Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Skribent
Skrivet av General White:

Valve köper EA? 😎

Då tror jag hellre på att Sony köper EA för att säkra nästa Battlefield i och med att CoD nu (snart) ägs av MS.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av miffot:

Alla verkar missförstå affären är ej klar ännu.

Man går inte ut med sånt här om det inte är i princip 100% spikat då det påverkar aktiekurser. Kan hamna i rätt stor knippa lagligt sätt.

Medlem
Skrivet av superlim:

inte jätteoväntat egentligen.

MS är all-in på game pass och blev hela förra generationen mer eller mindre hånade för att de inte hade några exklusiva spel, man får det man ber om!

Men dom skulle ju ha skapat 20 nya studios, precis som sony har gjort......


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Då tror jag hellre på att Sony köper EA för att säkra nästa Battlefield i och med att CoD nu (snart) ägs av MS.

Oavsett vem som köper, så borde de få typ 75% rabattkod 😎

Medlem
Skrivet av kaealy:

Företag som inXile entertainment har sagt att Microsofts är väldigt hands off samt att spel som Wasteland 3 och deras kommande projekt aldrig skulle kunna ha blivit av utan Microsofts pengar. Det räcker för mig, bättre MS än många andra företag idag.

Bara titta på deras dokumentär. Där dom själva erkänner att deras största misstag var att lägga ner Lionhead, och kunde dom så skulle dom ha fått det ogjort. Och misstaget med tv,tv,tv,tv på One slutade. Dom har nog lärt sin läxa, och Phil vet nog hur skutan skall styras framöver.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av doversund:

Okay, nu är det verkligen tydligt att MS skall slåss med Netflix, Spotify, Google play stor m.m. Sony, Nintendo har gått från primär till sekundär konkurrent.
Kampen om dem mest populära mediaplatformarna kan nu börja..

Sett till omsättning är Tencent och Sony fortfarande större, eller lika stora, med Nintendo på en komfortabel fjärdeplats (fler källor mottages gärna):

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Skrivet av alx242:

Snacka om att döda konkurrens... Väldigt svårt att förstå hur man kan se MS massuppköp av marknaden som ngt positivt.

Mjo, det är nog sunt att vara skeptisk mot den här typen av jätteköp i spelbranschen. Å andra sidan är Activision Blizzards utvecklar- och spelportfölj inte särskilt bred alls. Värre hade det nog varit för PS5-ägare om Take-Two, EA eller Ubisoft blev uppköpta.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag hoppas det kommer bli en förbättring och att de kommer rensa bort gamla chefer inom Act/Blizz. Jag hoppas på att de kommer återgå till att fokusera på att göra bra spel med hög kvalitet (och få in-gameköp) före att ge maximal utdelning till aktieägarna. Framtiden får utvisa.

Medlem

Sony köpte ju fem studios under 2021.

Phil: Hold my wallet.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad menar du? EA utvecklar NHL/FIFA.

Fel av mig


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av kaealy:

Man går inte ut med sånt här om det inte är i princip 100% spikat då det påverkar aktiekurser. Kan hamna i rätt stor knippa lagligt sätt.

Activision är upp ja, men den är inte helt 100% ännu.
Sett x antal bolag gå uppåt för att sedan krascha för att någonting stopapde affären inget nytt direkt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Microsoft måste börja satsa mera på nya IP spel och inte på gamla skrot. Grattis till er som har Xbox 🥳

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Då tror jag hellre på att Sony köper EA för att säkra nästa Battlefield i och med att CoD nu (snart) ägs av MS.

Battlefield ja... det är ju en döende serie som speciellt inte Sony vet vad de skall göra med.

Jag lovar att jag inte väljer ut dig och dina Sonykommentarer... det bara blir så just nu


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag känner att Activision Blizzard stått och stampat länge, kanske blir nått intressant nu?

Stampat vet jag inte, mer vandrat runt som ett nerpissat fyllo, med en mobil i röven och andedräkt med stank av Nalle Puh anus.

Medlem

Asså WTF 😮
Vet inte vad jag ska tycka faktist.
Activision blizzard har ju inte varit intressant sen Diablo 2 släpptes och utvecklar ju knappt mjukvara längre, så förhoppningsvis så kanske deras Ipn får vind i seglen framöver.

Kan vi få se Starcraft Ghost(eller andra Starcradft upplevelser) och andra intressanta klassiker komma tillbaka?

Kunde dock inte bry mig mindre om gamepass i sammanhanget, jag tycker att spel är betydligt mer intressant än tjänster.
Men det verkar bli en väldigt intressant generation i alla fall, om det är bra eller inte vet vi väl inte förens om typ 3 år, detta gäller även gamepass och hur det kommer påverka spelutveckling framöver.
Spelen som gamepass leder till vet vi inte än, i värsta fall så tappas motivationen till konkurrens och allt blir mellanmjölk istället.

Medlem

Kortsiktigt är det nog bra med tanke på hur Activision-Blizzard sköts idag men långsiktigt ser jag det som en riktigt trist utveckling när allt ska ägas av 2-3 jättar. Märkligt dock om inte en affär som denna behöver utredas i linje med konkurrenslagarna i USA på samma sätt som när Disney köpte FOX.

