Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Har börjat tycka ganska länge att HTC har tappat vad som borde fokuseras med VR. Dom ska släppa ett armband som ska kunna känna av handens position och även kunna gissa handens position när Focus 3 headsetet inte kan se handen t.ex. när den är bakom huvudet.
Bra idé och bra tillbehör för att få en mer exakt position (borde inte Focus 3 redan vara tillräcklig? Ska man behöva köpa ett tillbehör?) för €129. Tycker att det är en galen summa för en sån enkel (få funktioner) sak.
Vad tycker ni? Om den hade kunna spåra fingrarna så att man skulle kunna ta tag i saker i spelen genom att röra med fingrarna hade det varit en helt annan femma, men vad jag förstår har den bara koll på positionen.
https://www.engadget.com/htc-vive-virtual-reality-wrist-track...
Låter som valve index låter mer prisvärt. Köpte själv en beggat för 7k inkl alla tillbehör.
Så får du finger tracking från start.
Låter som valve index låter mer prisvärt. Köpte själv en beggat för 7k inkl alla tillbehör.
Så får du finger tracking från start.
...och väldigt supportat av Steam.
Har HTC idag och funderar på något nytt i år. Oculus vill jag inte veta av. Har tittat på Index och Reverb (Index problem är att den billigaste modellen är alltid slutsåld i Steam Store), men det kommer "hela tiden" nya HMDs vilket gör att begagnatmarknaden också blir aktiv. Enda som stoppar mig att gå all in på det senaste inom VR + hårdvara är att nya grafikkort kostar mer än en begagnad bil, något som drar ner köpviljan för mig ner till noll.
Får se hur 3050 korten som nyligen annonserades ut kommer vara tillgängliga och prestandan för VR. Men det beror också på hur desperata bitcoin-svinen som gräver ransomware valuta är.
...och väldigt supportat av Steam.
Har HTC idag och funderar på något nytt i år. Oculus vill jag inte veta av. Har tittat på Index och Reverb (Index problem är att den billigaste modellen är alltid slutsåld i Steam Store), men det kommer "hela tiden" nya HMDs vilket gör att begagnatmarknaden också blir aktiv. Enda som stoppar mig att gå all in på det senaste inom VR + hårdvara är att nya grafikkort kostar mer än en begagnad bil, något som drar ner köpviljan för mig ner till noll.
Får se hur 3050 korten som nyligen annonserades ut kommer vara tillgängliga och prestandan för VR. Men det beror också på hur desperata bitcoin-svinen som gräver ransomware valuta är.
Jag har bara GTX 1070 😅. Men klarar mig faktiskt bra ändå. Jag är dock inte så kräsen och tycker inte allt måste köras i minst 120 fps som många andra gör.
Vet inte så mycket om HP, men har sett att den ger bättre och skarpare bild än index.
Jag har bara GTX 1070 😅. Men klarar mig faktiskt bra ändå. Jag är dock inte så kräsen och tycker inte allt måste köras i minst 120 fps som många andra gör.
Vet inte så mycket om HP, men har sett att den ger bättre och skarpare bild än index.
Grejen är att upplösningen är högre i nyare HMDs och om du inte aktivt sänker upplösningen (vilket du troligtvis inte vill) så kräver den mer prestanda. Jag vill inte bara att nästa steg i VR ska göra sig av med screendoor effekten utan vill även att det ska se bra ut. Kör flygsimmar i 30-40 FPS, en del högre, men vill nå upp till åtminstone 60+ FPS så att det flyter bra. Om jag lägger till högupplösta moln i MSFS2020 så äter den 10-20 FPS direkt. Om jag ville spela flygsimmar med vektorgrafik så vore det här inget problem.
Om man aldrig är kräsen, då behöver man inte ens köpa prylar.
Grejen är att upplösningen är högre i nyare HMDs och om du inte aktivt sänker upplösningen (vilket du troligtvis inte vill) så kräver den mer prestanda. Jag vill inte bara att nästa steg i VR ska göra sig av med screendoor effekten utan vill även att det ska se bra ut. Kör flygsimmar i 30-40 FPS, en del högre, men vill nå upp till åtminstone 60+ FPS så att det flyter bra. Om jag lägger till högupplösta moln i MSFS2020 så äter den 10-20 FPS direkt. Om jag ville spela flygsimmar med vektorgrafik så vore det här inget problem.
Om man aldrig är kräsen, då behöver man inte ens köpa prylar.
För min del funkar det bra i Alyx, kör 100% av upplösningen på min index, dock är grafiken i en blandning på low och medium och kör bara 90 hz i uppdateringsfrekvens.
