Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av noyart:

Håller med! Har hört om VorpX men lite skeptisk för de flesta spel kan du inte riktigt röra på huvudet seperat från armar o ben. Kanske blir små skumt med VorpX då. Så klart finns spel jag skulle vilja uppleva i VR och hoppas på att moddare kan få till bra. RE2:Remake, Firewatch och RDR2 (dock har jag inte köpt spelet, men med fungerade VR så blir det nog så)

Problemet med VorpX är ”gun face”, att du ser ett stort vapen fastlimmat i ansiktet. I övrigt är det likt vanlig VR i att du kan titta runt och så

Medlem

https://www.roadtovr.com/after-the-fall-revenue-release-verti...

Alltid kul med lite bra försäljningssiffror inom VR världen.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

https://www.roadtovr.com/after-the-fall-revenue-release-verti...

Alltid kul med lite bra försäljningssiffror inom VR världen.

Ett riktigt kul spel.
Men jag tror senaste patchen förstört Quest versionen.
Det är cross buy och skulle prova quest versionen idag för att jämföra med PC.
Det gick inte att köra genom tutorial. Spelet vägrar fortsätta
Sen körde jag PC versionen och det kändes ovanligt tomt, precis som om hälften av spelarbasen var borta.
Får hoppas det fixas.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Ett riktigt kul spel.
Men jag tror senaste patchen förstört Quest versionen.
Det är cross buy och skulle prova quest versionen idag för att jämföra med PC.
Det gick inte att köra genom tutorial. Spelet vägrar fortsätta
Sen körde jag PC versionen och det kändes ovanligt tomt, precis som om hälften av spelarbasen var borta.
Får hoppas det fixas.

Tråkigt att höra, ser fram emot spelet! En tumregel jag börjat med i dessa tider är att låta spel mogna till sig innan köp. Både VR och icke VR.

Skrivet av anon_1399:

Horizon Zero Dawn har fått en VR-mod.
Det är från samma moddare som släppts till bla GTAV, RDR2 och Mafia.
Moddarna släpper han på (iaf inledningsvis) på Patreon

Moddarna spelas fortfarande med handkontroll så skillnaden är mest visuell, men ger så klart en häftig upplevelse.
Räkna dock med att allt blir tungdrivet så en del mixtrande med inställningar får man räkna med.

https://youtu.be/Cq8zkCQbM3M

Jag undrar varför inte fler spelutvecklare gör VR versioner på sina spel? Borde inte krävas så många i ett team för att försöka få fram bra versioner. Exempelvis som Res7, Hellblade, Resident Evil 4. Hoppas kanske Ubisoft kan vända trenden med A.C. och Splinter Cell.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Tråkigt att höra, ser fram emot spelet! En tumregel jag börjat med i dessa tider är att låta spel mogna till sig innan köp. Både VR och icke VR.

Jag undrar varför inte fler spelutvecklare gör VR versioner på sina spel? Borde inte krävas så många i ett team för att försöka få fram bra versioner. Exempelvis som Res7, Hellblade, Resident Evil 4. Hoppas kanske Ubisoft kan vända trenden med A.C. och Splinter Cell.

Ja även fast jag tycker att After the fall är riktigt roligt så är min nuvarande rekommendation att vänta en stund så dom får ordning på buggar och lite finputsning, speciellt om man är VR nybörjare. Det var en del inställningar man fick göra för att allt skulle kännas rätt och det är inte så tydligt förklarat allt.
.
Sony har som mål att alla spel som släpps av Sony studio ska ha VR läge. Sk hybrid spel som ska gå att spela både vanligt ich i VR med motion controllers.
Vi får se hur resultate blir

Medlem

Går det att röstchatta på ett enkelt sätt med en Oculust spelare om jag spelar på steam? Spelar Onward med en kompis som har det via oculust store och jag på steam.

Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Går det att röstchatta på ett enkelt sätt med en Oculust spelare om jag spelar på steam? Spelar Onward med en kompis som har det via oculust store och jag på steam.

Jag har inte spelat onward men har intenspelet in game chat?
Annars är det väll discord som gäller.
Spelar han Quest versionen får han väll använda discord via mobilen på nå sätt.

Speöar han pc versionen som du (fast via oculus) kan ni bpda använda discord

Inaktiv

2st sidor som handlar om VR som jag kollar dagligen har kört egna "årets spel".
Bra spel overall tycker jag men tänkte inte diskutera det utan mer som tips för den som kanske letar nått spel att köra

UploadVR’s Best Of 2021 Awards – Winners

Road to VR’s 2021 Game of the Year Awards

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag har inte spelat onward men har intenspelet in game chat?
Annars är det väll discord som gäller.
Spelar han Quest versionen får han väll använda discord via mobilen på nå sätt.

Speöar han pc versionen som du (fast via oculus) kan ni bpda använda discord

Vill inte använda spelets voice chat för att få kan vi inte prata när vi tex ska hitta en ny server.

Han spelar via sin quest inte via datorn så discord funkar inte förutom med mobilen men hoppades på bättre alternativ.

Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Vill inte använda spelets voice chat för att få kan vi inte prata när vi tex ska hitta en ny server.

Han spelar via sin quest inte via datorn så discord funkar inte förutom med mobilen men hoppades på bättre alternativ.

Discord till Quest är en av dom mest önskade funktionerna.
Vet tyvärr inget sätt man kan kommunicera annars.
Vet att visa brukar lösa det med en sån där ör snäcka för mobildiscord men då funkar det bara att köra med inbygda högtalarna i quest inte om han kör med andra lurar. Det blir lite kaka på kaka tyvärr.

Medlem

Nu har Oculus Quest 2 packats upp. Jag säger bara WOW! Följande spel har vi hunnit köra dessa 24 timmar:
Beatsaber, Job Simulator, The Climb 2. Plus en massa VR Youtube och annat. Det jag tycker folk pratar för lite om är castfunktionen. Den förvandlar spelstunden till familjefest. En så länge ren och skär spelglädje! Återkommer när jag har fått prova Sam and Max, Moss och Vader. Tack för tipsen och att ni rekommenderade köp!

Inaktiv
Skrivet av Roggeh:

Nu har Oculus Quest 2 packats upp. Jag säger bara WOW! Följande spel har vi hunnit köra dessa 24 timmar:
Beatsaber, Job Simulator, The Climb 2. Plus en massa VR Youtube och annat. Det jag tycker folk pratar för lite om är castfunktionen. Den förvandlar spelstunden till familjefest. En så länge ren och skär spelglädje! Återkommer när jag har fått prova Sam and Max, Moss och Vader. Tack för tipsen och att ni rekommenderade köp!

Kul att höra.
Casting funktionen är trevlig. Den har fungerade si och så mellan olika uppdateringar men när det fungerar är det trevligt.

Har ni en dator som klarar av VR-spel så glöm för all del inte spelen som finns på PC också. Många spel man köper hos Oculus får man dessutom både PC-version och Quest-version i samma köp.

Medlem
Skrivet av Roggeh:

Trappa sakta upp om du vill, eller sprängs av chock o dra igång Half Life Alyx 😊 edit om du har en okej pc

Inaktiv
Filmtips

Dagens filmtips
Genomgång av PCVR spel som kommer under 2022

Inaktiv

Utvecklare rapporterar bra fösäljningar efter jul.
VR har fått en massa nya användare kan man gissa

Developers Share Record VR Player & Sales Numbers Across Christmas

Inaktiv
Spel releaser Januari #1

Inte många spel värt att nämna som utannonserats för Januari 2022
Men här kommer 2st jag finner intressanta.

Wanderer - 27 Januari - PCVR / PSVR

-----

Hitman 3 - 20 Januari (PCVR Updatering)

-----

Får se om det kommer några mer utannonseringar under månaden.

