Sony ryktas visa upp ”Playstation Game Pass” nästa vecka

Robot
Sony ryktas visa upp ”Playstation Game Pass” nästa vecka

Sony visar upp spel-biblioteket redan nästa väcka.

#Game-pass, #Playstation, #Sony

Medlem

konkurrens, fan va nice.

Medlem

Så en sammanslagning av playstation now och plus? Det finns ju redan? "Enligt insatta ska vi dock inte förvänta oss Sony släpper sina stora egna titlar på tjänsten samtidigt som de släpps i handeln". Då känns det rätt ointressant.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Skribent
Skrivet av magma:

Så en sammanslagning av playstation now och plus? Det finns ju redan? "Enligt insatta ska vi dock inte förvänta oss Sony släpper sina stora egna titlar på tjänsten samtidigt som de släpps i handeln". Då känns det rätt ointressant.

Det är en sammanslagning och sen tre olika betalningsnivåer.

signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem

Det som verkar intressant är hur det ska funka med PS1, PS2 och PS3 titlar. Kan bli riktigt kul om man får tillgång till alla dom stora gamla titlarna

Som ryktena har sagt i ett par månader hade jag också blivit förvånad om deras egna stora titlar skulle komma dag 1 på deras tjänst då flera av dom spelen är ju 10 miljoner+ säljare och dom hade nog förlorat en del pengar på att släppa alla dom spelen dag 1 på tjänsten.

Medlem

Uphaussat av journalister som playstations "game pass". Det enda det kommer bli är en sammanslagning av det som redan finns och möjligen tillägg som "extended demos" av nya spel och säkert nått extra godis inför lanseringen typ att Demon Souls och Ratchet and Clank ingår eller liknande.

Sen kommer folk bli förbannade för att "det är inte alls som gamepass var är alla dag1 släpp?, Sony suger!" trots att Sony själva aldrig sagt att det är en gamepass-utmanare utan det är påhitt/önsketänkande av journalister.

Medlem

Jag har absolut 0 förväntningar. Sony är experter på visa sin giriga sida, så det enda intressanta är se hur dom ska ta betalt.

Medlem

Hoppas de ger oss en nivå där man kan välja spel men välja bort online-tjänsterna i spel.
Alltid känts meningslöst att betala för multiplayer för min del

signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av noreason:

Jag har absolut 0 förväntningar. Sony är experter på visa sin giriga sida, så det enda intressanta är se hur dom ska ta betalt.

Ja det är jävligt girigt att vilja maximera sin vinst som företag, allt borde vara gratis. För jävligt är det

Medlem

Bäst att ha låga förväntningar så man inte blir besviken. Playstation har bra spel, men bortsett från det så var det längesen man blev imponerad av något dom gjort.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja det är jävligt girigt att vilja maximera sin vinst som företag, allt borde vara gratis. För jävligt är det

Haha gullig kommentar

Inaktiv

Kul för dom som gillar prenumerationtjänster

Medlem

Jag tar gärna en Gamepass-liknande tjänst. Har nyligen använt Ea-play och därigenom kunnat spela Mass Effect Legendary Edition och Fallen Order. Inte illa för 45 kr. Bara att avregistrera sig direkt vid köp så har man en månad på sig att spela.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

So exciting! <3

Gnällkuk
Skrivet av lars_kongo:

Man kan göra det på olika sätt, Sony kommer med största sannolikhet erbjuda för lite till för mycket. XGP har ju satt ribban och jag tror stenhårt på att erbjuda mer till ett pris som alla tycker nästan är billigt. Japaner har en tendens att vara sena på bollen och begära mer betalt än konkurrenter.

Om det stämmer att de inte erbjuder sina stortitlar i översta priskategorin tror jag de skjuter sig själva rejält i foten. Det är inte die-hard fansen man behöver övertyga och locka in till värmen, det är de utan preferens eller som står och velar.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Game Pass + EA play för 135 kr i månaden. Ps Now med PS Plus känns som gammal skåpmat. Skönt att man kan ladda ner spel på GP och köra pffline om man vill utan att behöva köra en kass stream som Sony erbjuder.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Man kan göra det på olika sätt, Sony kommer med största sannolikhet erbjuda för lite till för mycket. XGP har ju satt ribban och jag tror stenhårt på att erbjuda mer till ett pris som alla tycker nästan är billigt. Japaner har en tendens att vara sena på bollen och begära mer betalt än konkurrenter.

