TV: LG C1 eller Sony A80J?

Medlem
TV: LG C1 eller Sony A80J?

Hej glada gamers!

Efter inköp av en Sony XH95 för ett par år sedan har jag landat i blooming och andra skavanker som följer med en LCD-skärm inte är för mig och att jag nog är redo att ta klivet över till OLED-laget. Efter mycket letande har jag kommit fram till att jag förmodligen kommer inhandla en LG C1 eller Sonys A80J. Valet däremellan är dock inte uppenbart, och därför vänder jag mig nu till er—då främst de som har erfarenhet av apparaterna—för att försöka fatta mitt beslut.

Jag kommer använda skärmen för att spela PS5, något enstaka Switchspel samt se på streamade filmer och serier. Uppskattar att ungefär 60% av tiden kommer ägnas åt spelande.

Båda apparater verkar vara väl rustade för spel. C1:an har fördelen att den stödjer Dolby Vision för spel (även om PS5 inte gör det, än) samt att HGIG finns för spel som stödjer det. A80J ska dock vara bättre när det gäller bilden generellt—bättre HDR för PS5 och bättre uppskalning för Switchen—och den ska vara betydligt mer välkalibrerad direkt ur lådan. Båda maskiner stödjer idag VRR etc.

För ”vanligt tittande” så ska Sonyn dra det längsta strået, även om C1:an inte är långt efter.

När det gäller nackdelar så förstår jag det däremot som att Sonyn har mer aggressiv ABL/ASBL, vilket ju tar bort en stor del av fördelarna med den bättre bilden. C1:an ska vara sämre när det gäller just uppskalning och rörelse, och även denna skärm tycks dras med en del ABL-bekymmer (främst i mörka scener).

Detta för oss till knäckfrågan: Vilken av de två TV-apparaterna är egentligen bäst när det gäller bildkvalitet och allmänt användande i de sammanhang som jag beskrivit ovan? Motivera gärna era röster.

Tack på förhand!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Ingen som vill prata tv? 🙂


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Båda är så pass bra att du kommer att bli nöjd oavsett vilken du väljer.
Personligen så skulle jag köpa en LG C1 då jag har en LG B9 som jag är toknöjd med.
Den har dessutom fler HDMI kontakter vilket underlättar spelandet.

Medlem

Tror oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd.

Rtings skriver följande när man jämför modellerna:

The Sony A80J OLED and the LG C1 OLED are amazing TVs capable of turning pixels off individually to produce deep inky blacks with a near-infinite contrast ratio. You can't go wrong with either, but they do have some differences. The LG offers a bit more for gamers, with two more HDMI 2.1 ports than the Sony and it has lower input lag. The Sony, however, has better out-of-the-box accuracy, although this can vary from unit to unit.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-a8...

Sedan tror jag att du finner mer info från spelare runt om i världen när du väljer LG - både inställningar samt support då de har en betydligt större marknad när det kommer till OLED modeller.

Medlem

Sweclockers är kanske bättre? Vilken storlek är du ute efter?

Jag har LG C1 48". Främsta fördelen med sonyn vad jag misstänker är bättre gråskalehantering enligt alla rapporter. Om man nu inte gillar överdriven svärta men jag blir stressad när jag inte ser skuggdetaljer som bör finnas.

Jag hade lite ångest över min LG C1 för den hade episkt med black crush jag inte lyckades kalibrera bort men efter första pixel refreshen efter 68h eller vad det är så kalibrerade den om den till en nivå där jag faktiskt inte blir stressad längre och nu är den minst lika bra i svärtan om inte bättre än min gamla philips 55pos9002 oled.

ligger tonvikten mer på film skulle jag nog gå för sonyn och för spel för C1 men förvänta dig inga större skillnader. Det var största besvikelsen med C1 det var ju absolut 0,0 heureka moment efter att philips oleden. De plaskar mest vatten. Men responsen och refreshraten gör skillnad för spel då. 0,0 för film och för konsol är det bara det obefintliga input laget som är skillnaden där jag inte aktivt måste göra A vs B för att kunna skönja någon förbättring.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Båda är så pass bra att du kommer att bli nöjd oavsett vilken du väljer.
Personligen så skulle jag köpa en LG C1 då jag har en LG B9 som jag är toknöjd med.
Den har dessutom fler HDMI kontakter vilket underlättar spelandet.

Hur upplevde du färgerna ur lådan på din B9? Kikar faktiskt lite på B1:an också. Den verkar inte vara riktigt lika ljusstark som C1, men mer välkalbrerad. Låter lovande!
Antal HDMI-portar spelar egentligen ingen roll då jag i princip uteslutande spelar på PS5 (+enstaka Switchspel).

Skrivet av Lirilesh:

Tror oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd.

Rtings skriver följande när man jämför modellerna:

The Sony A80J OLED and the LG C1 OLED are amazing TVs capable of turning pixels off individually to produce deep inky blacks with a near-infinite contrast ratio. You can't go wrong with either, but they do have some differences. The LG offers a bit more for gamers, with two more HDMI 2.1 ports than the Sony and it has lower input lag. The Sony, however, has better out-of-the-box accuracy, although this can vary from unit to unit.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-a8...

Sedan tror jag att du finner mer info från spelare runt om i världen när du väljer LG - både inställningar samt support då de har en betydligt större marknad när det kommer till OLED modeller.