Inaktiv

VR Moddarna till Resident Evil 2 & 3 Remake har idag äntligen släppts för allmänheten.

https://github.com/praydog/REFramework/releases/tag/v1.1

Resident Evil 2 & 3 VR Mods Now Available

Moddarna har kommit långt i utvecklingen jämfört med när dom visades upp första gången.
Moddar för PC versionen av Resident evil 7 och 8 är också under utveckling.

Medlem

Dragit ner allt, men inte hunnit testa än. någon som spelat?

Inaktiv

Nya avatarer till Eleven Table Tennis på G.
Det är Oculus/Metas nya avatarer som används.
Fungerar för Steam också men kommer inte kunna "customize" lika mycket då Metas avatarer utan för deras egna system har mer "fasta" alternativ.

https://www.reddit.com/r/ElevenTableTennis/comments/rtdf5m/gr...

Inaktiv

Nu har jag hunnit testa lite av Resident Evil 2 Remake VR modden.
Spelat fram till polisstationen.
Det fungerar ganska bra. Armarna är fria så med i ena armen har man pistolen och i andra har man ficklampan och man är fri att sikta hur man vill.
Interaktion med objekt sker med knapptryckning men fungerar bra. Man får bara lära sig kontrollschemat eftersom kontrolleschemat som visas upp i spelet är efter en XBOX kontroll.

Spelet blir väldigt tungdrivet i VR, det finns några inställningar som ska ändras automatisk till det rekomenderade men jag var tvungen att ändra det själv.

- FPS, gets forced to "Variable" (uncapped)
- Antialiasing, gets forced to "None" if using any TAA variant. You should either use MSAA or FXAA if you want AA.
- Motion Blur, gets forced to "Off"
- VSync, gets forced to "Off"
- Lens Distortion, gets forced to "Off"
- Lens Flares, gets forced to "Off"
- Volumetric Lighting, gets forced to "Off"
- Screen space reflections sometimes have issues and you might want these off
- Film grain should be off

Jag sänkte även upplösningen för spelet i SteamVR för att det skulle flyta perfekt.
Jag körde trådlöst med Quest 2 och provade både Virtual Desktop och AirLink.
Båda fungerade men jag upplevede dom betedde sig olika när det blev "tungt".
Virtual desktop kändes lite suddigt när det blev tungt och AirLink fick den där "vatten effekten" och black bars. Jag tror jag föredrar AirLink faktiskt för när det väl fungerade tyckte jag det såg bättre ut, men då har jag inte provat inställningar mer än vad jag hade från början i VD.

När man startar spelet första gången så är det i 3e person, man måste trycka på insert-knappen på tangentbordet för att öppna moddens meny. Då ser man menyn på skrivbordet, inte i VR. För mig gick det inte alls att navigera i denna meny då den var suddig och lite.
Men efter att man startat spelet första gången så skapas filen re2_fw_config.txt i spelmappen som man där inne kan ändra värdet på FirstPerson_Enabled=true (står false från början) så startar spelet alltid i first person läge.

Det är en modd allt är inte perfekt. filmsekvenser så ser man allt i 3d i 3e person och man flyttas runt lite som kan göra en åksjuk. Jag hade dock inga problem med det så det var ganska kul att se på filmsekvenserna också, men kan förstå om det blir en plåga för vissa.
Men jag måste säga att jag endå är imponerad, jag ska ta och spela genom spelet helt i VR för att få en helhetsupplevelse.
Men det får bli senare, jag har problem med min vänster arm och har lite svårt att röra mig utan värk så man får vänta ett tag.

Inaktiv
PSVR2 rykten

PSVR2 snart till produktion enligt rykten.

Google översatt sida från VR-player.fr

https://www-vrplayer-fr.translate.goog/goertek-production-psv...

