Snabbkollen - Är NFT här för att stanna?

Robot
Snabbkollen - Är NFT här för att stanna?

Tekniken som delar spelvärlden.

#nft, #snabbkollen


Speciellt i spel är det värdelöst. Om du "har" något i ett spel så ligger ändå registrerat i något företags databaser och då är NFT helt poänglöst. Inte nog med att ägandeskapet lika väl kunde ligga i en SQL-databas, men det är antagligen det som kommer hända ändå och då förlitar sig ägaren på att företaget korrekt validerar spelarens saker mot NFT-kedjan.

Medlem

Läste detta på Flashbacken, obs man tar upp GameStop i texten, jag vill absolut inte housa något bolag/aktie. Men intressant läsning:

Citat:

En NFT(Non-Fungible Token) är en krypto som är del av blockchainen på Ethereumnätverket.

Det som skiljer NFT från tex en Bitcoin är att varje sorts NFT är unik, du kan tex minta(skapa block på blockchainen) en NFT av säg ett spel och minta 1000 exemplar av denna NFT.

En NFT är ett kontrakt i princip men i detta block så kan du lagra i princip vad du vill digitalt, musik, spel, filmer, rättigheter etc.

Applikationsmöljligheterna är oändliga och är enbart begränsade av våran fantasi för tillfället.

Det är många som spekulerar att NFTs kommer finnas i allas liv framöver, biljetter, kvitton, kontrakt, ägarbevis etc.

Om vi tittar på världens största marknadsplats för NFTs för tillfället, OPENSEA. För den gemene individen så är det väldigt krångligt att äns sätta sig in och börja med NFTs vilket en direktör från Gamestop som jag inte på rak arm minns namnet på, hon twittrade en tråd om hur frustrerande det var att sätta upp allting och hur höga transaktionskostnader det är på Level 1(direkt på ethereumnätverket). Det kostar i ca runda slängar $100 bara att göra ett köp i gas(tänk fraktkostnader). Fastän dessa problem så har Opensea omsatt ca $17 miljarder bara i år.

Här kommer Gamestop in och skapar en marknadsplats i sann Ryan Cohen anda med helt fokus på slutanvändaren, gratis plånbok, nästintill gratis transaktioner. Med ett stort namn och förväntas dra in big business i den här världen.

Det absolut bästa med NFTs är att du kllipper alla mellanhänder, du behöver inga distributörer och tillverkaren blir komplett ägare till sin produkt.

Tänk dig att du som tillverkare släpper ett musikalbum, i NFTn så sätter du parametrarna, albumet såklart, pris och framtida royalties. Dvs du sätter att för varje person som sen säljer vidare ditt album så får du 5% kickback. Finns en kanadensisk rappare nyligen som slog världsrekord i att sälja platinum på sitt album, han mintade 1 miljon NFTs av sitt album och sålde alla för 1$ styck, de sålde på 57 sekunder. I videon där han firar när han får reda på det så uttrycker han sig i stil med att "jag är inte bara glad för min skull, jag tänker på er fans som köpte, 30, 100, 1000 exemplar av mitt album, ni kan sälja dom här vidare och tjäna multum".

När det kommer till spel i NFTs, nu snackar vi, sälja vidare digitala spel, ha egna bibliotek så du kan hyra ut dina spel till andra, alla köp du gör in game kan vara nfts, den där sällsynta knivskinnet du får i Counter strike kan du helt plötsligt använda i Red Dead Redemption. Och ALLA i hela kedjan tjänar på det.

Det är här sloganen som varit uppe på hemsidan sen våras kommer in, power to the players, power to the creators, power to the collectors.

Medlem

Misstänker att det blir som med lootboxarna när de började smyga in i spel, det kommer att missbrukas och användas på tvivelaktiga sätt för att extrahera maximalt med pengar från kunderna tills folk blir arga och EU kliver in.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Förhoppningsvis går det till en mer seriös grej där konstnärer faktiskt kan tjäna bra summor på digital konst istället för konstiga apor som sälj för galna priser.

eld
Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Läste detta på Flashbacken, obs man tar upp GameStop i texten, jag vill absolut inte housa något bolag/aktie. Men intressant läsning:

Absolut en massa sörja, ingenting i en nft betyder att man blir fullständig ägare, villkoren eller licensen är helt upp till säljaren.

