Xbox Series sålde bättre än PS5 i Europa i februari - tacka komponentbristen för det

Robot
Xbox Series sålde bättre än PS5 i Europa i februari - tacka komponentbristen för det

Och pc var den största Elden Ring-plattformen.

#elden-ring, #gsd, #playstation-5, #switch, #xbox-series


Medlem

PC som spel-plattform växer trots grafikkortsbrist och skyhöga priser på dessa grafikkort.
Däremot har det andra blivigt relativt billigt, du bygger idag en dator med den "enklaste" i5 processor som utpresterar tidigare generationers topp-modeller stort sett.
dvs köp "billigt" och lägg resten av krutet på grafikkortet så får man ett "monster".

Kanske låter lite som PC-master race det här men den tiden har aldrig varit större än nu typ
Det har aldrig varit så enkelt att vara pc-gamer som idag.

EDIT: Sen har vi steam deck som stort sett introducerar en bärbar "konsol experience" fast i PC format.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Xbox Series S borde vara poppis hos gemene man: snabb konsol för drygt 3 000 spänn, och Game Pass på det.


signatur
Medlem

Intressant när man faktiskt väger in även digital försäljning. Många spelsidor brukar ju göra artiklar som baseras på brittiska försäljningstoppen av fysiska spel där man lätt kan tro att PS är överlägsen även PC. Sanningen är att PC omsätter ungefär lika mycket som alla konsoler tillsammans inom gaming. Sen har vi mobil som omsätter lika mycket som PC + konsoler.

Edit: Jag far med osanning! Senaste siffrorna är tydligen att mobil har blivit ännu större och har 52% av kakan med konsoler har 28% och PC 20%.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Xbox Series S borde vara poppis hos gemene man: snabb konsol för drygt 3 000 spänn, och Game Pass på det.

Det tipset har jag börjat ge folk som inte är så intresserade av spel men ändå vill ha nått att spela.
Aldrig blivigt väl mottaget då dom hör månads prenumeration. Men att prenumerera på en massa streaming som man inte kollar på verkar gå bra.

En fråga jag brukar få ibland också är finns Fifa, jag kommer aldrig ihåg om EA's spel finns eller inte.-


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Det tipset har jag börjat ge folk som inte är så intresserade av spel men ändå vill ha nått att spela.
Aldrig blivigt väl mottaget då dom hör månads prenumeration. Men att prenumerera på en massa streaming som man inte kollar på verkar gå bra.

En fråga jag brukar få ibland också är finns Fifa, jag kommer aldrig ihåg om EA's spel finns eller inte.-

Det bör vara årtiondets deal för sällanspelare. Snabb konsol för drygt 3000 spänn + ett års Game Pass som kostar mindre än senaste Fifa. Ja, Fifa-spel ingår, kanske inte senaste så det faller väl på det om man absolut måste lira det.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tipset har jag börjat ge folk som inte är så intresserade av spel men ändå vill ha nått att spela.
Aldrig blivigt väl mottaget då dom hör månads prenumeration. Men att prenumerera på en massa streaming som man inte kollar på verkar gå bra.

En fråga jag brukar få ibland också är finns Fifa, jag kommer aldrig ihåg om EA's spel finns eller inte.-

Skrivet av Tomas Helenius:

Det bör vara årtiondets deal för sällanspelare. Snabb konsol för drygt 3000 spänn + ett års Game Pass som kostar mindre än senaste Fifa. Ja, Fifa-spel ingår, kanske inte senaste så det faller väl på det om man absolut måste lira det.

Stämmer bra med Fifa. -22 är endast 10h "game trial". Iaf på PC. -21 har inga restriktioner.

Medlem

"Orsaken till Xboxens popularitet förklaras av komponentbristen"

Hur vet man det?

Det får liksom inte vara så att folk faktiskt VILL ha en Series X/S.

"Egentligen hade de velat ha PS5". Typ. Känns som ett märkligt antagande.

Nåväl... Humor ändå.

