Nu ligger speedrun-rekordet för Elden Ring på under 20(!) minuter

Robot
Nu ligger speedrun-rekordet för Elden Ring på under 20(!) minuter

Ungefär när resten av oss precis slaktats av Tree Sentinel.

#Elden-ring, #Fromsoftware


Medlem

Här kommer jag. Blir först för första gången.

Medlem

Helt sjukt! Har inte kollat ett ändaste speedrun än. Har själv bara spelat i 13timmar och slagit ihjäl en npc i stormveil castle och fick känslan att jag gjorde bort mig nu. Så nu ska jag börja om med en ny gubbe.

Inaktiv

Det är väl hyfsat lätt gjort med modtrainer, godmode plus one hit kill på.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Helt sjukt! Har inte kollat ett ändaste speedrun än. Har själv bara spelat i 13timmar och slagit ihjäl en npc i stormveil castle och fick känslan att jag gjorde bort mig nu. Så nu ska jag börja om med en ny gubbe.

Vill inte spoila nått…

Men om det var gatekeepern gjorde du helt rätt! 🤣
Han stjäl runor av dig varje gång du dör i stormveil.

För övrigt så kan allt som npcer säljer köpas senare i spelet om man råkar slå ihjäl dem så ingen viktig utrustning går iaf förlorad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tips på länkande av Twitch streams när ni ändå hänvisar till en specifik tidsstämpel, använd Twitchs inbyggda funktionalitet för att underlätta.
https://www.twitch.tv/videos/1438346532?t=14h28m56s

Medlem

Kollade videon men fattade typ ingenting, han använde en hel del buggar misstänker jag..? Hur lång tid tar det att speedrunna utan att bugga sig förbi en massa content?

Och hur är det generellt med såna här rekord om spel patchas? Kan rekord bli "oslagbara" då pga en kritisk bugg inte längre går att utnyttja osv? Eller blir det en del av det hela att välja "rätt version" så att man har rätt buggar osv?

Skribent
Skrivet av MrPeters:

Tips på länkande av Twitch streams när ni ändå hänvisar till en specifik tidsstämpel, använd Twitchs inbyggda funktionalitet för att underlätta.
https://www.twitch.tv/videos/1438346532?t=14h28m56s

Den inbäddade videon är redan tidsstämplad, men verkar inte vilja börja spela där den ska ändå. Vet inte varför. Men jag lägger in en extra länk till Twitch 👍

Medlem

Hur funkar det egentligen med speedruns när utvecklarna patchar buggar som utnyttjas? Blir då dessa rekord ogiltigförklarade eller fortsätter de räknas till den tidigare versionen av spelet?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vill inte spoila nått…

Men om det var gatekeepern gjorde du helt rätt! 🤣
Han stjäl runor av dig varje gång du dör i stormveil.

För övrigt så kan allt som npcer säljer köpas senare i spelet om man råkar slå ihjäl dem så ingen viktig utrustning går iaf förlorad.

Är det därför jag förlorade så mycket runes i slottet. Va fan vilken fuling. Haha ja, det var gatekeepern som möte min spikklubba. Det var väl han som låste in än i ett mörkt rum med en utav dom där exile soldaterna. ?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kollade videon men fattade typ ingenting, han använde en hel del buggar misstänker jag..? Hur lång tid tar det att speedrunna utan att bugga sig förbi en massa content?

Och hur är det generellt med såna här rekord om spel patchas? Kan rekord bli "oslagbara" då pga en kritisk bugg inte längre går att utnyttja osv? Eller blir det en del av det hela att välja "rätt version" så att man har rätt buggar osv?

Speedruns är skittrist I många spel pga detta och varför jag älskar tex super Mario 64 speedrun.

Man borde ha nytt ord "speedfun" lr ngt där man inte ska göra trista saker som tex glitcha eller till och med hoppa baklänges i zelda ocarina of time Bara för att spara tid.

Edit detta rekord är på gammal version det går ej klara på denna tid i nuvarande version

Medlem
Skrivet av Najkan:

Speedruns är skittrist I många spel pga detta och varför jag älskar tex super Mario 64 speedrun.

Man borde ha nytt ord "speedfun" lr ngt där man inte ska göra trista saker som tex glitcha eller till och med hoppa baklänges i zelda ocarina of time Bara för att spara tid.

Edit detta rekord är på gammal version det går ej klara på denna tid i nuvarande version

Du får ju kolla på en kategori du tycker är rolig. För diverse spel skapas det olika kategorier, dessa skapas av utvalda personer som har bra koll på spelen. Exempelvis är any% den kategorin som tillåter allt (Förutom att man modar om spelet såklart).

Ditt kära Super Mario 64 tar ju 6 minuter att klara ut på any%. Det är en buggfest deluxe utan dess like.

Det finns andra kategorier i Elden Ring, exempelvis så finns det "Glitchless", "All Remembrance" etc. Distortion2 kör dessa kategorier också.

Medlem

Jämför med mina egna 96.5 timmar nu och inser att jag kanske kunde ha tagit lite fler genvägar. x)

eld
Medlem
Skrivet av Najkan:

Speedruns är skittrist I många spel pga detta och varför jag älskar tex super Mario 64 speedrun.

ya-ya-ya-ya-ya-yahoo!

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Är det därför jag förlorade så mycket runes i slottet. Va fan vilken fuling. Haha ja, det var gatekeepern som möte min spikklubba. Det var väl han som låste in än i ett mörkt rum med en utav dom där exile soldaterna. ?

Kan tillägga att du måste döda honom om du vill fortsätta handla hans grejer efter sista bossen i Stormveil. Tror han blev girig efter alla runor han fick av mig och valde att gå i pension

Medlem
Skrivet av bronie:

Kan tillägga att du måste döda honom om du vill fortsätta handla hans grejer efter sista bossen i Stormveil. Tror han blev girig efter alla runor han fick av mig och valde att gå i pension

Dessutom...

...ska det även gå att slå ihjäl honom någon gång strax före slutbossen, då droppar han alla runor han tidigare stulit. Om man väntar till efter bossen så är de runorna förlorade för alltid


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

120 star* hehe, den har väldigt mycket skills inblandat

Medlem
Skrivet av bronie:

Hur funkar det egentligen med speedruns när utvecklarna patchar buggar som utnyttjas? Blir då dessa rekord ogiltigförklarade eller fortsätter de räknas till den tidigare versionen av spelet?

Ofta så blir de tidigare rekorden typ "arkiverade" till legacy-listor och alla får börja om på blankt papper.
Ibland, i de spel som tillåtet det, fortsätter speedrunners på gamla versioner. Det beror på vart communityns intresse ligger.

Skrivet av mrbananpappa:

Exempelvis är any% den kategorin som tillåter allt (Förutom att man modar om spelet såklart).

Any% betyder inte alltid explicit att allt är tillåtet, det varierar från spel till spel.
I Super Metroids any% förbjuder man bland annat glitchar som för dig utanför kartan eller att dörrar inte leder dit de ska.
Men i Zelda 3 så heter motsvarande regelverk något i stil med any% no major glitches.
Det brukar finnas förkortade regelverk där man hittar topplistorna för speedrunsen.

Personligen ogillar jag runs med wrongwarps eller out of bounds. Bra speedruns ska ligga ganska nära såsom spelet var ämnat att spelas, och ska krossas med färdighet som kommer efter tusentals timmars nötande, inte genom att exploita buggar i koden för att skippa 99% av spelet.

1
Skriv svar