Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Deekar:

Sony kommer ju svara på något sätt eller är de så självsäkra på sina redan exklusiva titlar så de sitter lungt ner i båten? Ska bli intressant som fan att se!

Sony största handikapp är att de i botten är ett Japanskt företag, dom gör saker som ibland som ingen fattar. Bara kolla på Nintendos inställning mot Youtube och streamers. Eller Konami i allmänhet. Och går man lite längre tillbaka så kan kolla på Sega Japan absurda beteende mot Sega Amerika och hela den karusellen.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dessa spel kom ju rätt högt också. Sen är det ju "bara" Metroid Dread som faktiskt är utvecklad av Nintendo. Eftersom vi nu jämför spelutvecklare.

Det är sant. Även Wario Ware och Mario Golf har gått varma här med dottern, de är från Nintendo, de hade ett bra år tycker jag. Microsoft har haft ett jättefint år, jag har kört väldigt mycket F.Horizon t.ex, fantastiskt spel.

Medlem

Köper upp ett företag för 68 miljarder dollar och sen förväntar sig ett annat företags kunder att MS ska servera konkurrenten med dom spelen...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Köper upp ett företag för 68 miljarder dollar och sen förväntar sig ett annat företags kunder att MS ska servera konkurrenten med dom spelen...

Om de vill bibehålla värdet på uppköpet, som främst baseras på MP-spel vars största inkomster genereras från andra plattformar, så lär de troligen fortsätta, precis som de gjort med Minecraft.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Marooned:

Det skulle dom säkert kunna. Men dom vill tjäna pengar. Det är målet för dom precis som för dig och mig och alla andra. Igenom att köpa Activision i detta läge så gör dom en väldigt smart affär. Som dom kommer tjäna mycket pengar på och få igen sina pengar.

Enbart på Call of Duty har Activision sedan 2003 fram till nu tjänat ca. 27 miljarder. Ta det plus det dom tjänar på WoW och dom andra spelen. Plus det MS tjänar på att aktien nu kommer stiga kraftigt.

Smart affär.

Sen om det blir till det bättre eller det sämre. Ja det är en helt annan diskussion. Men att påstå att affären inte är bra för MS kan man inte göra.

https://www.nme.com/news/gaming-news/call-of-duty-series-has-...

https://www.icsid.org/uncategorized/how-much-money-has-activi...

Största intäkten för Call of Duty har nog varit på Playstation så dom kommer inte tjäna in lika mycket på det i framtiden.

Då WoW kommer tillhöra Xbox så ska det enligt Xbox själva komma till gamepass och då lär det dra in mindre pengar.

Så frågan är om dom kommer dra in så mycket i framtiden.

Medlem
Skrivet av matt76:

Om de vill bibehålla värdet på uppköpet, som främst baseras på MP-spel vars största inkomster genereras från andra plattformar, så lär de troligen fortsätta, precis som de gjort med Minecraft.

COD, det spel som konkurrerat mest med alla kategorier av spel i världen år efter år i snart 20 år, kommer nu tillhöra MS och ger dom förtjänst oavsett om det konkurrerar med Halo eller nåt annat eget spel. Dom pengarna går inte längre till andra företag.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

FUD
Det har inte annonserats någon höjning.
Om du äger 200 av de ~460+ spelen som finns på Xbox Game Pass om jag räknar lågt på ett värde på ca 350kr per spel så har du fortfarande tillgång till spel värt över 90K kvar + alla exklusiva spel som inte försvinner + alla nya spel som fylls på kontinuerligt.
135kr/mån blir, även om du redan skulle haft XGP i grovt räknat 4 år blir 6480kr, då blir spelpriset ca 32kr/st.
Vi låtsas nu att det kommer finnas exakt totalt 500st spel där något senare i år och du spelar samtliga under dom 4 åren så blir det 14kr per spel. Och är du ny inom gaming så kommer du in på Xbox Game Pass för första gången och köper ett helt år, så får du välja o vraka spel för lite över 3kr styck om vi låtsas du kommer spela alla 500 spel.
Sen kanske det släpps 4st nya exklusiva AAA spel per år, dom kostar kanske grovt räknat nästan dubbelt så mycket som vad du lägger på 1 år Xbox Game Pass, än om du köper dom löst. Ekonomiskt ger XGP dig redan en ekonomisk "vinst" på 3-4st AAA spel och resten av det enorma spelbiblioteket är en bonus.

Att det kommer en höjning snart är väldigt sannolikt, Jag skulle gissa att Microsoft just nu går back på gamepass med de låga prenumerationskostnaderna. Men precis som med nya konsoller så väljer dom nog att gå back för att sedan kamma in vinsten. Och hur gör man det då? Jo genom att höja prenumerationskostnader.

