19,3 miljoner Playstation 5-konsoler sålda

Robot
19,3 miljoner Playstation 5-konsoler sålda

Nästan samma säljtempo som PS4 - trots svåra komponentbristen.


Medlem

Rätt rätt sjukt att det fortfarande är så besvärligt att få tag i en.
Jag hoppas att det blir lättare till hösten så att alla som vill ha en får en till jul.
Ser väl dock inte så ljust ut, först så ska efterfrågan mättas, sen så blir det extra stort tryck för thanksgiving och Julklapp. Det är svårt att se att trycket skulle sjunka innan en bra bit över 30 miljoner enheter.

Jag hoppas också att vi samtidigt får exklusiva titlar nästa år, det börjar ju bli rätt löljligt faktiskt. Typ inget utannonserat just nu med fast datum/period.
Spider-Man, FF16 vet vi ju väldigt lite om och jag har tyvärr svårt att bli hypad för Forspoken.
Hoppas det kommer igång efter God of War 2, likaså från och med Starfield för Xbox.

Xboxen har ju fördelen att Series S har varit tillgänglig länge och att många andra kommer att kunna streama istället vid nödfall.

Jag är dock glad att PSVR2 förmodligen släpps senast april nästa år, ska bli så himla roligt.

Medlem

Hade nog tur när jag lyckades köpa min PS5 för ett tag sen.
var en här på FZ som uppmärksammade att man kunde gå in i Media markt butik och boka.
Det gjorde jag och sen tog det inte ens 2 veckor så hade jag min PS5

Jag är väldigt imponerad jag av kontrollern och ser verkligen fram emot samma teknik i motion sense kontrollerna till PSVR2
Series s/x känns som en leksak i jämförelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Pinsamt nog har jag knappt använt min de senaste månaderna. Väntar fortfarande på det där spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det kommer bli ett köp men när jag hittar en ny för under 6000 kr. Det borde snart komma uppgraderade versioner av PS5 med tex 2TB hårddisk. (men det går väl att sätta i en extra SSD om jag inte minns fel).

Tyckte det blev tight med 1 TB på PS4 !!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hade nog tur när jag lyckades köpa min PS5 för ett tag sen.
var en här på FZ som uppmärksammade att man kunde gå in i Media markt butik och boka.
Det gjorde jag och sen tog det inte ens 2 veckor så hade jag min PS5

Jag är väldigt imponerad jag av kontrollern och ser verkligen fram emot samma teknik i motion sense kontrollerna till PSVR2
Series s/x känns som en leksak i jämförelse.

Har haft min Ps5 i snart ett år och efter att först varit riktigt imponerad av handkontrollen har den tappat all ”wow” faktor för mig.
Visst skakar den fint men upplever den som väldigt oergonomisk och jag får inte alls till samma flyt som jag får med Ps4 / Xbox
kontrollerna.

Men maskinen i sig är det inget fel på, nu får gärna God Of War 2 komma !!

Medlem

Alltid intressant att läsa hur konsolerna säljer.

Skrivet av Ruffles:

Pinsamt nog har jag knappt använt min de senaste månaderna. Väntar fortfarande på det där spelet.

Kan tipsa om Horizon: Forbidden West som var en riktigt vass upplevelse. Minst lika bra som ettan tycker jag. Utsökt grafik och otroligt häftig värld att utforska. Spännande historia även.

Du kanske syftar "Det där spelet" på God of War: Ragnarök vilket jag även ser fram emot rejält.

Skrivet av Skunke:

Har haft min Ps5 i snart ett år och efter att först varit riktigt imponerad av handkontrollen har den tappat all ”wow” faktor för mig.
Visst skakar den fint men upplever den som väldigt oergonomisk och jag får inte alls till samma flyt som jag får med Ps4 / Xbox
kontrollerna.

Men maskinen i sig är det inget fel på, nu får gärna God Of War 2 komma !!

Kan hålla med om kontrollen lite grann. Tycker bara SONYs egna inbyggda plattformsspel Astros Playroom på PlayStation 5 konsolen visade absolut bäst hur kontrollen fungerar. 3e partsspelen visar inte alls upp samma känsla.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Orkade inte vänta på ps5 längre och köpte en switch istället


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av CARTMAN:

Alltid intressant att läsa hur konsolerna säljer.

Kan tipsa om Horizon: Forbidden West som var en riktigt vass upplevelse. Minst lika bra som ettan tycker jag. Utsökt grafik och otroligt häftig värld att utforska. Spännande historia även.

Du kanske syftar "Det där spelet" på God of War: Ragnarök vilket jag även ser fram emot rejält.

Jag var inte helt frälst i Horizon Zero Dawn så jag har inte hoppat på Forbidden West än då det verkar likt det första spelet. Samma sak med God of War. Det kommer jag köpa eftersom det förra spelet var spännande och framför allt förbaskat välgjort, även om det inte riktigt var för mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Skunke:

Har haft min Ps5 i snart ett år och efter att först varit riktigt imponerad av handkontrollen har den tappat all ”wow” faktor för mig.
Visst skakar den fint men upplever den som väldigt oergonomisk och jag får inte alls till samma flyt som jag får med Ps4 / Xbox
kontrollerna.

Men maskinen i sig är det inget fel på, nu får gärna God Of War 2 komma !!

Håller helt med dig angående kontrollen. DualSense kontrollens funktioner är i sig trevliga men den är fruktansvärt obekväm, får kramp vid längre spelsessioner. Stör mig på att det inte finns några alternativ överhuvudtaget om man vill spela PS5-spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Pinsamt nog har jag knappt använt min de senaste månaderna. Väntar fortfarande på det där spelet.

Är på samma linje.

Sista spelet jag spelade på PS5 var Returnal.

Och då har jag typ bara lirat Demons souls, Last of us part 2 och Returnal på ps5. Fick min Februari 2021.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Har haft min Ps5 i snart ett år och efter att först varit riktigt imponerad av handkontrollen har den tappat all ”wow” faktor för mig.
Visst skakar den fint men upplever den som väldigt oergonomisk och jag får inte alls till samma flyt som jag får med Ps4 / Xbox
kontrollerna.

Men maskinen i sig är det inget fel på, nu får gärna God Of War 2 komma !!

Ja kanske det men jag tror tekniken i kontrollen är framtagen speciellt för och kommer komma bäst tillrätta i VR.
Där kan det komma göra stor skillnad för upplevelsen. Mer än vad index kontrollerna från valve gjorde.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tänk hur det hade varit utan corona, utan komponentbrist och utan alla kriser.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

De meddelar också att 35 miljarder usd ska användas för uppköp och att stärka befintliga studios under året, samt att de räknar med att kunna tillverka 18 miljoner ps5 det närmsta året vilket är en ökning sett till föregående års 11,5 miljoner.

Tillägg: 9,3 köptes av scalpers . . .


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Alltid intressant att läsa hur konsolerna säljer.

Kan tipsa om Horizon: Forbidden West som var en riktigt vass upplevelse. Minst lika bra som ettan tycker jag. Utsökt grafik och otroligt häftig värld att utforska. Spännande historia även.

Du kanske syftar "Det där spelet" på God of War: Ragnarök vilket jag även ser fram emot rejält.

Kan hålla med om kontrollen lite grann. Tycker bara SONYs egna inbyggda plattformsspel Astros Playroom på PlayStation 5 konsolen visade absolut bäst hur kontrollen fungerar. 3e partsspelen visar inte alls upp samma känsla.

Jag känner nästan helt tvärt om faktiskt.

Är ca 70 timmar in i Forbidden West och jag upplever att spelet är en väldigt stor förbättring från första. Det känns verkligen som en uppföljare där de tagit allt i första spelet och förbättrat och byggt vidare på.
Världen, vapen och sidequest är väldigt mycket bättre.

När det kommer till kontrollen så är även den överlägsen dual-shock.
Jag upplevde DS obekväm och fick ofta besvär i till exempel sportspel vid längre sessioner.
Xbox kontrollen var mycket bättre.
Jag skulle ranka Dualsense som bäst nu, sen Xbox one, sen Xbox 360, sen PS4, sen PS3.
För mig så är ergonomin väldigt mycket bättre och jag har inga besvär med spakar längre.

Näe, jag är faktiskt toknöjd med PS5. Forbidden West är nog en av de bästa spelen jag spelat och jag vill inte att det ska ta slut, riktigt trevlig och varierad spelvärld.
Tycker också att det verkar lite konstigt att vissa köpt PS5 utan att ha någon koll på vad det finns för spel till konsolen, antar att de inte ägde PS4 eller hade fått för sig att detta skulle bli något helt annat?
Vad är detta magiska outannonserade spel som ni väntar på, eller är det något specifikt som har släppts som hypats för hårt?

Medlem

Jag har redan en XSX sedan releasedagen, men skulle gärna vilja köpa på mig även en PS5. Dock sitter jag inte och tokspammar F5 när himlakropparna står rätt, så det blir väl att vänta ett tag till.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

När det kommer till kontrollen så är även den överlägsen dual-shock.
Jag upplevde DS obekväm och fick ofta besvär i till exempel sportspel vid längre sessioner.
Xbox kontrollen var mycket bättre.
Jag skulle ranka Dualsense som bäst nu, sen Xbox one, sen Xbox 360, sen PS4, sen PS3.
För mig så är ergonomin väldigt mycket bättre och jag har inga besvär med spakar längre.

Näe, jag är faktiskt toknöjd med PS5. Forbidden West är nog en av de bästa spelen jag spelat och jag vill inte att det ska ta slut, riktigt trevlig och varierad spelvärld.
Tycker också att det verkar lite konstigt att vissa köpt PS5 utan att ha någon koll på vad det finns för spel till konsolen, antar att de inte ägde PS4 eller hade fått för sig att detta skulle bli något helt annat?
Vad är detta magiska outannonserade spel som ni väntar på, eller är det något specifikt som har släppts som hypats för hårt?

Jag känner delvis som dig. DulShock 4 låg bra i handen. De tidigare kontrollerna till PS har dock varit på tok för små och obekväma. DualSense är dock strået vassare och ligger perfekt i handen. Kan det ha att göra med hur stora händer man har? Mina är, gissningsvis, normalstora för en svensk man (har storlek 9 eller L på handskar) och småkontrollöer är obekväma för mig.

Har även en Series S-kontroll och den känns ungefär som de jag hade till Xbox 360 och ligger också bra i handen. DualSense känns dock bekvämare men det är förmodliogen en vanesak. Hade jag kört med Series S så hade jag förmodligen tyckt tvärtom.

Medlem

Både PS4 och Xbox kändes ganska fega och trista när de väl lanserades 2013, så är positiv till den till synes något högre efterfrågan på PS5 då den ändå känns som en lite mer spännande produkt. Tror dock inte jag kommer köpa någon nu stationär spelkonsol, är lite smått beroende av min Switch flexibla formfaktor, att kunna avdocka den och köra lite bärbart, fortsätta spela på jobbet etc.
Störst argument mot ett köp för min del är nog dock att alla konsolspel numera släpps på Windows, och en nyare dator kommer jag ju ändå behöva om några år då jag använder datorn till annat också, så då känns det smartare att bara investera i PC+Switch.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Näe, jag är faktiskt toknöjd med PS5. Forbidden West är nog en av de bästa spelen jag spelat och jag vill inte att det ska ta slut, riktigt trevlig och varierad spelvärld.
Tycker också att det verkar lite konstigt att vissa köpt PS5 utan att ha någon koll på vad det finns för spel till konsolen, antar att de inte ägde PS4 eller hade fått för sig att detta skulle bli något helt annat?
Vad är detta magiska outannonserade spel som ni väntar på, eller är det något specifikt som har släppts som hypats för hårt?

Jag älskade Horizon Zero Dawn men har inte fastnat alls i Forbidden West! Vet inte varför men får inte samma ”känsla” som i föregångaren
Men jag hoppas den ska infinna sig.

Själv köpte jag Ps5 för eftersom jag hade Ps4 hela förra generationen och med tanke på hur mycket glädje den gav mig så borde ps5 kunna göra detsamma. Dock har jag spelat mer på min XBX denna generation (mycket tack vare GamePass).
Men: två grymma maskiner både Ps5 och XBX, är överlag supernöjd med båda (även om det finns rum för förbättringar )

1
Skriv svar