God of War Ragnarök-datumet databasändras till... 31 december?
Kan vi sluta utannonsera spel så långt i förväg? Halvår, max! Idag är det väl dock svårt med alla investerare att dels inte prata om det men också att hålla spelen hemliga. Det var väl det enda positiva i närtid jag kan tänka mig, F76. Släpptes snart därefter, sen var det förvisso buggigare än Berit och rätt kasst, men ändå.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Kan vi sluta utannonsera spel så långt i förväg? Halvår, max! Idag är det väl dock svårt med alla investerare att dels inte prata om det men också att hålla spelen hemliga. Det var väl det enda positiva i närtid jag kan tänka mig, F76. Släpptes snart därefter, sen var det förvisso buggigare än Berit och rätt kasst, men ändå.
Var det Fallout 4 som blev utannonserat och släppt knappt ett halvår senare? Vill minnas att det var riktigt bra gjort. Stor hype och bra försäljning.
Ännu en dag i paradiset.
Kan vi sluta utannonsera spel så långt i förväg? Halvår, max! Idag är det väl dock svårt med alla investerare att dels inte prata om det men också att hålla spelen hemliga. Det var väl det enda positiva i närtid jag kan tänka mig, F76. Släpptes snart därefter, sen var det förvisso buggigare än Berit och rätt kasst, men ändå.
Håller med, men dom vill nog räkna kosingarna i förväg, typ; den 31:e Januari har vi dragit in fyra miljarder.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det kan fan inte vara lätt att göra AAA spel idag när småutvecklare fullkomligt överprisar sig själva med millioner spelare som bara älskar deras förhållandevis enkla spel(nu skall alla veta att jag skulle inte kunna göra något mer avancerat än fickpingis) med en glöd som gör mig tårögd.
Ni som är gamla nog minns med nostalgi när det var enklare innan det var aktier och pengar som styrde spelindustrin,när det fortfarande var nerdigt med spel.
CARPE JÄVLA DIEM
Det kan fan inte vara lätt att göra AAA spel idag när småutvecklare fullkomligt överprisar sig själva med millioner spelare som bara älskar deras förhållandevis enkla spel(nu skall alla veta att jag skulle inte kunna göra något mer avancerat än fickpingis) med en glöd som gör mig tårögd.
Ni som är gamla nog minns med nostalgi när det var enklare innan det var aktier och pengar som styrde spelindustrin,när det fortfarande var nerdigt med spel.
Satt å tänkte för mig själv häromdagen och kom fram till att mitt spelbiblliotek är så pass stort och jag är så pass gammal nu att jag börjat tappa den röda tråden på de flesta spelen jag äger. Det är därför en större anledning för mig att bara välja något av det jag har och spela om detta istället för att vara beroende av den nuvarande spelmarknaden.
Var det Fallout 4 som blev utannonserat och släppt knappt ett halvår senare? Vill minnas att det var riktigt bra gjort. Stor hype och bra försäljning.
Jag tror det var något liknande med F76?
Håller med, men dom vill nog räkna kosingarna i förväg, typ; den 31:e Januari har vi dragit in fyra miljarder.
Ja, så är det väl tyvärr. Känns som att vi idag har spel som utannonseras flera år i förväg för att sedan bli uppskjutna gång efter gång, eller så befinner sig spelen i early access i två-tre år.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Kan vi sluta utannonsera spel så långt i förväg? Halvår, max! Idag är det väl dock svårt med alla investerare att dels inte prata om det men också att hålla spelen hemliga. Det var väl det enda positiva i närtid jag kan tänka mig, F76. Släpptes snart därefter, sen var det förvisso buggigare än Berit och rätt kasst, men ändå.
Håller med om att det är väldigt störande.
Men tydligen så har det ofta med marknadsföringen att göra och att det läggs upp på ett sätt som ska skapa mest hype.
Dem har bland annat pratat om detta i podden Play, watch, listen med Alanah Pierce.
Sen så har du merchandise och olika avtal runt detta och hur det ser ut med produktionen av det. I många fall så annonserar dem också projekt tidigt för att skapa intresse för att dra till sig utvecklare, då kan det alltså ske väldigt tidigt. De kan säkert vara rädda för att projekt ska läcka också. En del projekt "läcker" ju typ genom LinkedIn och platsannonser, ibland nästan rakt ut och ibland för att man kan lista ut vad det handlar om.