Det sistnämnda där är ju faktiskt relevant. Funderingar lär ju dyka upp oavsett vilken T jag väljer, och då underlättar ju ett stort bibliotek i frågan. 🙂

Skrivet av Shodan:

Sweclockers är kanske bättre? Vilken storlek är du ute efter?

Jag har LG C1 48". Främsta fördelen med sonyn vad jag misstänker är bättre gråskalehantering enligt alla rapporter. Om man nu inte gillar överdriven svärta men jag blir stressad när jag inte ser skuggdetaljer som bör finnas.

Jag hade lite ångest över min LG C1 för den hade episkt med black crush jag inte lyckades kalibrera bort men efter första pixel refreshen efter 68h eller vad det är så kalibrerade den om den till en nivå där jag faktiskt inte blir stressad längre och nu är den minst lika bra i svärtan om inte bättre än min gamla philips 55pos9002 oled.

ligger tonvikten mer på film skulle jag nog gå för sonyn och för spel för C1 men förvänta dig inga större skillnader. Det var största besvikelsen med C1 det var ju absolut 0,0 heureka moment efter att philips oleden. De plaskar mest vatten. Men responsen och refreshraten gör skillnad för spel då. 0,0 för film och för konsol är det bara det obefintliga input laget som är skillnaden där jag inte aktivt måste göra A vs B för att kunna skönja någon förbättring.

Spelar inte tävlingsinriktat, och inputlagen är ju låg på båda apparater. Svärtan har jag dock funderat kring (då black crush). Min XH95 är dock så jäkla tydlig i mörka partier att jag upplever det som förlorad kontrast, så den mörkare atmosfären lite krossad svärta medför kanske är precis vad jag letar efter.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Köpte en lg c1 65" när den precis kom. Bästa tvn jag ägt. Kan inte uttala mig om Sonys, men satans va nöjd jag är med c1.

Jag spelar både xbox series x och ps5 på den (massor) och en hel del tvtittande. Tog en månad eller tre innan jag var helt nöjd med alla inställningar, men nu jävlar e det krispig bild

Medlem

Är nog tycke och smak, design etc. Skillnaderna lär vara små. Själv tycker jag det är en fördel att Sonyn:s bild generellt har mindre behov av kalibrering, och i mitt tycke är bättre för sport, samt att jag avskyr LG:s OS och tycker AndroidTV är bättre.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Är nog tycke och smak, design etc. Skillnaderna lär vara små. Själv tycker jag det är en fördel att Sonyn:s bild generellt har mindre behov av kalibrering, och i mitt tycke är bättre för sport, samt att jag avskyr LG:s OS och tycker AndroidTV är bättre.

Japp - att Sonyn är välkalibrerad direkt ur lådan är ett stort plus!


signatur

Konsolgubbe

Gen
Medlem

Äger själv en 65 tums C1a och polaren har en 65 tums A80J. Med tanke på att defaultinställningarna är olika och att han kalibrerat på sitt sätt och jag på mitt så har jag väldigt svårt att jämföra båda.

Jag kan tänka mig att man märker skillnad på dem sida vid sida men eftersom man bara köper en av dem så lär man nog inte känna att "fan jag borde ha tagit den andra" utan att faktiskt få hem ett fysiskt ex.

Medlem

Du kommer säkert bli nöjd oavsett ditt val mellan dessa två. Gick själv i samma banor tidigare och slutade med att jag köpte en 65" B1 då den var en aning billigare än C1:an samt att endast 2st HDMI 2.1 ingångar räcker för min del (PS5 & XSX).

Medlem

Jag skulle välja den med lägst input lag såvida det inte är marginell skillnad.

Edit: Nästan halva input lag på LGn ser det ut som. Utanför spelläge har Sonyn verkligen läskigt hög lag med.

Medlem

Jag har en äldre HDR-LG och är hur nöjd som helst. Av den anledningen kommer jag köra LG nästa gång också.

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Hur upplevde du färgerna ur lådan på din B9? Kikar faktiskt lite på B1:an också. Den verkar inte vara riktigt lika ljusstark som C1, men mer välkalbrerad. Låter lovande!
Antal HDMI-portar spelar egentligen ingen roll då jag i princip uteslutande spelar på PS5 (+enstaka Switchspel).

Färgerna är det inga fel på men min var butikskalibrerad.

Medlem
Skrivet av Gen:

Äger själv en 65 tums C1a och polaren har en 65 tums A80J. Med tanke på att defaultinställningarna är olika och att han kalibrerat på sitt sätt och jag på mitt så har jag väldigt svårt att jämföra båda.

Jag kan tänka mig att man märker skillnad på dem sida vid sida men eftersom man bara köper en av dem så lär man nog inte känna att "fan jag borde ha tagit den andra" utan att faktiskt få hem ett fysiskt ex.

Grejen är att jag ju har en relativt stabil Sony hemma, men den har brister som jag vill komma åt med bytet till OLED. Är—förmodligen oproportionerligt—nojig över att bli av med egenskaper som jag gillar med min nuvarande TV. 😅

Skrivet av ninjalulz:

Du kommer säkert bli nöjd oavsett ditt val mellan dessa två. Gick själv i samma banor tidigare och slutade med att jag köpte en 65" B1 då den var en aning billigare än C1:an samt att endast 2st HDMI 2.1 ingångar räcker för min del (PS5 & XSX).

Skrivet av omgponies:

Färgerna är det inga fel på men min var butikskalibrerad.

Kanske ska sikta på en butikskalibrerad B1? @omgponies var köpte du din B9?


signatur

Konsolgubbe

1
Skriv svar