Diablo IV ser ut att backa från "pay to win"-mentaliteten i Immortal

Medlem

Har nog spelat Diablo m.fl. liknande spel på helt fel sätt för i mitt huvud förstår jag inte hur pay2win ens figurerar in i spelet. Vem är det man ska vinna mot - sig själv?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Varför ska man sälja något över huvudet taget? Jävla otyg med dessa säljbara skins som finns i precis alla spel. Förr i tiden fick man grinda för att låsa upp sånt men nu ska allt säljas

Medlem

Blizzards dröm är ju ett "full price game built for PC/PS/Xbox audiences" med mikrotransaktionerna från ett mobilspel. Tills de bevisat motsatsen förutsätter jag att alla deras spel är ytterligare ett steg i den riktningen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför måste du förköpa det? Det är inte som att det kommer ta slut...

Känslan... Att ha det day one och se Blizzard servrar lägga av totalt. Fina grejer det.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Har nog spelat Diablo m.fl. liknande spel på helt fel sätt för i mitt huvud förstår jag inte hur pay2win ens figurerar in i spelet. Vem är det man ska vinna mot - sig själv?

Gissar de är aktuellt för de som vill köra season ladder och/eller pvp som de kan ställa till det för.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Har nog spelat Diablo m.fl. liknande spel på helt fel sätt för i mitt huvud förstår jag inte hur pay2win ens figurerar in i spelet. Vem är det man ska vinna mot - sig själv?

Spelet är inte roligt längre, jag är en som spelat 100+ timmar f2p. Det går för sakta nu. Allt för att det byggdes runt p2w.

Medlem

Dagarna då man förbokade Blizzardspel är sedan länge förbi.

Medlem

kommer inte köpa spelet föränn jag sett det med egna ögon från andra att det inte blir pay 2 win, litar inte på deras ord längre.

Medlem

För min del var Diablo 3 en stor besvikelse efter Diablo 2. Förenklad character development etc. Så är inte bara Pay to win som kommer bestämma om jag lägger tid på Diablo 4.

Medlem

Jag vill att det ska vara sant och jag vill att Diablo 4 ska vara ett bra spel. Jag har inget emot microtransactions för cosmetics, typ som Path of Exile. Jag hoppas....

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Min tanke är att allt detta redan är uträknat långt i förväg. Alla vet ju vilken kritik Diablo Immortal fått sedans start vilket gjorde det fritt fram för Blizzard att gå all out med monetization. Med det upplägget kan man sedan skala tillbaka på det i Diablo 4 och de flesta kommer acceptera den nivån för att det inte är lika galet som Diablo Immortal var. Så tricket med att först överdriva, sen blowback på det, sen skala ner tillbaka till den tänkta nivån. En nivå som även den skulle skapat irritation om den lades fram först men nu istället är helt acceptabel i jämförelse med Diablo Immortal.

Vad man borde jämföra är Diablo 3 med Diablo 4 i så fall. För visst är en stor del med dessa spel att just jaga en snyggare outfit till sin karaktär? Precis det som gissningsvis kommer att monitiseras i Diablo 4 till viss del. Sure, det har gått några år mellan dessa två spel och mycket har förändrats men jag är fortfarande skeptiskt till att detta inte kommer påverka spelet negativt.

Det är enkelt att avfärda med att "det är ju bara cosmetics" när en stor del i spelet faktiskt är att jaga just, cosmetics. Men visst, om man inte bryr sig så mycket om det så har man nog inte så mycket att oroa sig över.

Pay2lookgood är åtminstone inte något som negativt påverkar själva game mechanics. Det går fortfarande att hitta alla items på precis samma droprates som alla andra osv.
Typ Path of Exile.
Har inget emot detta. Detta är fortfarande rättvist.
Inga mängder av pengar ger en något övertag eller möjlighet att skippa progression på något vis i PoE. Man kan vara skitsnygg med MTX Transmogs men vill man ha riktigt Gear så lär man lägga timmarna. Om man inte köper in-game valuta för riktiga pengar, då. Men då riskerar man banhammern också.


signatur

"Det var bättre förr!"

Medlem

En del skriver att det är lugnt om det är microtransaktioner som i Path of exile. Och jag håller med OM spelet vore gratis som Path of exile, men det lär ju kosta full pris.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Fatta att det finns folk som faktiskt kommer köpa ett Blizzard spel.. Hahahaha!
Vilka jäkla clowner alltså.

Korkat svar.

Det är olika avdelningar & olika folk som producerar spelen. Så bara för att ett av deras spel är helt värdelöst så betyder inte det att nästa är.

Dessutom har Diablo immortal inget med D4 att göra. Diablo immortal skapandet var uthyrt till ett kinesiskt företag känt för sjuk p2w prey vilket skiner starkt i Diablo immortal. Alltså ett mobilspel företag skapade DI.

Edit: med det ovan sagt är jag försiktigt optimistiskt till D4. Diablo 3 ska *tydligen* vara mycket bra idag efter alla år, men har inte själv provat det. Man kanske borde..

Medlem

Det är väl bara det att trovärdigheten på något som kommer från EA, Blizz, CD etc är ungefär på nivå med Ryssland just nu och det är sorgligt nog inte en överdrift. Jag litar inte på att man har kunden i fokus, jag litar inte på att man backar från något som kan genera mer pengar oavsett vad kunderna tycker. Tänk vad lite goodwill hade kunnat skapa på den här marknaden just nu, men det är precis som att det inte existerar längre, potentiella kundbasen är så stor så att det räcker med "halvdant" för att skapa sig en förmögenhet.

Medlem

"anchored around optional cosmetic items"

Det här är nyckelorden. Du kommer alltså behöva betala för att få din skrikrosa rustning i svart istället. Och såklart är det i någon sorts "demonic tokens" eller något för att dölja den egentliga kostnaden.

Skit var det med det.

Medlem

Är PvP en stor del av Diablo spelen? Jag har spelat ganska mycket D3 men aldrig ens testat PvP.

Om man som jag inte ens överväger att spela PvP i Immortal, räknas det som p2w då?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av krasane:

Pay2lookgood är åtminstone inte något som negativt påverkar själva game mechanics. Det går fortfarande att hitta alla items på precis samma droprates som alla andra osv.
Typ Path of Exile.
Har inget emot detta. Detta är fortfarande rättvist.
Inga mängder av pengar ger en något övertag eller möjlighet att skippa progression på något vis i PoE. Man kan vara skitsnygg med MTX Transmogs men vill man ha riktigt Gear så lär man lägga timmarna. Om man inte köper in-game valuta för riktiga pengar, då. Men då riskerar man banhammern också.

Problemet är att det kommer se ut som Doom Eternal eller så - varje gång man loggar in så skall det vara nya jippon, nya kampanjer, nya sätt att försöka få dig att spendera pengar - ALLA in game marknader med riktiga pengar påverkar spelet. Sedan görs det olika bra.
Tänker på skiten i Dragon Age när man gick och pratade med en karaktär i ditt läger och så skickades du rätt ut i butiken för att "låsa" upp något. Sådan skit kan jag lätt vara utan då det pockar på uppmärksamhet och stör upplevelsen. Visst, vi är alla olika känsliga för det - men jag ogillar det.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Är PvP en stor del av Diablo spelen? Jag har spelat ganska mycket D3 men aldrig ens testat PvP.

Om man som jag inte ens överväger att spela PvP i Immortal, räknas det som p2w då?

Självklart, det är inte bara i PvP.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Självklart, det är inte bara i PvP.

Men hur kommer win delen in då? Hela idéen med ett spel som Diablo är ju att grinda för att få bättre utrustning och att aldrig egentligen känna sig färdig med sin build. Så egentligen betalar man ju för att slippa spela spelet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men hur kommer win delen in då? Hela idéen med ett spel som Diablo är ju att grinda för att få bättre utrustning och att aldrig egentligen känna sig färdig med sin build. Så egentligen betalar man ju för att slippa spela spelet.

Genom att du kan köpa dig fördelar, inte konstigare än så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

IAP har inget att göra i fullprisspel, vare sig det är kosmetiskt eller inte. Punkt slut!


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av robbis:

Känslan... Att ha det day one och se Blizzard servrar lägga av totalt. Fina grejer det.

Vad vackert skrivet. Då förstår jag fullständigt.

Men du kan ju också få samma upplevelse genom att inte betala för den, det skulle jag nästan säga är en bättre upplevelse?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av krasane:

Pay2lookgood är åtminstone inte något som negativt påverkar själva game mechanics. Det går fortfarande att hitta alla items på precis samma droprates som alla andra osv.
Typ Path of Exile.
Har inget emot detta. Detta är fortfarande rättvist.
Inga mängder av pengar ger en något övertag eller möjlighet att skippa progression på något vis i PoE. Man kan vara skitsnygg med MTX Transmogs men vill man ha riktigt Gear så lär man lägga timmarna. Om man inte köper in-game valuta för riktiga pengar, då. Men då riskerar man banhammern också.

Fast nu är ju inte PoE bara cosmetics som tycks vara den allmänna åsikten.

Du kommer ganska snart behöva fler "Stash Tabs"... och längre in i spelet ännu fler och andra sorters tabs.
Och dom kostar en del...

Det påverkar inte droprates men det påverkar definitivt spelmekaniken.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Genom att du kan köpa dig fördelar, inte konstigare än så.

Jag har aldrig sett Path of Exile eller Warframe som p2w innan, men jag antar att du har rätt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har aldrig sett Path of Exile eller Warframe som p2w innan, men jag antar att du har rätt.

Jao, rent krasst är även Path of Exile p2w, men de kör med en modell jag tycker är helt okej då det låter spelet vara helt gratis att spela för de som inte behöver de extra prylarna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Precis som förväntat! Bra att de förtydligar så alla neggon kan lugna sig lite

Vi är realistiskt. Dom kommer ta betalt för allt det som ser extra coolt ut. Finns ingen mening med att spela då i mitt tycke.
Du är som en groda som blivit långsamt kokad till döds,
du tycker att det är ok att betala för kosmetiska saker bara för att det är iallafall inte pay to win, eller hur?🙄
Näe, jag tror jag skippar blizzard denna gång. Någon måste sätta ner foten.
Det är inte ok med mikrotransaktioner i ett fullprisat spel, punkt slut.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Vi är realistiskt. Dom kommer ta betalt för allt det som ser extra coolt ut. Finns ingen mening med att spela då i mitt tycke.
Du är som en groda som blivit långsamt kokad till döds,
du tycker att det är ok att betala för kosmetiska saker bara för att det är iallafall inte pay to win, eller hur?🙄
Näe, jag tror jag skippar blizzard denna gång. Någon måste sätta ner foten.
Det är inte ok med mikrotransaktioner i ett fullprisat spel, punkt slut.

Helt okej att du skippar spelet, det är din rätt. Det jag tycker är onödigt är alla gnälliga inlägg i varenda tråd där många här på fz inte bara är negativa och tar worst case-scenarion för givet, utan dessutom tycker det är viktigt att trycka ner de som är positiva och rent ut börja kalla folk för namn (du kan vara en långsamt kokad groda!). Låt de som är taggade och glada vara taggade och glada och sluta sprid negativitet helt enkelt. Helt okej att skriva att du inte gillar DLCer och därmed skippar spelet dock så klart.

Som svar på ditt inlägg så bryr inte jag mig det minsta om kosmetik i ett spel som Diablo (faktiskt inte i något spel alls). Om du tycker det så förstår jag att du skippar spelet om du är rädd för att du ska vilja ha DLC-kostmetiken för mycket. Men ja, jag tycker det är helt okej med DLCer även för fullpris-spel, så länge de inte låser ner funktioner bakom extra kostnader. Kosmetiska DLCer är det bästa då det är helt meningslöst och inte påverkar nånting. Det är ju dock ett sätt för utvecklarna att forsätta få in pengar över tid och därmed kan de fortsätta utveckla funktioner, skapa patchar osv. Win-win enligt mig. Jag personligen köper inga DLCer förutom fullspäckade expansions då jag växte upp med sådana och jag har aldrig brytt mig om något kostmetiskt för mina gubbar i något spel. Speciellt inte i spel som Diablo där jag skapar nya chars non-stop och allt (för mig) handlar om stats och builds.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Spelet är inte roligt längre, jag är en som spelat 100+ timmar f2p. Det går för sakta nu.

Det är ju Diablo i ett nötskal Försökte du nånsin nå level 99 i Diablo 2?

Quake-konnässsör

Visst man ser fram emot Diablo 4, men vette fan, väntar några månader innan jag köper det så vet man vad man ger sig in på. De lär "uppdatera" spelet efter några månader efter recensionerna.

Redaktör
Skrivet av Stelefan:

Fatta att det finns folk som faktiskt kommer köpa ett Blizzard spel.. Hahahaha!
Vilka jäkla clowner alltså.

Tyck vad du vill om spel och spelföretag, men du har ingen anledning att vara otrevlig mot folk som köper spel. Du har din spelsmak, andra har sin - så kommer det vara oavsett vad du tycker om det.


signatur
123
Skriv svar