Men jag tycker det är snyggt nog ändå faktiskt.
Men jag förstår hur du resonerar. Jag hoppas bristen på GPU'er blir bättre snart.
Kanske detta är något? https://www.pcgamer.com/nvidia-rtx-3050-discrete-graphics-car...
För min del funkar det bra i Alyx, kör 100% av upplösningen på min index, dock är grafiken i en blandning på low och medium och kör bara 90 hz i uppdateringsfrekvens.
Men jag tycker det är snyggt nog ändå faktiskt.
Men jag förstår hur du resonerar. Jag hoppas bristen på GPU'er blir bättre snart.
Kanske detta är något? https://www.pcgamer.com/nvidia-rtx-3050-discrete-graphics-car...
Ett RTX 3050 lär inte prestera mycket bättre än ett GTX 1070.
Ett RTX 3050 lär inte prestera mycket bättre än ett GTX 1070.
Svårt att veta i förväg men ett 3060 utpresterar ett 1080.
Googlade och såg 3060 som 25-30% snabbare än 1070, det är rätt insignikant i sammanhanget. 3050 blir då ett snäpp ner också
Trodde de gav lite mer power faktiskt. Tuff marknad.
Testade lite Pavlov igår på min Index, väloptimerat spel, kräver inte mycket men kunde köra allt på max. Körde bara training men det var kul att bara få bekanta sig med hur man rör sig, och hur man hanterar vapen och granater. Att training i sig var rolig känns lovande.
Riktigt coolt att dom gjort en WW2-uppdatering så man kunde leka runt med Thomson, M1, Colt 1911 m.m.
Undrar om någon möjligen kan hjälpa mig lite. Vet inte om jag är i rätt tråd men förstår att denna ändå behandlar det mesta runt VR.
Jag har Oculus Quest 2 och blivit förtjust i att köra utan kabel via AirLink (AD) eller Virtual Desktop (VD). Som det är nu använder jag nästan alltid AirLink då detta har bättre prestanda och ser bättre ut. Vet inte varför men det var nästan omöjligt att få lika bra prestanda och grafik i Alyx som med AL över VD.
Problemet är dock att varje gång jag ska starta upp AL så har mina uppkopplingar glömts bort i gränssnittet. Man har en meny med olika tillgängliga datorer och min dator dyker upp 2-3 gånger och även om jag redan gjort pairing tidigare verkar detta ha glömts bort. Så jag får ofta gå in på Oculus applikationen som kör på min PC och stänga av och på AL för att resetta allt och göra en ny pairing. Ofta går det men rätt irriterande. Jag kör nästan uteslutande via min PC och inte via Oculus egna stora / appar så vill att detta ska vara smidigt. När AL väl kopplat upp är det aldrig några problem. Allt flyter fint.
VD ansluter alltid smidigt och har ett bra gränssnitt, men som sagt blir prestandan alltid lite mer lidande, plus att applikationen ändrar upplösningen på min PC, vilket är sjukt irriterande. Vad är rekommenderade inställningar för VD eller hur funkar det för er andra? Känns som Alyx är mer problematiskt än andra spel öve VD men även Skyrim VR har lägre refresh rate än AL känns det som.
Googlade och såg 3060 som 25-30% snabbare än 1070, det är rätt insignikant i sammanhanget. 3050 blir då ett snäpp ner också
Nästa bättre att kolla youtube klipp om nån spelat in med spel.
Jag vet inte om du typ kollade dom vanligaste sidorna som dyker upp typ userbenchmark. Deras jämförelser brukar inte återspegla upplevelsen nör man spelar alltid.
Undrar om någon möjligen kan hjälpa mig lite. Vet inte om jag är i rätt tråd men förstår att denna ändå behandlar det mesta runt VR.
Jag har Oculus Quest 2 och blivit förtjust i att köra utan kabel via AirLink (AD) eller Virtual Desktop (VD). Som det är nu använder jag nästan alltid AirLink då detta har bättre prestanda och ser bättre ut. Vet inte varför men det var nästan omöjligt att få lika bra prestanda och grafik i Alyx som med AL över VD.
Problemet är dock att varje gång jag ska starta upp AL så har mina uppkopplingar glömts bort i gränssnittet. Man har en meny med olika tillgängliga datorer och min dator dyker upp 2-3 gånger och även om jag redan gjort pairing tidigare verkar detta ha glömts bort. Så jag får ofta gå in på Oculus applikationen som kör på min PC och stänga av och på AL för att resetta allt och göra en ny pairing. Ofta går det men rätt irriterande. Jag kör nästan uteslutande via min PC och inte via Oculus egna stora / appar så vill att detta ska vara smidigt. När AL väl kopplat upp är det aldrig några problem. Allt flyter fint.
