Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tre spel? Vilket mer än Forza och Halo?

Deathloop. Håller inte med om att det är tre av de bästa spelen från i år dock.

Skrivet av Phyrino:

Hiitade en sida med vilka spel som de nu får... å helvete vilken jävla lista!
(bläddra ner lite så får nu hela listan)
https://screenrant.com/microsoft-activision-blizzard-games-st...

Edit: upptäckte att Sierra spelen saknas från listan så är lite osäker på hur rätt den är.

Vad var det egentligen på den listan som var intressant utöver Barbie Horse Adventures: Riding Camp?! Oo

Medlem

Man får se det positivt: förhållandet mellan (mästerverk)/(money grab) blev större hos Sony

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Som jag skrev på en annan sida…
Den stora frågan är väl bara hur det blir när en gigant äger i princip allt? Konkurrens är ju något som är bra för oss gamers.

Knepigt det där. Först och främst så är väl allt att ta i. Men mycket.

Om vi tar MS som exempel nu och konkurrens. MS blev på 90-talet (har för mig att det var i slutet) stämde pga deras dominans kring Windows. Det fanns i princip inte en dator som såldes utan Windows. Den kampen vann Windows. Idag ser vi hälsosam konkurrens från Apple främst. Men Linux finns och Google har sina chromebooks. Fler börjar med egna operativsystem. Så trots i princip noll konkurrens så finns det ändå möjligheter för andra att ge sig in. Ibland kan det ju vara moroten, att bryta den dominansen.

Jag har mycket svårt att tro (det kommer dom inte kunna pga lagar och regler inom EU t ex) att Microsoft kommer bli enslags tv-spels diktatur pga alla deras uppköp. Det kan t om bli bra på många sätt då Microsoft är ett välfungerande företag och dom får ordning på t ex Activision i detta fallet och all det negativa som kretsat kring dom det senaste året.

Det finns alltid olika vinklar. Konkurrens är båda bra och dåligt. Ta systembolaget t ex. Bra eller dåligt?

Vill poängtera att jag är en apple användare sedan 20 år och har både PS och Xbox. Så försvarar ingenting för att jag är en sk fanboy.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Det skulle kosta ca 293 miljoner dollar att göra sig av med Kotick utan en särskilt god grund pga hans anställningsavtal rapporterar Gamingbible, så lycka till med det.

Skrivet av BeardedRobot:

De köpte precis hela hans företag för 60 nånting miljarder, de har nog råd.

Ja 293 miljoner dollar är bara runt 0.4 % av det som Microsoft betalade för hela Activision. Småpengar i den här ligan helt enkelt.

Medlem

Jag ser ett Steam ala Microsoft inom en snar framtid.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Knepigt det där. Först och främst så är väl allt att ta i. Men mycket.

Om vi tar MS som exempel nu och konkurrens. MS blev på 90-talet (har för mig att det var i slutet) stämde pga deras dominans kring Windows. Det fanns i princip inte en dator som såldes utan Windows. Den kampen vann Windows. Idag ser vi hälsosam konkurrens från Apple främst. Men Linux finns och Google har sina chromebooks. Fler börjar med egna operativsystem. Så trots i princip noll konkurrens så finns det ändå möjligheter för andra att ge sig in. Ibland kan det ju vara moroten, att bryta den dominansen.

Jag har mycket svårt att tro (det kommer dom inte kunna pga lagar och regler inom EU t ex) att Microsoft kommer bli enslags tv-spels diktatur pga alla deras uppköp. Det kan t om bli bra på många sätt då Microsoft är ett välfungerande företag och dom får ordning på t ex Activision i detta fallet och all det negativa som kretsat kring dom det senaste året.

Det finns alltid olika vinklar. Konkurrens är båda bra och dåligt. Ta systembolaget t ex. Bra eller dåligt?

Vill poängtera att jag är en apple användare sedan 20 år och har både PS och Xbox. Så försvarar ingenting för att jag är en sk fanboy.

Det du tänker på är väl snarare Internet Explorer och monopolet de hade som webläsare i och med att det var standard i Windows. Där förlorade MS och var tvungen att göra alternativa webläsare lättare att installera.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Deathloop. Håller inte med om att det är tre av de bästa spelen från i år dock.

