Programmering.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Som titeln hintar om lite grann - programmerar du?

När startade du? Eller hur länge hard du hållit på?

I vilka språk kodar du i - eller har kodat i?

Vad utvecklar du för någonting: Professionellt eller hobby? Spel? Web-applikationer eller desktop?

Vill du börja programmera? I så fall vad vill du göra?

Började när jag var runt 10-12 år med Quick Basic. Gick sedan över till Visual Basic och skrev en hel del artiklar om hur man utvecklade till Visual Basic. Sen kom .Net vilket jag gick över till och kodade mycket C#. Under högskolestudierna blev det mer C++ och började jobba med utveckling av mjukvara i framförallt C++ för 14 år sedan.

Tycker det är ett mycket intressant yrke. Jag har rest väldigt mycket i mitt yrke vilket kanske låter lite konstigt men det är inte så svårt att hitta dessa möjligheter om man letar lite. P.g.a. corona så har jag nu senaste åren jobbat hemifrån men när väl gränserna öppnar upp sig igen så blir det att jobba i Japan nästa.

Jag programmerar mestadels C++ men python används flitigt det med då det är så snabbt att utveckla i. Jag håller mig uppdaterad på andra språk också och gillar verkligen Go-lang men har inte haft något uppdrag där jag fått koda i det språket.

Kan verkligen rekommendera att prova på programmering om man tycker det verkar intressant. Det tar inte lång tid att lära sig grunderna och kan man ett språk så går det snabbt att sätta sig in i andra språk också. Det är ett bra yrke då efterfrågan av duktiga utvecklare är mycket större än tillgången och så lär det se ut under lång tid framöver.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Började när jag var runt 10-12 år med Quick Basic. Gick sedan över till Visual Basic och skrev en hel del artiklar om hur man utvecklade till Visual Basic. Sen kom .Net vilket jag gick över till och kodade mycket C#. Under högskolestudierna blev det mer C++ och började jobba med utveckling av mjukvara i framförallt C++ för 14 år sedan.

Tycker det är ett mycket intressant yrke. Jag har rest väldigt mycket i mitt yrke vilket kanske låter lite konstigt men det är inte så svårt att hitta dessa möjligheter om man letar lite. P.g.a. corona så har jag nu senaste åren jobbat hemifrån men när väl gränserna öppnar upp sig igen så blir det att jobba i Japan nästa.

Jag programmerar mestadels C++ men python används flitigt det med då det är så snabbt att utveckla i. Jag håller mig uppdaterad på andra språk också och gillar verkligen Go-lang men har inte haft något uppdrag där jag fått koda i det språket.

Kan verkligen rekommendera att prova på programmering om man tycker det verkar intressant. Det tar inte lång tid att lära sig grunderna och kan man ett språk så går det snabbt att sätta sig in i andra språk också. Det är ett bra yrke då efterfrågan av duktiga utvecklare är mycket större än tillgången och så lär det se ut under lång tid framöver.

Började du med att modda QBasic gorillas? 😀


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Började du med att modda QBasic gorillas? 😀

Haha. Ja spot-on! Det var väldigt bra att det fanns källkod till dom spelen så att man kunde gå in och kika hur det var gjort och genom att modifiera koden lära sig hur det fungerade.

Gjorde en del nätverksspel via parallel-kabel jag och och kompis. Det var tider det

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Haha. Ja spot-on! Det var väldigt bra att det fanns källkod till dom spelen så att man kunde gå in och kika hur det var gjort och genom att modifiera koden lära sig hur det fungerade.

Gjorde en del nätverksspel via parallel-kabel jag och och kompis. Det var tider det

Vi ändrade mest lite saker i Nibbles, typ färger och fart och lite sådant.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Lasrod:

... Det är ett bra yrke då efterfrågan av duktiga utvecklare är mycket större än tillgången och så lär det se ut under lång tid framöver.

Det är värt att understryka som du säger att med bristen är det sällan brist på folk som söker jobben utan snarare brist på just duktiga utvecklare som företagen vill anställa. Speciellt till lite mer attraktiva jobb. Det är vissa som går ut efter 3 år på datavetenskap, har inte programmerat alls utöver uppgifterna i skolan och sedan undrar varför de inte får jobb trots 'bristen'. Det är många som söker dessa jobben som knappt kan koda alls. Med andra ord; jag tror det är ett dåligt yrke att satsa på att bli medelmåttig i.

