Diskutera - Vad tycker du om Twitch och spel-streams?

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ser inte poängen, jag är nog för gammal.

Är troligen inte äldre än mig iaf
Personligen, jag klarar inte av vanlig TV, är det inte reklam skit så är det att jag inte kan välja vad och när jag ska kolla på nått.
Så när Youtube och sedan Twitch kom så var det som himmelriket för mig.

Har nu en 55 tummare till skärm (saknar tv hårdvara, så inte en teve, är en företags mötes skärm) där jag kollar YouTube, Twitch och Netflix på.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Har inte förrän nu börjat småtitta på streams. Streamen med @Wakkaah är småmysig. Han är ju lite charmig och det är inte för många människor i chatten så man får lite gehör när man skriver något.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ser inte poängen, jag är nog för gammal.

är 40+, kollar en hel del streams. vad har ålder med något att göra över huvud taget?

Inaktiv

Som ni vet, gillar jag det inte alls, jag tycker det förstör gaming, väldigt mycket.

Ska man köra en raid, eller prova något nytt (i dom flesta spel), skriker folk "check twitch ffs!", jag har heller inget nöje av det, men det är väl dom som är födda med läsplatta och mobil som gillar det. (Inget fel i det, men att tvinga på folk som inte ser någonsomhelst nytta av twitch, är fel.)

Jag fyllde 56 igår, och enda anledningen att jag haft twitch installerat, var för att det var enda sättet att uppdatera mods till diverse spel som jag spelar, och twitch blev avinstallerat så fort det kom andra sätt att uppdatera med.

Sen att promota twitch.....jag slutade vara patreon bara därför.

Medlem

Kollar inte så ofta men om jag kollar så kollar jag bara på AvoidingThePuddle. Kan vara jävla underhållande ibland 🤣

Medlem

Det är inte för mig. Min tid är begränsad som det är. Spelar hellre själv som många skriver. Händer att jag trillar in på någon VOD på Youtube.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Jag tittar väldigt ofta på Twitch och spel till skillnad från många andra ser jag på det precis tvärtom. Jag ser på spel jag tycker verkar kul just för att jag har begränsat tid och skulle aldrig hinna uppleva dom själv för det går inte att spela samtidigt som man gör annat. Men det går alldeles utmärkt att kolla streams samtidigt som man städar lagar mat eller vad det nu kan vara. Ser det lite som när man lirade singel player spel med en polare hemma i soffan när man var yngre

Geeks Gaming

Jag kollar en del, framförallt på spel som jag inte kommer spela/hinna med att spela.

För mig är det lite mer boomer-vänliga kanaler som cohhcarnage, JP, ezekiel_iii mfl där tonen är överlag mer i min smak, dvs man kan läsa chatten utan att få diverse sjukdomar

Självklart finns det plats för variation och däribland speedrunners och spelare som är tekniskt bevandrade på ”sitt” spel.

Är inte helt med på varför många tycker twitch är avskyvärt eller inte borde ”uppfunnits” men jag antar att det finns väldigt dåliga affischnamn också.

Mitt tips är att börja titta på spelen man är intresserad av och leta efter en caster som man tycker är vettig.
I min erfarenhet rör sig dessa (iaf för mig) någonstans i mitten och nedåt av antalet tittare

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kollar en del, framförallt på spel som jag inte kommer spela/hinna med att spela.

För mig är det lite mer boomer-vänliga kanaler som cohhcarnage, JP, ezekiel_iii mfl där tonen är överlag mer i min smak, dvs man kan läsa chatten utan att få diverse sjukdomar

Självklart finns det plats för variation och däribland speedrunners och spelare som är tekniskt bevandrade på ”sitt” spel.

Är inte helt med på varför många tycker twitch är avskyvärt eller inte borde ”uppfunnits” men jag antar att det finns väldigt dåliga affischnamn också.

Mitt tips är att börja titta på spelen man är intresserad av och leta efter en caster som man tycker är vettig.
I min erfarenhet rör sig dessa (iaf för mig) någonstans i mitten och nedåt av antalet tittare

Cohhcarnage och zeke är ju typ så olikt det kan bli 😄

Men jag har föjt zeke i många år, brukar kunna vara oerhört underhållande även om han blivit betydligt lugnare med åren


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av quadratis:

alltid tyckt det här är ett så konstigt argument. varför titta på sport när man kan spela själv istället? varför titta på nåt alls när man kan göra det själv istället? att titta på någon spela spel utesluter inte att du kan spela själv också.