VD ansluter alltid smidigt och har ett bra gränssnitt, men som sagt blir prestandan alltid lite mer lidande, plus att applikationen ändrar upplösningen på min PC, vilket är sjukt irriterande. Vad är rekommenderade inställningar för VD eller hur funkar det för er andra? Känns som Alyx är mer problematiskt än andra spel öve VD men även Skyrim VR har lägre refresh rate än AL känns det som.
Läst om problemet med parningen glöms bort, har ingen lösning på problemet, och har själv aldrig haft det.
Men kan det vara så att Questen byter wifi eller nått sånt? Kör du mesh där alla accesspunkter har samma SSID?
Ang VD och AirLink så upplever jag VD smidigare, speciellt i tyngre spel.
Snabba spel går bättre i AirLink (Beat saber, ragnarock mm)
Airlink är lite bättre bild också med 200Mbps mot VD 150Mbps.
kan det vara det som spökar i VD att du köra bitrate på auto och inte på fast 150 ?
Läst om problemet med parningen glöms bort, har ingen lösning på problemet, och har själv aldrig haft det.
Men kan det vara så att Questen byter wifi eller nått sånt? Kör du mesh där alla accesspunkter har samma SSID?
Ang VD och AirLink så upplever jag VD smidigare, speciellt i tyngre spel.
Snabba spel går bättre i AirLink (Beat saber, ragnarock mm)
Airlink är lite bättre bild också med 200Mbps mot VD 150Mbps.
kan det vara det som spökar i VD att du köra bitrate på auto och inte på fast 150 ?
Installerade om datorn i samband med SSD byte och nu funkar AL toppen! Var bara någon konflikt eller installationsproblem antagligen då 🤔 Riktigt gött då upplevelsen för att koppla upp mot SteamVR osv är så smidig nu! Tror jag kommer köra vidare med AL och avvaktar med VD ett tag då det varit felfritt så länge jag bara kunnat koppla upp 😊 Att VD ändrar upplösning och refresh rate på min display är nästan bara det en dealbreaker!
Förresten synd att PSVR2 inte kör med trådlöst. Kan det komma i framtiden eller finns inte wifi ens tillgängligt? Har haft lyxen att från start köra trådlöst och när jag testar med kabel blir det snabbt en sämre upplevelse. Friheten i att röra sig utan kabel är ju magiskt, och egentligen som de ska vara på något vis 😊
Förresten synd att PSVR2 inte kör med trådlöst. Kan det komma i framtiden eller finns inte wifi ens tillgängligt? Har haft lyxen att från start köra trådlöst och när jag testar med kabel blir det snabbt en sämre upplevelse. Friheten i att röra sig utan kabel är ju magiskt, och egentligen som de ska vara på något vis 😊
Vi ska nog inte utesluta möjlighet till trådlöst PSVR2 ännu. Fulla detaljer kring headsetet har vi inte fått veta än. Det dom presenterade är stort sett samma som "läckt" tidigare. Dessutom finns det lite rykten om ytterligare ett VR-headset från Sony så vi får se.
Jag har också svårt med kabel när man vant sig utan, vi får se vad/om det kommer några intressant ekslusiva spel för just PSVR2 som gör det värt att köra med kabel
Jag avvaktar mer info om headsetet, releasedatum, pris och vilka ev spel innan jag bestämmer mig. Måste ju trots allt köpa både PS5 och headsetet, det lär kosta. PS5 har jag annars noll intresse för.
Vi ska nog inte utesluta möjlighet till trådlöst PSVR2 ännu. Fulla detaljer kring headsetet har vi inte fått veta än. Det dom presenterade är stort sett samma som "läckt" tidigare. Dessutom finns det lite rykten om ytterligare ett VR-headset från Sony så vi får se.
Jag har också svårt med kabel när man vant sig utan, vi får se vad/om det kommer några intressant ekslusiva spel för just PSVR2 som gör det värt att köra med kabel
Jag avvaktar mer info om headsetet, releasedatum, pris och vilka ev spel innan jag bestämmer mig. Måste ju trots allt köpa både PS5 och headsetet, det lär kosta. PS5 har jag annars noll intresse för.
Jag har en tanke att de förhoppningsvis blir som Alyx, att spelen kommer till flera plattformar för att komma åt en större målgrupp. VR är ju också till stor del inte orättvist om man kör cross-platform MP osv. Kommer säkert något exklusivt men hoppas Sony kan lansera VR-spel till PC nu när de ändå satsar, PS5 är en PC osv 😁
Investera i PS5 samt VR blir nog en hel del och får verkligen finnas något imponerande för att det ska vara värt.
Jag har en tanke att de förhoppningsvis blir som Alyx, att spelen kommer till flera plattformar för att komma åt en större målgrupp. VR är ju också till stor del inte orättvist om man kör cross-platform MP osv. Kommer säkert något exklusivt men hoppas Sony kan lansera VR-spel till PC nu när de ändå satsar, PS5 är en PC osv 😁
Investera i PS5 samt VR blir nog en hel del och får verkligen finnas något imponerande för att det ska vara värt.
Ja, jag tror att det kan leda till spel med bla bättre grafik anpassad för bättre hårdvara. Dom flesta spel hitils på senaste har alltid varit anpassade för Quest och sen har PC-versionen stort sett varit samma spel men snyggare grafik. Det känns som utvecklingen avstannat för att anpassas för ny hårdvara (Quest) och nya VR-användare.
Med PSVR2 hoppas jag det ändras att det i första hand blir anpassat för PSVR2 och PCVR (kraftigare hårdvara) och sen kanske en bantad version för Quest.
Senaste exemplet som gjort det bra imo är After the fall. Det är mer skillnad på spelen än bara det grafiska. På nått sätt har utvecklarna dock på nå magiskt sätt lyckas få spelet att lira tillsammans alla plattformarna. Det är Quest 1 som är utanför. Utvecklarna har lovat en Quest 1 version men personligen tycker jag dom borde strunta i det.
Tips på VR-headset till PC?
Har aldrig kört men det lockar! Spel som Half-Life Alyx är något som vore kul att köra, då det fått väldigt bra kritik.
Jag sa till mig själv för några år sedan, när det var nytt med VR, att jag ville vänta minst 2 generationer. Börjar kanske närma sig att man införskaffar ett VR-headset, nu när man har en bjässe till dator.
Har kikat lite på Valves VR-headset, men den är rätt dyr i jämförelse med andra VR-headset. Får man vad man betalar för eller finns det andra VR-headset som ger liknande/samma eller bättre prestanda/upplevelse/spelmekanik/spelbibliotek/bekvämlighet etc. Oculus Quest 2 har jag läst lite om. Men har ytterst lite erfarenhet och vad som är bra att veta eller användbart mm.
Några nya/kommande VR-headset till PC?
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Tips på VR-headset till PC?
Har aldrig kört men det lockar! Spel som Half-Life Alyx är något som vore kul att köra, då det fått väldigt bra kritik.
Jag sa till mig själv för några år sedan, när det var nytt med VR, att jag ville vänta minst 2 generationer. Börjar kanske närma sig att man införskaffar ett VR-headset, nu när man har en bjässe till dator.
Har kikat lite på Valves VR-headset, men den är rätt dyr i jämförelse med andra VR-headset. Får man vad man betalar för eller finns det andra VR-headset som ger liknande/samma eller bättre prestanda/upplevelse/spelmekanik/spelbibliotek/bekvämlighet etc. Oculus Quest 2 har jag läst lite om. Men har ytterst lite erfarenhet och vad som är bra att veta eller användbart mm.
Några nya/kommande VR-headset till PC?
Quest 2 är den lättaste rekommendationen att ge för alla som inte har en principiell avsky mot Facebook
Det kommer komma nytt i år men antagligen flerfaldigt dyrare än Quest
Om jag köper ett VR-headset så kommer jag göra det tidigast till sommaren/hösten. Men om det är värt att vänta ytterligare 1 år, gör det mig inget. Är dock lite sugen på att få uppleva VR. Finns det några spel man absolut inte får missa om man ger sig in i VR-världen, förutom tidigare nämnda Alyx. Beat Saber har man hört och sett en del.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Om jag köper ett VR-headset så kommer jag göra det tidigast till sommaren/hösten. Men om det är värt att vänta ytterligare 1 år, gör det mig inget. Är dock lite sugen på att få uppleva VR. Finns det några spel man absolut inte får missa om man ger sig in i VR-världen, förutom tidigare nämnda Alyx. Beat Saber har man hört och sett en del.