Medlem

Funderat lite, skulle vara kul o få ihop ett gäng och spela multiplayer VR, om det nu finns något sånt som är tillräckligt bra

Inaktiv
Skrivet av noyart:

Funderat lite, skulle vara kul o få ihop ett gäng och spela multiplayer VR, om det nu finns något sånt som är tillräckligt bra

Jag kan vara på att spela. Har lirat en del After the fall på senaste men har även fler spel som är roliga i mp.
Pavlov
Population 1
Eleven Table tennis
Som exempel.
Nu har jag problem med min arm så kan tyvärr inte spela VR just nu, får sitta med handkontroll och lira Farm Sim 22.

du kan adda mig på Steam och Oculus om du vill

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag kan vara på att spela. Har lirat en del After the fall på senaste men har även fler spel som är roliga i mp.
Pavlov
Population 1
Eleven Table tennis
Som exempel.
Nu har jag problem med min arm så kan tyvärr inte spela VR just nu, får sitta med handkontroll och lira Farm Sim 22.

Kan du ge en länk till din profil på steam? Finns si sådär 20 000 konton som heter Molotov :).
Jag har själv nyligen kommit över ett VR-headset och skulle vilja vara med och spela om det skulle bli av nån gång

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Kan du ge en länk till din profil på steam? Finns si sådär 20 000 konton som heter Molotov :).
Jag har själv nyligen kommit över ett VR-headset och skulle vilja vara med och spela om det skulle bli av nån gång

Min friendcode 112892428

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Pavlov
Population 1
Eleven Table tennis
Som exempel.

Har inga av dom spelen, måste ta mig en titt se vad man kan införskaffa

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Min friendcode 112892428

Tack! Har skickat inbjudan :).

Skrivet av noyart:

Har inga av dom spelen, måste ta mig en titt se vad man kan införskaffa

Skynda dig! Steams rea går ut idag kl 19:00! Bara några timmar kvar
Adda gärna mig om du vill, friendcode på steam: 355900

Medlem

Har börjat tycka ganska länge att HTC har tappat vad som borde fokuseras med VR. Dom ska släppa ett armband som ska kunna känna av handens position och även kunna gissa handens position när Focus 3 headsetet inte kan se handen t.ex. när den är bakom huvudet.

Bra idé och bra tillbehör för att få en mer exakt position (borde inte Focus 3 redan vara tillräcklig? Ska man behöva köpa ett tillbehör?) för €129. Tycker att det är en galen summa för en sån enkel (få funktioner) sak.

Vad tycker ni? Om den hade kunna spåra fingrarna så att man skulle kunna ta tag i saker i spelen genom att röra med fingrarna hade det varit en helt annan femma, men vad jag förstår har den bara koll på positionen.

https://www.engadget.com/htc-vive-virtual-reality-wrist-track...

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Min friendcode 112892428

Skrivet av Fargo:

Adda gärna mig om du vill, friendcode på steam: 355900

Tog mig friheten att lägga till er båda!

Min är 17456107 ifall någon vill ha fler att lira VR med

Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Har börjat tycka ganska länge att HTC har tappat vad som borde fokuseras med VR. Dom ska släppa ett armband som ska kunna känna av handens position och även kunna gissa handens position när Focus 3 headsetet inte kan se handen t.ex. när den är bakom handen.

Bra idé och bra tillbehör för att få en mer exakt position (borde inte Focus 3 redan vara tillräcklig? Ska man behöva köpa ett tillbehör?) för €129. Tycker att det är en galen summa för en sån enkel (få funktioner) sak.

Vad tycker ni? Om den hade kunna spåra fingrarna så att man skulle kunna ta tag i saker i spelen genom att röra med fingrarna hade det varit en helt annan femma, men vad jag förstår har den bara koll på positionen.

https://www.engadget.com/htc-vive-virtual-reality-wrist-track...

Känns inte som HTC fokuserar på rätt saker speciellt inte om man är gamer

Skriv svar