Jaha han räknade med ett spel som inte ens finns på GamePass. Hängde inte med där😆

Medlem

Finns det några fler storföretag att köpa? EA? Dessa titlar som man får nu har ju utvecklats under årtionden. Hur ska man fortsätta växa?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lilagröt:

Jo men det var inte det jag menade. Spel släppta på PC kan även de vara Xbox exklusiva om de skulle få för sig att inte sälja det på de andra plattformarna som ex steam. Men med tanke på att de redan idag säljer spel via steam är inte den risken så stor.

Då förstår jag. Jag har primärt konsolglasögonen på mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Den stora frågan är väl bara hur det blir när en gigant äger i princip allt?
Konkurrens är ju något som är bra för oss gamers.

CoD & co har väl varit bland de som varit bäst att mjölka sina fans med höga priser på avdammade rereleaser och årliga nyheter, de var nog aldrig aktuella för gratisspel på epic eller psplus.

Jag tror nog det finns utrymme för små studios att släppa kreativa spelideer via gamepass och samtidigt stöder ju microsoft PC som plattform.

Så detta är nog oroande mer för Sony, men främst för Amazon Luna och Stadia som får färre och färre obundna studior att locka om Microsoft stänger den dörren.

Medlem

Det känns ju som att det borde finnas mer effektiva och givande sätt att spendera så mycket pengar på än att köpa Activision.

Jag förstår inte varför så många jublar över att det blir färre stora aktörer på marknaden och att det blir färre som kontrollerar mer? Det lär knappast vara bra för spelbranschen på lång sikt.

Medlem

Ryktet går ju om att Sony fortfarande har siktet inställt på Take Two även om båda aktörerna i nuläget säger "It's not gonna happen". Tror själv inte på det även om Take Two aktien hoppade upp 6% bara för att dessa två hade ett samtal.


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns ju som att det borde finnas mer effektiva och givande sätt att spendera så mycket pengar på än att köpa Activision.

Jag förstår inte varför så många jublar över att det blir färre stora aktörer på marknaden och att det blir färre som kontrollerar mer? Det lär knappast vara bra för spelbranschen på lång sikt.

Färre hade nog jublat om inte tidigare ägare varit totalt inkompetenta.

Medlem

Kommer Blizzard att göra Windows nu?:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det du tänker på är väl snarare Internet Explorer och monopolet de hade som webläsare i och med att det var standard i Windows. Där förlorade MS och var tvungen att göra alternativa webläsare lättare att installera.

Just ja, webbläsare var det. Även fast det var även riktat mot hela deras mjukvara marknadsdel. Ja dom förlora och var skyldiga att betala 1 dollar om jag inte minns fel nu?

Ser man på i efterhand så har det knappast varit till hjälp. MS beteende är snarlikt fortfarande. Plus att en annan aspekt är hur mycket ska en regering få gå in och styra i ett företag? För det är ju i princip vad som händer.

Oavsett vad så är konkurrens för det mesta nyttigt. Ibland mindre nyttigt. Som jag skrev i mitt inlägg, ta systembolaget. Dom har ingen konkurrens i Sverige. Totalt monopol. Det tycker många är bra och många av dom som tycker det är bra, är för konkurrens. Så att det..

Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns ju som att det borde finnas mer effektiva och givande sätt att spendera så mycket pengar på än att köpa Activision.

Som? Dom kommer få tillbaka pengarna. Det är ju riktigt smart snarare att köpa Activision nu i detta läge som Activision är i.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Som? Dom kommer få tillbaka pengarna. Det är ju riktigt smart snarare att köpa Activision nu i detta läge som Activision är i.

De skulle kunna köpa, starta, och förstärka 50-100 spelstudior för samma pengar.

Folk har nämnt lite liknelser med fotboll och detta. Det känns som när en oljeshejk får för sig att han vill ha ett fotbollslag och vinna Champions League, köper ett mittenlag någonstans och lägger mångmiljardbelopp på att köpa redan färdiga stjärnor. Det blir liksom inget kvar av den ursprungliga kulturen utan man betalar sig till (förhoppningsvis) framgång. Andra lag fostrar egna spelare samt köper in andra lovande talanger som man tror man kan hjälpa till att skapa stjärnor av..

