Snabbkollen - Är Microsofts köp av Activision Blizzard bra eller dåligt för spelbranschen?

Robot
Snabbkollen - Är Microsofts köp av Activision Blizzard bra eller dåligt för spelbranschen?
Medlem

Det hade varit bättre om Microsoft satsade på att bygga upp indieföretag så de kan växa och lansera sina egna AAA-titlar i framtiden.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna

Medlem

Tror inte de kan bli sämre så valde bra. Lyckas MS göra det sämre så är det en stor bedrift.
Det är kotick de ska få ut så snabbt som möjligt så han har inget o säga till om längre.
Activision förstörde blizzard

Medlem

Väldigt trevligt att få Blizzard-spel på gamepass. Dåligt om MS får monopol på spelmarknaden. Bra att MS kanske kan styra upp arbetsmiljön på Activision.

Medlem

Det enda son kan vara positivt är om MS lyckas röra om i skutan Activision blizzard


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra för Blizzard
Bra för branschen, det vette tusan.


signatur

IDKFA

Inaktiv

Kan vara bra för personalen på Activision Blizzard och bra för MS som får fler spelutvecklare.
I övrigt nej, är inte ett fan av megaföretag.

Medlem

Bra för både blizzard och Activision OCH alla andra studios som helt fallit under fanan. Nu kan Raven göra Soldier of Fortune med idTech på riktigt igen!

Dåligt för någon sorts mångfald när det kommer till "kreativ variation" eller hur man skall säga det. Säkert prisbild långsiktigt med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om vi får ett nytt Hexen så är det bra, annars vet det sjutton alltså.

Medlem

Dåligt för branschen i allmänhet när giganter slukar giganter. Bra för Blizzards IP:n, tror personalen kommer att må mycket bättre och producera intressant innehåll med Phil Spencer i ledningen istället för Kotick.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det hade varit bättre om Microsoft satsade på att bygga upp indieföretag så de kan växa och lansera sina egna AAA-titlar i framtiden.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna

Förmodligen så är det många som har investerat i Activision Blizzard. Dessa borde få bra med pengar nu m.m. som kan användas till starta nya studior.

Lista på fonder bara i Sverige.

1. Nordea fonder, 1,8 miljarder kronor
2. Alecta, 1,55 miljarder kronor
3.Handelsbanken fonder, 690 miljoner kronor
4. Swedbank Robur, 490 miljoner kronor
5. AP-fonderna, 480 miljoner kronor
6. Skandia Fonder, 360 miljoner kronor
7. AMF, 330 miljoner kronor
8. Länsförsäkring, 230 miljoner kronor
9. SEB Fonder, 230 miljoner kronor
10. Öhman Fonder, 30 miljoner kronor

Källa: https://www.breakit.se/artikel/31581/lista-har-ar-de-svenska-...

EDIT:

Skrivet av Hipshot:

Bra för både blizzard och Activision OCH alla andra studios som helt fallit under fanan. Nu kan Raven göra Soldier of Fortune med idTech på riktigt igen!

Dåligt för någon sorts mångfald när det kommer till "kreativ variation" eller hur man skall säga det. Säkert prisbild långsiktigt med.

Skulle vilje se ett nytt Hexen

Medlem

Jag är inget fan av när de ger sig på 3e parts utvecklarna. De behövs. Annars blir det lätt att alla utvecklare snart är stöpta i samma form.
Sedan är det så klart tråkigt för alla CoD spelare, som det finns miljoner av på andra platformar, som nu riskerar o inte längre kunna spela framtida CoD spel på sin favoritplattform. Det är så klart ingen jag på något sätt kan försvara utan tycker är rent bedrövligt.
Så njae.. låt multiplatforms utvecklarna vara ifred.
Men tyvärr lär det här bara sätta bollen i rullning.
Bävar för vad för företag Sony kommer försöka köpa upp nu för o sabotera 3e parts utvecklingen ytterligare och vad nästa MS vill sätta klorna i osv
Om nu inte någon domstol eller så går in o sätter stopp för det om man kan se att konkurrens lagar bryts eller så.
Men sådant där kan jag inget om haha.

Eller om Sony inte kommer hugga utan förlitar sig på att den portfolio av talang de byggt upp genom åren kommer räcka för att behålla sina kunder.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tråkigt för Sony
Heh


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det är fantastiskt.

Medlem

Helt klart både och. Det är en tråkig utveckling där megaföretag kan köpa till sig monopol men än så länge är det ju inte hela världen. Jag hoppas dock att det stannar snart för börjar flera av dessa stora utvecklare bli uppköpta av samma aktör så kan det börja bli illa.

Ska man tänka lite mer kortsiktigt och egoistiskt så är det nog positivt, fler spel till game pass och jag tror att det kommer resultera i bättre arbetssituation för dessa utvecklare och att vi kommer få se flera bra spel i framtiden från dom.

Medlem

Det kan knappast bli sämre. Jag tror att detta kan leda till något bra. Men det kan bara tiden avgöra.