Finns tyvärr rätt mång anledningar till tidig utannonsering och för oss spelare så är det väldigt störande att höra om spel som ligger flera år framåt i tiden och i vissa fall till och med läggs ner.
Lite mer on topic så trodde jag faktiskt inte att GoW skulle släppas i år, inte för att det inte skulle kunna hinna bli färdigt, men det kändes konstigt att Sony skulle släppa sina två största open world serier med typ bara 6 månader emellan. Det skulle ju kunna bli en ganska stor lucka till nästa spel i så fall.
Men det blir ju lite fattigt 1st party år i år, men 2023 kan nog bli stort för gaming. Verkar bli en massa stora exklusiva titlar från både Xbox och Sony samt PSVR2.
Håller med om att det är väldigt störande.
Men tydligen så har det ofta med marknadsföringen att göra och att det läggs upp på ett sätt som ska skapa mest hype.
Dem har bland annat pratat om detta i podden Play, watch, listen med Alanah Pierce.
Sen så har du merchandise och olika avtal runt detta och hur det ser ut med produktionen av det. I många fall så annonserar dem också projekt tidigt för att skapa intresse för att dra till sig utvecklare, då kan det alltså ske väldigt tidigt. De kan säkert vara rädda för att projekt ska läcka också. En del projekt "läcker" ju typ genom LinkedIn och platsannonser, ibland nästan rakt ut och ibland för att man kan lista ut vad det handlar om.
Finns tyvärr rätt mång anledningar till tidig utannonsering och för oss spelare så är det väldigt störande att höra om spel som ligger flera år framåt i tiden och i vissa fall till och med läggs ner.
Lite mer on topic så trodde jag faktiskt inte att GoW skulle släppas i år, inte för att det inte skulle kunna hinna bli färdigt, men det kändes konstigt att Sony skulle släppa sina två största open world serier med typ bara 6 månader emellan. Det skulle ju kunna bli en ganska stor lucka till nästa spel i så fall.
Men det blir ju lite fattigt 1st party år i år, men 2023 kan nog bli stort för gaming. Verkar bli en massa stora exklusiva titlar från både Xbox och Sony samt PSVR2.
Jo, jag förstår jag varför det görs... bara det att det känns trist att i princip inga större titlar verkar någonsin hålla vare sig släppdatum eller kvalité. De riktiga godbitarna är oftast indiespel, problemet där är att man kanske hoppar på EA-tåget och hinner tröttna på spelet innan det ens släppts.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Jo, jag förstår jag varför det görs... bara det att det känns trist att i princip inga större titlar verkar någonsin hålla vare sig släppdatum eller kvalité. De riktiga godbitarna är oftast indiespel, problemet där är att man kanske hoppar på EA-tåget och hinner tröttna på spelet innan det ens släppts.
Jo precis, håller med helt.
Jag undviker också trailers på både filmer och spel och vill veta så lite som möjligt, så materialmjölkande för att bygga hype är bara störande för egen del.
Men jag har väl blivit lite mer resistent emot detta, beror nog mest på att jag har en stor backlogg och har spel som jag ser fram emot som jag inte hunnit med ändå. Men inte immun såklart
När det kommer till förseningar så är jag lite neutral, ett argument som man hör ofta är att spelen blir bättre då, men även spel som försenas med rätt lång tid brukar ha samma problem som rushade spel.
Cyberpunk är skräckexemplet och Halo kändes ju inte heller direkt fulländat samt hade brist på material, båda spelen med lång försening, utvecklingstid och nästan potentiell obegränsad budget(typ:D).
Satt å tänkte för mig själv häromdagen och kom fram till att mitt spelbiblliotek är så pass stort och jag är så pass gammal nu att jag börjat tappa den röda tråden på de flesta spelen jag äger. Det är därför en större anledning för mig att bara välja något av det jag har och spela om detta istället för att vara beroende av den nuvarande spelmarknaden.
Välkommen i gubbklubben.
CARPE JÄVLA DIEM
pratas nu om 2023 och inte i år ens...
Källa på det?
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Senaste är att det släpps i november.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-10/sony-plays...