Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem

Man kan tycka vad man vill om Microsoft men de rör om rejält inom branschen!
Ska bli spännande att se hur det utvecklas! Skönt att vi har tre starka spelare som jag tycker det blir mer och mer tydligt har tagit helt olika riktningar den här generationen.

signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft döda precis PlayStation. Så enkelt är det.

Skynda dig. Du får säkert 3-4000:- för din PS5 till en Series X.

Ohh jag kan se videos från salty fanboys "Activision games suuuuuuuck".

Från en som har båda konsoler och försöker vara diplomatisk. Tror inte MS kommer göra Call of Duty och dom andra spel exklusiva till Xbox. Det finns alldeles för mycket pengar i dom spelen som kommer från Playstation spelarna.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Sett till omsättning är Tencent och Sony fortfarande större, eller lika stora, med Nintendo på en komfortabel fjärdeplats (fler källor mottages gärna):

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_publisher

Omsättningen har inget med konkurens att göra, utan hur/vad man konkurerar med. Nintendo,Sony var exempel, men det finns fler så som Samsung, Apple, Nvidia Now osv..

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Kan inte direkt säga att man blir jätteimponerad, med tanke på hur få nya spel det bolaget släppt eller kommer att släppa framöver (deras katalog verkar främst kretsa kring fyra spelserier, WoW, COD, Overwatch och Diablo), men skoj för de som gillar MP-spel.

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skägg.
10 Chambers

Längtar redan till Fragzone-Fredag. Jösses!

signatur
Medlem
Skrivet av G4ruda:

När gav Blizzard senast ut ett PC-exklusivt spel? Starcraft 2?

Fattar inte riktigt vad detta har med mitt inlägg att göra?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Solidur:

Jag undrar om alla är lika pepp på gamepass när Microsoft väl höjer priset på tjänsten för att finansiera alla inköp? En stor del av planen är nog att få in så många användare på tjänsten som möjligt med hjälp av ett lågt pris, sedan kommer prishöjningen.

Jag har både xbox och playstation för att förekomma arga xbox fanboys.

Spel kostar. Jag skulle inte tveka att betala det dubbla för Game Pass med det spelutbud som tjänsten kommer ha framgent.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Nästa offer blir EA?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tycker 2021 var ett fantastiskt spelår.

Kidsen är bortskämda nuförtiden

Medlem
Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Japp Playstation är döda. Det är lika bra att alla säljer sina Playstation nu direkt. Det går ju såååååå dåligt för Playstation också.

Förstår inte varför du envisas hela tiden med att göra dina sådana här fanboy inlägg. Vad får du ut av det egentligen?
Du skulle verkligen behöva lära dig av @Mortaigne. Han är också en Xbox fanboy, men han är precis så som en fanboy ska vara och håller inte på med sådana här tramsiga inlägg....

Vet egentligen heller varför jag försöker för tvivlar extremt på att du kommer ändra dig.

Är det bara enklare att vara glad för att det går så bra för både Sony, Microsoft och Nintendo nu? Är så jäkla trött på sådana här inlägg.....

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tre spel från topp 5 året bästa spel kom dock från Microsoft. Så håller ej med.

Tre spel? Vilket mer än Forza och Halo?

Medlem

Mitt spelintresse dig ganska mycket idag. Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Activisions spel (det senaste jag spelade från dem var CoD: Black apps 1) utan för att det känns rätt uppenbart att Microsoft vill köpa sig till en monopolställning som åtminstone jag finner beklämmande. Det lär ju inte sluta här. Jag har börjat spara ihop till en PS5, men nu vete fan längre. Tappade helt suget för allt vad spel heter. Den här utvecklingen är riktigt tråkig.

Medlem

Microsoft: Buys Activision Blizzard
Sony: Buys Microsoft
Nintendo: "Hold my switch"

Inaktiv
Skrivet av Freeman79a:

Är du 12 år gammal eller? Du beter dig iaf som så.

Medlem

Låtit det här sjunka in.

Men förstår inte uppköpet,
Gamla meriter och CoD?

Det går väl ihop i någon kalkyl någonstans.
Men för denna summan?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Japp Playstation är döda. Det är lika bra att alla säljer sina Playstation nu direkt. Det går ju såååååå dåligt för Playstation också.

Förstår inte varför du envisas hela tiden med att göra dina sådana här fanboy inlägg. Vad får du ut av det egentligen?
Du skulle verkligen behöva lära dig av @Mortaigne. Han är också en Xbox fanboy, men han är precis så som en fanboy ska vara och håller inte på med sådana här tramsiga inlägg....

Vet egentligen heller varför jag försöker för tvivlar extremt på att du kommer ändra dig.

Är det bara enklare att vara glad för att det går så bra för både Sony, Microsoft och Nintendo nu? Är så jäkla trött på sådana här inlägg.....

Vi har en pacifist ibland oss i konsolkriget!!!

Ponnies och Xbots assamble så vi kan fortsätta trolla varandra pga. plattformen vi stenhårt valt att endast spela vårat då begränsade utbud av spel på!!!

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänk OM dom nu skulle dubbla priset på GamePass.... Säg att det kommer kosta 300kr/mån. Är det värt det?
Jag är fan inte sugen på att lägga 300kr/mån på GamePass för att de köpt upp en studio där jag personligen redan äger de flesta spelen. Jag hade varit nöjd att betala nuvarande summa för att spela Starfield och andra Bethesda spel i framtiden. För vem vet, kanske inte får spela Diablo förens 2025😂

Det känns som vi som spelar på alla plattformar bara kommer få bränna mer pengar...

300kr är fortfarande bra deal. Ett nytt spel kostar 700kr.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Låtit det här sjunka in.

Gamla meriter och CoD?

Men för denna summan?

Hiitade en sida med vilka spel som de nu får... å helvete vilken jävla lista!
(bläddra ner lite så får nu hela listan)
https://screenrant.com/microsoft-activision-blizzard-games-st...

Edit: upptäckte att Sierra spelen saknas från listan så är lite osäker på hur rätt den är.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

One
Medlem

Varför är Sony 'döda' ? Vissa av oss har inte tid att spela så mycket och då kan demon souls + GoW göra ett helt år

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Låtit det här sjunka in.

Gamla meriter och CoD?

Men för denna summan?

Värdet ligger i dess MP-katalog (Wow, Cod och kommande Overwatch 2 etc), som är ekonomiskt attraktiv, på samma sätt som de såg värdet hos Mojang och dess spel Minecraft. De lär troligen hantera denna MP-katalog av spel på samma sätt som de gjort med Minecraft, fortsatt tillgänglighet på alla plattformar för maximal vinst, men med någon form av incitament för att locka över spelarna till Game Pass (bonus-innehåll etc).

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Dex:

Håller med.. Så tröttsamt och fantastiskt barnsligt, nu är kanske personen i fråga är ett barn men även då är det tröttsamt.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja den är lite rolig den faktiskt

Ett sätt att lösa problemen som en annan studio har är ju så klart att slänga ut 70 miljarder dollar och köpa studion sen kan man ändra hur mycket man vill

Men visst ser det lite kul ut när man läser det så här! "Evaluating all aspects" var det nog inte många som trodde skulle ändras till att dom köper hela företaget 2 månader senare

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Med andra ord, bye bye Kotick så fort de får chansen, vad de än säger.

Medlem

Det skulle kosta ca 293 miljoner dollar att göra sig av med Kotick utan en särskilt god grund pga hans anställningsavtal rapporterar Gamingbible, så lycka till med det.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Låtit det här sjunka in.

Gamla meriter och CoD?

Men för denna summan?

Jag gjorde en tidigare post som berörde detta. Första och främst. Activisions aktie har rasat det senaste året pga alla anklagelser inom företaget. Nu köper MS dom, deras aktie rusar givetvis och kommer stadigt att gå upp med tanke på vilka som nu äger dom.

Där tjänar MS hiskliga pengar på den delen. Nästa del är Call of Duty. Som drar in otroliga pengar. När Modern Warfare 2019 kom ut i November tror jag det var. Sen presenterades siffrorna för Q1 2020, alltså på ett kvartal så hade MW19 dragit in $1.52 billion. Bara första helgen då MW19 släpptes drog det in 600 miljoner dollar.

Nu drar inte alla CoD in det för varje år. Men det är ju kring dom summorna det handlar om och det är en sån sjuk kassako. WoW lär dra in en del stålar det med...

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Det skulle kosta ca 293 miljoner dollar att göra sig av med Kotick utan en särskilt god grund pga hans anställningsavtal rapporterar Gamingbible, så lycka till med det.

De köpte precis hela hans företag för 60 nånting miljarder, de har nog råd.

Medlem

Fantastisk kul nyhet! Game pass katalogen blir större och mer intressant. Jag tror att många etablerade spelserier från Activision-Blizzard fortfarande kommer säljas till PS däremot!

signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Som jag skrev på en annan sida…
Den stora frågan är väl bara hur det blir när en gigant äger i princip allt? Konkurrens är ju något som är bra för oss gamers.

Skriv svar