Bethesda tar in extern studio för Fallout 76-utvecklingen

Robot
Bethesda tar in extern studio för Fallout 76-utvecklingen

Vill de slussa över mer intern mankraft till Starfield och andra projekt?

#nyhetstips


Medlem

Håller tummarna hårt för ökad takt på TES 6 så att man slipper hållas på halster i ytterligare ett årtionde.

*Fanboyism intensifieras*

* Edit:

Och såklart att Fallout 76 blir ett så bra spel som spelarna förtjänar.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Tolkar det här som att Bethesda nu officiellt (och sedan tidigare inofficiellt) gett upp på FO76 å bara använder den här externa studion för att suga ut de där extra slantarna från några kunder och samtidigt kunna säga att spelet är vid liv, fastän kommande content inte lär vara något att hänga i granen.

Medlem

Drömmen är väl att de ska växa så pass att de kan släppa ett spel vartannat eller var tredje år istället. Säg starfield 2022, tes 6 2024, fallout 5 2026, starfield 2 2028 osv. Älskar deras spel men avskyr denna eviga väntan.

Spelade igenom Oblivion igen i somras och älskade det. Funderar på att ge Morrowind att försök också, men är osäker på om det åldrats för dåligt..?

Edit: Klart att de gärna får släppa spel ännu oftare om de kan. Ett spel om året vore väl ultimata drömmen förutsatt att de fortfarande håller samma kvalitet.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tolkar det här som att Bethesda nu officiellt (och sedan tidigare inofficiellt) gett upp på FO76 å bara använder den här externa studion för att suga ut de där extra slantarna från några kunder och samtidigt kunna säga att spelet är vid liv, fastän kommande content inte lär vara något att hänga i granen.

Dom sa ganska nyligen att spelet skulle ha en 5 årig roadmap så det är inte över än.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Antar att de anställer en extern studio som får fortsätta jobba på mindre content updates under de kommande fem åren, för att frigöra Bethesda-seniorer att jobba på slutskedet av Starfield innan det släpps, och efter det Elder Scrolls VI.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Dom senaste åren så har Bethesda Game Studios vuxit från att bara vara en studio i Rockville till fyra stycken.

Bethesda Game Studios - Huvudstudion i Rockville som alla tänker på, som jobbar med Starfield.

Bethesda Game Studios Dallas - Före detta mobilspelsutvecklaren Escalation Studios som blev uppköpta 2017 och hjälper till med Starfield.

Bethesda Game Studios Austin skapades för att skapa f2p-spelet med microtransaktioner, BattleCry, som lades ner utan att egentligen ha visat något av substans och sedan dess jobbat som huvudutvecklare bakom Fallout 76.

Bethesda Game Studios Montreal - Ny studio som verkar jobba med ett spel som inte har blivit utannonserat ännu, Enligt rykten så arbetar dom tillsammans med ovanstående F76-studion på något som heter SpyTeam. Så det är kanske helt enkelt det spelet som har fått en större prioritet. Låter multiplayer-aktigt i alla fall.

Medlem

Helt icke ironisk fråga:
Finns det någon som spelar F76? varför lägga resurser på det fortfarande?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Drömmen är väl att de ska växa så pass att de kan släppa ett spel vartannat eller var tredje år istället. Säg starfield 2022, tes 6 2024, fallout 5 2026, starfield 2 2028 osv. Älskar deras spel men avskyr denna eviga väntan.

Spelade igenom Oblivion igen i somras och älskade det. Funderar på att ge Morrowind att försök också, men är osäker på om det åldrats för dåligt..?

Edit: Klart att de gärna får släppa spel ännu oftare om de kan. Ett spel om året vore väl ultimata drömmen förutsatt att de fortfarande håller samma kvalitet.

Jag drömmer konstant om samma sak. Tycker det är "missed opportunity" av Todd att han inte sedan länge delat upp Bethesda i 3 team för att utveckla de 3 serierna precis enligt den princip du exemplifierar.

Som From, de lyckas ju varva mellan olika Souls-spel och ge oss ett mästerverk nästan varannat år tack vara flera teams och en regissör som håller i flera projekt samtidigt.

Morroblivion. Lite krångligt att installera men där har du Morrowind i lite fräschare version, i mysig Oblivion-version.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tolkar det här som att Bethesda nu officiellt (och sedan tidigare inofficiellt) gett upp på FO76 å bara använder den här externa studion för att suga ut de där extra slantarna från några kunder och samtidigt kunna säga att spelet är vid liv, fastän kommande content inte lär vara något att hänga i granen.

Det har i och för sig varit deras inställning sedan lanseringen, så just detta har nog inte med det att göra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt icke ironisk fråga:
Finns det någon som spelar F76? varför lägga resurser på det fortfarande?

Japp, troligen mer spelare än New World t.ex.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Japp, troligen mer spelare än New World t.ex.

Vet inte om du skämtar eller inte, men det är bara att kolla Steam... 4 gånger fler spelare inne i New World


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte om du skämtar eller inte, men det är bara att kolla Steam... 4 gånger fler spelare inne i New World

Fallout 76 finns till fler platformar än steam
Sen har inte t.ex. steamspy eller steamdb varit korrekt sen många år tillbaka.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Fallout 76 finns till fler platformar än steam
Sen har inte t.ex. steamspy eller steamdb varit korrekt sen många år tillbaka.