Kommer alltid bättre saker. Det vi kommer få är högre upplösning, bättre optik och kompaktare formfaktor. Hur det fungerar i grunden lär dock inte ändras än på länge
Spel finns massor av, lite för långt att lista bara så där
Har kikat lite på Valves VR-headset, men den är rätt dyr i jämförelse med andra VR-headset. Får man vad man betalar för eller finns det andra VR-headset som ger liknande/samma eller bättre prestanda/upplevelse/spelmekanik/spelbibliotek/bekvämlighet etc.
Beror på vad du tror du betalar för. För flygsimmar/bilspel är Pimax 5K/8K bäst då de levererar hög FoV, 150', 170' och upp. Ger en mycket bättre immersion än 110' som de flesta håller sig inom. Ett standard headset känns som en hjälp du sätter på dig och gör att du inte ser mycket mer än lite "rakt fram". Du ser alltså inget i "ögonvrån" och det minskar upplevelsen.
Förhoppningsvis så kommer flera tillverkare dra upp FoV över 110' med tiden så att känslan blir bättre.
Har nyligen köpt VR och gick då på Oculus pga priset och att man helt enkelt verkade få mycket för pengarna.
Tycker Oculus varit toppen! Lyckades få Quest 2 för 3500kr och det är nästan löjligt hur prisvärt det känns. Framförallt mjukvaran känns mogen och många gånger rent imponerande. Kontrollerna är som hämtade från en proffsig konsol. Man kan spela utan att koppla upp mot en PC, alltså själva headsetet har en liten dator. Tycker det är toppen för själva upplevelsen då man bara startar headsetet och direkt får en bra upplevelse med menyerna, introduktion osv. Samtidigt smidigt att kunna sätta igång direkt och testa spel, videos osv.
Jag kör dock nästan helt via min PC och även här finns bra med alternativ för Quest 2. Framförallt är det ett av få headset som tillåter helt trådlös upplevelse. För Alyx var detta guld! Kändes helt fantastiskt att röra sig helt fritt.
Du borde absolut testa Alyx. Har nyligen själv klarar det och var min första VR-upplevelse. Helt magiskt bra! Oculus funkar toppen för det. Är väl framförallt fov som kunde varit bättre och vet att Valve Index på sina 10k har kontroller som bättre kan registrera fingrar osv. Men då blir det också en så stor investering om man aldrig testat.
Så för mig har Oculus känts helt rätt. Jag tror aldrig jag kommer betala 10k för VR och att det nu går få en så fullständig upplevelse för något som känns så prisvärt är precis vad VR behöver tror jag. Facebook grejen är inte så problematisk förövrigt.
Svårt att säga hur det ser ut mot sommaren hösten. men precis som @Pettor skriver är Quest 2 som är bäst att satsa på om man vill testa, otroligt prisvärd och var det inge för dig så är det lätt att sälja vidare utan att man förlorat speciellt.
Det kan bli mycket väl så att du "fastnar" och fortsätter med Quest 2. Index anses bättre överlag men den är dyrare, kräver dator mm.
Fortsätter man med Quest 2 sen kan man dock behöva vilja uppgradera head-strapen, kanske powerbank för längre speltid osv.
Klart bättre än 1070 då men ja skulle satsa på högre även om priserna är helt förstörda numera.
Har 1070 på andra burken. Deg var då man fick en komplett dator för 9000...
Fungerar helt ok för Rift S även om Cv1 är sweetspot. Reverb g2 där vinner du inte mycket mer än mindre sde dock om du undviker pentile.
Jag själv velade lääänge mellan Index å Quest2, har PSVR sedan tidigare.
Valde tillslut Quest2 pga priset och kunde inte vara mer nöjd! Allt fungerar smidigt och som flera inkl jag själv nämnt tidigare, trådlösheten ger mycket! Inlevelsen höjdes tom mer än vad jag var beredd på (PSVR har gott om sladd).
Extra batteripack har jag inget behov av då VR kan vara påfrestande. Inga åksjukeproblem, men att ha boxen strappad mot pannan med strålkastare mindre än 1cm från ögonen blir ganska ansträngande. En laddning räcker gott å väl för mig att tillfredsställa VR -itchen
Jag är nybliven quest 2 ägare och kan bara hålla med att det är ett grymt insteg. Jag upplever inte batteritiden som ett problem då det blir en naturlig plats. Jag var även jag lite skeptisk för jag hade hört så mycket om strulet med VR. Jag är imponerad av hur bra allt fungerar, sen även att det finns ett lättillgängligt ekosystem med youtube vr, netflix och browser. Jag återkommer när jag har börjat koppla in det i datorn, men helt ärligt har jag inte känt behovet än.