Britterna blir tillsagda att stänga av energi-vampyrer så som PS5 och PS4

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Vad har bensinpriser med trådämnet att göra? Ja, det är en normal skatt i många länder. Dina personliga åsikter kring bensinpriser är fullkomligt irrelevanta, tråkiga, oorginella och OT. Testa bensinupproret istället på Biltemaparkeringen

Bensinpris och bensinskatt har inte varit huvudfokus i någon av mina kommentarer, testa att hänga med nästa gång.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Bensinpris och bensinskatt har inte varit huvudfokus i någon av mina kommentarer, testa att hänga med nästa gång.

Ändå var det, det enda du skrev till mig.

Alla vet att det är dyrt, och alla vet vad det beror på. Det måste inte tas upp överallt hela tiden. Det är allmän kunskap.

Medlem

Jag drar ut kontakten till Xboxet och TVn varje gång.
Jag vill inte att xboxet ska "vara igång" när jag ändå inte använder den. Känns som att jag ökar dess livslängd då


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Hemska konsumenter med sina PS4/PS5 vampyrer som säkerligen drar hela 0.000000004% av den totala elen per år.
Om bara vi konsumenter tog ansvar!

Att man fortfarande ens skyller dagens problem på gemene man är fantastiskt.

Medlem

Jag bor själv i en 2 rummare på 57 kvm och gör av med 900-1000:- i el varannan månad som jag får räkningar för. Har 2 laptops påslagna, 1 stationär speldator plus konsoler så borde tänk lite på vad som står på.

Det varierar i om jag stänger av konsolen eller inte. När man lätt kan spara manuellt i spelen när som helst så stänger jag av konsolen. Men om det är autosave funktion i spelet så brukar jag sätta i viloläge.

Skönt att RetroSpelButiken slängde med 2 handkontroller i mitt PlayStation 5 paket som jag köpte förra sommaren. Batteritiden är inte den bästa och då är det smidigt att snabbt kunna byta till en nyladdad dosa direkt när den ena tagit slut..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har min ps5 ståendes i standby men funderar på att slå av den. Men då gissar jag att handkontrollen inte laddas? Det är väll typ det jag bryr mig om att alltid ha en fulladdad kontroll. Vad är anledningen annars att ha standby?

Konsolen kan uppdatera både spel och sin egen mjukvara när den är i standby. Skönt att kunna starta den och veta att jag inte behöver vänta på uppdateringar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

97-150kr per år säger du? *gäsp*

Medlem

Sverige har väl europas i särklass sämsta energipolitik de senaste 15 åren som gett oss halverad kärnkraft och några tusen fula fågelmördande vindsnurror som fungerar som dom ska ungefär hälften av tiden medans vi elektrifierar mer och mer av samhället och ger gräddfiler till serverhallar o annat som äter el som en större stad utan större kostnad för företaget.

Medlem

Tid är också pengar...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Europa och Storbritannien borde nog storsatsa på kärnkraft, och bryta uranet inom unionen. Finns väl bara i Sverige tillräckliga fyndigheter för att driva hela nordens kärnkraftsbehov? Har bara Nintendo Switch numera, den får nog vara kvar i viloläge, det drar väl i praktiken inte mer än att ha telefonen i viloläge?

Skrivet av Majorkraft:

Sverige har väl europas i särklass sämsta energipolitik de senaste 15 åren som gett oss halverad kärnkraft och några tusen fula fågelmördande vindsnurror som fungerar som dom ska ungefär hälften av tiden medans vi elektrifierar mer och mer av samhället och ger gräddfiler till serverhallar o annat som äter el som en större stad utan större kostnad för företaget.

Jo, det är klart märkligt. Tycker man kan satsa på få ut billig energi till Sveriges industri istället...känns inte som serverhallar för facebook är den typ av industriell utveckling vi behöver just nu. Det pågår krig i vår närhet, vi behöver kunna skala upp fabrikerna för försvarsindustriella företagen, och öka vår inhemska matproduktion med t.ex. fler inhemska industriella bagerier mm.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har min ps5 ståendes i standby men funderar på att slå av den. Men då gissar jag att handkontrollen inte laddas? Det är väll typ det jag bryr mig om att alltid ha en fulladdad kontroll. Vad är anledningen annars att ha standby?

Jag har en hållare som laddar mina kontroller, så kanske något? helt oberoende av PS5an.


signatur

I drank what?

Medlem

Stänger av n

Medlem

Ja jo sen ser man Nvidia testar grafikkort på 900watt...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja jo sen ser man Nvidia testar grafikkort på 900watt...

Wow, otroligt. Sjukt icke-insatt på hur datorkomponenter opererar, men antar att det inte opererar med sådan effekt särskilt ofta då min dammsugare hemma har 1200watt...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har min ps5 ståendes i standby men funderar på att slå av den. Men då gissar jag att handkontrollen inte laddas? Det är väll typ det jag bryr mig om att alltid ha en fulladdad kontroll. Vad är anledningen annars att ha standby?

Köp en billig handkontrolladdare. Mer praktiskt än sätta i usb-sladden med.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Konsolen kan uppdatera både spel och sin egen mjukvara när den är i standby. Skönt att kunna starta den och veta att jag inte behöver vänta på uppdateringar.

Bra poäng.
Nått jag störde mig nå oerhört med dom få ggr jag skulle spela på ps4 så fick man alltid vänta på uppdateringar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fooobar:

Köp en billig handkontrolladdare. Mer praktiskt än sätta i usb-sladden med.

Har du exempel på bra billig laddare?
Antar att det är nå form av ställ du menar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Stänger oftast av helt, viloläget används bara om jag laddar ner något.

Medlem

Oavsett vad man gör kommer större företag att hitta sätt att fakturera en för nödvändiga tjänster. Jag har aktivt försökt att sänka min elkonsumtion de senaste månaderna men när EON informerar mig om att mitt rörliga pris ökat från 110 öre/KWh till 216 öre/KWh från februari till mars och att banken meddelar att mitt bundna lån som löper ut nu i maj kan bindas om till drygt den dubbla räntan är det bara till att acceptera att man som konsument har minimal påverkan på nödvändiga kostnader. Att stänga av min konsol för att spara någon tia i månaden innebär minimal förändring och att ens rekommendera detsamma är mer ett hån än en välmenad rekommendation

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Wow, otroligt. Sjukt icke-insatt på hur datorkomponenter opererar, men antar att det inte opererar med sådan effekt särskilt ofta då min dammsugare hemma har 1200watt...

Det kommer ju såklart variera, en gpu kommer inte dra max watt om den inte behöver det, eller kan det.

Datorkomponenter är typ i grund och botten värmegenererare, som en väldigt dyr och komplicerad värmefläkt.

Både värmefläkten som drar 500wh och datorn som drar 500wh kommer på ett ungefär generera lika mycket värme.

Medlem
Inte Faen drar...

Inte Faen drar modernare enheter som TV spels enheter någon överdriven ström att tala om i dagens läge. De är 𝘴𝘬𝘢𝘱𝘢𝘥𝘦 på ett sådant sätt att de inte gör det redan innan några vidriga krig och elände. Däremot modeller av det lite äldre stycket, så som TV apparater och liknande. Det drar ju fasen så mycket mera ström i standby mode


signatur

Niklas "Hellbound73" Rönning

Medlem
Skrivet av eld:

Datorkomponenter är typ i grund och botten värmegenererare, som en väldigt dyr och komplicerad värmefläkt.

Åh, jag drömmer våta drömmar om den dagen vi går från halvledare till supraledare (även i högtemperatursammanhang, där man slipper kyla dem kontinuerligt med ex. flytande kväve), där effektiviteten i kretsar och komponenter teoretiskt blir nära 100%.

Då skulle vi kunna spara rejält med elektrisk energi i så väl stort som smått.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har allt på viloläge, xbox, Playstation, dator... Men sen är elräkningen enorm också.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du exempel på bra billig laddare?
Antar att det är nå form av ställ du menar?

Sonys officiella laddstation kanske kan vara något? Videorecension här. Om den räknas som billig beror väl på hur mycket pengar man har att röra sig med.

Medlem
Skrivet av backspaze:

Sonys officiella laddstation kanske kan vara något? Videorecension här. Om den räknas som billig beror väl på hur mycket pengar man har att röra sig med.

Såg ju inte så dålig ut och var inte speciellt dyr heller.
Kansle satsar på en sådan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

TV och digitalbox är det enda som står i standbyläge här hemma, annars stängs allt av.

Medlem

TVn med tillhörande PS4 är alltid avstängda helt och/eller kabel utdragen då jag sällan använder dessa. TVn används typ en helg/månad när flickvännen är här.

Endast datorn som väldigt sällan är i strömsparläge annars är bara skärmarna på standby.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Konsoler brukar ha ett strömtak på 300W. Långt bättre än en speldator.

Sen är själva förbrukningen på elräkningen en av fem poster typ. Så jobbar hellre för att aktivt kritisera regeringens vansinniga energipolitik än att stänga av PS5.

Medlem

150 spänn på ett helt år alltså, bara jag som tycker att det är en såpass låg summa så att det inte ens är värt att skänka en tanke?

Medlem

Bor i en etta på typ 40m2 och har en räkning på runt 500 spänn i månaden. Själva elen är typ 100-200kr och resten är alla roliga avgifter och skatter som de hittar på. Även om jag skulle göra av med nästintill noll i ström så skulle räkningen vara på flera hundra i alla fall.

123
Skriv svar