Det finns inte ens någon garanti att den som köper ett nftspel du säljer vidare kommer kunna nyttja detta spel, precis som om du skulle sälja en använd CD key.

Och ingen har löst problemet med hur man ska kunna förvara saker på Blockchain pga de astronomiska kostnaderna.

Marknaden är full av mellanhänder, och många av dom kan styra hur väl du kommer kunna sälja en NFT, ett click och du är delistad från opensea.

Nfts är populära för att folk förväntar sig tjäna pengar på dom, men det är ett nollsummespel, för att någon ska tjäna pengar så måste någon förlora pengar.

Beanie babies.

Medlem

Jag tror att det är här för att stanna. Precis som microtransaktioner.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Tror definitivt att det finns en marknad för detta, men detta är inte som "lootboxes" utan är betydligt mer komplicerat och game changing än så. Det finns exempel redan idag på spel där NFTs går mellan olika spel (och utvecklare) utan de någonsin pratat med varandra. Det beror helt på vilken kedja de kan nyttjas och existera på.

Det är här för att stanna men inte i Assassins Creed 12, utan förmodligen i en helt egen genre av spel. Det finns fina fördelar med NFTs, men det finns också oändligt mycket mer pyramid och scam än legit projects just nu. Precis som det var i början med altcoins och stable coins osv. Vi får se, men jag tror det stannar

Redaktör
Skrivet av neocon:

Att se folk säga att NFT:er är meningslösa, saknar legitimt användningsområde och kommer försvinna etc. påminner mig om dem som ansåg att onlineshopping aldrig skulle bli en grej eftersom kunder vill se och ta på varorna innan dom handlar.

Det beror nog på vad man menar med "meningslösa". Om det handlar om spelvärde för vanliga köpare så känns det så nu - bl.a. Ubisoft har pratat om att det ska ge mervärde, men de har inte förklarat hur. Då känns det mest som en grej som kan dra in pengar, inte minst till spelmakarna. Som spelköpare är jag synnerligen ointresserad av det - jag vill kunna köpa och spela utan massa extragrejer som mest distraherar. Så känner jag i alla fall jag för lootlådor och en del av det dlc som finns i dag, och så länge inte Ubisoft och andra förklarar nyttan för mig - köparen - så känns NFT som ett nytt försök att göra samma sak.


signatur
Medlem

Tror inte jag fick svar på min fråga i den andra tråden.
Om jag köper en NFT.
Jag har sen filen på min dator.

Om jag sedan säljer denna NFT och skickar den till köparen. Vad händer med filen som finns på min dator?
Hur skickar man NFTs?

Medlem

Jag har fortfarande lite svårt att greppa hur det fungerar. Blir det inte i princip samma sak som Steam Market där du kan köpa och sälja digitala prylar? Steam Market lever ju så uppenbarligen finns det någon som gillar det så jag skulle tro att NFT:er kommer snackas lika mycket om som Steam Market (dvs i princip inte alls)

Flakmonkey

Jag förstår fortfarande inte varför ägandeskap inte av digitala produkter inte kan göras på något annat sätt än NFT, sätt som inte är lika "mystiska" och energikrävande. Vi äger (har en licens till) väl redan idag digitala produkter knutna till personer utan NFT och att lägga till möjligheten för vidareförsäljning kan väl inte vara en fråga om att NFT inte finns utan snarare att det inte finns intresse av att ge den möjligheten då det förhindrar nyförsäljning? Du skulle nog även där kunna lägga in en begränsning för hur många digitala hattar eller hur många officiella nyan cat-gifar det finns där ute? Om man nu vill skapa fomo vilket ju tycks vara det man egentligen vill åt.

Medlem
Skrivet av neocon:

En NFT är inte en fil, utan en bit information på en blockkedja, t.ex. Ethereum eller Algorand. Oftast innehåller NFT:n information som "bevisar" att du äger något, t.ex. en bild. Om du äger en NFT så är den registrerad som din på blockkedjan, och vem som helst som vet vad din adress är kan kolla i blockkedjan och se att du äger den. Precis som du kan skicka Ether eller Bitcoin till andra så kan du också skicka NFT:er du har i din ägo. Blockkedjor, NFT:er, smarta kontrakt och allt vad det heter kan vara överväldigande innan man är insatt, men du får gärna fråga om du undrar över något.