Medlem

Nu väntar jag snart bara på artikeln "Sony köper Microsoft" och sen är crikeln sluten ☺️😂

Flakmonkey

Kortsiktigt kan man ju tycka att det är positivt, framförallt om man tycker att priset på spel är det viktigaste. Det går ju inte att förneka att det är billigt att skaffa spel om man kör gamepass.

Långsiktigt så tror iaf inte jag att det är bra. Kommer alltid se konkurrens som något positivt och att en part blir för dominant är det sämsta som kan hända för en bransch som i grunden bygger på kreativitet, tekniska framsteg, etc. Vad hade Nvidia och Intel varit utan AMD? Hade smartphones haft samma utveckling om Apple dödat allt motstånd direkt? Hade vi sett den utveckling på konsolfronten som vi gjort senaste 20 åren om Microsoft inte gett sig in i racet när Sega gav upp? Troligen inte. Konkurrens behövs helt enkelt och allt som tar oss längre från det är imo något dåligt.

Det här har ju inte något med MS att göra heller, de råkar bara vara de med mest pengar vilket ger dem möjlighet att göra det här. Hade varit lika trist om vi bara haft Nintendo, Sony, Sega, Commodore, Atari eller vilket bolag du nu vill nämna.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av svampfan:

Nu väntar jag snart bara på artikeln "Sony köper Microsoft" och sen är crikeln sluten ☺️😂

Och kort därefter "Steam köper Sony" så är allt perfekt!


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Den största vinnaren är Bobby Kotick som går som en fri vinnare med en säck med pengar mot horisonten.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Den största vinnaren är Bobby Kotick som går som en fri vinnare med en säck med pengar mot horisonten.

Om det sker förbättringar så skiter jag fullständigt i hur mycket pengar Bobby Kotick tjänar. Är så jävla trött på honom, han får gärna ta pengarna och dra. Vi lär dock inte ha fått se det sista av honom dock...

Medlem

Det beror på, om MIcrosoft gör som de har gjort med Bethesda, dvs låta dem göra precis som de alltid har gjort så är det extremt dåligt. Om de däremot gör som de har gjort med Minecraft så kan det vara väldigt bra. Vad de behöver göra är att sparka ALLA chefer på blizzard, gå igenom alla projekt, stoppa allt skit, alla idiot idéer som med all säkerhet ligger och gror i bakgrunden. T.ex. (nu gör jag bara en kvalificerad gissning) alla förbannade microtransaktioner som med all säkerhet kommer komma i Overwatch 2 och Diablo 4.

Men vi måste också komma ihåg resten av Activision, detta handlar inte bara om Blizzard, detta handlar om spel som CoD också. Om Microsoft är smarta så kommer de ta bra folk ifrån andra av sina studios för att göra utvecklingen av spel bättre, nyttja den kunskap som finns nu under samma paraply.

Jag hoppas att Microsoft använder sig av sin kunskap inom RTS och faktiskt gör ett nytt Warcraft RTS eller ett nytt Starcraft, och då tror jag att chansen för att nytt Starcraft är större.

Men tror vi att Microsoft faktiskt kolla på detta och inte kommer köra vidare hur det alltid har varit? Kväva all kritik mot AB med att "allt är löst i och med att vi har köpt det" och sen är det status quo och blizzard kommer fortsätta producera skräp.

Medlem
Skrivet av svampfan:

Nu väntar jag snart bara på artikeln "Sony köper Microsoft" och sen är crikeln sluten ☺️😂

Det skulle aldrig kunna hända, Microsoft köper Sony däremot :>.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det skulle aldrig kunna hända, Microsoft köper Sony däremot :>.

Ja den är ju mer trolig men efter alla dess köp vore ju Sony köper Microsoft roligare. Att dom bara kommer in och plockar allt som Microsoft köpt upp under åren 😂

Medlem

Spelbranschen behöver fler utgivare - inte färre.

Medlem

Troligtvis bra för de anställda på ActiBlizz och därmed i längden bra för industrin. Däremot kan jag hålla med om att det aggressiva konsoliderandet av studios vi har sett sista åren är lite trist.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Monopol är dåligt. Så hoppas detta är sista köpet de gör på länge.

Dock har de bara köpt skräp som Actiblizz och Bethesda så ingen större skada (jk). men de är inte några vidare bra studios i mina ögon, de gör okej spel, Actiblizz något bättre än Bugthesda. Var länge sen de släppte något som faktiskt var bra.

Btw SONY och TENCENT är fortsatt större än MS. Undrar hur det ligger till med Nintendo.

Medlem

Bra för alla anställda på AB
Bra för MS
Bra för fina studios som bara blivit support studios för CoD

Dåligt, plattformsknutet
Det behövs tredjepartsutvecklare
Framtidsdystopin med megakonglomerat är här idag…som vanligt i framtiden.

Skrivet av MaxC:

Och kort därefter "Steam köper Sony" så är allt perfekt!

Sen köper Google Steam och allt blir exklusivt till Stadia.

Medlem

Bra för mig.

123
Skriv svar