Jag utövar inte och tittar inte så sport heller 🤣

Geeks Gaming
Skrivet av Soulless:

Cohhcarnage och zeke är ju typ så olikt det kan bli 😄

Men jag har föjt zeke i många år, brukar kunna vara oerhört underhållande även om han blivit betydligt lugnare med åren

Hehe så sant så, jag tänker mer på communitybiten där man alltid är välkommen och alla håller sams….förutom gentemot zeke då

Medlem

Jag börjar ju bli gubbe på riktigt, och således har jag nästan knappt tid till att spela, än mindre tid till att sitta och titta på någon annan spela. Så svaret här är nej. Spelstreams ser jag aldrig på. Hade jag haft mer tid över hade jag inte heller tittat. Jag konsumerar hellre spelupplevelsen personligen framför att se på när någon annan konsumerar den.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem

Blir väl 5-10 timmar om dagen på Twitch, skulle jag gissa. Svårslagen kvällsunderhållning och perfekt att ha på andra skärmen samtidigt som man gör annat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Som ni vet, gillar jag det inte alls, jag tycker det förstör gaming, väldigt mycket.

Ska man köra en raid, eller prova något nytt (i dom flesta spel), skriker folk "check twitch ffs!", jag har heller inget nöje av det, men det är väl dom som är födda med läsplatta och mobil som gillar det. (Inget fel i det, men att tvinga på folk som inte ser någonsomhelst nytta av twitch, är fel.)

Jag fyllde 56 igår, och enda anledningen att jag haft twitch installerat, var för att det var enda sättet att uppdatera mods till diverse spel som jag spelar, och twitch blev avinstallerat så fort det kom andra sätt att uppdatera med.

Sen att promota twitch.....jag slutade vara patreon bara därför.

Varför är just twitch en anledning att sluta vara patreon?
Är väll bra att siten kan bredda sitt utbud lite.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sillage:

Är troligen inte äldre än mig iaf
Personligen, jag klarar inte av vanlig TV, är det inte reklam skit så är det att jag inte kan välja vad och när jag ska kolla på nått.
Så när Youtube och sedan Twitch kom så var det som himmelriket för mig.

Har nu en 55 tummare till skärm (saknar tv hårdvara, så inte en teve, är en företags mötes skärm) där jag kollar YouTube, Twitch och Netflix på.

Vi har inte ens en tv, ser ingen poäng med det heller. Dator fungerar utmärkt.

Skrivet av quadratis:

är 40+, kollar en hel del streams. vad har ålder med något att göra över huvud taget?

Triggered much? Jag är 30 och förstår inte grejjen att kolla när någon spelar bara. Vad är underhållningsvärdet såvida det inte handlar om att slå rekord, tävla eller något? Nej jag läser hellre en bok eller spelar själv. Folk får såklart göra som de vill, det lägger jag inte mig i, jag bara svarade på frågan om vad jag tycker om streams. Uppenbarligen är det något jag inte fattar. 🙃

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är just twitch en anledning att sluta vara patreon?
Är väll bra att siten kan bredda sitt utbud lite.

Är man anti Amazon är det vettigt att inte sponsra FZ.se twitch satsning.

Själv har jag inga problem med det men förstår att inte alla vill ge pengar till det företaget.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Varför är just twitch en anledning att sluta vara patreon?
Är väll bra att siten kan bredda sitt utbud lite.

För att twitch är spelvärldens cancer?

Medlem

Jag älskar't, såklart. Strömmande. Jag skriver lite om båda sidor av upplevelsen:

SOM STRÖMMARE
För mig är att strömma spel underbart av flera anledningar. Sammanfattningsvis blir det något åt "streamning är en möjlighet att dela upplevelsen av ett spel med icke-på-plats-mäniskor i realtid, samt att bumpa ihop med likasinnade spelmänniskor över hela jorden/landet", typ. Att streama har gett mig vänner världen över som jag aldrig skulle ha mött om det inte var för att de sett mig strömma mina favoritspel. Att diskutera strategier och idéer när man kör nya spel, eller återuppleva älskade klassiker tillsammans med andra som känner som jag, är oslagbart.

SOM PUBLIK
När det gäller att själv titta på streams tycker jag att det är skönt att ha i bakgrunden när jag håller på med något annat vid datorn, typ jobb. Roligt nog fokuserar jag bättre om jag har något i bakgrunden, både på det som händer i bakgrunden (streamen) samt det jag har för händer (vanligtvis jobb). Strömmare med ett jämt flöde är guld; de ligger skönt där i periferin såvida inget plötsligt händer i spelet. När de då höjer rösten/oväntat bryter flödet flyttas min odelade uppmärksamhet till streamen där jag då interagerar en stund.

För mig är FZs satsning helt klart ett kliv framåt, och jag ser med glädje fram emot vad framtiden bär med sig Twitchmässigt!


signatur

😎"Stay awesome people"😎
https://www.twitch.tv/Mirror_Hime

Medlem
Skrivet av anon_326443:

För att twitch är spelvärldens cancer?

Vore intressant att veta lite mer om varför? Tycker det är fantastiskt att folk som inte har möjligheten att spela själv kan få uppleva spel och med tanke på plattformens storlek så finns det nästan garanterat ett communityn för alla så även dom som känner sig ensamma kan prata och "umgås"

Medlem
Skrivet av anon_326443:

För att twitch är spelvärldens cancer?

Twitch har gjort under för spelvärlden, men du får gärna försöka visa på motsatsen


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Twitch har gjort under för spelvärlden, men du får gärna försöka visa på motsatsen

Vad skulle bli sämre om de försvann?

Medlem

Twitch rullar på varje dag!

För mig började det med Streamers som spelade Elite: Dangerous 2015.
Sen rullade det på med diverse Raids till andra personer som jag gillade.

Malic_VR (probably the best Elite: Dangerous Streamer out there)
Helloitskolo (Variety)
Psyche (Variety
Pumpkinberry (Roleplaying mastermind)
Katiepetersplay (the girl i have crush on, but her guy so awesome!)
Tablestory (Dungeons & Dragons stories)
Tangent (Variety)
Fairlight_excalibur (Variety)
Captainrichard (StarCitizen/Variety)
Enderprize_ (StarCitizen/Elite/Variety/Music)
Bognogus (StarCitizen/Elite)
Swifty (World of Warcraft Legend)
Bradwoto: Pewdiepie's sidekick that i think are so much more entertaining!
Techniq (Variety
Bajheera (WoW mostly)
Deejayknight (Variety)
Thatbronzegirl (Variety)
Towelliee (WoW mostly)
Swtorista (Star Wars: The Old Republic)

And there's:
Smashley
Ezekiel_III
Jaybritton
Peachypixel8
+more...

Jag har tillgång till Cmore & Discovery+ men jag hänger hellre på Twitch.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Tittar en hel del på speedruns, men aldrig fokuserat. Rullar på andra skärmen.

Det får gärna vara en personlighet som inte är "over the top" och som faktiskt spelar. Har sollat bort en del streamers där hen visar mycket "cleavage" och pratar mer än spelar....

Spel man vill ta del av som man inte kan spela själv, (som tex PS spel) vänder jag mig till playthroughs på Youtube... Inget behov av att det skall vara live...

Jag hoppas streamingtrenden dör ut. Ogillar verkligen Twitch plattformen också. Hypetrains till exempel är ju total galenskap och bara fel. Tyvärr känner man sig illa tvungen att använda twitch ibland för att kolla på någon dev stream eller match.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Triggered much? Jag är 30 och förstår inte grejjen att kolla när någon spelar bara. Vad är underhållningsvärdet såvida det inte handlar om att slå rekord, tävla eller något? Nej jag läser hellre en bok eller spelar själv. Folk får såklart göra som de vill, det lägger jag inte mig i, jag bara svarade på frågan om vad jag tycker om streams. Uppenbarligen är det något jag inte fattar. 🙃

Hur är det triggered för att han ifrågasätter vad ålder har med saken att göra? Legitim fråga; vet inte varför man måste vara "triggered" för att fråga det?

Och hur kan du läsa en bok när det finns filmer att titta på, eller serier? Detta är ju helt oförståeligt...
Folk får ju helt klart tycka/göra som de vill! Uppenbarligen är det något JAG inte fattar...

Detta är mer ett exempel på ett svar som är "triggered".😄😄😄

Dock har jag svårt att förstå att folk inte förstår att vissa gillar titta på/tar del av olika saker som sport, film, bok, racing etc. Det är rätt många i världen som faktiskt gör detta, och skulle säja det är normen...

Medlem
Skrivet av anon_326443:

För att twitch är spelvärldens cancer?

Varför ser du det som spelvärldens cancer?
Jag tittar inte på Twitch och känner ingen lust att sitta titta när andra spela osv, men ser det inte som en så hemsk plattform.
Jag kanske har missat nått?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad skulle bli sämre om de försvann?

Spelvärlden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag har aldrig kollat på Twitch och har inte heller lockats av det, ser helt enkelt inte tjusningen i att titta på när andra spelar. De av mina vänner som tittar på Twitch är oftare än inte även de som är väldigt insnöade på ett eller ett par spel och intresserade av e-sport och där kan jag väl mer förstå liknelsen med vanlig sport. För mig som inte lirar competitive eller egentligen multiplayerspel alls utan istället kör igenom ett SP-spel en gång för att därefter gå vidare till nästa har Twitch inget att erbjuda. Information och åsikter om spel tar jag hellre del av genom kortare och editerade videos på YouTube - något som ofta rullar i bakgrunden när jag sitter och jobbar hemifrån. Trevligt att alternativ för de som känner annorlunda finns dock

Medlem
Skrivet av Dunder:

Twitch har gjort under för spelvärlden, men du får gärna försöka visa på motsatsen

Inte bara spelvärlden 😉.

Tänk alla interaktiva mat-stunder, träningspass, asmr etc.... För att inte tala om promotion för "OnlyFans" 😏

Medlem

Twitch och streamers fungerar lite som radio.

Skriv svar