Jag kollar Steam:s egna siffror, inte någon steamspy eller steamdb.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Brukar va 4k-8k spelare online samtidigt på steam. Sen finns det på xbox gamepass och bethesdas egna launcher som släppte spelet ett år före steam. Brukar gå ner i antal när säsongen är avklarad för dom flesta, tills dom börjar med en ny säsong.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

lägg ner skiten istället.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag drömmer konstant om samma sak. Tycker det är "missed opportunity" av Todd att han inte sedan länge delat upp Bethesda i 3 team för att utveckla de 3 serierna precis enligt den princip du exemplifierar.

Som From, de lyckas ju varva mellan olika Souls-spel och ge oss ett mästerverk nästan varannat år tack vara flera teams och en regissör som håller i flera projekt samtidigt.

Morroblivion. Lite krångligt att installera men där har du Morrowind i lite fräschare version, i mysig Oblivion-version.

Kan vara problem från toppen, de vill ha kontroll och då är det svårt att kontrollera 3 teams samtidigt.

Jag har lite svårt annars att se varför man inte delar upp så som ni säger, speciellt när det kommer till stora utvecklarare som har extremt stora ekonomiska muskler, så budget bör alltså inte vara något problem.
Att släppa något stort vart 3dje år borde inte påverka deras försäljning negativt och att växa borde ju också vara målet för dem.

Varför finns det inte alltid ett team som jobbar på till exempel GTA och ett på RDR?
Hade väl inte varit något problem och skulle ge dem väldigt mycket mer förtjänst.
Jag tror som sagt att det handlar om att ledningen vill ha stor kontroll och har då svårt att fokusera på mer än en titel åt gången.

Ett problem för Microsoft nu är ju att de har flera studior som sysslar med liknande spel.
Jag tänker då på Starfield, Avowed och Outer worlds som alla förmodligen har liknande gameplay.
Jag ser faktiskt inte riktigt meningen med Avowed, det var väl deras chans att göra ett eget
Elder scrolls? Kanske skulle vara bättre ifall det teamet hjälpte till med nästa Elder scrolls istället.

Medlem

Inte särskilt konstigt att man knoppar av ett live service spel ifrån huvudstudion, Bioware gjorde liknande med Swtor.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kan vara problem från toppen, de vill ha kontroll och då är det svårt att kontrollera 3 teams samtidigt.

Jag har lite svårt annars att se varför man inte delar upp så som ni säger, speciellt när det kommer till stora utvecklarare som har extremt stora ekonomiska muskler, så budget bör alltså inte vara något problem.
Att släppa något stort vart 3dje år borde inte påverka deras försäljning negativt och att växa borde ju också vara målet för dem.

Varför finns det inte alltid ett team som jobbar på till exempel GTA och ett på RDR?
Hade väl inte varit något problem och skulle ge dem väldigt mycket mer förtjänst.
Jag tror som sagt att det handlar om att ledningen vill ha stor kontroll och har då svårt att fokusera på mer än en titel åt gången.

Ett problem för Microsoft nu är ju att de har flera studior som sysslar med liknande spel.
Jag tänker då på Starfield, Avowed och Outer worlds som alla förmodligen har liknande gameplay.
Jag ser faktiskt inte riktigt meningen med Avowed, det var väl deras chans att göra ett eget
Elder scrolls? Kanske skulle vara bättre ifall det teamet hjälpte till med nästa Elder scrolls istället.

Ja, tänk spel som COD kommer ut varje år (tack vare 3 separata teams som tar 3 år på sig per spel) och Assassin's Creed vartannat år (tack vare minst två teams med hjälp av extrateams runt om i världen).

Det är sjukt att de allra populäraste, nämligen spel i Rockstars Grand Feft Auto respektive Red Dead-serien tar 7-9 år mellan varje titel! Spel som sedan säljer 45 miljoner (Red Dead 2) eller hysteriska 160 miljoner (GTA 5) kopior! 40 miljoner ex gånger $20 per ex (lågt räknat) betyder $800 miljoner i nettointäkter till Rockstar/Teak Two för ett enda spel. Vi vet inte exakta budgeten för varje GTA eller Red Dead, men det kan inte vara mer än $250 miljoner enligt Wikipedia. Nettovinsten är alltså enorm. Tänk att du drar in +$500 miljoner i ren vinst på ett enda spel (eventuella microtransactions borträknade). Vilken utgivare kan då motstå att speeda upp utvecklingen av såna spel?

Bethesdas spel är inte fullt lika populära men Fallout 4 har sålt >20 miljoner och Syrkim +30 miljoner.

20 miljoner ex med minst $20 per kopia betyder $400 milj, lågt räknat. Då förstår man inte att Bethesda och Todd Howard inte försöker pumpa ut spel oftare. Enligt uppgifter så är Bethesdas huvudteam bara ca 150 utvecklare, vilket om man räknar med industristandarden på $100,000 i årskostnad för varje medarbetare betyder att ett Bethesda-spel som utvecklas under 6-7 år kostar bara $90-105 miljoner + marknadsföring. Det är otroligt lite i förhållande till intäkterna.

Jag tycker From gör rätt som släpper ett spel var 2-3:e år och numera säljer 20 miljoner ex per spel (Elden Ring så som det ser ut just nu). Enorm vinst.


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar