Kreativa lösningar för att spela på TV i annat rum än där datorn står.

Medlem
Kreativa lösningar för att spela på TV i annat rum än där datorn står.

Hej!
Jag har en dedikerad simulatorrigg i källaren och datorn som jag har kopplad till riggen skulle jag även vilja använda för att spela spel på en TV som är i ett annat rum. Vilka kreativa lösningar finns det för att uppnå detta? 😊
Att dra en HDMI-kabel är inte aktuellt genom hela källaren eller borra mig genom källarväggarna.
Det är enklare spel jag vill spela på TV:n sittandes i soffan med en handkontroll (ex. Shredders och Sessions Skate Sim som båda stöder Remote play på tv på Steam).
Ett alternativ är såklart att sitta i riggen och spela men vore trevligt att kunna nyttja min LG Oled B1 65" och slappa i soffan 😊

Tack på förhand!

Medlem

Jag undrar samma sak, men i mitt fall är det i samma rum. Ett stort rum där att dra en hdmi-kabel blir svårt.

Medlem

Har du en extra laptop eller gammal burk kan du koppla den till teven och använda Steam Remote Play för att streama spelen dit. Trådbunden nätverksanslutning rekommenderas i båda ändarna för att minimera input lag.

EDIT: Man kan också skaffa t.ex. en Amazon Fire TV Stick och installera Steam Link på den, men då behöver man en adapter för att få den trådbunden. Steam Link finns tyvärr inte på LG:s webOS.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Steam har ju en funktion där du kan streama till en TV.
Jag provade men det var väldigt dålig bild.

Geeks Gaming
Skrivet av P2daO:

Hej!
Jag har en dedikerad simulatorrigg i källaren och datorn som jag har kopplad till riggen skulle jag även vilja använda för att spela spel på en TV som är i ett annat rum. Vilka kreativa lösningar finns det för att uppnå detta? 😊
Att dra en HDMI-kabel är inte aktuellt genom hela källaren eller borra mig genom källarväggarna.
Det är enklare spel jag vill spela på TV:n sittandes i soffan med en handkontroll (ex. Shredders och Sessions Skate Sim som båda stöder Remote play på tv på Steam).
Ett alternativ är såklart att sitta i riggen och spela men vore trevligt att kunna nyttja min LG Oled B1 65" och slappa i soffan 😊

Tack på förhand!

Jag kör med steam-appen på tv:n (en Samsung) och en handkontroll (steams egen eller xboxkontroll) kopplad. Det ”viktiga” i det hela för att få så bra upplevelse som möjligt (i min mening) är att datorn och tv:n är kopplade med kabel till routern

Det är lite olika upplevelser beroende på spel. Kör mycket elden ring, olika RPG och andra spel utan problem.

Spel som rocket league är mest frustrerande att spela, mycket pga att den lilla fördröjning som finns blir väldigt påtaglig i liknande spel

Medlem

Wireless HDMI kanske? Wireless mus och tangentbord har ju funnits länge.
https://www.dustin.se/product/5010797000/ve809-hdmi-wireless-...

Medlem

Jag har använt mig av moonlight, fungerat bra för mig.
https://moonlight-stream.org/

Medlem

Utöver de tips som nämnts så finns även Nvidia Shield, vilket jag själv skulle ha valt om jag inte var allergisk mot att streama. Var värt besväret med att dra kabel lite snyggt genom väggarna för min del, för många fördelar med det.

Medlem

Asså jag provade steam link genom att ha datorn trådbunden och tvn inkopplad genom WIFI, väldigt nära routern. Detta gav bra signalstyrka men bedrövlig input lag. Menar ni att det blir flawless om jag drar sladd till tvn?

Geeks Gaming
Skrivet av Constantine:

Asså jag provade steam link genom att ha datorn trådbunden och tvn inkopplad genom WIFI, väldigt nära routern. Detta gav bra signalstyrka men bedrövlig input lag. Menar ni att det blir flawless om jag drar sladd till tvn?

Nepp, men bättre.
Det är ju inte bara signalstyrkan som spelar in när det kommer till Wi-Fi. Vi ska inte gå in på alla detaljer men tumregeln är man ska räkna med att Wi-Fi för spelande=tårar

Kolla även om tv:n kör något gamingläge och se vad som händer om man slår på/av detta.
Ibland är det skrattretande dåligt men ibland kan det faktiskt vara bra

Medlem

Jag kör en setup med en dedikerad laptop som alltid är inkopplad i TVn och sen använder jag Steam Remote Play-funktionen för att streama spelen från min stationära dator som står i ett annat rum. Precis som flera andra har sagt är internetsladd till båda datorer verkligen att rekommendera.

Steam Remote Play har jag även använt för att spela vissa spel som jag fått gratis via Epic Store. Lite mer meckigt, men har funkat ok. Man kan lägga till vilket program som helst i Steam som ett "non-steam game". Så jag har lagt till wordpad i Steam. Via TVn kan man sedan streama wordpad från speldatorn och sedan tabba ned det och vips så "fjärrstyr" man sitt skrivbord och kan starta spel från andra launchers, utan att arbetsbördan för speldatorn blir nämnvärt högre eftersom det enda man behöver ha igång samtidigt är wordpad.

Gällande den laptop jag har så fick jag denna generöst nog helt gratis av min pappa, då skärmen gått sönder och inte var värd pengarna att byta. En fördel med att ha en dator i TV-änden jämfört med en "egenbyggd" steamlink är att man kan installera en del mindre grafiskt krävande spel direkt på laptopen och därmed helt slippa streaming på de spelen. För streaming kommer alltid ha någon form av fördröjning.

1
Skriv svar