Dela spel från två psn profiler, samma konsol

Medlem
Dela spel från två psn profiler, samma konsol

Hej!
Jag köpte min brors ps5a för ett tag sedan och han har kvar sitt konto på konsolen. Det jag undrar är om jag kan logga in på det kontot och installera spel han köpt där och sen spela dem via mitt konto eller blir det knas då?
Gillar att jaga trophies och vill inte göra något förbjudet, men om detta är ok så får jag helt plötsligt tillgång till typ 100 spel till!
Han spelar uteslutande på pc, så såvitt jag vet har han ingen annan ps konsol hemma som han använder.

För övrigt var redan 3 spel installerade på konsolen som jag inte har på min profil när jag köpte konsolen.

Tack på förhand!

Medlem

Enkelt svar nej du kan inte dela spel tyvärr.
Annars har du möjligheten att använda din brors konto att spela hans spel på konsolen, såklart.

Medlem

Jo, man kan visst väldigt enkelt dela spel. Det gör jag hela tiden med min syster, samt att jag har ett amerikanskt konto som jag köper spel från USA Playstation Store med. Man kan till och med dela på Playstation Plus och spela samma kopia spel online - med lite trix. Funkade när jag och min syster spelade Last of Us Remastered Multiplayer.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem
Skrivet av Lathron:

Hej!
Jag köpte min brors ps5a för ett tag sedan och han har kvar sitt konto på konsolen. Det jag undrar är om jag kan logga in på det kontot och installera spel han köpt där och sen spela dem via mitt konto eller blir det knas då?
Gillar att jaga trophies och vill inte göra något förbjudet, men om detta är ok så får jag helt plötsligt tillgång till typ 100 spel till!
Han spelar uteslutande på pc, så såvitt jag vet har han ingen annan ps konsol hemma som han använder.

För övrigt var redan 3 spel installerade på konsolen som jag inte har på min profil när jag köpte konsolen.

Tack på förhand!

Som Mogres skriver borde det gå att spela alla din brors spel så länge som PS5an är inställd som din brors "primary" PS5. Så om han köper ett nytt PS5 och loggar in där med samma konto och gör det till sin "primary" så tror jag inte att du kommer kunna ladda ner eller ens spela hans spel längre. Jag har bråkat lite med det där innan och har för mig att det är så det funkar.
Det är också som Mogres skriver att alla andra profiler på konsolen kan dela samma PS+ konto och spela online.
Och angående troféer har jag en gammal casual profil som jag har köpt alla spel på och spelar lite ofokuserat på och en nyare profil som jag fokuserar på att samla troféer och jag har inte haft några problem än.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Tack för svar! Är fortfarande osäker på hur jag ska göra. Skulle vara urtrist om mitt konto som jag kämpat med blev bannat, bara för lite girighet liksom..men samtidigt, finns många spel att hämta som jag är pepp på
har googlat en del och det är verkligen folk som skriver både och..Men om det skulle vara förbjudet, innebär det då att om jag exempelvis köper ett spel digitalt på ett konto, och skapar ett nytt för mitt barn exempelvis, så måste vi köpa spelet på nytt till den profilen med? det känns ju drygt!

Funderar på o höra av mig till sony och se vad de säger..

Medlem
Skrivet av Lathron:

Tack för svar! Är fortfarande osäker på hur jag ska göra. Skulle vara urtrist om mitt konto som jag kämpat med blev bannat, bara för lite girighet liksom..men samtidigt, finns många spel att hämta som jag är pepp på
har googlat en del och det är verkligen folk som skriver både och..Men om det skulle vara förbjudet, innebär det då att om jag exempelvis köper ett spel digitalt på ett konto, och skapar ett nytt för mitt barn exempelvis, så måste vi köpa spelet på nytt till den profilen med? det känns ju drygt!

Funderar på o höra av mig till sony och se vad de säger..

Nej du har inget att oroa dig för och jag förstår inte vad du sökt för att få upp att du kan bli avstängd för att använda en funktion som finns där specifikt för detta?

Gå in på din brors konto på din konsol och gör konsolen till hans hemkonsol (finns massa förklaringar på hur du gör på Google). Sedan har alla konton på din konsol tillgång till hans spel. Jag gjorde detta när jag tog över brorsans PS4a 2017 och spelar än idag utan problem.

Medlem

Funkar felfritt, gjort detta med min ps5a sedan jag köpte den.
Du måste dock kunna logga in på hans konto genom din ps5.

-Logga in på din brors konto på konsolen
-Settings
-Users and Accounts
-Other
-Console sharing and offline play
-Sen borde det stå enable där (eftersom min är aktiv så står det Don't disable eller Disable)
Det som händer är att din brors konto är det "aktiva" på konsolen, på så sätt kan alla andra konton på maskinen spela hans spel.
När allt är klart så väljer du vilket spel du vill ladda ner från din brors konto, medans det laddar ner (eller när det är klart) loggar du in på ditt, så ska det funka.

Medlem
Skrivet av Lathron:

har googlat en del och det är verkligen folk som skriver både och..Men om det skulle vara förbjudet, innebär det då att om jag exempelvis köper ett spel digitalt på ett konto, och skapar ett nytt för mitt barn exempelvis, så måste vi köpa spelet på nytt till den profilen med? det känns ju drygt!

Då gör du exakt samma sak som jag skrev, fast på den andra konsolen och med ditt konto, så DITT konto är det "aktiva" (eller primära) på ditt barns, då får ungen tillgång till spelen du köper (loggar in på ditt konto, laddar ner ett spel, sedan loggar in på sitt igen)

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Nej du har inget att oroa dig för och jag förstår inte vad du sökt för att få upp att du kan bli avstängd för att använda en funktion som finns där specifikt för detta?

Läste det här: https://www.reddit.com/r/PS4/comments/j7ytf7/could_sony_ban_m...

Men då gällde det ju två olika konsoler, nu är det samma.

Gå in på din brors konto på din konsol och gör konsolen till hans hemkonsol (finns massa förklaringar på hur du gör på Google). Sedan har alla konton på din konsol tillgång till hans spel. Jag gjorde detta när jag tog över brorsans PS4a 2017 och spelar än idag utan problem.

åh okej, då blev jag lite lugnare ^^ Och det gör inget att både jag och han har aktiva plus konton?

l

Medlem
Skrivet av Lokander:

Funkar felfritt, gjort detta med min ps5a sedan jag köpte den.
Du måste dock kunna logga in på hans konto genom din ps5.

-Logga in på din brors konto på konsolen
-Settings
-Users and Accounts
-Other
-Console sharing and offline play
-Sen borde det stå enable där (eftersom min är aktiv så står det Don't disable eller Disable)
Det som händer är att din brors konto är det "aktiva" på konsolen, på så sätt kan alla andra konton på maskinen spela hans spel.
När allt är klart så väljer du vilket spel du vill ladda ner från din brors konto, medans det laddar ner (eller när det är klart) loggar du in på ditt, så ska det funka.

Tack för info om inställningen!

det som gjorde mig orolig att göra detta var trådar likt denna:

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/j7ytf7/could_sony_ban_m...

Medlem
Skrivet av Lathron:

åh okej, då blev jag lite lugnare ^^ Och det gör inget att både jag och han har aktiva plus konton?

l

Verkligen inte. Sedan vet jag inte om du behöver plus om han har det. Jag har gått över till Xbox sedan flera år tillbaka och där behöver bara kontot som är kopplat till konsolen guld, sedan har alla andra konton på konsolen det också. Så jag tror faktiskt det är samma på Playstation.

Det du kan göra då är att avsluta ditt och snylta på hans tills det går ut, och sedan fylla på ditt eller fortsätta på hans om det finns fler konton på konsolen.

Skrivet av Lathron:

Tack för info om inställningen!

det som gjorde mig orolig att göra detta var trådar likt denna:

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/j7ytf7/could_sony_ban_m...

Det du länkar är folk som kör gameshare i två olika hushåll. Jag förstår det som att du gör det på en konsol, vilket är syftet med hela ”hemmakonsol” alternativet.

Medlem
Skrivet av Lathron:

åh okej, då blev jag lite lugnare ^^ Och det gör inget att både jag och han har aktiva plus konton?

l

Spelar ingen roll.

Skrivet av Lathron:

Tack för info om inställningen!

det som gjorde mig orolig att göra detta var trådar likt denna:

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/j7ytf7/could_sony_ban_m...

Som dom skriver så kanske det går emot TOS, men eftersom det är med en familjemedlem så borde ju inte vara någon fara, dom kanske går in om du delar med någon från andra sidan planeten? idk.

Jag har delat mitt bibliotek med min bror från 2014-2020 med två ps4or, nu med min flickvän istället på min ps5 och hennes ps4, så tror du kan vara rättså lugn.

Medlem

Jag köpte en ps5 i december och min bror loggade in där med sitt konto (han äger bara en ps4) och jag har spelat hans spel (på min profil) sedan dess. Har inte hänt något.

Fattar inte riktigt hur det funkar dock för jag gissar att min ps5 både är min primary och hans primary just nu?

Misstänker att när han väl köper en och registrerar den som sin primary så kan jag inte spela hans spel längre? (Vilket redan har nämnts).

Kan även bekräfta att det går att spela samma spel samtidigt på två konsoler och olika konton. Han köpte Gran Turismo 7 och spelar PS4-versionen samtidigt som jag spelar PS5-versionen.

Medlem

Som jag förstått det så är det främst om en sålt konton eller om någon—ofta mot betalning—låtit många logga in på ens PS5:a för att de ska komma åt PS Plus-samlingen som banhammaren kommit fram. Själv delar jag med ungarna här hemma, så de kommer åt mina spel på PS5:an, en PS4 och två PS3:or. 🙂


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Jag köpte en ps5 i december och min bror loggade in där med sitt konto (han äger bara en ps4) och jag har spelat hans spel (på min profil) sedan dess. Har inte hänt något.

Fattar inte riktigt hur det funkar dock för jag gissar att min ps5 både är min primary och hans primary just nu?

Misstänker att när han väl köper en och registrerar den som sin primary så kan jag inte spela hans spel längre? (Vilket redan har nämnts).

Kan även bekräfta att det går att spela samma spel samtidigt på två konsoler och olika konton. Han köpte Gran Turismo 7 och spelar PS4-versionen samtidigt som jag spelar PS5-versionen.

Är hans konto primary på din ps5, så får du tillgång till hans spel, är ditt konto primary på din brors konsol så får han tillgång till dina.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Är hans konto primary på din ps5, så får du tillgång till hans spel, är ditt konto primary på din brors konsol så får han tillgång till dina.

Ja men det kräver internetuppkoppling va? För så gjorde vi med ps4:orna i flera år men gick internet ner så kunde jag inte spela mina egna spel.

Har testat koppla ner min ps5a och kan fortfarande spela hans spel offline som det är nu.

Medlem

Faktiskt inte helt säker på hur det funkar, minns att när jag satt på ps4 och internet var nere så kunde det vara ett 🔒, men inte hänt på ps5 än så länge, kanske bara den primära som kan spela då? no clue.

1
Skriv svar