Om det stämmer att de inte erbjuder sina stortitlar i översta priskategorin tror jag de skjuter sig själva rejält i foten. Det är inte die-hard fansen man behöver övertyga och locka in till värmen, det är de utan preferens eller som står och velar.

Sony har å andra sidan inte råd att låta en tjänst blöda pengar i flera år för att förhoppningsvis knyta till sig 100 tals miljoner prenumeranter. Dessutom behöver de inte göra det för deras spel säljer på egen hand.

Denna tjänst är bara ett komplement från Sony, och en chans att återlansera det man egentligen redan har i PsPlus och PsNow. De kommer säkert krydda med någon nyhet, t.ex. förlängda demos av nya spel och/eller rabatter för inköp om man är prenumerant, men inte mer än så.

Gamepass finns för att xbox var på fallrepet och de gör nu en aggressiv långsiktig satsning för att försöka ta marknadsandelar. Vi får se om det lyckas.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av lars_kongo:

Uphaussat av journalister som playstations "game pass". Det enda det kommer bli är en sammanslagning av det som redan finns och möjligen tillägg som "extended demos" av nya spel och säkert nått extra godis inför lanseringen typ att Demon Souls och Ratchet and Clank ingår eller liknande.

Sen kommer folk bli förbannade för att "det är inte alls som gamepass var är alla dag1 släpp?, Sony suger!" trots att Sony själva aldrig sagt att det är en gamepass-utmanare utan det är påhitt/önsketänkande av journalister.

Vi håller sällan med varandra om mycket men det här var spot on.

signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Klart ett företag ska maximera sin vinst, men man kan göra det snyggt eller så kan man göra det på Sony's vis. Transparens och integritet är inte Sony's starka sida.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sony har å andra sidan inte råd att låta en tjänst blöda pengar i flera år för att förhoppningsvis knyta till sig 100 tals miljoner prenumeranter. Dessutom behöver de inte göra det för deras spel säljer på egen hand.

Denna tjänst är bara ett komplement från Sony, och en chans att återlansera det man egentligen redan har i PsPlus och PsNow. De kommer säkert krydda med någon nyhet, t.ex. förlängda demos av nya spel och/eller rabatter för inköp om man är prenumerant, men inte mer än så.

Gamepass finns för att xbox var på fallrepet och de gör nu en aggressiv långsiktig satsning för att försöka ta marknadsandelar. Vi får se om det lyckas.

Sony har ju dock lite annat som kan inkluderas som Microsoft inte har.
Fiilm/serier, VR, äldre spel och PS5 spel(inkluderas inte PSNow nu) saknas än så länge och skulle kunna inkluderas.

Men nej, det verkar inte bli en direkt utmanare till GP och de lär få mycket kritik ifall det blir så dåligt som det verkar enligt ryktena.
Dock så har ju Xbox rätt så stora problem än så länge, så frågan är ju hur rädda Sony behöver vara, kommer GP någonsin bli så som man fick intrycket av när Series S/X släpptes?
Ett toppspel i kvartalet känns rätt långt borta just nu.

Gnällkuk
Skrivet av lars_kongo:

Hur skulle Sony inte ha råd? Sony är ett extremt stort och brett företag med många tentakler, de är inga dussinspelare direkt. Sony gjorde en vinst på strax under 11 miljarder dollar förra året. De må kanske inte ha lika djupa fickor som Microsoft, men de ligger inte på gränsen och behöver ta överpriser för att överleva direkt.

Jag tror det är där man skjuter sig lite i foten, man litar fullt ut på sin exklusivitet istället för att fokusera på tillväxt och att få in folk i deras ekosystem. Visst var det en del i planen för att stärka upp Xbox också, men det handlar till stor del också om att få folk att fortsätta använda Windows och knyta fler tjänster till sitt konto.

"Vi får se om det lyckas". Va? Det är väl en enorm succé redan nu? Senast vi fick oficiella siffror var i januari förra året, då hade de 18 miljoner prenumeranter. Strauss Zelnick hasplade ju ur sig en siffra på 30 miljoner under en intervju tillsammans med Phil Spencer i september förra året, kanske inte riktigt var sanning men efter det har fleratalet stortitlar släppts så att de ligger runt den siffran nu kan vi nog anta.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur skulle Sony inte ha råd? Sony är ett extremt stort och brett företag med många tentakler, de är inga dussinspelare direkt. Sony gjorde en vinst på strax under 11 miljarder dollar förra året. De må kanske inte ha lika djupa fickor som Microsoft, men de ligger inte på gränsen och behöver ta överpriser för att överleva direkt.

Jag tror det är där man skjuter sig lite i foten, man litar fullt ut på sin exklusivitet istället för att fokusera på tillväxt och att få in folk i deras ekosystem. Visst var det en del i planen för att stärka upp Xbox också, men det handlar till stor del också om att få folk att fortsätta använda Windows och knyta fler tjänster till sitt konto.

"Vi får se om det lyckas". Va? Det är väl en enorm succé redan nu? Senast vi fick oficiella siffror var i januari förra året, då hade de 18 miljoner prenumeranter. Strauss Zelnick hasplade ju ur sig en siffra på 30 miljoner under en intervju tillsammans med Phil Spencer i september förra året, kanske inte riktigt var sanning men efter det har fleratalet stortitlar släppts så att de ligger runt den siffran nu kan vi nog anta.

Med tanke på hur ruskigt mycket fler Playstation Sony skeppar, varför skulle de behöva fokusera på tillväxt? Det är väl Sonys minsta problem?

Senaste officiella Game Pass siffran är 25m och framkom när MS köpte Act/Blizz,

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Game Pass + EA play för 135 kr i månaden. Ps Now med PS Plus känns som gammal skåpmat. Skönt att man kan ladda ner spel på GP och köra pffline om man vill utan att behöva köra en kass stream som Sony erbjuder.

Kul att folk fortfarande tror att man inte kan ladda ner spel från PS Now. De enda som inte kan laddas ner är PS3-titlar eftersom det saknas bakåtkompatibilitet.

Så precis som med Game Pass Ultimate så kan man själv välja om man vill streama eller ladda ner.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag är säkert usel på googla, men var hittar du info att Sony gjorde vinst på 11 miljarder dollar?

Flakmonkey

Som så många andra så har jag också extremt svårt att tro att Sony helt plötsligt skulle släppa sina egna titlar (som inte är gjorda för MTX, etc) dag 1 på någon tjänst. Varför skulle de göra det när deras spel säljer så passa bra med en traditionell modell som de faktiskt gör. Lika svårt att förstå de som tycker att de borde göra det som alla de som tycker att Nintendo borde skippa hårdvaran och köra enbart spelutveckling. Jag menar visst kan man hoppas på att de bara ska ge bort en massa pengar (vilket är vad de skulle gjort isf) eftersom det vore trevligt för mig som individ men det är ju knappast troligt eller något man kan kräva av dem imo. Det är ju inte som att MS erbjuder sina spel dag 1 via Gamepass för att de är snälla utan det är för att de såg och fortfarande ser det som sin bästa chans att tjäna så mycket pengar som möjligt. Sen kan den modellen kännas betydligt mer konsumentvänlig, men den är ju snarare ett resultat av att MS insåg att de var tvungna att göra något eftersom den senaste generationen gick käpprätt åt helvete än att de vill vara snälla och tjäna mindre pengar.

Så företags val kan ju vara/kännas mer eller mindre kundvänliga (och fientliga förstås) men de grundar sig i grund och botten på att de är giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Finns såklart undantag från den här regeln, men företag av den här storleken som vi talar om hade inte kommit dit de är om de inte är giriga.

Men men, jag tycker oavsett att det är på tiden att de styr upp sina erbjudanden så att det är klart och tydligt för alla vad som gäller, för just nu är det en jävla röra

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vi får aldrig svaret på detta eftersom ms aldrig redovisar vad de isåfall tjänar på gamepass utan använder vaga uttryck som ”its sustainable”. Undrar varför om det nu går så bra?

Pengarna från gamepass ska räcka till ganska många spelstudios och deras anställda vid det här laget. Sony drar in nästan lika mycket pengar på ps plus som gamepass gör sett till månadskostnad och antal prenumeranter, men måste ändå ta $70 per sålt spel för att gå bra.

Så det finns mer som pekar på att det rör sig om en dyr uppbyggnadsfas för att samla så många prenumeranter som möjligt än en vinstmaskin. Men detta har vi diskuterat i otaliga trådar förr.

Medlem

Blir spännande å se vad det blir även om jag spontant känner att jag inte kommer betala för fler tjänster nu, då har jag inte gamepass heller.

Fascineras ändå en aning över att många vurmar för Gamepass men aldrig skulle köpa en digital kopia framför en fysisk. Känns inte riktigt som det går hand i hand och skulle jag gissa så tror jag att Gamepassmodellen kan bli det som får bort just skivorna i framtiden.

Medlem

Det är en förbannat lång uppförsbacke för PlayStation "Spartacus" när väl den släpps eller till och med utannonseras. För att bygga antal prenumeranter på tjänsten måste PlayStation fylla den med många, många, många spel av alla sorter. Och det skulle kunna vara dödsstöten för tjänsten redan från start om PlayStation inte har sina 1a part studios spel från början. Men PlayStation kanske kör precis så som Xbox gjorde. Xbox hade INTE sina 1a part studios spel från början heller men så fort dem började komma så sprang det iväg och i dagsläget läget har Xbox Game Pass 25+ miljoner prenumeranter. 25 miljoner är senaste officiella siffror.

https://youtu.be/v3ZKaNrKYIo

Destin går igenom lite Game Pass siffror. Det är tydligen väldigt populärt och vinstdrivande för Xbox.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Men om det bara är en sammanslagning med tillval av demos, varför ska det då finnas 3 olika betalningsalternativ?

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är en förbannat lång uppförsbacke för PlayStation "Spartacus" när väl den släpps eller till och med utannonseras. För att bygga antal prenumeranter på tjänsten måste PlayStation fylla den med många, många, många spel av alla sorter. Och det skulle kunna vara dödsstöten för tjänsten redan från start om PlayStation inte har sina 1a part studios spel från början. Men PlayStation kanske kör precis så som Xbox gjorde. Xbox hade INTE sina 1a part studios spel från början heller men så fort dem började komma så sprang det iväg och i dagsläget läget har Xbox Game Pass 25+ miljoner prenumeranter. 25 miljoner är senaste officiella siffror.

https://youtu.be/v3ZKaNrKYIo

Destin går igenom lite Game Pass siffror. Det är tydligen väldigt populärt och vinstdrivande för Xbox.

En annan sak som jag tror många inte tänker på dock är att Playstation Plus redan nu lär generera mer pengar för Sony än vad Gamepass gör för Microsoft så vad är egentligen poängen för Sony att göra en riktig Gamepass utmanare?

Även om Destins siffror stämmer så lär det vara stor skillnad i vad dom tjänar på tjänsterna.
PS+ hade cirka 48 miljoner användare i December förra året. Källa
Gamepass hade cirka 25 miljoner användare i Januari 2022. Källa
Så man kan väl säga att dom båda tjänsterna genererar ungefär lika mycket pengar för båda företagen då PS+ kostar lite mer än hälften av vad Gamepass gör.

Men ska man sen lägga till uteblivande spelförsäljning också (och även kostnaden för Microsoft att betala 3:e partsutvecklare för att vara på Gamepass) så lär det springa iväg rätt rejält i fördel för PS+ då alla Xbox egna spel kommer dag 1 på Gamepass vilket ju så klart minskar ren spelförsäljning jämfört med dom 3 spelen som kommer gratis varje månad för PS+.

Så jag förstår inte varför Sony ens skulle göra en riktig Gamepass utmanare. Känns ju som att dom bara kommer förlora en massa pengar på det om jag inte har tänkt helt fel här nu

12
Skriv svar