Medlem
Ny dator.

Hej!

Sitter och tänker införskaffa mig en ny dator, då jag upplever att dom nyare spelen inte ger mig den njutning jag vill ha grafikmässigt!

Sitter idag på en Intel I7 7700K, Geforce 1060 6gb, 16gb Ram. Så lite äldre saker.

Jag kom över denna på komplett,

https://www.komplett.se/product/1178892/dator-surfplatta/dato...

Även om det är en prebuilt tyckte jag priset och även deras "flex"avtal såg rätt spännande ut.

GeForce RTX 3060 Ti och Ryzen 7 5700G.

Lär väl räcka till Warhammer 3, Dying light 2 och Tarkov?

MVH

Medlem

Du kommer att märka skillnad mellan datorn du valt och den du har nu, men personligen tycker jag inte att det är värt uppgradering sett till priset.
Din CPU är fortfarande helt okej, det är grafikkortet som börjar bli gammalt och segt.

Jag hade nog enbart bytt ut grafikkortet, trots att det är det som är dyrt nu.
Vilken upplösning spelar du i, och är du känslig för FPS under typ 60?

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Du kommer att märka skillnad mellan datorn du valt och den du har nu, men personligen tycker jag inte att det är värt uppgradering sett till priset.
Din CPU är fortfarande helt okej, det är grafikkortet som börjar bli gammalt och segt.

Jag hade nog enbart bytt ut grafikkortet, trots att det är det som är dyrt nu.
Vilken upplösning spelar du i, och är du känslig för FPS under typ 60?

Hej och tack för svar!

Okej, då förstår jag. Ja, CPUn uppgraderade jag för några månader sen, köpte den begagnad till ett bra pris. Så där fick jag ut rätt mer bra med kraft.

Då ska jag rikta mig mer in på grafikkortet, jag spelar oftast i 1920, men har även spelat vissa spel på 4k i low, men endast om det är bra flyt. Vill helst ligga runt 50-60 fps. Gärna över.

Hur faller sig Gigabyte Radeon RX 6500-serien? eller är XFX Radeon RX 6600 något att sätta i datorn? Vet inte hur högt jag kommer kunna gå innan det blir flaskhals-effekten.

Medlem
Skrivet av unoR:

Hej och tack för svar!

Okej, då förstår jag. Ja, CPUn uppgraderade jag för några månader sen, köpte den begagnad till ett bra pris. Så där fick jag ut rätt mer bra med kraft.

Då ska jag rikta mig mer in på grafikkortet, jag spelar oftast i 1920, men har även spelat vissa spel på 4k i low, men endast om det är bra flyt. Vill helst ligga runt 50-60 fps. Gärna över.

Hur faller sig Gigabyte Radeon RX 6500-serien? eller är XFX Radeon RX 6600 något att sätta i datorn? Vet inte hur högt jag kommer kunna gå innan det blir flaskhals-effekten.

6500 XT presterar liknande som 1060 6gb, fast du får bara 4gb så i vissa fall blir det en nedgradering.

https://www.sweclockers.com/test/33568-gigabyte-radeon-rx-650...

I länken kan du se prestandaindex för diverse kort jämfört med 1060 6gb.

Ska du ha ett rejält lyft bör du ha något runt RTX 3060ti, problemet är då att nypriset på dessa kort bruka ligga runt 7-8000kr och uppåt. Då kan man ju nästa lika gärna köpa datorn med Ryzen 5700.

Alternativet är ett begagnat kort, typ ett 2060 Super, 2070, 2080. Kolla sweclockers marknad, dock tycker jag de brukar ha rätt saftigt pris också.

Medlem

Du blir garanterat nöjd! GeForce RTX 3060 Ti och Ryzen 7 5700G är bra sett till sitt pris!

Medlem

Tycker inte du ska köra på den färdigbyggda burken. Hade velat säga att du bör bygga en själv för att få bäst bang for the buck (beroende på hur du får tag på grafikkortet) men just denna färdiga burken du länkade tycker jag inte är värt priset.

Medlem

Bästa vore ju om du kunde bygga ihop en själv men med dagens gpu priser förstår jag att du kikar på färdigbyggt, sitter lite i samma båt själv. Sitter också med ett 1060 och kikar på en uppgradering.

MEN, jag skulle nog inte kika på just den datorn. Har kikat lite på reviews på den och den verkar kunna sätta käppar i hjulen om du i framtiden ska uppgradera, särskilt moderkortet.
Ska du köpa färdigbyggt så skulle jag nog rekommendera Lenovo Legion som flyger lite under radarn hos många. Dem använder enbart industristandard grejer så det blir lättare att uppgradera den sen om det skulle behövas, och deras chassin verkar generellt också ha bättre kylning och luftflöde. Kostar kanske någon tusenlapp mer men det kan det vara värt

Har själv kikat på denna som jag funderar på att köpa , RTX3060ti och Ryzen 7 5800

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Medlem

Jag skulle ha byggt en ny dator utan grafikkort för ca 10 000 och köra med 1060 tillsvidare och köpa nytt grafikkort senare i höst när de nya korten kommer, antingen få tag på ett vid release eller köpa något vettigt begagnat när folk uppgraderar.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag skulle ha byggt en ny dator utan grafikkort för ca 10 000 och köra med 1060 tillsvidare och köpa nytt grafikkort senare i höst när de nya korten kommer, antingen få tag på ett vid release eller köpa något vettigt begagnat när folk uppgraderar.

Tvärt om som detta så skulle jag lägga alla pengar på grafikkort och behålla stort sett resten.
Det som kommer göra störst skillnad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kollar du på färdigbyggda datorer för de där priserna är ju detta det mest prisvärda alternativet även fast jag inte rekommenderar färdigbyggda överhuvudtaget.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=495Q2EA&opt=UUW...

i7-1170K
RTX 3080


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av MeaN:

Kollar du på färdigbyggda datorer för de där priserna är ju detta det mest prisvärda alternativet även fast jag inte rekommenderar färdigbyggda överhuvudtaget.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=495Q2EA&opt=UUW...

i7-1170K
RTX 3080

Jag skulle inte köpa en färdigbyggd märkesdator då det ofta är icke standard komponenter och kassa kylare på grafikkort och liknande. Däremot så är exempelvis kompletts eller inets egna färdigbyggda oftast bra. Brorsonen fick en komplett i80 i födelsedagspresent och den hade schyssta komponenter och var bra byggd.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag skulle inte köpa en färdigbyggd märkesdator då det ofta är icke standard komponenter och kassa kylare på grafikkort och liknande. Däremot så är exempelvis kompletts eller inets egna färdigbyggda oftast bra. Brorsonen fick en komplett i80 i födelsedagspresent och den hade schyssta komponenter och var bra byggd.

Jag håller helt med dig.
Men man kan kolla vad för grafikkort man får samt kylare för CPU.
CPU kylaren är oftast tvärkass.
I detta fallet har jag för mig att grafikkortet är av eftermarknads variant med 3 eller 2 fläktslösning och inte blower-style.

BIOS verkar inte heller vara totalt låst som många andra varianter av HP Omen.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

1
Skriv svar