Medlem

Switch fortsätter sälja mest trots att den är 5 år gammal och har 7 exklusiva spel på topplistan utan digital försäljning inräknad, det är imponerande trots komponentbrist för de andra konsolerna. Det är ju även brist på Switch Oled. Sen känns det ju helt klart som att ps5or finns helt enkelt inte att tillgå, då köper ju folk det som finns vilket är Switch och Xbox just nu, kanske XboxSX lider brist men XboxSS finns ju om jag förstått det rätt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Orsaken till Xboxens popularitet förklaras av komponentbristen"

Hur vet man det?

Det får liksom inte vara så att folk faktiskt VILL ha en Series X/S.

"Egentligen hade de velat ha PS5". Typ. Känns som ett märkligt antagande.

Nåväl... Humor ändå.

Jag vet inte men har inte Playstation typ alltid varit populärare än Xbox.
Det samma lär väll gälla nu så där av.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Det bör vara årtiondets deal för sällanspelare. Snabb konsol för drygt 3000 spänn + ett års Game Pass som kostar mindre än senaste Fifa. Ja, Fifa-spel ingår, kanske inte senaste så det faller väl på det om man absolut måste lira det.

Det är nog få som nöjer sig med föregående års FIFA spel. I övrigt är det en okej deal, men just prenumerationstjänster är nog kanske inget för gemene man ännu tror jag.

Medlem

Har väl mer o göra med att flesta insett det är smartare o köpa series X och inte den klena series S(kit).

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Orsaken till Xboxens popularitet förklaras av komponentbristen"

Hur vet man det?

Det får liksom inte vara så att folk faktiskt VILL ha en Series X/S.

"Egentligen hade de velat ha PS5". Typ. Känns som ett märkligt antagande.

Nåväl... Humor ändå.

Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men har inte Playstation typ alltid varit populärare än Xbox.
Det samma lär väll gälla nu så där av.

Ps4 sålde dubbelt så bra som xbox one så det känns rätt naturligt att ps5 kommer sälja bättre än series.

För mig är series inte en riktig konsol, med det menar jag att det är en ekonomisk gaming pc med xbox ui. Inga finesser som gör att den står ut ur mängden som Switch och PS5 med sin kontroll och kommande VR headset. Har du en pc med rtx 2070 eller bättre är series X endast att kasta bort pengar.

Detta kommer ifrån någon som hade Xbox one och inte ps4.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men har inte Playstation typ alltid varit populärare än Xbox.
Det samma lär väll gälla nu så där av.

360 låg väl en bra bit före PS3. "Alla" hade 360. Dock tog väl sig PS3 mot slutet av generationen.

Poängen är ju att vindarna kan vända. Att anta att Xbox säljer mer enkom på grund av komponentbrist blir lite fånigt. Det är ett antagande, ingen fakta. Därför behöver man inte slå på stora trumman och skriva det som rubrik. Blir lite fake news över det hela.

Men visst, det kanske har gjorts undersökningar. Kontrollanter har kanske stått utanför butikerna.

"Jaha, du har köpt Series S, varför det?"
"Nä, alltså egentligen hade jag velat ha PS5 men den är ju slut i lager hela tiden."

Geeks Gaming

Köpte ps5an för tjejen hade ps4 innan. Men vi har verkligen inte hittat spel som är intressanta till ps5. Jag kör ghost of tsushima och ibland kör vi it takes 2. Men annars är det en Netflix maskin. Så ångrar smått att man inte köpte en Xbox med gamepass. Tror vi fått ut mer av de.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Orsaken till Xboxens popularitet förklaras av komponentbristen"

Hur vet man det?

Det får liksom inte vara så att folk faktiskt VILL ha en Series X/S.

"Egentligen hade de velat ha PS5". Typ. Känns som ett märkligt antagande.

Nåväl... Humor ändå.

Det KAN vara så, men då är frågan varför Xboxen går om nu och inte innan? Series S har ju funnits i lager ett bra tag medan PS5-försäljningen är lika stor som det antal konsoler handlarna får in. Elden Ring kanske bidrar - stort spel, man vill lira det på next-gen, finns bara en sån att köpa... deal.


signatur
Medlem

Nu har jag inga planer på att köpa en konsol till (har switch) men OM jag skulle göra det skulle det nog bli PS5. Har en kraftfull PC och kommer åt MS lir via game pass.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

360 låg väl en bra bit före PS3. "Alla" hade 360. Dock tog väl sig PS3 mot slutet av generationen.

Poängen är ju att vindarna kan vända. Att anta att Xbox säljer mer enkom på grund av komponentbrist blir lite fånigt. Det är ett antagande, ingen fakta. Därför behöver man inte slå på stora trumman och skriva det som rubrik. Blir lite fake news över det hela.

Men visst, det kanske har gjorts undersökningar. Kontrollanter har kanske stått utanför butikerna.

"Jaha, du har köpt Series S, varför det?"
"Nä, alltså egentligen hade jag velat ha PS5 men den är ju slut i lager hela tiden."

Series S finns i lager i samtliga butiker på prisjakt och är till och med på rea i ett flertal. Ta av dig fanboy glasögonen.

Att jämföra försäljningssiffror på PS5 och Series X med försäljningssiffrorna på Series S, är som att jämföra försäljningen av Airpods vanlig och airpods pro.

Klart som fan att vanliga airpods säljer betydligt bättre än Airpods Pro.....


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

360 låg väl en bra bit före PS3. "Alla" hade 360. Dock tog väl sig PS3 mot slutet av generationen.

Poängen är ju att vindarna kan vända. Att anta att Xbox säljer mer enkom på grund av komponentbrist blir lite fånigt. Det är ett antagande, ingen fakta. Därför behöver man inte slå på stora trumman och skriva det som rubrik. Blir lite fake news över det hela.

Men visst, det kanske har gjorts undersökningar. Kontrollanter har kanske stått utanför butikerna.

"Jaha, du har köpt Series S, varför det?"
"Nä, alltså egentligen hade jag velat ha PS5 men den är ju slut i lager hela tiden."

Ja även jag hade 360.
Ps3 hade väll lanseringsproblem + att den var nästan dubbelt så dyr i början.. Endå lyckades den gå om till slut

Jag tror faktiskt det finns en stor skara som köper en Series S just för att det inte finns X eller PS5 att köpa.
Alla gamla PS4or och Xbox one konsoler håller väll på väsnas och brinner upp snart.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av danskung:

Series S finns i lager i samtliga butiker på prisjakt och är till och med på rea i ett flertal. Ta av dig fanboy glasögonen.

Att jämföra försäljningssiffror på PS5 och Series X med försäljningssiffrorna på Series S, är som att jämföra försäljningen av Airpods vanlig och airpods pro.

Klart som fan att vanliga airpods säljer betydligt bättre än Airpods Pro.....

Vi pratar väl generellt om Xbox och inte specifikt Series S? Jag tog Series S som ett exempel bara i mitt förra inlägg.

Rubriken lyder ju "Xbox Series sålde bättre än PS5 i Europa i februari - tacka komponentbristen för det" varpå jag undrade i mitt stilla sinne hur man kommit fram till den slutsatsen.

Handlar inte om att vara fanboy utan om att vara lite kritisk till allt man läser på internet.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vi pratar väl generellt om Xbox och inte specifikt Series S? Jag tog Series S som ett exempel bara i mitt förra inlägg.

Rubriken lyder ju "Xbox Series sålde bättre än PS5 i Europa i februari - tacka komponentbristen för det" varpå jag undrade i mitt stilla sinne hur man kommit fram till den slutsatsen.

Handlar inte om att vara fanboy utan om att vara lite kritisk till allt man läser på internet.

Rubriken bygger på Gamesindystrys artikel. De rubbade med Elden Ring, men rörande hårdvarusäljet skrev de så här (min understrykning, deras fetstil):

Xbox Overtakes PS5 as stock woes continue

[...]

PS5 and Xbox Series X continues to struggle with stock levels. As a result, for the first time, more Xbox Series consoles were sold across Europe than PS5s. This is primarily due to the availability of the Xbox Series S model.

Det finns täckning för rubben i min text, så det är inte clickbait. Tycker inte heller att man måste vara särskilt kritisk till till den (även om kritiskt tänk alltid är bra, men här är det ju bara att läsa vad källan skriver).


signatur
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vi pratar väl generellt om Xbox och inte specifikt Series S? Jag tog Series S som ett exempel bara i mitt förra inlägg.

Rubriken lyder ju "Xbox Series sålde bättre än PS5 i Europa i februari - tacka komponentbristen för det" varpå jag undrade i mitt stilla sinne hur man kommit fram till den slutsatsen.

Handlar inte om att vara fanboy utan om att vara lite kritisk till allt man läser på internet.

Xbox har sjukt mycket att tacka komponentbristen.

Xbox är ett substitut till PC och PC är sjukt mycket dyrare pga komponentbristen samtidigt som PS5 inte finns att köpa pga. komponentbristen. 1+1 blir 2 sist jag kollade


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Köpte ps5an för tjejen hade ps4 innan. Men vi har verkligen inte hittat spel som är intressanta till ps5. Jag kör ghost of tsushima och ibland kör vi it takes 2. Men annars är det en Netflix maskin. Så ångrar smått att man inte köpte en Xbox med gamepass. Tror vi fått ut mer av de.

Har haft xbox game pass för pc nu i ett år på pc och det har konstigt nog gjort att jag spelat mindre spel, eftersom jag får beslutsångest och det slutat med att jag köper ett spel på Steam... Det bästa med game pass är att jag har testat spel jag aldrig skulle köpt.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Rubriken bygger på Gamesindystrys artikel. De rubbade med Elden Ring, men rörande hårdvarusäljet skrev de så här (min understrykning, deras fetstil):

Xbox Overtakes PS5 as stock woes continue

[...]

PS5 and Xbox Series X continues to struggle with stock levels. As a result, for the first time, more Xbox Series consoles were sold across Europe than PS5s. This is primarily due to the availability of the Xbox Series S model.

Det finns täckning för rubben i min text, så det är inte clickbait. Tycker inte heller att man måste vara särskilt kritisk till till den (även om kritiskt tänk alltid är bra, men här är det ju bara att läsa vad källan skriver).

Jo, jag läste källan, men det blir ju inte mycket bättre av det. Fortfarande ett antagande.

Är lite skit samma egentligen, det finns säkert en viss bäring i det, tycker mest det är intressant hur många kan vara så säkra på sin sak när egentligen ingen vet, inklusive jag.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jo, jag läste källan, men det blir ju inte mycket bättre av det. Fortfarande ett antagande.

Är lite skit samma egentligen, det finns säkert en viss bäring i det, tycker mest det är intressant hur många kan vara så säkra på sin sak när egentligen ingen vet, inklusive jag.

Xbox finns att köpa men inte PS5 - att det gynnar Xbox kan man vara rätt jäkla säker på. Det är inget antagande.


signatur
Ambassadör
Xbox

Låter som om Series S var ett ganska smart drag trots allt


signatur

Jump in.

Medlem

Nu känns väl inte Elden Ring som ett nytt varumärke riktigt. Även om det defacto är det. Men men. Fattar fortfarande inte att folk köper Switch i såna mängder. Wii hade ju priset på sin sida och verkligen den där casual köparen. Men Switch med tillbehör är ju svindyr. Ja ja. Grattis Nintendo.

Medlem

Inte konstigt när det är omöjligt att få tag i PS5 hos riktiga återförsäljare.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Orsaken till Xboxens popularitet förklaras av komponentbristen"

Hur vet man det?

Det får liksom inte vara så att folk faktiskt VILL ha en Series X/S.

"Egentligen hade de velat ha PS5". Typ. Känns som ett märkligt antagande.

Nåväl... Humor ändå.

Alla som köper en Xbox (oavsett modell) ombeds fylla i enkät:

Vill du verkligen köpa denna Xbox?

1). Ja!
2). Nej, men fick inte tag på en PS5 så what to do?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Låter som om Series S var ett ganska smart drag trots allt

Mm men inte om man frågar utvecklarna. Men men.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

12
Skriv svar