Variable Refresh Rate kommer till Playstation 5 i veckan

Robot
Variable Refresh Rate kommer till Playstation 5 i veckan

Men bara för patchade spel och med rätt tv/skärm.

#nyhetstips


Inaktiv

Det var på tiden. Bättre sent än aldrig som man brukar säga.

Medlem

Bättre grafik och flyt uppskattas alltid!
Bara hoppas det blir mer standard i framtida titlar och att man kanske börjar slopa last-gen även om dessa fortfarande står för en stor del av marknaden. Man vill ju att Ps5an ska få kräma ur sig sitt maximala jag!


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Äntligen! Trodde man skulle bli tvungen att vänta tills i sommar, när den senaste uppdateringen saknade VRR

Medlem

Har bara astro play room men det spelet är krispigt och flyter fint behövs det verkligen ? 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

Få spel upprätthåller ju exakt 30/60 fps konstant dock, så nog gör det skillnad.

Medlem

En av många anledningar att man köpte LG C1 under mellandagsrean. Kul att det äntligen kommer till PS5an!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

Det kan låta spelen hålla en högre dynamisk upplösning eftersom en mindre dipp från 30/60 FPS inte påverkar upplevelsen nämnvärt om man har VRR. Sen finns det definitivt flera spel som dyker då och då redan i dagsläget, så detta är en QoL-förbättring som även kan innebära grafikmässiga förbättringar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av nicbex:

Få spel upprätthåller ju exakt 30/60 fps konstant dock, så nog gör det skillnad.

Några dips brukar väl uppstå, men enligt Digital foundrys videos så brukar de ha problem att hitta speciellt många scener när det uppstår, så känns som nått man tror man behöver utan att veta varför.

Annan sak om man spelar på PC förstås.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Få spel upprätthåller ju exakt 30/60 fps konstant dock, så nog gör det skillnad.

Jag tror det här är något mer i stil med vilket jag tror heter G-SYNC respektive FreeSync för Geforce och Radeon (Nvidia, ATI).
Jag tror att dom är en version av Vertical-Sync (VSync) fast som körs i grafikkortet (eller skärmen?) ist för i mjukvaran... Och på så vis, antar jag, funkar bättre och snabbare och det görs direkt från hårdvaran...

Eller?

Kan det vara så att vad det här innebär är att dom din skärm/TV har till exempel FreeSync eller G-SYNC så använder spelet den funktionaliteten - något som jag kan tänka mig ignorerats att användas av konsoll-spel tidigare (jag tror att typ ingen TV har stöd för detta ändå... Utan det är något som nästan bara finns för PC-skärmar.)...

Jag tror jag tolkar det rätt då.

Kanske är det så att i och med att Sony portat PS-spel till PC på sista tiden så har dom lagt in stöd för detta... Då det typ bara skulle vara märkbart på PC ändå... Men att dom skickar ut den uppdateringen till PS också eftersom att 'varför inte', jobbet är ändå gjort.

Något spel finns det väl som kajkat sin framerate optimering som spelas av någon som kör PS5 på en FreeSync/G-Sync skärm.
IE tror inte att detta innebär någon märkbar skillnad för 99.5% av dom som spelar på PS5.


signatur

subterranean homesick alien

Gen
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

Nu äger jag bara Astro, Spider-Man och Ratchet och i dessa spel så är det typ aldrig dips. Däremot hade VRR gjort susen i spel som tex Elden Ring där Framerate nästan aldrig når target,

Skrivet av nicbex:

Få spel upprätthåller ju exakt 30/60 fps konstant dock, så nog gör det skillnad.

De jag har i min samling upprätthåller 30/60fps. Det kan dock definitivt hända att nån frame försvinner här och där men VRR är bäst där framerate inte når target som tex Elden Ring.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Få spel upprätthåller ju exakt 30/60 fps konstant dock, så nog gör det skillnad.