Men hur är den kopplad till produkten?
Detta låter för mig som att man bara äger lite information i en blockkedja som inte alls är relevant för själva produkten.

Hur finns denna NFT information i till exempel en .jpg eller .mp3?

Medlem

Tror det kommer vara en del av "Knternet 3.0" och Metaverses osv.
I dagens spel, nej finns ingen fungerande modell, bara att företagen vill tjäna pengar.
Nu är det bara ett spel med siffror folk försöker kapitalisera på fomo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker den här killen sammanfattar mina tankar on NFT och lite till. Urbota korkat.
https://twitter.com/HoldenShearer/status/1480312592803446790

Medlem

Tanke på Metaverse, Snoopverse och alla andra verse så kommer NFT finnas kvar, eller ta över helt under lång tid.

Medlem

Inte optimalt det heller. Ta bilden, ändra på några pixlar och du har en annan hash. Vem är det som säger vad som är orginalet? Hashen kommer inte göra det och ett datum säger egentligen ingenting i det fallet heller.

Hela den här grejen är så knasigt så det finns inte. Du betalar för ett kvitto som bara är värt något om alla bryr sig om att kvittot är giltigt. När en större andel folk inser detta så är NFT i nuvarande form förmodligen kört. Just nu är detta bara ett hazardspel för okunniga i princip.

Så länge kontrollen av dina köpta saker finns hos 3:e part samt att det till och med måste implementeras av 3:e part för att kunna utnytjas så kan det här systemet omöjligen fungera. Som det ser ut nu tycker jag det här mest rider på en hypevåg med vågen som motor. När vågen är borta så är även värdena i det som köpts borta.

Medlem

Låt oss säga att en spelstudio, typ de u Skövde som släppte Valheim, hade gått ut och sagt att vi säljer vårat spel, ni får köpa det för 50 kr Early access. Det finns endast 100.000 exemplar. Och för om du köper vårat spel och vill sälja det vidare får vi 5kr när du säljer det. Så om du har spelat färdigt och säljer det för 80kr (för spelet blivit bättre) så har du som spelare tjänat 25kr och utvecklarna 5 kr på den kopian. Om ett år när spelet släpps ordentligt efter gediget jobb utav utvecklarna kanske spelet säljs för 500kr för ingen vill sälja spelet, men många vill spela. Detta skulle eventuellt hjälpa utvecklarna och spelarna. Man skulle få priser på Spel som motsvarar förväntningarna.

Säg att Kaj bojsen mintar 10.000 apor. Dessa säljer han för 1000 danska. Du köper alltså eättigheterna du får ett kontrakt. Efter två år kanske dessa apor är uppe i 3000. För att Hemnet vill ha med Kaj bojsen som en inredningsdetalj i deras VR-visingar online till kommande objekt.

Nintendo mintar 100.000 pickatchu, endast dessa kan du använda i nintendospelet i framtiden som kosmetiska detaljer. Du som har köpt rättigheterna får lov att använda den dräkten/karaktären i Mario party, super smash Bros, Mario kart. Har du inte köpt någon karaktär kan du endast använda Mario, Luigi och vatio samt toad. Resten av gubbarna får du köpa/hyra.
Ni ser ja, risken för mikrotrasaktioner ökar MEN, det är tillgång och efterfrågan som styr. Samt att Nintendo kommer inte håva in storkovan på detta, det är inte det som är tanken.

Medlem
Skrivet av neocon:

Datum/timestamp säger visst något eftersom skaparen av ett verk är den första att hasha filen. Om det finns en NFT skapad senare som innehåller hashen av en modifierad bild (t.ex. en förändrad pixel) så kan ju den ursprunglige skaparen bevisa att dennes NFT är originalet.

Ok... hur vi vet vi att han är skaparen bara för att han är först med att NFTa bilden?
Och utan den kunskapen hur vet du vad som är orginalet och vad som är kopian?

Medlem

Tror helt klart NFT:er kommer ersätta in-gamevalutor i någon form. Blir nog aktuellt för Metaverse-världar som kommer i framtiden. Att ägandeskap registreras i form av NFT:er för saker man äger i t.ex. spel eller virtuella världar istället för i någon central databas.

