Före detta Starfield-utvecklare avslöjar påstådda detaljer om spelet

Robot
Före detta Starfield-utvecklare avslöjar påstådda detaljer om spelet

Men tror att innehåll kanske kommer behöva kapas.

#Bethesda, #Starfield


Medlem

Låter inte lovande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul läsning…

Medlem

Aj Aj Aj det låter inte så bra.

Medlem

Man får ju först och främst fråga sig under vilken period jobbade denna person hos Bethesda? Spelet har varit i utveckling VÄLDIGT länge. Kan ju varit 8 år sedan han jobbade där. Jag har stort förtroende för dem att det kommer bli bra.

Medlem

Kommer bli hur bra som helst.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av robbis:

Man får ju först och främst fråga sig under vilken period jobbade denna person hos Bethesda? Spelet har varit i utveckling VÄLDIGT länge. Kan ju varit 8 år sedan han jobbade där. Jag har stort förtroende för dem att det kommer bli bra.

Samt även vad personen jobbat med - med tanke på att det är ett stort utvecklingsteam är det inte säkert att alla team eller ens alla testare har tillgång till de senaste buildsen eller det senaste innehållet o.s.v.. Så att ta ett omdöme och lite diffus kritik från en enskild person som ska ha arbetat på studion (och sannolikt då varit på projektet i något stadium) som något illavarslande är väl kanske lite att göra en höna av en fjäder.

Å andra sidan är det lurigt att vara för optimistisk också, Bethesda har en historik med buggiga släpp och totalt hopplösa spelmotorer, så de har en del att bevisa.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Så att ta ett omdöme och lite diffus kritik från en enskild person som ska ha arbetat på studion (och sannolikt då varit på projektet i något stadium) som något illavarslande är väl kanske lite att göra en höna av en fjäder.

Sen får man tänka på att det här var en optimistisk person med en optimistisk syn på spelet.

Det var inget som stack ut eller såg ovanligt ut, vanliga problem för vanliga spel.

Medlem

Väljer att plocka de positiva bitarna. Beta i sommar låter bra enligt plan. Att det finns svinmkt content låter också bra för ett sånt här spel. Gott om tid att tweaka och fixa detaljer för känsla osv, jag har svinhöga förväntningar.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Samt även vad personen jobbat med - med tanke på att det är ett stort utvecklingsteam är det inte säkert att alla team eller ens alla testare har tillgång till de senaste buildsen eller det senaste innehållet o.s.v.

Testarna har i princip alltid tillgång till senaste spelbara bygget, annars är det ingen idé att testa.
Att Bethesdas motor är crap det vet vi sedan länge.

Medlem

Heh, tror vi verkligen att spelet släpps i år?

Medlem

Kanske inte det värsta exemplet, men journalistik har verkligen blivit att hoppa på varje liten smula av information och sprida rykten och osäkerhet, bara för att hålla uppe en stadig ström av content, tråkigt. "Men tror att innehåll kanske kommer behöva kapas." Det finns inte ett enda spel som har släppts som inte behövt hantera borttaget content, ändrade planer och förutsättningar, men tydligen så finns det nyhetsvärde i detta?

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Heh, tror vi verkligen att spelet släpps i år?

Dom har ju sagt att spelet släpps i november oavsett skick på spelet.
Får se om dom håller det.

Skrivet av Dspinnier:

Kanske inte det värsta exemplet, men journalistik har verkligen blivit att hoppa på varje liten smula av information och sprida rykten och osäkerhet, bara för att hålla uppe en stadig ström av content, tråkigt. "Men tror att innehåll kanske kommer behöva kapas." Det finns inte ett enda spel som har släppts som inte behövt hantera borttaget content, ändrade planer och förutsättningar, men tydligen så finns det nyhetsvärde i detta?

Det har du rätt i. Det är bättre att speljournalister samlar in all info om Starfield och publicerar när spelet väl är släppt. Då vet de ju vad som stämmer och kan släppa helt korrekta nyheter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Dspinnier:

Kanske inte det värsta exemplet, men journalistik har verkligen blivit att hoppa på varje liten smula av information och sprida rykten och osäkerhet, bara för att hålla uppe en stadig ström av content, tråkigt. "Men tror att innehåll kanske kommer behöva kapas." Det finns inte ett enda spel som har släppts som inte behövt hantera borttaget content, ändrade planer och förutsättningar, men tydligen så finns det nyhetsvärde i detta?

Man kan inte göra alla nöjda, tyvärr. Men ja, det finns absolut ett nyhetsvärde i att en bekräftad före detta utvecklare gör såna här uttalanden om ett spel som Starfield, som vi vet väldigt lite om, trots hur pass stort och efterlängtat det är.