På konsoll så brukar spelen vara väldigt noga svarvade för att just hålla en stabil framerate...
Konsollspel överlag går i princip alltid på en stabil framerate (oftast 30fps), fast kan dippa till ibland beroende på vad som sker...

Om inget speciellt händer på skärmen så håller konsollspel en stabil FPS


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det var på tiden.

VRR gjorde underverk i Elden Ring som någon annan skrev.

Medlem

Helt ointressant innan ps5 börjar stödja 1440p vilket är bortom mig varför dem inte gjort det sedan launch.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Helt ointressant innan ps5 börjar stödja 1440p vilket är bortom mig varför dem inte gjort det sedan launch.

Varför 1440p?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Varför 1440p?

Tror jag och många andra sitter på 2550x1440p skärmar. Jag själv avskyr iaf att sitta i soffan och spela, trots att jag har en bra 4k TV. Spelandet sker endast vid skrivbordet på en PC skärm (går ju inte prestera vettigt annars) och som det är nu stödjer Ps5 inte den upplösningen vilket gör att spelen ser sämre ut än de bör så VRR gör inget för mig och många andra skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Kan det vara så att vad det här innebär är att dom din skärm/TV har till exempel FreeSync eller G-SYNC så använder spelet den funktionaliteten - något som jag kan tänka mig ignorerats att användas av konsoll-spel tidigare (jag tror att typ ingen TV har stöd för detta ändå... Utan det är något som nästan bara finns för PC-skärmar.)...

Det är vanligt på nyare modeller, jag uppfattar det som att det är en hel del tv's med vrr stöd numera.
Sony har ju tex rullat ut vrr till sina Tv's. (Tippar att det är därför uppdateringen kommit till ps5 först nu, varför förse deras egen konsol med en feature som deras egna tv apparater inte haft stöd för tidigare)

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

Dessa är de första spelen. Ratchet and Clank har fidelity mode som är 40fps istället för 30 fps ifall man har 120hz skärm, detta läge kan ha högre upplösning med VRR och performance mode kan också ha högre upplösning.

Dessa skickliga utvecklare som lyckas med konstant 60 fps kanske har 30%+ headroom vid många tillfällen ifall de låter fps gå ner till 50 fps, vilket inte påverkar upplevelsen ifall du har VRR. Alltså 30% högre upplösning.

VRR gör det även möjligt att få locked 50fps spel eller 45 fps spel, vilket ej går utan VRR, då det inte delas jämnt med 60hz eller 120hz.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag tror det här är något mer i stil med vilket jag tror heter G-SYNC respektive FreeSync för Geforce och Radeon (Nvidia, ATI).
Jag tror att dom är en version av Vertical-Sync (VSync) fast som körs i grafikkortet (eller skärmen?) ist för i mjukvaran... Och på så vis, antar jag, funkar bättre och snabbare och det görs direkt från hårdvaran...

Eller?

Kan det vara så att vad det här innebär är att dom din skärm/TV har till exempel FreeSync eller G-SYNC så använder spelet den funktionaliteten - något som jag kan tänka mig ignorerats att användas av konsoll-spel tidigare (jag tror att typ ingen TV har stöd för detta ändå... Utan det är något som nästan bara finns för PC-skärmar.)...

Jag tror jag tolkar det rätt då.

Kanske är det så att i och med att Sony portat PS-spel till PC på sista tiden så har dom lagt in stöd för detta... Då det typ bara skulle vara märkbart på PC ändå... Men att dom skickar ut den uppdateringen till PS också eftersom att 'varför inte', jobbet är ändå gjort.

Något spel finns det väl som kajkat sin framerate optimering som spelas av någon som kör PS5 på en FreeSync/G-Sync skärm.
IE tror inte att detta innebär någon märkbar skillnad för 99.5% av dom som spelar på PS5.

Det finns nog på 90% av alla premium tv apparater som släppts de senaste 2 åren.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många av dessa titlar har INTE låst framerate 99.9% av tiden? Gimmick-grej som inte har nån betydelse i praktiken....