Något som jag tycker ofta missuppfattas med gamepass är spelens varaktighet. Spelen är tillgängliga under en begränsad tid om de inte kommer direkt från xbox studios. Jag har själv blivit irriterad över detta då ett spel jag börjat spela spela helt plötsligt låg under kategorin "försvinner snart". Det innebär att jag då betalar för spel som jag måste hinna spela klart under en begränsad tid. Det är stor skillnad på detta och att äga spel. Du borde alltså istället betrakta det som att du hyrt spel för 6480kr efter 4 år.

Om du köper spel på skiva så har du möjlighet att sälja dessa vidare, det kan också komma att bli ett samlarvärde om du behåller spelen tillräckligt länge.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

COD, det spel som konkurrerat mest med alla kategorier av spel i världen år efter år i snart 20 år, kommer nu tillhöra MS och ger dom förtjänst oavsett om det konkurrerar med Halo eller nåt annat eget spel. Dom pengarna går inte längre till andra företag.

Ja, därmed lär de fortsätta med att tillhandahålla dessa MP-spel på övriga plattformar, för att maximera vinsten istället för att begränsa den, precis som med Minecraft.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ska bli intressant att se vad det blir av detta inom en snar framtid. Givetvis är det kul att Game Pass katalogen utökas ytterligare för de som tycker det men för mig personligen så är det i princip noll intresse i just dagsläget (förutom Sekiro om det ens läggs till).

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

FUD
Det har inte annonserats någon höjning.
Om du äger 200 av de ~460+ spelen som finns på Xbox Game Pass om jag räknar lågt på ett värde på ca 350kr per spel så har du fortfarande tillgång till spel värt över 90K kvar + alla exklusiva spel som inte försvinner + alla nya spel som fylls på kontinuerligt.
135kr/mån blir, även om du redan skulle haft XGP i grovt räknat 4 år blir 6480kr, då blir spelpriset ca 32kr/st.
Vi låtsas nu att det kommer finnas exakt totalt 500st spel där något senare i år och du spelar samtliga under dom 4 åren så blir det 14kr per spel. Och är du ny inom gaming så kommer du in på Xbox Game Pass för första gången och köper ett helt år, så får du välja o vraka spel för lite över 3kr styck om vi låtsas du kommer spela alla 500 spel.
Sen kanske det släpps 4st nya exklusiva AAA spel per år, dom kostar kanske grovt räknat nästan dubbelt så mycket som vad du lägger på 1 år Xbox Game Pass, än om du köper dom löst. Ekonomiskt ger XGP dig redan en ekonomisk "vinst" på 3-4st AAA spel och resten av det enorma spelbiblioteket är en bonus.

Och Netflix har tusentals filmer och serier. Det är ju inte intressant. Det intressanta är hur många spel man kommer spela på GamePass under ett år. Men ja, det är ju väldigt individuellt så det är väl upp till var och en om man kommer tycka det är värt. Hur som helst tror jag det kommer va negativt för oss som vill spela på alla plattformar om de höjer priserna!

Medlem
Skrivet av bluebird:

Oj! Konsolideringen går otroligt snabbt nu och på längre sikt är det svårt att se något positivt, framförallt ur ett AAA-perspektiv. Det kommer att bli tröttare och tröttare utgivning när konkurrensen urholkas och stora spel blir allt dyrare att göra.

Indiescenen är ett givet alternativ, men känslan är att det även där håller på att ske samma sak. Bara att kolla på hur Embracer håller på att handla.

Då kommer det skapas en "neo-indie"-scen, finns det efterfrågan finns det också i någon form tillgång. Det finns ju anledningar till att indiescenen för spel växte fram och blev så stor över tid som den blev. Att "stora spel blir dyrare" beror väl till viss del på att utvecklare aktivt väljer att göra spelen stora - att mer pengar läggs helt enkelt. Att få en budget att springa iväg för ett spel i dag är inte särskilt svårt - primärt gäller det att plocka in de största skådisarna du kan hitta, licensiera svindyr musik, och sen polera allt (utom möjligtvis det tekniska och QA, vem behöver sånt?) in absurdum, låta hundratals författare, kompositörer, ljuddesigner, modell- och texturskapare o.s.v. o.s.v. finslipa sina verk hur många timmar som helst. Utvecklingsverktygen för moderna spelmotorer blir smidigare och enklare att använda (vilket i viss mån visar sig på att mindre studior eller enskilda individer lyckas göra förvånansvärt välpolerade spel), men det blir också lättare att lägga resurser på annat.

OnT: personligen känner jag inte så mycket över det här alls - ActiBlizz hade kunnat köpas upp av djävulen själv (eller EA, i spelvärlden är det väl ungefär same-same) och jag hade nog inte riktigt blivit upprörd, de senaste åren har jag tappat allt vad förtroende för dem heter. Höjer väl lite på ögonbrynen över det beräknade priset för affären, men annars... eh.
Dock skapar det lite kul inlägg i diskussionen när folk blir engagerade.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det verkar råda lite förvirring i tråden gällande Game Pass. Får i alla fall den känslan, kan ju så klart ha fel.

Men iaf... Bara för att man har en Xbox är det inget "tvång" att också abonnera på GP. Det är helt valfritt. Man kan ju köpa spel separat precis som vanligt om man så önskar.

Än så länge i alla fall.

Ville bara flika in med det.

Medlem

För övrigt har jag svårt att se att till exempel CoD blir konsolexklusivt.

Spännande tider hursom!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Nu jämför jag minst sagt äpplen och päron, men ändå - tänk om 68 miljarder dollar hade gått åt att finansiera nya spelstudior och varumärken istället för att sluka Activision Blizzard. Det hade gett mig rätt typ av gåshud.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

För övrigt har jag svårt att se att till exempel CoD blir konsolexklusivt.

De har ju redan gjort klart att StarField samt nästa Elder Scrolls är PC/XBOX exklusivt, har inte speciellt svårt att se hur Microsoft skulle helt enkelt offra spelbasen på Playstation för att få mer Gamepass subs.

Medlem
Skrivet av kaealy:

De har ju redan gjort klart att StarField samt nästa Elder Scrolls är PC/XBOX exklusivt, har inte speciellt svårt att se hur Microsoft skulle helt enkelt offra spelbasen på Playstation för att få mer Gamepass subs.

Den som lever får se.

Det enda vi vet i nuläget är väl att "Kommer spel X till Playstation?"-memen kommer leva vidare ett bra tag framöver.

Medlem

Alltså priset är ju helt galet. Tyckte mig höra att priset är mer än det nuvarande totala värdet av Nintendo. Det sätter saker i lite perspektiv.

Medlem
Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Nerox:

Alltså priset är ju helt galet. Tyckte mig höra att priset är mer än det nuvarande totala värdet av Nintendo. Det sätter saker i lite perspektiv.

Yahoo Finance verkar sätta Nintendos nuvarande börsvärde till 54,8 miljarder dollar.

(Skall dock sägas att Nintendo omsatte mer pengar i spelbranschen än Microsoft under 2021 med ganska god marginal, enligt samma källa. Det går bra för Mario och gänget.)

Edit: Svårt att hitta exakta siffror för Microsoft, stryker påståendet ovan.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Det enda Playstation kommer att ha kvar nu när Microsoft köper upp studios är God Of War och alla sportspel.

Kul konsol att köpa för 6000:-. Om man nu får tag på en.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Yahoo Finance verkar sätta Nintendos nuvarande börsvärde till 54,8 miljarder dollar.

Nintendo måste väl ändå va långt mycket dyrare än Activision Blizzard?! Annars gjorde MS ett rejält felköp.

Edit:
Hittade den här

Citat:

Net Worth

Nintendo is currently sitting at more than $95 billion in net worth. It is considered to be the third most valuable company in Japan, and the majority of its earnings come from selling and manufacturing the software and hardware of its well-known games.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Nu jämför jag minst sagt äpplen och päron, men ändå - tänk om 68 miljarder dollar hade gått åt att finansiera nya spelstudior och varumärken istället för att sluka Activision Blizzard. Det hade gett mig rätt typ av gåshud.

Ja, tänk om dom gett 68 spelstudios 1 miljard var, eller 680 studios 100 miljoner var...

Vilket fall som helst, Activision, vilket jävla skitföretag egentligen. Kollade upp vilka spel som släppts, det är ju tusen versioner av COD, sen är det Crash Bandicoot, Tony Hawk och Spiro the dragon.
Lite som DICE, man har ett spel att ta hand om.

Men visst, Blizzard har många spel, även om dom fått mycket kritik på sistone.

Sen, kan man undra, hur fan får man tillbaka 680 miljarder kronor? Sjukt mycket pengar! Men om 10 år sitter vi här och nån ger 2000 miljarder för något.

Medlem

Wow inte illa, nu ska man bara hoppas de lyckas leverera bra spel oxå:D

Medlem

I stora hela vet jag inte, det var redan skit när Activision köpte upp Blizzard, men inom spelbranschen är det många hårda köp av konkurrenterna.
Även om jag kör Xbox, tycker om Microsoft osv, så är det ju alltid positivt med flera stora spelare på planen, men visst, bättre så här än att kineserna kommer och köper allt.