Huruvida det är en stor grej att de kan behöva kapa material för att hinna med släppdatumet låter jag läsarna själva avgöra – jag presenterar bara vad personen ifråga sagt. Personligen är jag nog mest exalterad över att han tycks bekräfta att vi faktiskt kommer att få flyga själva, snarare än att bara välja destinationer i en lista (om det inte har bekräftats tidigare?).

eld
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Man kan inte göra alla nöjda, tyvärr. Men ja, det finns absolut ett nyhetsvärde i att en bekräftad före detta utvecklare gör såna här uttalanden om ett spel som Starfield, som vi vet väldigt lite om, trots hur pass stort och efterlängtat det är.

Huruvida det är en stor grej att de kan behöva kapa material för att hinna med släppdatumet låter jag läsarna själva avgöra – jag presenterar bara vad personen ifråga sagt. Personligen är jag nog mest exalterad över att han tycks bekräfta att vi faktiskt kommer att få flyga själva, snarare än att bara välja destinationer i en lista (om det inte har bekräftats tidigare?).

Yep, flygandet är en viktig detalj som väldigt många undrar över!

Medlem

Görs detta spel i samma gamla hederliga bethesdamotorn?
Isåfall orolig


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag hoppas verkligen att spelet släpps 2023, vi vill inte ha ett till CP2077 kaos. Vi vet ju av erfarenhet att det bara blir skit av allt om det ska stressas ut, det är vi plus investerarna som tjatar på dem och sen gnäller vi när spelet är halvfärdigt. Nej som sagt hoppas de skjuter på release datum om det behövs och ger oss ett färdigt spel. (Sen såklart kommer det finnas buggar här och där men inget gamebreaking förhoppningsvis)

eld
Medlem
Skrivet av dTexN:

Görs detta spel i samma gamla hederliga bethesdamotorn?
Isåfall orolig

Helt ärligt talat: kollar vi typ gamebryo och alla dess spel så är den enda gemensamma faktorn för buggiga spel Bethesda, inte spelmotorn

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Jag hoppas verkligen att spelet släpps 2023, vi vill inte ha ett till CP2077 kaos. Vi vet ju av erfarenhet att det bara blir skit av allt om det ska stressas ut, det är vi plus investerarna som tjatar på dem och sen gnäller vi när spelet är halvfärdigt. Nej som sagt hoppas de skjuter på release datum om det behövs och ger oss ett färdigt spel. (Sen såklart kommer det finnas buggar här och där men inget gamebreaking förhoppningsvis)

CP2077?
Spelet hyllades med höga betyg och game if the year för många.

Folk drar alltid upp CP2077 som ett misslyckande. Det var ett misslyckade på gammelkonsolerna möjligtvis, men vem bryr sig om det idag

Det är som att säga att Elden Ring ör ett av årets misslyckanden 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Man kan inte göra alla nöjda, tyvärr. Men ja, det finns absolut ett nyhetsvärde i att en bekräftad före detta utvecklare gör såna här uttalanden om ett spel som Starfield, som vi vet väldigt lite om, trots hur pass stort och efterlängtat det är.

Huruvida det är en stor grej att de kan behöva kapa material för att hinna med släppdatumet låter jag läsarna själva avgöra – jag presenterar bara vad personen ifråga sagt. Personligen är jag nog mest exalterad över att han tycks bekräfta att vi faktiskt kommer att få flyga själva, snarare än att bara välja destinationer i en lista (om det inte har bekräftats tidigare?).

Är inte så mycket den här artikeln specifikt och förstår att det är quotes från honom, men personligen så blir jag trött i huvudet av att konstant bli bombarderad av negativa takes:
"spelmotorn är "a piece of crap"
"Ljussättning blir också bara bättre och bättre, även om det inte är på samma nivå som Horizon Forbidden West."
"...kanske kommer att behöva kapa en del av det för att kunna hålla släppdatumet i november."

alla vet att man får fler engagements på content med chockvärde (även om just denna var rätt mild :), är ju klassisk tabloid-stuff, men det är tråkigt att det ska vara så

I Skyrim red jag upp för en 90 gradig bergvägg på en buggad osynlig häst, men hade en grym upplevelse ändå /gubb-rant

Medlem

Väldigt många här som verkar veta mer om ett spel som knappt visats upp ännu (ett par månader innan utlovad release) än en person som faktiskt har spelat det.

Medlem

Detta är inte goda nyheter


signatur

Meep!

Medlem

Det är precis det här jag är rädd för att "Det är inte särskilt kul att flyga".

Det är nog väldigt svårt att göra en rolig rymdfight.

Jag tror på flopp såklart.

Sen fattar jag ärligt inte varför det är så stor hype över Starfield. Man har ju inte fått se så mycket av det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Man får ju först och främst fråga sig under vilken period jobbade denna person hos Bethesda? Spelet har varit i utveckling VÄLDIGT länge. Kan ju varit 8 år sedan han jobbade där. Jag har stort förtroende för dem att det kommer bli bra.

Han slutade förra veckan, så väldigt aktuellt skulle jag säga.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

CP2077?
Spelet hyllades med höga betyg och game if the year för många.

