Valve ser gärna att Game Pass kommer till Steam

Robot
Valve ser gärna att Game Pass kommer till Steam

Och de planerar ingen liknande tjänst själva.

#Game-pass, #Steam-deck, #Valve


Medlem

MS skulöe ta sitt sunda förnuft och inse att prenumeranter på PC skulle öka om det kom till Steam.
Deras egna store/app är totalt värdelös


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

MS skulöe ta sitt sunda förnuft och inse att prenumeranter på PC skulle öka om det kom till Steam.
Deras egna store/app är totalt värdelös

Xbox appen på pc år inte så hemsk faktiskt.

Men varför gör valve en egen gamepass tjänst kan man ju undra?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Xbox appen på pc år inte så hemsk faktiskt.

Men varför gör valve en egen gamepass tjänst kan man ju undra?

Ja den fungerar väll men lämnar mycket att önska. Det är ingen "xbox upplevelse" på PC om man säger så.

Valve är nog inte stor nog utgivare att erbjuda prenumerationstjänst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är så naiv att jag trodde Steam Deck är en portabel PC (vet inte vad jag fick det ifrån) och att det därför redan funkar med Gamepass 😅. Men är det bara Steam som funkar med Stream Deck just nu eller? Kan jag inte ladda ner från tex mitt gog bibliotek till Steam Deck?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jag är så naiv att jag trodde Steam Deck är en portabel PC (vet inte vad jag fick det ifrån) och att det därför redan funkar med Gamepass 😅. Men är det bara Steam som funkar med Stream Deck just nu eller? Kan jag inte ladda ner från tex mitt gog bibliotek till Steam Deck?

Det är vad det är men den kör Linux men det här kanske kan vara intressant läsning om du funderar på gog eller epic.

https://www.gamingonlinux.com/2022/02/steam-deck-desktop-mode-plus-other-stores-like-the-epic-games-store/

Det är en öppen plattform, communityt lär vara gigantisk allt kommer lösas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jag är så naiv att jag trodde Steam Deck är en portabel PC (vet inte vad jag fick det ifrån) och att det därför redan funkar med Gamepass 😅. Men är det bara Steam som funkar med Stream Deck just nu eller? Kan jag inte ladda ner från tex mitt gog bibliotek till Steam Deck?

Skrivet av Molotov:

Det är vad det är men den kör Linux men det här kanske kan vara intressant läsning om du funderar på gog eller epic.

https://www.gamingonlinux.com/2022/02/steam-deck-desktop-mode-plus-other-stores-like-the-epic-games-store/

Det är en öppen plattform, communityt lär vara gigantisk allt kommer lösas

Windows ska ju börja fungera bra framöver, men som standard så körs ju en linux distribution med kompabilitet genom Proton.

Så det kommer ju gå att få det att fungera, men den mest optimala lösningen(det som är standard och optimerat för enheten) stödjer inte gamepass än.

Jag har svårt att se att Microsoft skulle gå med på detta, deras ess i rockarmen för Windows är just exklusiva spel genom DirectX, Linux har setts som en direkt konkurrent till detta.

Sannolikheten för GP för Steam bör alltså vara låg, ifall inte Phil lyckas få Microsoft att göra en total omvändning från hur de har agerat traditionellt.

Vet inte riktigt hur GP på Steam hade fungerat heller, skulle Microsoft betala 30% till Valve för användarna som startar spelen vi Steam? Tror inte att de är så sugna på det när de både har en egen konsol samt PC butik.
Men potential för mer prenumeranter genom Steam Deck bör kanske inte underskattas, säljer den väldigt bra så kanske Microsoft är mer öppna för detta framöver, eller så samarbetar de med Valve för att optimera Windows eller en Windows version för enheten istället framöver, så slipper de släppa deras hårda ställning till DirectX.

Som en fuling så kan ju Microsoft hänvisa till att Streama GP spel via webbläsaren på Steam deck, vilket är en riktigt tråkig lösning.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Xbox appen på pc år inte så hemsk faktiskt.

Men varför gör valve en egen gamepass tjänst kan man ju undra?

Gamepass versionerna av pc spel är generellt sätt alltid sämsta versionen a spelen,
Begränsad modmöjlighet
Sällan crossplay med steam pga olika onlineservrar
2 veckors granskningsperiod på alla patcher innan de får släppas.
Saknar ibland funktioner som RTX för att konsolversionen inte har dom.

Men det är en satans deal för vad man betalar för.

Medlem

Game Pass + Steam Deck = <3

Medlem

Jag undrar om inte MS är sugna på använda battle.net istället nu när de blir ägare. Kanske inte fullt så många användare som Steam men det fungerar bättre än xbox-appen.

Problemet med att använda Steam blir att de tappar typ 30% beroende på dealen de får till plus att det blir stökigt kring tredjepartstitlar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Steam ser nog gärna att Game Pass kommer till dom, och tar gärna en stor del av kakan gissar jag.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Xbox appen på pc år inte så hemsk faktiskt.

Men varför gör valve en egen gamepass tjänst kan man ju undra?

För mig är Xbox-appen på PC rent bedrövlig.

Nu senast så kunde jag inte logga in i appen i flera dagar. Det gick fint att logga in i spel. Det slutade med att jag sa upp Xbox Game Pass och gick över exklusivt till Steam.

Jag har även haft problem med nedladdningar som hakat upp sig, spel som varit svåra att avinstallera, mm.

Steam är som en dröm i jämförelse. Allt bara fungerar.

Medlem

Det finns INGEN sämre app än Xbox pc app. Den är_vansinigt_superUrUsel helt otroligt vad den kan ställa till med. Så himla många som har problem med allt möjligt.

Medlem

Xcloud och stadia fungerar redan på steam OS utan att behöva installera win11. Chrome går att installera redan nu, saknar bara native support i Chrome för steam deck kontroll men skall patchas in snarast. Funkar dock att köra med exbox kontroll eller mus o tangentbord redan nu. Win win

1
Skriv svar