Medlem

Jag är mest förvånad över att "alla" nft förespråkare har fått för sig att så många spelföretag är intresserade av en andrahandsmarknad för spel.

Medlem

Fett här för att stanna och bli en del tillsammans med microtrans och lootboxar.

Dock tycker jag detta var konstigt skrivet i röstsaken: "Det kommer vara stort länge". Borde det inte stå t ex: "Det är här för att stanna" eller liknande?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

NFT skall döden dö!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av neocon:

På samma vis som vi antar att den första att ta patent på en viss idé eller produkt är skaparen? Denne har lagen på sin sida om det sker patentbrott.

Ansökning om patent är en lång process som även granskas. En NFT köps på några minuter och utan någon som helst granskning. Inte ett ens i närheten av samma sak. Har svårt att se att några lagar kommer hantera NFTs på samma sätt som ett patent i någon nära framtid.

KoP
Medlem

Det här med NFT känns ju bara som något som asiater kommer att exploatera och farma 24 timmar om dygnet.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Läste detta på Flashbacken, obs man tar upp GameStop i texten, jag vill absolut inte housa något bolag/aktie. Men intressant läsning:

"En NFT är ett kontrakt i princip men i detta block så kan du lagra i princip vad du vill digitalt, musik, spel, filmer, rättigheter etc."

ren smörja

EN NFT är ett kvitto + en krypterad länk till objektet. För bilder innebär det att de oftast ligger hostat på molntjänster som google drive osv. Den innehåller *inte* själva datan. Skaparen av nftn skulle lätt kunna byta ut vad som faktiskt ligger på webhosten.

Att lagra data på blockedjan är SVINDYRT. när de räknade på det 2016, så skulle det kostat 76 000 usd att lagra 1 gb på blockkedjan.

Repost av video under, för denna borde vara pinnad varje gång NFTs nämns.

Medlem
Skrivet av neocon:

Precis. Välkommen till den snabba och decentraliserade framtiden! Huruvida lagen hänger med eller inte får vi se.

Den dag då lagar börjar stödja något som i praktiken är "jag pekar på den här grejen alltså är den nu min" är dagen som lagar börjar bli irrelevanta...

Medlem
Skrivet av neocon:

Vem är ute efter att lagra stora mängder data på blockkedjor?

"Stora" 760000 kr för 1 gb 2016,760kr för 1 MB. idag är det säkert ett par nollor till i kostnaden.

Från posten JonnyBOj citerade.

"en NFT är ett kontrakt i princip men i detta block så kan du lagra i princip vad du vill digitalt, musik, spel, filmer, rättigheter etc."

De flesta som köper/nämner nfts tror att NFT är det du köper. Allt du har är ett kvitto+länken som alla kan se i blockedjan. Vilket är ett helt annat problem, då din "plånboks address" inte direkt är hemlig. Så alla kan se vad den innehåller. Skoj om någon skickar NFTs med Doxx information eller barnporr och annat olagligt till en streamers "donationsaddress".

Medlem
Skrivet av neocon:

Vem är ute efter att lagra stora mängder data på blockkedjor?

För att problemet med att tex bara spara undan länken till ett verk, säg en bild, är att värdet i kedjan är "immutable", alltså kan det inte ändras. Det är ju svinballt ända fram till att någon som faktiskt äger servern din länk pekar mot tycker det vore roligare att byta ut din coola tiger mot en dickpic från serverägaren.
Det har forskats jävelmycket på blockchain helt sen begreppet var nytt och NFT är väl typ det ända som fått någon direkt tention, detta efter många år och med tusentals stora och små aktörer.
Visst det är fräckt och så, men det är bara ett nytt sätt att sälja luftslott på, och det ger inget som helst värde utanför det spekulativa.
Det är ett jävligt nice sätt att tvätta pengar på dock, det ska det ha

Medlem

Stannar och blir större. Spelar ingen roll vad konsumenter säger, dessa människor tjänar grova pengar på att sälja NFTs eftersom att det finns idioter där ute som alltid kommer att kasta sina pengar på saker som dessa. Så länge folk spenderar pengar på NFTs, miljontals dollar, så kommer NFTs att existera. Det är lite som reklam, alla hatar reklam, men det existerar mer och mer reklam överallt på denna jord varje dag. Stannar utan tvekan, och det är förevigt.

123
Skriv svar