Flakmonkey

Rejält power move. Har gamepass så ur den kortsiktiga aspekten är det förstås trevligt att få tillgång till en massa spel för en relativt billig penning, men har svårt att se hur minskad konkurrens på någon marknad är något positivt om man ser det ur ett längre perspektiv. Bästa MS gjort för spelvärlden, långt bättre än Gamepass imo, var att de ens gav sig in i konsolvärlden så att det fortfarande fanns någon som pushade Sony när Sega gav sig. Utan konkurrens har utvecklingen en tendens att mattas av.

Medlem

Får hoppas de rensar ordentligt i ledningsskiktet i activision/blizzard. Men från vad andra uppköpta studios skrivit så verkar de vara väldigt hands off så någon rensning lär vi inte se innan någon ordentligt gör bort sig efter affären så det riskerar att smutsa ned microsofts varumärke, vilket de inte kommer göra om de har något i huvudet. Kommer bli en whitewash genom köpet och alla problem anställda har haft inom A/B kommer att vara glömda.

När det gäller de IPn som Activision/Blizzard har så spelas inget av dem på Konsol hemma hos mig så det blir ingen förändring. Jag tror även att branschen mår bättre av konkurrens samt att den är bredare än att delas upp efter vem som äger vilken FPS serie. Jag föredrar att äga mina spel, inte hyra tillgängligheten till dem, så Gamepass kommer heller aldrig vara aktuellt.

Som PC spelare så hoppas jag att det blir bättre för de anställda på dessa studios. Som Playstation spelare så gör affären varken från eller till.

Medlem

Så nu blir det mindre kreativitet när det snart bara finns några jättar kvar.
Vi får väl lita på indiespelskaparnas nya spel som kommer,indiemarknaden kommer säkert fortsätta skapa kreativa och roliga spel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Phil Spencer är det bästa som hänt Microsoft och det värsta som hänt konkurrenter.

Medlem

Helt galet

Man får ju hoppas att det blir något bra utav det. En ny touch på starcraft vore ju skoj. Typ återuppliva Starcraft ghost kanske?


signatur

Cause i need to watch things die

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Stampat vet jag inte, mer vandrat runt som ett nerpissat fyllo, med en mobil i röven och andedräkt med stank av Nalle Puh anus.

Så mycket synonymer att mitt huvud exploderar. Cudos till dig min vän!

En sak är säkert iaf. Mycket pengar är det!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Holy crap, alltså.

Jag har inget intresse av deras varumärken, så för mig personligen kvittar det. Men prislappen... Bethesda kostade ungefär tiondel av detta. Är Activision Blizzard verkligen värt pengarna?

Prislappen är sjuk, som perspektiv: Sveriges BNP är runt 545 Miljarder Dollar.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Sett till omsättning är Tencent och Sony fortfarande större, eller lika stora, med Nintendo på en komfortabel fjärdeplats (fler källor mottages gärna):

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Sedär, så det här draget blir väl egentligen tvärtom minskad konkurrens och tvärtom "monopol" som vissa pratar om. Det jämnar ut snarare.

Skrivet av tarantino:

Microsoft måste börja satsa mera på nya IP spel och inte på gamla skrot. Grattis till er som har Xbox 🥳

Vilka nya titlar ser du fram emot i övrigt?

Medlem

Känns som om Starcraft 3 kan bli verklighet om detta inträffar. De (MS) letar inte bara rena hits utan en bred attraktiv portfölj som gör paketet attraktivt. Eller kanske WC4.

Medlem

Yes! Skitbra!

Företagskulturen på Activision/Blizzard hade ändå inte fixats upp, så länge Kotick varit kvar. Och MS har letat nya uppköp länge. Här kan de komma in och förvalta spelen som finns där.
Xbox företagskultur och mindset är enormt mycket mer förvaltande och vårdande än många andra spelföretag - de är knappast perfekta ja, men oändligt mycket bättre än Activision nuvarande ledning.
För hade detta inte hänt skulle A/B blivit tvungna att leta nya spelutvecklare (då folk överger A/B likt råttor från sjunkande skepp) konstant, och hela tiden blivit senare och senare med releaser. I slutänden skulle de ha köpts upp av nån annan oavsett.... och Xbox är den bästa i nuläget i att förvalta IP:s, och ge ut de till en bred massa.

Jättebra köp!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Skribent
Skrivet av General White:

Oavsett vem som köper, så borde de få typ 75% rabattkod 😎

Jag gissar MS fick lite rabatt också efter alla problem som varit internt hos Activision Blizz XD

Skrivet av Hipshot:

Battlefield ja... det är ju en döende serie som speciellt inte Sony vet vad de skall göra med.

Jag lovar att jag inte väljer ut dig och dina Sonykommentarer... det bara blir så just nu

Jag tar det här personligt! WAAAAAR!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NuZ:

Så mycket synonymer att mitt huvud exploderar. Cudos till dig min vän!

En sak är säkert iaf. Mycket pengar är det!

Nevemind du rättade det såg jag

Medlem
Skrivet av tarantino:

Sämsta kommentaren på länge.

Mycket möjligt tills din kommentar dök upp!

NuZ
Testpilot
Skrivet av BeardedRobot:

Nevemind du rättade det såg jag

Kom på de att Bioware är EA! Editerade mitt inlägg men någon han såklart svara


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu händer det grejer! Nuvarande och kommande spel kanske skulle må bra av att det är någon som rör om i grytan med tanke på hur personal hos A/B blivit behandlade. Oavsett hur det blir är min önskan att det kommer bra spel och att de anställda har en god och respektfull arbetsmiljö.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skriv svar