VRR har fler användningsområden än att bara hjälpa till med spel som ligger i närheten av stabilt 30 eller 60 FPS.
Spelutvecklare behöver inte låsa spelen till någon specifik Hz längre utan FPS kan få mer utrymme att variera.
Detta kan vara riktigt bra vid till exempel mid-gen uppgraderingen av hårdvara ifall man kan stänga av låsningarna, då kanske du kan få upp till 120Hz i spel som konsolerna idag bara pallar med 30/60Hz.
Jag tror att varierande 70-80Hz är märkbart bättre än låst 60Hz, även fast det varierar lite.

Sen så har du som sagt låsningen på 30 och 60 som kan bli irrelevant i framtiden med VRR.
Man kan alltså släppa spel som rullar i fast 45Hz, vilket är bra mycket bättre än 30Hz(50% högre), men inte lika krävande som 60Hz.
Redan idag så finns det spel som experimenterar med detta, tror dock bara att det är Ratchet and Clank än så länge som har 40FPS läge.
Anledningen till att den kör 40FPS och inte till exempel 45FPS är att ifall man har en skärm som har 120Hz så kan 120 delas på 3, så det fungerar alltså att ha 40FPS utan VRR.

Med VRR så blir det förhoppningsvis inte krav på 120Hz för 40FPS i R&C, är dock lite osäker på ifall det finns 60Hz TV med VRR stöd.

Skrivet av roftg:

Det är vanligt på nyare modeller, jag uppfattar det som att det är en hel del tv's med vrr stöd numera.
Sony har ju tex rullat ut vrr till sina Tv's. (Tippar att det är därför uppdateringen kommit till ps5 först nu, varför förse deras egen konsol med en feature som deras egna tv apparater inte haft stöd för tidigare)

Ja precis, det är förmodligen det som det handlar om.
Xbox har haft VRR ända sedan Xbox one S, så man vart lite förvånad när inte ens PS4 Pro fick VRR.

Medlem
Skrivet av danskung:

Dessa är de första spelen. Ratchet and Clank har fidelity mode som är 40fps istället för 30 fps ifall man har 120hz skärm, detta läge kan ha högre upplösning med VRR och performance mode kan också ha högre upplösning.

Dessa skickliga utvecklare som lyckas med konstant 60 fps kanske har 30%+ headroom vid många tillfällen ifall de låter fps gå ner till 50 fps, vilket inte påverkar upplevelsen ifall du har VRR. Alltså 30% högre upplösning.

VRR gör det även möjligt att få locked 50fps spel eller 45 fps spel, vilket ej går utan VRR, då det inte delas jämnt med 60hz eller 120hz.

Sen så går det ju att experimentera med FPS, upplösning och uppskalning beroende på behov i spelet.

Alltså att vissa scener har 24FPS, 4K och Ratracing när det inte händer så mycket och miljöerna är väldigt viktiga för känslan, för att sedan byta till 1200p(kanske med uppskalning) och 120FPS när det är mycket action och man inte hinner spana in detaljerna(för att man ändå inte hinner uppfatta dem eller att FPS är viktigare).
Det behövs såklart en riktigt bra regissör för att få till det bra, men i bästa fall så behövs då inte olika grafiklägen, eftersom utvecklaren varit tillräckligt duktigt på att optimera detta.

Men då snackar vi nog PS6, när tillräckligt mycket tv-apparater har VRR stöd för att det ska vara värt att optimera så detaljmässigt, antar jag.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen så går det ju att experimentera med FPS, upplösning och uppskalning beroende på behov i spelet.

Alltså att vissa scener har 24FPS, 4K och Ratracing när det inte händer så mycket och miljöerna är väldigt viktiga för känslan, för att sedan byta till 1200p(kanske med uppskalning) och 120FPS när det är mycket action och man inte hinner spana in detaljerna(för att man ändå inte hinner uppfatta dem eller att FPS är viktigare).
Det behövs såklart en riktigt bra regissör för att få till det bra, men i bästa fall så behövs då inte olika grafiklägen, eftersom utvecklaren varit tillräckligt duktigt på att optimera detta.