Medlem

Arbetar som lösningsarkitekt inom ITSM. Programmerat i snart 25år. Jobbar nu främst med en produkt som heter ServiceNow. Mvh Freron

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Det är värt att understryka som du säger att med bristen är det sällan brist på folk som söker jobben utan snarare brist på just duktiga utvecklare som företagen vill anställa. Speciellt till lite mer attraktiva jobb. Det är vissa som går ut efter 3 år på datavetenskap, har inte programmerat alls utöver uppgifterna i skolan och sedan undrar varför de inte får jobb trots 'bristen'. Det är många som söker dessa jobben som knappt kan koda alls. Med andra ord; jag tror det är ett dåligt yrke att satsa på att bli medelmåttig i.

Det är likadant i säkvärlden med kompetent folk, men skillnaden är att du inte behöver 14 certifikat och 10 års erfarenhet för att få bli programmerare jämfört med att försöka få ett L1 SOC jobb. Det finns undantag, men marknaden för programmerare är mycket bättre. Det finns företag som tar in trainees och låter dem växa. I båda fallen så behöver företagen göra mer för att folk ska få erfarenhet, t.ex. trainee (med avsikt att anställa) eller praktikplatser/LIA.

Om du vill bli mer än medelmåttig i vilket jobb som helst så får du lägga ner tid på att lära dig. Skriv den där koden och lär dig hur sakerna fungerar. Läs vad företagen söker för tech och fippla med den. Jag har gått från .NET 3.5 till Core 6 sedan 2018 och även börjat koda för Linux, hade jag inte lagt tid på att lära mig det själv så hade jag fortfarande varit begränsad av mina kunskaper. Programmering och säk har en sak gemensamt: Sluta aldrig att lära dig annars halkar du efter, det gäller både erfarna och nybörjare.

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Det är vissa som går ut efter 3 år på datavetenskap, har inte programmerat alls utöver uppgifterna i skolan och sedan undrar varför de inte får jobb trots 'bristen'. Det är många som söker dessa jobben som knappt kan koda alls.

Hur konkurrenskraftiga är folk utan högskoleutbildning men med vassa programmeringskunskaper och en imponerande portfölj när det gäller de mer attraktiva jobben? Eller programmeringsjobb i allmänhet. Blev ofta förvånad över hur dåliga praktiska kunskaper mina klasskamrater hade trots fina betyg och jag förstår att så många av dem drabbas av bluffsyndrom när de börjar jobba. Som du beskriver så gjorde de bara sina labbuppgifter, ofta ganska komplexa uppgifter, men efter kurserna glöms det mesta snabbt och de har bara ytliga kunskaper trots avancerat kursinnehåll.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur konkurrenskraftiga är folk utan högskoleutbildning men med vassa programmeringskunskaper och en imponerande portfölj när det gäller de mer attraktiva jobben? Eller programmeringsjobb i allmänhet.

Jag har ingen högskoleutbildning och jobbar som utvecklare, får erbjudande om nya jobb varje dag i stort(LinkedIn, så inga löften direkt...) När jag önskade byta uppdrag hos min arbetsgivare så lyckades jag få det första uppdraget där det fanns intresse.

Det svåra med att inte ha högskoleutbildning är att få det där första jobbet(så var det för mig i alla fall), men har du en portfölj på vad du gjort osv så borde det gå rätt bra. Dom flesta jag jobbat med som gjort intervjuer med nya kandidater har inte värderat skolutbildningen jättehögt utan mer vad du kan och din erfarenhet, skadar dock inte...

Medlem

Har utvecklat professionellt sedan 2005 med en herrans massa olika språk, men på sistone har det varit mycket fokus på JVM-språk (Java, Kotlin).

Har just nu förmånen att ingå i teamet som utvecklar Java-versionen utan Minecraft, ett väldigt utmanande men också fantastiskt roligt jobb.

Det där med att välja programmering som yrke har dock både sina för och nackdelar. Få yrkesgrupper är lika välkomna att testa på olika branscher, du är eftertraktad och får gymnastisera hjärnan varje dag.
Å andra sidan kan det vara väldigt stressande med konstant tekniska skulder och deadlines som närmar sig. Ibland undrar man också varför man valt att spendera 8 timmar varje dag framför datorn och inte är ute i solen mer.

Ang Java-bashningen i forumet så ser framtiden för språket väldigt ljus ut. Mycket intressanta uppdateringar på ingång och språket är långt ifrån dött.
Fun fact.. under senaste Advent of Code hade vi en setup för att mäta exekveringstiderna mellan olika lösningar. Jag och kollegorna använde alla möjliga språk och Java var konsekvent i toppen tillsammans med Rust och Go när det gällde prestanda. Så att kalla det gammalt och långsamt visar bara på ignorans och okunskap.

Medlem
Skrivet av Billyballong:

Ang Java-bashningen i forumet så ser framtiden för språket väldigt ljus ut. Mycket intressanta uppdateringar på ingång och språket är långt ifrån dött.

Handlade inte om att basha ett språk eller någon "elitism" i favör mot ett språk (som inte ens diskuterades) som någon fick för sig, handlar om vilka språk som är bra och lättillgängliga för nybörjare. Ska du programmera t.ex. systemnära så är inte Java i närheten av vad .NET klarar av. Där är java mer i nivå med .BAT filer i förmåga. Java är till för stora klumpiga projekt där det finns hur mycket pengar som helst att slänga på hårdvara och i sådana miljöer är det svårt att komma in som nybörjare.

Flakmonkey
Skrivet av freron:

Arbetar som lösningsarkitekt inom ITSM. Programmerat i snart 25år. Jobbar nu främst med en produkt som heter ServiceNow. Mvh Freron

Kul, får man fråga vilken leverantör? Sitter själv i samma roll, med samma system på Axians.

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Ichinin:

[...]
När startade du? Eller hur länge hard du hållit på?

I vilka språk kodar du i - eller har kodat i?

Vad utvecklar du för någonting: Professionellt eller hobby? Spel? Web-applikationer eller desktop?

Vill du börja programmera? I så fall vad vill du göra?

Jag programmerar!

Började "någon gång" under gymnasiet att göra grejer (så första kodraden så borde varit skriven för en 13-14 år sen, typ).
Jobbat med det professionellt sedan 2012, så blir 10års jubileum i år.

Har kodat mest i php, med allt som kommer till det, men på hobby och fritid har det blivit små försök till python och c# i unity.

Som sagt, professionellt är (eller var, har precis bytt spår till Teknisk QA där jag förvisso programerar script för att autotest api'er och liknande) det hemsidor. Hobby mer spel men även hemsidor.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Handlade inte om att basha ett språk eller någon "elitism" i favör mot ett språk (som inte ens diskuterades) som någon fick för sig, handlar om vilka språk som är bra och lättillgängliga för nybörjare. Ska du programmera t.ex. systemnära så är inte Java i närheten av vad .NET klarar av. Där är java mer i nivå med .BAT filer i förmåga. Java är till för stora klumpiga projekt där det finns hur mycket pengar som helst att slänga på hårdvara och i sådana miljöer är det svårt att komma in som nybörjare.

Nä för att jämföra Java med .BAT filer, och att det bara skulle passa i stora klumpiga projekt, är inte att mästra och vara elitistisk? Antar att du bara sitter med hålkort va?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Handlade inte om att basha ett språk eller någon "elitism" i favör mot ett språk (som inte ens diskuterades) som någon fick för sig, handlar om vilka språk som är bra och lättillgängliga för nybörjare. Ska du programmera t.ex. systemnära så är inte Java i närheten av vad .NET klarar av. Där är java mer i nivå med .BAT filer i förmåga. Java är till för stora klumpiga projekt där det finns hur mycket pengar som helst att slänga på hårdvara och i sådana miljöer är det svårt att komma in som nybörjare.

Oj, var börjar jag ens svara. Äsch, du får ha din åsikt.. 🤦‍♂️

Medlem

Yes, jag läste Programmering 1 på distans förra våren i Java, och går nu Dataspelsutveckling - Programmering, på högskolan i Skövde. Gick ut den inledande kursen, i C#, Spelprogrammering 1 med högsta betyg(VG).

Avslutade nyligen Spelprojekt 1 där jag var ensam programmerare I min projektgrupp, och har över Jul sparkat igång ett eget litet spelprojekt, med mål att öva och försöka koda det mesta själv.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur konkurrenskraftiga är folk utan högskoleutbildning men med vassa programmeringskunskaper och en imponerande portfölj när det gäller de mer attraktiva jobben? Eller programmeringsjobb i allmänhet. Blev ofta förvånad över hur dåliga praktiska kunskaper mina klasskamrater hade trots fina betyg och jag förstår att så många av dem drabbas av bluffsyndrom när de börjar jobba. Som du beskriver så gjorde de bara sina labbuppgifter, ofta ganska komplexa uppgifter, men efter kurserna glöms det mesta snabbt och de har bara ytliga kunskaper trots avancerat kursinnehåll.

Det är som någon annan skrev, det är mest första jobbet där det är viktigast, sen är det lite tur med vem som läser din ansökan. Någon som själv läst civilingenjör och sätter stor vikt vid det kan hålla det mot dig, många gör det inte. Jag hoppade själv av och började jobba från Universitet då jag tyckte nivån var väldigt låg, hade lärt mig det mesta hemma redan. Det är bara ett ställe någonsin som frågat om det på en intervju, de erbjöd ändå ett jobb till slut men då hade jag redan tagit ett annat.

Det handlar lite om vad du vill söka. Trendiga ställen(fb etc) vill gärna ha folk som pluggat mycket. Det finns mycket höga löner utanför dessa också om man är villig att jaga dom, personligen inget för mig men har nån kompis som gjort det. Lite tur, en del kontakter och väldigt mycket driv kommer överkomma det mesta. Mitt perspektiv är Skåne så Sthlm kan vara annorlunda med detta.

Inom spel är portfolio mer en grej än utanför skulle jag säga, om du inte har något halvkänt ramverk du skapat som de känner till. Konsultfirman jag jobbade för tidigare tog bort min portfolio del från CV när de sålde in mig, trots det var den de själva nappade på..

När du börjar söka och göra dig 'tillgänglig' kommer du få massor med erbjudanden och spam från diverse Konsultfirmor som vill pimpa ut dig, det kan vara ett bra första jobb men räkna med att det inte blir inom spel. De kan dock fixa in dig genom att exempelvis sälja in dig tillsammans med en senior utvecklare när ett företag behöver två. Jobbade själv så ett par år, var inte helt min grej men du får lön och erfarenhet.

Medlem

Jag började med väldigt simpel programmering i BASIC till Amigan när det begav sig. Fortsatte med lite olika versioner av basic, Blitz3D(?), DarkBasic, freeBASIC osv. Fastnade hårt för demoscenen på den tiden och ville mer än något annat kunna göra cool 3D som legenderna i Triton, Future Crew etc. Jag blev aldrig märkvärdigt duktig på det så la det på hyllan, sedan kom andra intressen som sport så blev inte lika mycket dator i tonåren även fast jag såklart spelade mycket.

Långt senare, runt 2010 så fick jag upp intresset för Shader kod och VFX för spel. Då började jag pilla med GLSL/HLSL och även mycket particle systems. Sedan 2017 har jag jobbat inom spelindustrin och är VFX Artist på heltid.

Jag har ingen formell utbildildning inom kod alls.

Skrivet av Billyballong:

Har utvecklat professionellt sedan 2005 med en herrans massa olika språk, men på sistone har det varit mycket fokus på JVM-språk (Java, Kotlin).

Har just nu förmånen att ingå i teamet som utvecklar Java-versionen utan Minecraft, ett väldigt utmanande men också fantastiskt roligt jobb.

Det där med att välja programmering som yrke har dock både sina för och nackdelar. Få yrkesgrupper är lika välkomna att testa på olika branscher, du är eftertraktad och får gymnastisera hjärnan varje dag.
Å andra sidan kan det vara väldigt stressande med konstant tekniska skulder och deadlines som närmar sig. Ibland undrar man också varför man valt att spendera 8 timmar varje dag framför datorn och inte är ute i solen mer.

Ang Java-bashningen i forumet så ser framtiden för språket väldigt ljus ut. Mycket intressanta uppdateringar på ingång och språket är långt ifrån dött.
Fun fact.. under senaste Advent of Code hade vi en setup för att mäta exekveringstiderna mellan olika lösningar. Jag och kollegorna använde alla möjliga språk och Java var konsekvent i toppen tillsammans med Rust och Go när det gällde prestanda. Så att kalla det gammalt och långsamt visar bara på ignorans och okunskap.