Folk drar alltid upp CP2077 som ett misslyckande. Det var ett misslyckade på gammelkonsolerna möjligtvis, men vem bryr sig om det idag

Det är som att säga att Elden Ring ör ett av årets misslyckanden 😂

Jag tror du förstår hur jag menar. Cyberpunk var under all kritik, dom hade kapat hur mycket kontent som helst. Det är först nu som det börjar se ljust ut. De hade blivit ett bättre resultat om de skjutit på spelet ett år till. Det är det som är min poäng. Jag vill inte att de släpper Starfield förens deras vision av grundspelet är klart.

Och hur du drar in Elden Ring förstår ja inte ens?

Så åter igen jag tror du förstår hur jag menar när jag säger att CP2077 var inte färdigt. Det blev kaos för dem. Tror det finns en och annan nyhet om det? Så jag hoppas att det tar detta exemplet i lärdom och gör en komplett produkt!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Kommer bli hur bra som helst.

Hallelujah

Skrivet av Cladrius:

Jag hoppas verkligen att spelet släpps 2023, vi vill inte ha ett till CP2077 kaos. Vi vet ju av erfarenhet att det bara blir skit av allt om det ska stressas ut, det är vi plus investerarna som tjatar på dem och sen gnäller vi när spelet är halvfärdigt. Nej som sagt hoppas de skjuter på release datum om det behövs och ger oss ett färdigt spel. (Sen såklart kommer det finnas buggar här och där men inget gamebreaking förhoppningsvis)

Deras track record är väl rätt kört där tyvärr, senaste var väl FO76 och det var ju ingen stabil release direkt.

Jag tror att man bör vara realistisk här och inte räkna med att det blir mycket bättre än deras tidigare titlar, samt att man bör förstå att det finns stora begränsningar i spelmotorn.
Tar man det för vad det är så är det nog ett bra spel ändå och har man spelat deras tidigare titlar så vet man ju ungefär vad man har att vänta sig, med största sannolikhet, tror inte att något har ändrats där.

Ifall de inte lyckas med spelmotorn i Starfield heller så får man hoppas att Microsoft tar modet till sig och sätter ner foten, men just nu så har jag nästan inga förhoppningar för att de lyckas skapa något imponerande och stabilt med motorn.

Borde inte Microsoft ha kapacitet nu att utveckla en egen spelmotor likt Epic? Finns det någon bra anledning till att ha massor av olika motorer för deras dotterbolag? Det borde ju också försvåra samarbeta och kosta mycket arbetstid.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Jag tror du förstår hur jag menar. Cyberpunk var under all kritik, dom hade kapat hur mycket kontent som helst. Det är först nu som det börjar se ljust ut. De hade blivit ett bättre resultat om de skjutit på spelet ett år till. Det är det som är min poäng. Jag vill inte att de släpper Starfield förens deras vision av grundspelet är klart.

Och hur du drar in Elden Ring förstår ja inte ens?

Så åter igen jag tror du förstår hur jag menar när jag säger att CP2077 var inte färdigt. Det blev kaos för dem. Tror det finns en och annan nyhet om det? Så jag hoppas att det tar detta exemplet i lärdom och gör en komplett produkt!

Men Cyberpunk är inget misslyckande.

Varför ajg drog upp elden ring är att det ör samma där, dålig preatanda i början men hyllat.
Så det var liknelsen att säga att cyberpunk är ett misslyckande är att säga elden ring är ett misslyckande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det här skulle gynna om fler före detta kunde säga så vi kan vara förberedda.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hallelujah

Deras track record är väl rätt kört där tyvärr, senaste var väl FO76 och det var ju ingen stabil release direkt.

Jag tror att man bör vara realistisk här och inte räkna med att det blir mycket bättre än deras tidigare titlar, samt att man bör förstå att det finns stora begränsningar i spelmotorn.
Tar man det för vad det är så är det nog ett bra spel ändå och har man spelat deras tidigare titlar så vet man ju ungefär vad man har att vänta sig, med största sannolikhet, tror inte att något har ändrats där.

Ifall de inte lyckas med spelmotorn i Starfield heller så får man hoppas att Microsoft tar modet till sig och sätter ner foten, men just nu så har jag nästan inga förhoppningar för att de lyckas skapa något imponerande och stabilt med motorn.

Borde inte Microsoft ha kapacitet nu att utveckla en egen spelmotor likt Epic? Finns det någon bra anledning till att ha massor av olika motorer för deras dotterbolag? Det borde ju också försvåra samarbeta och kosta mycket arbetstid.

Deras trackrecord senast är ju fallout 4, vilket oavsett sina nackdelar ändå blev det bästa säljande fallout spelet och fortfarande uppskattades av en hel del.
Fallout 76 är ett projekt av en systerstudio, bethesda har suttit med starfield medans fallout 76 utvecklades.

Jag tror inte microsoft vill blanda sig i något som fungerar.

Men som du säger, detta är ett spel precis som alla deras andra spel. Jag tror inte man ska förvänta sig något annorlunda.

Det viktigaste att kolla på ur denna artikel är dock denna fråga och detta svar om projektets skick:

Citat:

How's starfield looking?

Citat:

Starfield is looking good.

12
Skriv svar