Men då snackar vi nog PS6, när tillräckligt mycket tv-apparater har VRR stöd för att det ska vara värt att optimera så detaljmässigt, antar jag.

Redan idag tillåts detta med VRR. Mindre intensiva scener i Ratchet and clank kanske kan nå 60 fps i fidelity mode, medans mer intensiva scener "endast" når 40-45fps.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Hur viktigtr VRR till konsoller egentligen? Trodde alla konsolspel var låsta till antingen 30 eller 60fps.

Medlem

Har inte hunnit testa detta själv ännu men enligt kommentarer på reddit så dyker VRR upp i inställningarna efter en omstart av konsolen d.v.s. ingen uppdatering krävs. Mycket riktigt så stämde detta! Blir att spela Elden Ring under helgen

Ska bli kul att testa spel från Insomniac och se om de verkligen når 90-100 fps i Performance RT-läget dock är jag mer intresserad hur väl Elden Ring rullar på

Medlem
Skrivet av danskung:

Det finns nog på 90% av alla premium tv apparater som släppts de senaste 2 åren.

Aah ok.. Kände jag inte till.

Even so... Så är screen tearing osv främst ett PC-problem som uppstår från all variabel hårdvara.. Osv...

Men är ju bra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av roftg:

Varför förse deras egen konsol med en feature som deras egna tv apparater inte haft stöd för tidigare)

Ptja.. För att folk ska ha en bättre upplevelse när dom spelar på deras Playstation är väl en duglig anledning även företagsekonomiskt...

Jag tror isåfall mer på det halvt omvända - det att Playstation stödjer VRR ska få en att köpa en Sony-TV..
Dvs öka incitament för att sälja TV's... Inte konsoller.. Även om det såklart inte skadar konsollerna..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har inte hunnit testa detta själv ännu men enligt kommentarer på reddit så dyker VRR upp i inställningarna efter en omstart av konsolen d.v.s. ingen uppdatering krävs. Mycket riktigt så stämde detta! Blir att spela Elden Ring under helgen

Ska bli kul att testa spel från Insomniac och se om de verkligen når 90-100 fps i Performance RT-läget dock är jag mer intresserad hur väl Elden Ring rullar på

Hurvida dom når någon sådan här framerate är irrelevant i relation till den här teknologin...

Att bättre synca hur många bildrutor som en konsoll skickar till skärmen och hur många bildrutor som skrämen blinkar fram i sig är inget som har något att göra med hur hög fps du har... Det som den gör är att se till att spelet och skärmen är överens om hur många bildrutor som ska köras.. Inget annat.

Om en konsoll skulle köra 90fps och skärmen 30 så kan det bli så att skärmen målar upp sin bild när spelet är halvvägs igenom att måla upp sin. Detta orsakar s.k. screen tearing...

I den beskrivningen finns också svaret på varför det här inte direkt är något problem för konsoll-spel... Eftersom att dom är överlag rätt noga låst till en specifik FPS... VIlket är relativt enkelt när det handlar om en specifik hårdvara utan variabler..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aah ok.. Kände jag inte till.

Even so... Så är screen tearing osv främst ett PC-problem som uppstår från all variabel hårdvara.. Osv...

Men är ju bra.

Håller med, men 20 % av alla konsol spel har nog screen tearing. Senaste exemplet är Lego Star Wars skywalker saga på ps5, har screen tearing typ överallt.

* Edit. Kan också vara för att jag är extra känslig, har haft g-sync ultimate sedan 2017 och köpte precis ps5.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

* Edit. Kan också vara för att jag är extra känslig, har haft g-sync ultimate sedan 2017 och köpte precis ps5.

Screen tearing har typ aldrig stört mig nästan över huvud taget... Vertical Sync har dock stört mig hur många gånger som helst
Sen tror jag väl att den här nya tekniken tar bort det mesta av det som gör att Vertical Sync typ alltid suger (har inte testat)


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar