undrar lite hur ni ser på exempelvis Gamepass? Epics gratisspel etc? Räknar ni in dem eller hur gör ni?

Jag räknar inte Game Pass till backloggen per se, poängen med att beta av backloggen är att bli av med alla ospelade inköp jag gjort hehe. Däremot så är det väl min "moderna" backlog, då jag knappt behöver köpa spel alls längre.

Xbox first party-spel som ju stannar permanent på Game Pass räknar jag dock som backlog.


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lasrod:

Jag är lite orolig att 2022 också proklameras som backloggens år. När är kommer året där vi bara fyller på?

Man skapar ju en backlogg genom att ha just sådana år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag räknar inte Game Pass till backloggen per se, poängen med att beta av backloggen är att bli av med alla ospelade inköp jag gjort hehe. Däremot så är det väl min "moderna" backlog, då jag knappt behöver köpa spel alls längre.

Xbox first party-spel som ju stannar permanent på Game Pass räknar jag dock som backlog.

Okej, låter som en bra strategi!

Dec
Medlem

Summering av året.

Avklarade spel: 17 (+2 DLC, +3 expansioner)
Omspelningar: 6 (+2 DLC, +1 expansion)
Köpta spel: 7

Skrivet av Dec:

Tidslinje
Januari: Metro: Last Light Redux
Februari: GRID (2019) + Counter-Strike: Condition Zero* + Deleted Scenes* + RAGE*
Mars: Battlefield V + Need for Speed™
April: Rise of the Tomb Raider + Sniper Ghost Warrior 3 + Call of Duty: WWII
Maj: Fallout 4 + Burning Crusade Classic
Juni: Burning Crusade Classic
Juli: Burning Crusade Classic
Augusti: Burning Crusade Classic
September: Sniper Ghost Warrior Contracts + DOOM + Dragon Age: Inquisition (Game of the Year Edition)
Oktober: Duke Nukem 3D: Megaton Edition + Max Payne 3 + Far Cry 4
November: Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition + FlatOut: Ultimate Carnage
December: FTL: Faster Than Light + Metro Exodus + Call of Juarez: Gunslinger + Shadow Warrior Classic Redux

Call of Juarez: Gunslinger
DiRT Rally
Fallout 4
GRID (2019)
Metro: Last Light Redux
Shadow Warrior Classic Redux
Sniper Ghost Warrior 3

Köpt (2021)
FlatOut: Ultimate Carnage
FTL: Faster Than Light
Metro Exodus
Rise of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
Sniper Ghost Warrior Contracts
The Witcher 3: Game of the Year Edition // väntar på den nya uppdateringen

Backlogg / köpta spel

* = Var tvungen att använda den gamla datorn på grund av ett garantiärende så hade inget intressant att spela på den :/

Nästa år förväntar jag mig att tömma backloggen helt. DiRT Rally kan jag tänka mig i januari eller februari, om jag lyckas klara ut det på ett tangentbord... med den gamla datorn provade jag 2 timmar, i 50 fps, men med en bättre dator så kommer jag inte ha några problem med prestandan i alla fall. Sen efter sommaren så blir det nog The Witcher 3 för första gången!


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Backloggens befriare
Skrivet av greb1989:

Jag tänkte hoppa på nu i Januari, men undrar lite hur ni ser på exempelvis Gamepass? Epics gratisspel etc? Räknar ni in dem eller hur gör ni?

Kul! Välkommen!

Alltså, det är ju upp till var och en, men så här ser jag på det hela:

Gamepass? Jag personligen använder det inte, även om jag har det...
Och skulle jag spela ett spel i Gamepass så skulle jag nog se det som att jag köpte spelet, tror jag. Om jag inte använder Gamepass för att spela ett spel jag äger på t.ex. PC redan på min Xbox.
Gratis-spel lägger jag till i backloggen, men jag räknar dem inte som köpta.

Skrivet av Lasrod:

Jag är lite orolig att 2022 också proklameras som backloggens år. När är kommer året där vi bara fyller på?

Väldigt enkelt faktiskt, låt bli


signatur

Ad hoc addendum

Gen
Medlem

Resident Evil Village var inget annat än en fröjd. Sen är jag lite extra stolt att jag klarade av spelet med handkontroll (är kass på att sikta). Köpte även Minecraft Dungeons DLC Bundle så betar av dem lite smått. Får se om vi hinner lira klart It Takes Two med frugan också.

Pågående:
Minecraft Dungeons : Echoing Void (PS5)
Minecraft Dungeons : Howling Peaks (PS5)
Minecraft Dungeons : Flame of the Nether (PS5)

Näst på tur:
It Takes Two (PC)

Avklarade:

Minecraft Dungeons : Jungle Awakens (PS5)
Minecraft Dungeons : Hidden Depths (PS5)
Minecraft Dungeons : Creeping Winter (PS5)
Resident Evil Village (PC)
Last of Us 2 (PS5)
BroForce : Expendabros (PC)
Far Cry 6 (PC)
Forza Horizon 5 (PC)
Metroid Dread (Switch)
Ghost of Tsushima (PS5)
Shadow Warrior 2 (PC)
Quake : Dissolution of Eternity (PC)
Kena : Bridge of Spirits (PS5)
Quake : Scourge of Armageddon (PC)
Quake (PC)
Horizon : Zero Dawn (PS5)
Control : AWE (PC)
Control : Foundation (PC)
Control (PC)
Crash Bandicoot 3 (PC)
Crash Bandicoot 2 (PC)
Ratchet & Clank : Rift Apart (PS5)
The Ascent (PC)
Final Fantasy VII Remake (PS5)
The Outer Worlds (PC)
Grim Dawn : Forgotten Gods (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : The Two Colonels (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : Sam's Story (PC)
Uncharted 4 : A Thieves' End (PS5)
Uncharted 3 : Drake's Deception (PS5)
Diablo 3 (PS5)
Uncharted 2 : Among Thieves (PS5)
Uncharted : Drakes Fortune (PS5)
Astro's Playroom (PS5)
Minecraft Dungeons (PS5)
Killzone : Shadow Fall (PS5)
Last of Us Remastered (PS5)
Crash Bandicoot 4 (PS5)
inFamous : Dying Light (PS5)
inFamous : Second Son (PS5)
Ratchet & Clank 2016 (PS5)
Axiom Verge (PC)
Max Payne 3 (PC)
CoD: BOCW Campaign (PC)
Ryze : Son of Rome (PC)
A Plague Tale : Innocence (PC)
Resident Evil 3 Remake (PC)
DOOM64 (PC)
Cyberpunk 2077 (PC)

Avklarade spel 2021: 50
Avklarade spel från backloggen: 33
Antal köpta spel 2021: 11
Antal prenumerationsspel 2021: 1

Skrivet av socialarbetaren:

Är det här ett fenomen som de facto stressar er, eller känner ni genuin glädje i att kunna "bocka" av spel?

För ibland tänker jag så här, jag spelar de spelen som är meant to be. Ibland blir det helt enkelt inte av att man spelar vissa spel... får för mig att det här med en enorm backlog kan stressa många ändå.

Mycket intressant fråga. I början på året så var jag taggad till tusen och började bocka av spel efter spel och höll god fart men slutet på Q3 så började jag känna att det blev stressigt - att det blev en grej att klara av så mycket som möjligt och att stora open world spel bara "slukade" min tid istället för att det skulle vara ett nöje. Har dessutom försökt att inte köpa spel men kommit till en punkt nu där jag bara vill köpa nya spel och strunta i backloggen ett tag, något jag lär göra i början på nästa år. Lär dock vara med ändå i nästa års upplaga då jag tänker att jag förr eller senare kommer känna att jag vill tillbaka till backloggen - eller inte. Vi får helt enkelt se

Skrivet av greb1989:

Jag tänkte hoppa på nu i Januari, men undrar lite hur ni ser på exempelvis Gamepass? Epics gratisspel etc? Räknar ni in dem eller hur gör ni?

Jag har det som en egen "kategori" dvs räknar det som avklarade spel och som streamat spel dvs ej från backlog.

Medlem

Inväntar 2022. Har gjort min lista och allt redan.

Backloggens befriare
Skrivet av Marooned:

Inväntar 2022. Har gjort min lista och allt redan.

Härligt!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Dohman:

Min backlog

Avklarade 2021: 23
Skippade 2021: 8
Bockade ur backloggen: 24
Köpta spel: 4
Värde: 4 (5:1 ratio)

Härmed spikar jag detta resultat för 2021.

Inte bara det, jag är faktiskt även beredd att säga att jag är klar med backloggen. Visst, jag har elva spel kvar där, men absolut ingen lust till att spela dem just nu, inte heller ta bort dem då jag faktiskt vill lira dem någon dag.

Någon här skrev att han kände ett vemod när han slutförde sin backlogg - jag känner likadant, faktiskt. Ganska trist att inte dokumentera sitt spelande som jag gjort de senaste åren. Men samtidigt ändå en lättnad. Jag kostade på mig ett Game Pass för tre månader under Black Friday för tio kronor och faktiskt bockat av en massa spel från Steam Wishlist genom att spela ut dem vid Game Pass. Mitt mål för 2022 är alltså att bocka av så många spel som möjligt därifrån.

Länk till mitt resultat för 2020:
#4082953

Kommer dock självklart fortsätta följa tråden. Bara det att jag ska ge fan i att köpa spel jag inte planerar att spela direkt. Med undantag för Black Mesa jag köpt för ett par dagar sen då... jättebilligt...


signatur

I'm like you, I have no name.

Testpilot

Gjorde en uppdatering för någon vecka sedan, spelade då Wolfenstein II som nu är avklarat och det blir årets sista avklarade spel för mig. Nedan är listan igen, uppdaterad med just Wolfenstein II.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey - Legacy of the First Blade
Assassin's Creed Odyssey - The Fate of Atlantis
Assassin's Creed Odyssey - The Lost Tales of Greece
Code Vein
Cyber Shadow
Cyberpunk 2077
Desperados III
Disco Elysium
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition
Empire of Sin
Football Manager 2022
Forza Horizon 5
Golden Axed: A Cancelled Prototype
Horizon Zero Dawn - Complete Edition
Metroid Dread
NHL 21
Ori and the Will of the Wisps
Peaky Blinders: Mastermind
Rain of Reflections
Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard - Not a Hero
Sable
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider: The Forge DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Grand Caiman DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Nightmare DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Path Home DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Pillar DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Price of Survival DLC
Shadow of the Tomb Raider: The Serpent's Heart DLC
Star Wars: Battlefront II (2017)
Super Smash Bros. for Wii U
Vampire: The Masquerade - Shadows of New York
Warhammer: Vermintide 2
Wolfenstein: The Old Blood
Wolfenstein II: The New Colossus
Yakuza 3
Yakuza 4
Zone of the Enders: The 2nd Runner MARS

Topp tre avklarade i år:
Disco Elysium
Dragon Quest XI
Cyberpunk 2077

Här är nuvarande backlog:

Persona 5
Assassin's Creed Valhalla
Monster Hunter: World - Iceborne
Red Dead Redemption 2
Mass Effect: Andromeda
Yakuza 5
Battlefield 2042
Final Fantasy X-2 HD Remaster
Planescape: Torment
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D
NieR Re[in]carnation
Watch Dogs 2
Watch Dogs: Legion
Star Wars Jedi: Fallen Order
Salt & Sanctuary
LEGO The Hobbit
Control
Halo Infinite
Wolfenstein: Youngblood
Resident Evil Village

Börjar bli fler långkörare kvar för mig så kommer troligen bli något färre spel nästa år.

Skriv svar