Hur vanligt är Kotlin i arbetslivet? Jag pluggar fortfarande, och i vintras gjorde jag majoriteten av Advent of Code i Kotlin. Det är ju helt underbart, som Java men bättre. Av de olika språk jag testat eller tvingats använda har jag föredragit Java, men Kotlin har alla fördelar och åtgärdat de allra flesta nackdelar. Ingen konflikt mellan primitiva och boxade typer, riktigt bra typinferrens (vilket Java ska ha nu också, men ingen verkar använda det där), slippa kalla på någon inbyggd funktion som kastar tillbaka en gammal Array istället för en riktig lista, kunna göra en passade dataklass på tio sekunder istället för minuter, slippa alla getters och setters.

Kort sagt så är jag kär, men är det faktiskt vanligt i arbetslivet? Nu har Chalmers gått över till Python som introduktionsspråk och jag förstår verkligen inte varför. Jag trodde att jag skulle älska det språket men jag finner det extremt irriterade utan strikt typning, konsekventa returer med mera. Hoppas verkligen jag slipper jobba med Python i framtiden.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Nu har Chalmers gått över till Python som introduktionsspråk och jag förstår verkligen inte varför. Jag trodde att jag skulle älska det språket men jag finner det extremt irriterade utan strikt typning, konsekventa returer med mera. Hoppas verkligen jag slipper jobba med Python i framtiden.

Jag måste dock säga att enligt mig är Python ett bra introspråk när man ska börja lära sig läsa och skriva kod. Läste det själv på min introduktionskurs i programmering, med det sagt så har jag knappt hållit på med Python sedan dess utan idag är det Java som gäller.

Ero
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varför är det flera programmerare som säger så? Är det för att man ska låta bli ifall man inte är naturligt intresserad?

Jag hörde någon sa att bli professionell programmerare är inget man bara magiskt lär sig genom gå 3 år på ett universitet. Ett exempel är att detta skulle va ungefär lika märkligt förväntning som att gå omkring utan att aldrig vidröra ett piano och sedan förvänta sig att bli professionell pianist efter man läst 3 år på en högskola. Vill man så kan man ha det som en hobby, men att bli professionell kräver många år och en viss personlighet.

För att dom är kass på sitt yrke helt enkelt.

Kodar främst i C#. Men annars de vanliga; java, hemska php, TS/javascript m.fl.
Själv så älskar jag yrket, och jag håller med om det med att ha det som hobby. Jag jobbar med min hobby.

Är man intresserad så är det bara att nöta Youtube, du kommer lära dig mer än att gå på universitet. Gick datateknik 3 år, visst, fick jobb för att jag hade gått det, men kunskapsmässigt så nja...


signatur

Varit medlem längre än dig.

Skrivet av papagoja:

Jag måste dock säga att enligt mig är Python ett bra introspråk när man ska börja lära sig läsa och skriva kod. Läste det själv på min introduktionskurs i programmering, med det sagt så har jag knappt hållit på med Python sedan dess utan idag är det Java som gäller.

Jag tycker Python är jobbigt då IDEn inte vet variablers typer och därmed inte kan hjälpa en med dokumentationen, eller rättstavningen. Sen kan samma metod returnera olika typer, vilket gör att man ibland måste lagra returvärden mellan anrop, kolla vad som faktiskt kom tillbaka med fullt med if-satser och sen göra det man ville. Att man inte får några kompileringsfel är också något mycket jobbigt med Python som första språk. Att konstant behöva läsa dokumentationsdokument för att veta vilka funktioner som är tillgängliga kombinerat med avsaknaden av hjälpsamma kompileringsfelmeddelanden gör Python frustrerande för mig.

Om jag har gör ett metodanrop i Kotlin så står det i en liten diskret grå text exakt vad som returneras, t.ex "MutableList<String>". Sen kan jag bara sätta en punkt efter det och få upp en lista på passande metoder som den typer erbjuder, t.ex. "toSet()". Om jag skulle göra samma sak i Python behöver jag först kolla dokumentationen för originalmetoden för att veta vad den returnerar, sen behöver jag kolla dokumentationen för den typen för att veta vilka metoder den har, och givetvis får jag ingen hjälp med små stavfel eller missar.

Trots hur fint det är så anser jag Python är olämpligt som första språk.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Kan också konstatera att jobbet har utraderat programmering som hobby. Minns inte ens när jag senast kodade något just for fun. Tyvärr.

Tricket är att göra nånting helt annat än det du gör på jobbet. En arduino eller nåt kan vara ganska kul. Oftast när jag får frågan om jag gör några "häftiga hobbyprojekt" på intervjuer vill jag bara be dom hålla käften dock.

Skrivet av anon_79617:

Körde igång en billig udemy kurs.
"Learn Python in 100 days" eller nåt.
Har kört Day 1 nu. Verkar ganska vettig hittills faktiskt. Men jag vet inte om jag missar något viktigt som man bör veta.

Det kommer ett aha-moment när man hållt på ett tag då allt bara faller på plats och programmering känns som det mest triviala nånsin. Så bry dig inte så mycket om att förstå precis allt i kursen. Bara nöt på.

Medlem
Har precis börjat med programmering på gymnasiet.

På gymnasiet läser jag programmering och jag måste säga att det är superkul och jag ser fram emot att jobba med det i framtiden. Just nu lär vi oss c#.

Medlem

Min tanke är att börja en .NET utbildning på YH (2år) nu till hösten.
Behöver plugga upp programmering A/1 nu under våren för att bli behörig.
Kommer då att precis ha fyllt 30.
Har jobbat som installationselektriker i strax över 10 år så är verkligen ett miljöombyte.
Har börjat att lära mig själv lite C# först grunderna via microsofts hemsida, håller just nu på att lära mig via Unity då jag kände att det skulle vara jävligt kul att lära sig spelprogrammering också.

M89
Medlem

Programmerat Python i ca 15 år som hobby, skriver mestadels Kodi applikationer, har bl.a skrivit Telia Play och Viaplay appar. Funderar på att börja arbeta med att programmera men inte orkat ta tag i skolan. :/

Medlem

Driver eget som frilanskonsult inom programmering framförallt webb som fullstack. Jobbat ca 15 år i branch:en då inräknat anställningar innan jag startade mitt företag.

Skapat en webbtjänst inom gaming faktiskt i privat regi.
https://www.csgorunner.com/

Håller på att bygga om hela tjänsten just nu men de kommer ta lite tid att få klart den.

Va en känd Youtuber som gjorde en video om min tjänst:
https://www.youtube.com/watch?v=rTYeetE1fSg

Medlem

Programmerar inte längre aktivt då vd/direction-rollen tagit överhanden men kan inte hålla mig borta utan går in och pillrar på några system här och var. Skrev en stor del av spelkoden till Magicka, Helldivers & en del till TSE. Enskilt det roligaste arbetet man kan göra inom spelutveckling; eller på fritiden. Det finns få grejer som ger mig sådan glädje som att bygga system, tweaka och fixa.

Språk som använts genom tiderna är c++, c#, java, lua och motsträvigt python.

Började koda för att kunna modda någon gång där runt 2002, pluggade sen datorspelsutveckling i Skellefteå.


signatur

Johan Pilestedt

Medlem

Är hobbyspelprogrammerare! Läste programmering på universitetet för 10år sedan (Primärt Java och C#) men har jobbat med annat. För ett år sedan så tog jag en kurs i 2D spelutveckling för unity och C#på nätet. Sen dess sitter jag på kvällar och programmerar. Har ett spel på g men det kommer nog ta några månader tills det är klart.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det kräver en viss typ av person. Arbetet är monotont och tråkigt. Som att ständigt lösa ett pussel som många gånger saknar logik.

Näe du kan väl inte på allvar påstå att programmera är som att lösa ett pussel som många gånger saknar logik? Vad för problem har du då arbetat med att lösa?

Om något är väl programmering snarare att på ett LOGISKT och gärna tydligt sätt (för andra programmerare mm) lösa ett problem/utmaning?
Att däremot få fram en tydlig kravbild är en annan femma

Det är iaf min erfarenhet efter ca 5-6 år i branchen där jag kodat i framförallt php, js, java, python, c++.

Skriv svar