Fotbollen har inte blivit bättre av detta beteende och jag tror inte det är bra för spelbranschen heller.

Medlem
Skrivet av Margy:

De skulle kunna köpa, starta, och förstärka 50-100 spelstudior för samma pengar.

Folk har nämnt lite liknelser med fotboll och detta. Det känns som när en oljeshejk får för sig att han vill ha ett fotbollslag och vinna Champions League, köper ett mittenlag någonstans och lägger mångmiljardbelopp på att köpa redan färdiga stjärnor. Det blir liksom inget kvar av den ursprungliga kulturen utan man betalar sig till (förhoppningsvis) framgång. Andra lag fostrar egna spelare samt köper in andra lovande talanger som man tror man kan hjälpa till att skapa stjärnor av..

Fotbollen har inte blivit bättre av detta beteende och jag tror inte det är bra för spelbranschen heller.

Degerfors.?

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tre spel från topp 5 året bästa spel kom dock från Microsoft. Så håller ej med.

Ofan vilka då?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Tragiskt att se så många människor är positiva över att företag försöker skapa monopol.

Sagt det förut och säger det igen, låt tredje parts studio vara självständiga.
Speciellt större publishers.

Men kan man inte vinna genom att göra egna bra spel så köper man upp allt som finns.

Jag gillar Gamepass och Xbox men ser verkligen en fara i att MS får en monopol liknade ställning som de kommer att utnyttja. Idag är gamepass en prisvärd tjänat men det innebär inte att det kommer att vara så i framtiden. Viss konsolidering på marknaden är bra men skulle gärna se att Nintendo fick en starkare ställning kanske via köpa av Sega så att det i alla fall finns tre stora aktörer på konsolmarknaden som kan konkurrera. Tror det är det bästa för mig som konsument.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Sega kommer förr eller senare hamna under MS, konstigt att dom inte redan gjort det. Deras samarbete kommer sluta i det.

Kan tänka mig att det är kulturella svårigheter med att köpa ett japanskt företag. Amerikansk företagskultur kanske inte fungerar så bra i ett japanskt företag?

Medlem
Skrivet av Margy:

De skulle kunna köpa, starta, och förstärka 50-100 spelstudior för samma pengar.

Folk har nämnt lite liknelser med fotboll och detta. Det känns som när en oljeshejk får för sig att han vill ha ett fotbollslag och vinna Champions League, köper ett mittenlag någonstans och lägger mångmiljardbelopp på att köpa redan färdiga stjärnor. Det blir liksom inget kvar av den ursprungliga kulturen utan man betalar sig till (förhoppningsvis) framgång. Andra lag fostrar egna spelare samt köper in andra lovande talanger som man tror man kan hjälpa till att skapa stjärnor av..

Fotbollen har inte blivit bättre av detta beteende och jag tror inte det är bra för spelbranschen heller.

Det skulle dom säkert kunna. Men dom vill tjäna pengar. Det är målet för dom precis som för dig och mig och alla andra. Igenom att köpa Activision i detta läge så gör dom en väldigt smart affär. Som dom kommer tjäna mycket pengar på och få igen sina pengar.

Enbart på Call of Duty har Activision sedan 2003 fram till nu tjänat ca. 27 miljarder. Ta det plus det dom tjänar på WoW och dom andra spelen. Plus det MS tjänar på att aktien nu kommer stiga kraftigt.

Smart affär.

Sen om det blir till det bättre eller det sämre. Ja det är en helt annan diskussion. Men att påstå att affären inte är bra för MS kan man inte göra.

https://www.nme.com/news/gaming-news/call-of-duty-series-has-...

https://www.icsid.org/uncategorized/how-much-money-has-activi...

Medlem
Skrivet av Över45:

Degerfors.?

Tipsa någon miljardär så kanske det händer. ;-P

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tre spel? Vilket mer än Forza och Halo?

Skrivet av miffot:

Ofan vilka då?

Tänkte på Sweclockers omröstning där även Age of Empires 4 hamnade på fjärde plats, https://www.sweclockers.com/nyhet/33498-sweclockers-utser-are....

Men två spel är bra det med, som var utfallet från FZs omröstning. Då rör det sig enbart om spel från Microsoft "ursprungliga" studios. Inte Bethesda, Activision osv.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Säger inte mycket. Var ett riktigt skitår 2021.

Visst, men då var ju alla andra ännu sämre. Jag får nog ändå säga att Microsoft levererade rätt bra ändå, särskilt i jämförelse med andra.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Visst, men då var ju alla andra ännu sämre. Jag får nog ändå säga att Microsoft levererade rätt bra ändå, särskilt i jämförelse med andra.

Absolut, sen beror det ju vad man vill ha såklart, Metroid Dread och Monster Hunter Rise var mina topp två och de släpptes på Switch.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Absolut, sen beror det ju vad man vill ha såklart, Metroid Dread och Monster Hunter Rise var mina topp två och de släpptes på Switch.

Dessa spel kom ju rätt högt också. Sen är det ju "bara" Metroid Dread som faktiskt är utvecklad av Nintendo. Eftersom vi nu jämför spelutvecklare.

Medlem

Jag tror att det är ett power-move för att bli störst gällande "streaming" liknande tjänster för spel med Game Pass. Det har länge varit alla spelutgivares heliga graal att kunna få varenda tonåring att boota upp deras tjänst när de ska spela något.

Sen kommer det gradvis bli dyrare när de har monopol på marknaden, man kan säkert få in reklam i spelen på lite sikt också när monopolet är tillräckligt stabilt och det börjar bli för dyrt. På längre sikt är det en del av hela deras satsning på "metaverse", att ha utvecklare tillgängliga för att supporta det med spel och upplevelser.

Dessutom kan de få fler exklusiva titlar till Xbox. Man kanske kan jämföra det med Googles uppköp av Youtube eller liknande? Utvecklingen lär väl bli ungefär densamma.

Man måste ju ge Microsoft cred för att ha balls och våga ta risker. Om man inte kan slå konkurrenterna kan man ju alltid köpa upp dem... In the end så tror jag inte världen behöver fler mega-corps som är "too big to fail". Men det är smart av Microsoft, smart och lite lömskt, man slår många flugor med en stor och dyr flugsmälla.

Medlem

Sony kommer ju svara på något sätt eller är de så självsäkra på sina redan exklusiva titlar så de sitter lungt ner i båten? Ska bli intressant som fan att se!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänk OM dom nu skulle dubbla priset på GamePass.... Säg att det kommer kosta 300kr/mån. Är det värt det?
Jag är fan inte sugen på att lägga 300kr/mån på GamePass för att de köpt upp en studio där jag personligen redan äger de flesta spelen. Jag hade varit nöjd att betala nuvarande summa för att spela Starfield och andra Bethesda spel i framtiden. För vem vet, kanske inte får spela Diablo förens 2025😂

Det känns som vi som spelar på alla plattformar bara kommer få bränna mer pengar...

FUD
Det har inte annonserats någon höjning.
Om du äger 200 av de ~460+ spelen som finns på Xbox Game Pass om jag räknar lågt på ett värde på ca 350kr per spel så har du fortfarande tillgång till spel värt över 90K kvar + alla exklusiva spel som inte försvinner + alla nya spel som fylls på kontinuerligt.
135kr/mån blir, även om du redan skulle haft XGP i grovt räknat 4 år blir 6480kr, då blir spelpriset ca 32kr/st.
Vi låtsas nu att det kommer finnas exakt totalt 500st spel där något senare i år och du spelar samtliga under dom 4 åren så blir det 14kr per spel. Och är du ny inom gaming så kommer du in på Xbox Game Pass för första gången och köper ett helt år, så får du välja o vraka spel för lite över 3kr styck om vi låtsas du kommer spela alla 500 spel.
Sen kanske det släpps 4st nya exklusiva AAA spel per år, dom kostar kanske grovt räknat nästan dubbelt så mycket som vad du lägger på 1 år Xbox Game Pass, än om du köper dom löst. Ekonomiskt ger XGP dig redan en ekonomisk "vinst" på 3-4st AAA spel och resten av det enorma spelbiblioteket är en bonus.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Skriv svar