Sedan tror jag inte det blir några förändringar för Playstation/Nintendo, Microsoft vill såklart tjäna pengar. Dock kommer vi troligtvis har game pass på alla konsoler i framtiden, och det kommer styras med järnhand av Microsoft.

Medlem

Vi vet redan hur spelplanen ser ut. Bethesda. "This is about creating great games for platforms where Game Pass exists". Legacy titlar kommer fortfarande att vara kvar. Alla nuvarande kontrakt kommer hållas. Nya spel kommer att vara exklusiva till Xbox ekosystem. Alltså, vi ni spela mainline CoD, så blir det på en Xbox Series konsol, PC eller mobil.

Affären har inte gått iland än. 2024-2025 kan det vara klart till.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft döda precis PlayStation. Så enkelt är det.

Skynda dig. Du får säkert 3-4000:- för din PS5 till en Series X.

Ohh jag kan se videos från salty fanboys "Activision games suuuuuuuck".

Du var den största fanboyen på Gamereactor och är säkert med oss slåss om titeln även här.

Activision har säkert en hel del bra titlar. Jag kan dock ärligt talat inte komma på något annat än Call of Duty just nu och då är det kanske var fjärde titel i serien som tilltalar mig. Jag antar att jag gelt enkelt får köpa nästa sådan till min Series S om denna affär går igenom.

Medlem

En dum fråga kanske.

Men till vem/vilka/vad går pengarna sen när affären gått igenom?

Till dessa?

Brian Kelly (chairman)
Bobby Kotick (CEO)
Daniel Alegre (president and COO)
Dennis Durkin (CFO)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Största intäkten för Call of Duty har nog varit på Playstation så dom kommer inte tjäna in lika mycket på det i framtiden.

Då WoW kommer tillhöra Xbox så ska det enligt Xbox själva komma till gamepass och då lär det dra in mindre pengar.

Så frågan är om dom kommer dra in så mycket i framtiden.

Dom kommer inte göra CoD exklusivt till Xbox/PC. Väldigt osannolikt. Det finns alldeles för mycket pengar att tjäna på att CoD finns till Playstation. Pengar är ju drivkraften här så att ta ett beslut som det och förlora pengar. Nope. Jag förstår inte hur så många är övertygade om detta. Som sagt pengar är drivkraften i det mesta och att förlora alla Playstation spelarna i CoD skulle vara en riktigt dålig affär.

Sen att Microsoft kommer premiera Xbox spelarna är nog ingen högoddsare. T ex att Xbox spelare får spela CoD demot 1 vecka före Playstation spelarna osv. Det har man ju redan fått se med Playstation och CoD. Sådana saker kommer säkert dyka upp.

Nu vet jag inte vad Wow kostar per månad (för det är väl någon slags prenumeration?) men om dom lägger det på GamePass så kommer dom ju ändå tjäna på att alla skaffar och betalar för Gamepass?

Tro mig. Dom kommer tjäna massor på detta. Ingen tvekan. Ett sånt stort företag som Microsoft tar inte sådana här beslut i all hast. Det var ett perfekt läge nu med då Activision garanterat värderats lägre pga alla anklagelser och aktiekursen rasat med mera. Även fast det är en sjuk summa nu hade den med största säkerhet varit större om Activision för 1 år sedan. Då var aktien värd det dubbla fram till vad den var värd förra veckan.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det hoppas jag verkligen så jag slipper köpa en Xbox när Starfield kommer eller Diablo 4 blir gamepass exklusivt! Hade ju varit guld att kunna lira både PS5 och Xbox spel på mitt PS5😍
Haha, sluta nu. Om Microsoft köper EA eller Rockstar och Ubisoft. Då kan vi säga att de vunnit konsolkriget. Skärpning nu. Sony äger ju hela Asien.

Innan denna gen är över det mycket möjligt att någon av dem köpts av Microsoft.

Inte omöjligt att det i slutändan landar i en USA vs Asien (Japan). Kanske är läge för Nintendo och Sony att ha ett snack.

Om Microsoft är smarta nu plockar de Square Enix för att slå undan ben även i Asien. Något säger mig dock att det finns stolthet där de inte låter sig säljas till Microsoft.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Det enda Playstation kommer att ha kvar nu när Microsoft köper upp studios är God Of War och alla sportspel.

Kul konsol att köpa för 6000:-. Om man nu får tag på en.

Vad pratar du om? Microsoft har spänt muskler men har ju knappast vunnit till sig något monopol om du nu trodde det, vilket jag blir förvånad över att det är så många som verkar tro😅
Playstation har bara God of War... Jo, det måste vara ett troll.

Och som sagts innan; Det är ju inte direkt bra för oss "allätare" att några få aktörer köper upp alla studios.

Skriv svar